SZFE Backstage- prózai színművész szak zenés színészmesterség órája Kálloy Molnár Péterrel

B. Török Fruzsina
2023 december 5., kedd 15:24.
Share

Az SZFE Backstage soron következő részében az SZFE prózai színművész szak zenés színészmesterség óráján jártunk.

16x9
Színészmesterség óra

Kálloy Molnár Péter már az első pillanattól kezdve a hallgatók figyelmét magához vonja. A hangulat derűs és nyitott. A hallgatók erre az órára már a vizsgaanyagukkal készültek, az előző alkalommal megbeszélt javítandókat és új ötleteket beépítve a jeleneteikbe. Kálloy Molnár Péter nemcsak kiváló színész, de igazi mentor is, aki a hallgatók minden lépését szeretettel és figyelemmel kíséri. Az óra minden pillanatában érzékelhető, hogy szakmai tudásával és emberi hozzáállásával példaképül szolgál a fiatal tehetségek számára.

A jelenetek megbeszélése során Kálloy Molnár Péter olyan kérdéseket vet fel, amelyek a színjátszás technikája mellett az életre és az emberi kapcsolatok mélységeire is reflektálnak. Nem a hagyományos tanítási módszereket alkalmazza, inkább a hallgatókra bízza az alkotói folyamatokat, és a kérdéseivel serkenti a gondolkodásukat.

Megfigyelhető, hogy nem utasít, hanem inkább kérdez és ajánl. Ezáltal a hallgatók számára egy kreatív tér nyílik meg, ahol szabadon kifejezhetik ötleteiket, és formálhatják a színpadi jeleneteket. Csak akkor javít, ha nagyon muszáj, ha a kérdések és az ajánlások nem a helyes irányba terelik a hallgatókat. Ugyanakkor, ha a hallgatók olyan megoldással állnak elő, amire ő maga sem gondolt, és a jelenet hasznára van, azt örömmel elfogadja. Nehéz kérdés az ego a színházban, ugyanis anélkül nincs alkotás, viszont az ÜGY érdekében sokszor építőbb inkább zsebre tenni, mert végső soron nem az a fontos, hogy kinek az ötlete erősíti az ÜGY-et. Ezt is meg kell tanulni…

A jelenetek felépítésének kulcsa a hallgatók kezében van. A jelmez, a szöveg és a rendezés is az ő dolguk azokban a 2-3 perces minijelenetekben, amikkel az órára készülnek. Rövid időnek tűnik ez a pár perc, de higgyék el, nem az. Főleg az első évfolyamban. Ebben az időtartamban is szinte minden pillanatban van egy megoldandó, átgondolandó feladat, ami, ha nincs jól megoldva, szétesik a jelenet. Ha csak egy szünet rövidebb, vagy hosszabb a kelleténél, már eltolódnak az arányok, ami zavart kelthet a nézőben.

Ezekkel a minijelenetekkel kezdik el a hallgatók elsajátítani a színészmesterség legapróbb fortélyait. Mivel tehetséges fiatalokról van szó, sok megoldásra maguktól is rájönnek, sőt, nemcsak, hogy jól megoldják a jelenetet, hanem időnként már valami pluszt is belekomponálnak, ami vagy megnevettet, vagy elgondolkodtat. Szép feladat például egy alig húszéves fiatalnak olyan feladatot adni, amiben idős embert kell játszania. Abban a pár percben többet kell mutatni, mint egy görnyedt hátú figurát, aki csoszog. Valami olyasmit kell fiatalon megérteniük az idős emberi létből, ami hozzátesz ehhez a görnyedt háthoz. Hogyan lehetséges ez? Figyelemmel, nyitottsággal, empátiával, idősekkel való beszélgetésekkel, tehát munkával, ami kívül esik a próbatermen. Hogy sikerül-e ez? Nem mindig… de amikor igen, az igazi sikerélmény, mert egy színnel több lesz a palettájukon, amivel aztán majd a pályán megrajzolják alakításaikat.

A képesség, hogy a fiatal színészek szabadon kibontakozhassanak és kifejezhessék magukat, Kálloy Molnár Péter tanítási filozófiájának középpontjában áll. Figyelme nem lankad; az első perctől az utolsóig ugyanolyan elkötelezett és lelkes marad, mintha élete első óráját tartaná. A színészmentor nem csak a színpadon, de azon kívül is segíti a hallgatókat. Megtisztelő látni, ahogy a közöttük lévő kapcsolat az alkotói fantáziát és a szabadságot ösztönzi. Képessége, hogy meglássa és minden diákjában segítse kibontakozni a bennük rejlő egyedi tehetséget, láthatóan fűti az órákat és olyan légkört teremt, ahol mindenki szabadon kifejezheti önmagát. A hallgatók a szakmai tudás mellett leginkább azt a személyes érintettséget és figyelmet értékelik, amit mindannyiuknak nyújt; tanítása azt sugallja, hogy a színművészet egy összetett és gazdag terület, amely nemcsak a technikákról, de az emberi kapcsolatokról, az empátiáról és az élet mélyebb értelméről is szól.  A színház maga az élet…

Kálloy Molnár Péter órája nem tanóra volt, hanem irány, amerre a hallgatók azóta vágytak elindulni, amióta megfogalmazódott bennük a terv, hogy felvételizzenek az SZFE-re.

