SZFE-s hallgatók a Cannes-i Filmfesztiválon

Molnár Nikolett
május 27., kedd 14:30
Share

A Cannes-i Filmfesztivál a világ legismertebb és legnagyobb presztízsértékkel bíró fesztiválja, melyet minden év májusának második felében tartanak Cannes-ban. A fődíjért, az Arany Pálmáért versenyző filmek vetítésének legfőbb helyszíne a Croisette körúton fekvő Fesztivál- és Kongresszusi Palota. Idén az SZFE 25 diákja utazott ki a programra; közülük két televíziós műsorkészítő szakos hallgatónkkal, az elsőéves Hegedüs Katával és a másodéves Simon Eszterrel beszélgettünk az élményeikről.

Hogy jutottatok ki a Cannes-i Filmfesztiválra?

Hegedüs Kata: Mivel az SZFE mint filmművészeti egyetem ebben az évben biztosítani tudta hallgatói számára az akkreditációt, így mindenki a szállást és a repülőjegyeket intézte magának. Személy szerint azt mondhatom, hogy ez a lehetőség minden pénzt megért, és kihagyhatatlan annak, aki a mozgóképes szakmával foglalkozik. A Cannes-i Filmfesztivál olyan élmény, ami ténylegesen felnyitja az ember szemét, hogy mennyire nagy és sokoldalú is valójában ez a művészeti ág, emellett betekintést nyújt a filmforgalmazás üzleti alapjaiba is. A fesztivál ideje alatt fellelhető többek között a Village International, ahol 90 ország képviselteti magát standokkal, valamint a Marché du Film, amelynek keretében minden filmes szakember próbálja eladni, illetve megvenni a következő projektjét. A fesztivál filmvetítései mellett nagy hangsúlyt fektet a kapcsolatépítés elősegítésére is.

Simon Eszter: Én most vagyok másodéves, és tavaly nem voltam Cannes-ban. Miután egy kicsit utánanéztem az eseménynek, arra jutottam, hogy ez egy hatalmas lehetőség lesz. Különösen, mivel jövőre fogok diplomázni, ezért nem biztos, hogy következő évben ilyenkor rá tudok majd szánni egy hetet az utazásra. Ezért úgy voltam vele, hogy ha valamikor, akkor ezt a lehetőséget most kell megragadnom. Fontos tudni, hogy az akkreditáció önmagában nem jelenti azt, hogy együtt mozoghatunk a világsztárokkal, valamint hogy mindenhová belépésünk lenne, de nagyon jó lehetőséget ad arra, hogy megteremtsük magunknak ezeket az interakciókat.

cannes 2025 szfe 2

 

Adódtak problémák is a hat nap alatt?

H. K.: Viccesen indult, mert amikor odaértünk, a szállásadónk nem vette fel a telefont, nem reagált a csengőre sem, így nagyjából félóráig vártunk a ház előtt, hogy megtudjuk, lesz-e szállásunk. Mint később kiderült, az illető elaludt este 10 óra körül – de végül bejutottunk. Talán ez volt az egyetlen kezdeti döccenő, de máskülönben nem nagyon tudok problémáról beszámolni. Ez a helyzet is inkább vicces volt, mint kellemetlen.

Hogy lehet bejutni a filmvetítésekre?

H. K.: Igazából volt, hogy „csak” szerencsénk volt. Ugyanis az, hogy van akkreditációd és belépőkártyád, önmagában még nem jogosít fel rá automatikusan, hogy be is juss a filmekre. Minden vetítésre reggel 8 órakor megnyílik az oldal, és ott kell vadászni a jegyeket – vagy pedig állandóan frissíteni a felületet. Az egyik legnagyobb sikerélményünk az volt, hogy hajnali 1-kor sikerült jegyet szereznünk a Mission Impossible másnap reggel 8:30-kor sorra kerülő vetítésére. Arra a Mission Impossible-re, amit összesen kétszer vetítettek le Cannes-ban. Olyan is akadt azonban, hogy a vetítés előtt beálltunk a sorba last minute jegyekért. Így jutottunk be például Richard Linklater Új hullám című filmjére, amely Jean-Luc Godard legendás Kifulladásig című alkotásának forgatásán játszódik 1959 Párizsában. Leírhatatlan élmény volt a stábbal közösen megnézni a filmet, amely egyszerre volt történelmi rekonstrukció és tisztelgés a szerzői film születése előtt.

