Az SZFE Backstage soron következő részében a drámainstruktor szak színjátékos specializációjának képzésén jártunk.
Az SZFE drámainstruktor szakja nem pusztán egy egyetemi képzés, hanem elmélyült szakmai munkát folytató műhely is, ahol a közösség tagjai már évek óta a színpadon állnak, viszont diplomával még nem rendelkeznek. Alkotó szellemek, akik egy kreatív közösség szerves részeivé válnak. Belépve az órára olyan világba csöppenünk, ahol a sokszínűség és az alkotói közösség összjátéka folyamatosan vibrál. Mintha egy kőszínház művészbüféjében lennénk, ahol mindenki, akit épp megszólítanak, a legjobb formáját hozza – ahol az egymás közötti önfeledt humor mindennapos.
A terem megtelik a pályájuk csúcsán járó színészekkel és a friss tehetségekkel, akik már évek óta színpadon vannak, viszont még várnak az életüktől egy diplomás sikertörténetet. Az SZFE drámainstruktor szakja az, ahol a színházi élmény nem csak a színészi játékra korlátozódik, hanem kiterjed a drámatörténet, mozgás, filmtörténet, zene, a színházi nevelés és általában a színházi előadás elemzésének rejtelmeire is. Ez a szak nem csupán egy tananyagot ad át, hanem valóságos utazást is kínál, ahol a hallgatók a színészként való fejlődés mellett olyan alkotó művészekké válnak, akik szabadon barangolhatnak a színház különböző dimenzióiban, legyen az prózai, vagy zenés színház, monodráma, vagy sokszereplős királydráma.
A mai óra tematikája nem más, mint Magyarország vidéki színházainak színházi nevelési programjai. A hallgatók választhattak egy számukra kedves vidéki színházat, amelyet aprólékosan be kellett mutatniuk. Hogy miért fontos ez? Mert nagyon keveset tudunk Budapesten a vidéki színházakról, holott a legtöbben komoly és színvonalas munka folyik, amelyet nemcsak, hogy érdemes megismerniük a hallgatóknak, hanem egyenesen kötelességük is.
Szirtes Balázs és Kiss József is jóval többek annál, minthogy pusztán csak oktatók legyenek: mentorok, akik irányt mutatnak, egyúttal azonban tiszteletteljes teret is engednek a hallgatók egyéni kreativitásának és kifejezőerejének. Iránytűk… Az óralátogatás érzése olyan, mintha egy kreatív színházi műhelyben lennénk, ahol minden mozdulatnak és gondolatnak értelme, súlya van, illetve ahol az előadó minden megnyilvánulására válasz érkezik. Önállóságra, kreativitásra, kezdeményező attitűdre van szükség. Az SZFE drámainstruktor szakja nem egyszerűen egy képzési program, hanem egy színházi kincsesbánya, mert az itt tanító pedagógusok az információátadás mellett arra is buzdítanak, hogy a hallgatók megtalálják saját útjukat, szabadon választva ki és dolgozva fel az általuk kiválasztott szövegeket és részt vegyenek a színházi alkotás minden szakaszában.
A felvételi folyamat maga is egy kreatív utazás volt. A jelentkezőknek színház iránti érdeklődésük mellett azt is meg kell tudniuk fogalmazni, illetve egy személyes beszélgetés során megmutatni, mennyire mozognak otthonosan a művészet világában. A motivációs levél és a személyes beszélgetés az egyéniségüket és kreativitásukat is tükröző lehetőség a felvételi folyamattól elválaszthatatlan kötelezettségek mellett. Itt a szabadság és a kreativitás találkozik, ahol a hallgatók egy közösség részévé válnak, ami az egyetemi évek után is tovább kíséri majd őket a pályájukon. Az SZFE drámainstruktor szakja kihívás mindazoknak, akik szenvedéllyel közelítik meg a színházat, és szeretnék a művészeti területeket összekapcsolni más szférákkal is.
A szeptemberben induló elsőéves osztályok vezetőit bemutató sorozatunk következő szereplője Kiss József, a Soproni Petőfi Színház igazgatója – bár őt aligha kell bemutatnunk, hiszen évek óta oktat az SZFE-n. Gyakran dolgozik együtt a hallgatókkal, hiszen a soproni teátrum előadásaiban rendező-, valamint dramaturg- és színészhallgatók is közreműködnek. Hogyan juthatnak el ilyen felkérésekig a drámainstruktor-rendező szakos hallgatók és milyen többletet ad számukra ez a képzés? A tanévkezdésre hangolódva ezekről is beszélgettünk a Jászai Mari-díjas drámaíró-rendezővel.
A 2025 szeptemberében induló osztályok vezetőit bemutató sorozatunkban most Kozma András Németh Antal- és Hevesi Sándor-díjjal kitüntetett műfordító, dramaturggal beszélgettünk. A dramaturg osztály vezetőjével készült interjú során többek között az is szóba került, hogy a lexikális tudáson túl mit szeretne átadni tanítványainak.
A ma induló Ördögkatlan Fesztiválon a Színház- és Filmművészeti Egyetem öt előadással képviselteti magát. Az érdeklődők láthatják a Prométheusz-projektet, a Merülő Szaturnuszt, Az ember, akinek kőből volt a szíve című bábelőadást, A Spoon River-i holtakat és a Passiót.
Negyedéves dramaturghallgatónk, Szalánczi Ágota részt vett az SZFE szervezésében megvalósult Nemzetközi Színházi Műhely munkájában. A workshopról tartott beszámolója az alábbiakban olvasható, amely a kaposvári MATE részvételével, valamint 5 különböző ország – Románia, Peru, Spanyolország, Bulgária és Mongólia – színházi iskoláit képviselő színészmesterség-tanárok és fiatal színész-, illetve rendezőhallgatók közreműködésével zajlott.
A Színház- és Filmművészeti Egyetemen közel 160 hallgató kezdi meg tanulmányait 2025 szeptemberében. Idén összesen 95 907 jelentkező került be a magyarországi felsőoktatásba.
Az SZFE két hallgatója, Balogh Benjámin és Czene-Polgár Donát egy önálló projekt megvalósításába kezdett, amely a Z generációs alkotókat állítja a középpontba. A kezdeményezés párbeszédet teremt nemcsak a művészeti ágak, hanem generációk között is – és talán közelebb visz annak megértéséhez, hogyan gondolkodnak ma a legfiatalabb alkotók a világról. Az SZFE Szakkollégium támogatásával futó projekt ötletgazdáival a megvalósulás második fázisában beszélgettünk eddigi tapasztalataikról és a lehetséges végkifejletről.
Oravecz Adrienn elsőéves látványtervező hallgatónk rendhagyó felkérésnek tett eleget: jelmezt tervezett a 33. Kék Madár Fesztivál számára, amely beteg gyermekek gyógykezelésére gyűjt adományokat. A felkérés körülményeiről és a fesztivál tapasztalatairól beszélgettünk vele.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem másodéves színészhallgatói nagy sikerrel mutatták be vizsgaelőadásukat az Avignoni Fesztivál OFF programjában. A produkció a Szegedi Pinceszínház ajánlására jutott el a nemzetközi eseményre, ahol a fiatal művészek az európai kortárs színház egyik legfontosabb fórumán szerezhettek értékes szakmai tapasztalatokat.