Egyéb hírek

„A tanítás egy közös szellemi út” – Kozma Andrással beszélgettünk

A 2025 szeptemberében induló osztályok vezetőit bemutató sorozatunkban most Kozma András Németh Antal- és Hevesi Sándor-díjjal kitüntetett műfordító, dramaturggal beszélgettünk. A dramaturg osztály vezetőjével készült interjú során többek között az is szóba került, hogy a lexikális tudáson túl mit szeretne átadni tanítványainak.

SZFE-s előadások az Ördögkatlan Fesztiválon

A ma induló Ördögkatlan Fesztiválon a Színház- és Filmművészeti Egyetem öt előadással képviselteti magát. Az érdeklődők láthatják a Prométheusz-projektet, a Merülő Szaturnuszt, Az ember, akinek kőből volt a szíve című bábelőadást, A Spoon River-i holtakat és a Passiót.

Szubjektív dramaturg-napló a soproni Nemzetközi Színházi Műhelyről

Negyedéves dramaturghallgatónk, Szalánczi Ágota részt vett az SZFE szervezésében megvalósult Nemzetközi Színházi Műhely munkájában. A workshopról tartott beszámolója az alábbiakban olvasható, amely a kaposvári MATE részvételével, valamint 5 különböző ország – Románia, Peru, Spanyolország, Bulgária és Mongólia – színházi iskoláit képviselő színészmesterség-tanárok és fiatal színész-, illetve rendezőhallgatók közreműködésével zajlott.

Közel 160-an nyertek felvételt az SZFE képzéseire

A Színház- és Filmművészeti Egyetemen közel 160 hallgató kezdi meg tanulmányait 2025 szeptemberében. Idén összesen 95 907 jelentkező került be a magyarországi felsőoktatásba.

Z generációs alkotókat hoz közös platformra két SZFE-s hallgató projektje

Az SZFE két hallgatója, Balogh Benjámin és Czene-Polgár Donát egy önálló projekt megvalósításába kezdett, amely a Z generációs alkotókat állítja a középpontba. A kezdeményezés párbeszédet teremt nemcsak a művészeti ágak, hanem generációk között is – és talán közelebb visz annak megértéséhez, hogyan gondolkodnak ma a legfiatalabb alkotók a világról. Az SZFE Szakkollégium támogatásával futó projekt ötletgazdáival a megvalósulás második fázisában beszélgettünk eddigi tapasztalataikról és a lehetséges végkifejletről.

Amikor a díszlettervező jelmezt varázsol – Oravecz Adrienn munkái a jótékonysági Kék Madár Fesztiválon

Oravecz Adrienn elsőéves látványtervező hallgatónk rendhagyó felkérésnek tett eleget: jelmezt tervezett a 33. Kék Madár Fesztivál számára, amely beteg gyermekek gyógykezelésére gyűjt adományokat. A felkérés körülményeiről és a fesztivál tapasztalatairól beszélgettünk vele.

Fiatal tehetségek az Avignoni Fesztiválon – a Színház- és Filmművészeti Egyetem hallgatói mutatkoztak be a kortárs színház nemzetközi közegében

A Színház- és Filmművészeti Egyetem másodéves színészhallgatói nagy sikerrel mutatták be vizsgaelőadásukat az Avignoni Fesztivál OFF programjában. A produkció a Szegedi Pinceszínház ajánlására jutott el a nemzetközi eseményre, ahol a fiatal művészek az európai kortárs színház egyik legfontosabb fórumán szerezhettek értékes szakmai tapasztalatokat.

„A mai világban talán épp a színház képviseli leginkább a humanista értékeket” – interjú Herczeg Tamással

Egy nagyszabású külföldi turné, Az átváltozás bemutatója és egy sikeres, de egyben megterhelő felvételi időszak – Herczeg Tamásnak, a Színházművészeti Intézet vezetőjének nem kevés elfoglaltságot hozott az elmúlt pár hónap és a kihívásokból a továbbiakban sem lesz hiány. Szeptembertől az elsőéves drámajátékosok osztályvezetője lesz, majd januártól a Békéscsabai Jókai Színház igazgatója. A felvételin tapasztaltakról, a színészoktatás helyzetéről és az alkotói pályájának alakulásáról is beszélgettünk.

Több betöltése Több betöltése
Széchenyi Terv Plusz
Széchenyi 2020