Mik voltak a legkiemelkedőbb élmények?

H. K.: Azt tudni kell, hogy az én családom hatalmas Mission Impossible rajongó. Hatalmas. Én alapjáraton szeretem a művészfilmeket, de a közönségfilmeket is, és amit Tom Cruise művel abban a filmben, az egész franchise-ban, az egészen elképesztő. Az pedig, hogy ennek a záróakkordját meg tudtam nézni a Cannes-i Filmfesztiválon, az számomra örök élmény volt. A másik csúcspontot Quentin Tarantino jelentette: élőben láttam és hallhattam, ahogy beszél – konkrétan egy karnyújtásnyira volt tőlem. Lenyűgöző volt, hogy olyan nevekkel találkoztunk nap mint nap, mint Jennifer Lawrence, Pedro Pascal, Emma Stone, Austin Butler, Robert Pattinson, Quentin Tarantino, mert ez az a fesztivál, ahol mindenki megjelenik.

S. E.: Én nagyon szerettem volna részt venni egy black tie vetítésen, amelyen a közönség a film sztárjaival és alkotóival közösen nézheti meg a filmet. Last minute jegyekre az ilyen vetítéseknél is lehetőség nyílik, de ebben az esetben, ha például valamelyik este 7-kor kezdődik, amire már nem kapható jegy, akkor az emberek reggel 10-kor odamennek estélyi ruhában, és ott állnak egész nap bizonytalanságban: vagy lesz jegy, vagy nem. Szerencsére nekünk mégis sikerült bejutnunk az egyik ilyen vetítésre.

H. K.: Magyarként számomra a fesztivál egyik csúcspontja természetesen Szabó István életműdíja volt, valamint az, hogy A napfény ízét a Nemzeti Filmarchívum által felújított formájában, fesztiválkörülmények között nézhettük meg. Nagyon inspiráló volt, amint a 87 éves Szabó István franciául kezdte el mondani a beszédét, majd megakadás nélkül átváltott angolra. Iszonyatosan motiváló környezetben voltunk végig ez alatt a 6 nap alatt. Az a tény, hogy mindenki filmes, mindenki mozgóképes és valamilyen vonatkozásban ennek az iparágnak a része, nagyon megerősíti az embert abban, hogy ezt kell csinálnia. Ez egy kiváltság, hogy ezzel foglalkozhatunk.

S. E.: Abszolút, és amit én összességében ezzel az utazással kapcsolatban érzek, az a hála. Hála azért, hogy lehetőségem nyílt erre, hála a tanulságokért és hála a bizonyosságért, hogy a jövőben ezt szeretném csinálni. Ehhez pedig Cannes mutatott nekem irányt, hogyan is lehet mindennek a részesévé válni.

 

Milyen tanulságokkal jöttetek haza?

S. E.: Számomra az volt a legkiemelkedőbb ebben a 6 napban, hogy többet fejlődött az angol kommunikációs készségem, mint talán az előtte lévő 10 évben. Cannes rákényszerített arra, hogy beszéljek, hogy elmondjam, amit gondolok és hogy tudjak kapcsolódni az emberekhez. 6 napról van szó, ami önmagában nem olyan sok, viszont nagyon intenzív.

H. K.: Olyan magyar hallgatóként, aki a Színház- és Filmművészeti Egyetemre jár, ez a tapasztalat rávilágított a szakma működésének egészére, hogy láthassuk: igenis fesztiváloztatni kell a filmeket, pályázni kell, mert ez egy állandó verseny. Azt láttuk kint, hogy sosem elég; mindig egy lépéssel feljebb kell lépni és jobbat csinálni. Ez a csúcsteljesítményre való törekvés szerintem igazán példás külföldön. Nyitott szemmel kell járni a világban és utazni, tapasztalatokat szerezni – nemcsak itthon. Minden nap szerencsésnek mondhatjuk magunkat, hogy ezt csinálhatjuk, és igenis szükséges időt áldozni arra, hogy megnézzük, milyen munkamódszerekkel dolgoznak a külföldi szakemberek.

 

Egyéb hírek

A pásttól a Magyar Mozgókép Fesztiválig – beszélgetés Kotsis Gergellyel, a Színház- és Filmművészeti Egyetem végzős filmrendező hallgatójával

Kotsis Gergely vizsgafilmje, a Ha átkelsz majd a nagy hegyen bekerült az idei MOZ.GO – Magyar Mozgókép Fesztivál versenyprogramjába, és három kategóriában is jelölést kapott a Magyar Mozgókép Díjakra: a legjobb kisjátékfilm, a legjobb férfi főszereplő és a legjobb férfi mellékszereplő kategóriájában. A rendezővel többek között arról beszélgettünk, mit jelentett számára filmre vinni saját forgatókönyvét, valamint, hogy milyen érzés olyan mesterek tanítványának lenni, mint Koltai Lajos és Novák Emil.

SZFE a MOZ.GO-n: Hagyjál! – a szerelem határai blokk

Idén is helyet kaptak az ötödik alkalommal megrendezett MOZ.GO – Magyar Mozgókép Fesztivál kínálatában az SZFE vizsgafilmjei. A Hagyjál! – a szerelem határai című blokk filmjeit június 21-án 17:30-tól láthatják az érdeklődők a veszprémi Foton Audiovizuális Centrumban.

„Ötvenkét kamionnal mentünk a Rolling Stones turnéjára” – bemutatjuk Mészáros Sándort, az SZFE műteremmesterét

Queen, Depeche Mode, Uriah, Rolling Stones – csak néhány név azon világhírű együttesek köréből, akikkel Mészáros Sándor, az SZFE műteremmestere együtt dolgozott. Ugyanakkor nemcsak a rockzene nagyjaival hozta össze a sors, színházi világosítóként is olyan színészlegendák munkáját segítette, mint Ruttkai Éva, Latinovits Zoltán, Darvas Iván vagy Sinkovits Imre. Ez pedig még mindig nem a teljes repertoár; nem hiába éreztük úgy az interjú után, hogy a műteremmesternek több élet is megadatott.

Meghívó Kerkay Rita Margit DLA disszertációjának nyilvános védésére

A Színház- és Filmművészeti Egyetem Doktori és Habilitációs Tanácsa nevében tisztelettel meghívjuk Kerkay Rita Margit DLA disszertációjának nyilvános védésére.

Parasztopera az Országos Színházi Találkozón

Az Országos Színházi Találkozó, amely a magyar színházi élet egyik legfontosabb ünnepe, idén is sokszínű és izgalmas előadásokkal várja a közönséget. A találkozón a Színház- és Filmművészeti Egyetem is képviselteti magát: június 16-án a Parasztopera látható majd az OSZT Off programjában.

SZFE a MOZ.GO-n: Megértésüket köszönjük! blokk

Idén is helyet kaptak az ötödik alkalommal megrendezett MOZ.GO – Magyar Mozgókép Fesztivál kínálatában az SZFE vizsgafilmjei. A Megértésüket köszönjük! című blokk filmjeit június 20-án 15 órától láthatják az érdeklődők a veszprémi Expresszóban.

Spoon River-i holtak az Országos Színházi Találkozón

Az OSZT, a magyar színházi élet egyik legfontosabb ünnepe, amely idén is sokszínű előadásokkal várja a közönséget a Szolnoki Szigligeti Színházban. A találkozón a Színház- és Filmművészeti Egyetem is képviselteti magát: Lehel Vilmos ötödéves fizikairendező-hallgatónk darabja, a Spoon River-i holtak, június 12-én látható az OSZT Off programjában.

Lili én vagyok, Lili minden nő – interjú a Tizenhét hattyúk vizsgaelőadás alkotópárosával

„Mi nők ma is ugyanúgy éljük meg az első szerelmet, a testiséget, az elhagyást, a minket ért igazságtalanságokat, mint Esterházy Péter Csokonai Lilije” – vallja Nadrai Zita harmadéves prózai színész- és Kondákor Ajsa Panka ötödéves fizikaiszínházrendező-hallgatónk, a Tizenhét hattyúk alkotópárosa. A monodrámát április végén mutatták be a közönségnek. Aki még nem látta, az a nyári szünet előtti utolsó előadást még elcsípheti!

Több betöltése Több betöltése
Széchenyi Terv Plusz
Széchenyi 2020