Aki látta a Mozgókép Fesztivál díjátadóit, bizonyára feltűnt neki a látványos, ledes színpadi háttér. A pazar vizuális világ Oravecz Adrienn, az SZFE látványtervező MA szakos hallgatójának kreativitását dicséri. Vele beszélgettünk a tervezési folyamatról, a stílusválasztás indokairól és a megvalósítás kihívásairól.
Hogyan jött ez a lehetőség?
Az egész osztályunk pályázhatott az idei Mozgókép Fesztivál díszletének megtervezésére. Örültem ennek, mert végre év közben kínálkozott egy gyakorlati feladat a megszokott diplomafilm-forgatások és vizsgafeladatok mellett. Többen is neveztek a versenyre, de végül ez a koncepció nyerte el a zsűri tetszését, amely egy LED-falon jelent meg az esemény alatt. Miután megkaptuk a megbízást, azonnal el is kezdtük a munkát. A helyzet viszont egy idő után bonyolultabb lett, mert bár volt egy kidolgozott koncepciónk, ugyanígy a többi alkotónak is akadtak kreatív ötletei. Ezeket a megvalósítás során figyelembe kellett vennem, közben pedig megvédenem a saját elgondolásaimat is.
Ott voltunk mindkét díjátadón és élőben tényleg rendkívül látványos volt a díszlet. Mintha csak a Nagy Gatsbyt láttuk volna színpadra álmodva…
Nem véletlenül. Az Art Deco stílusában képzeltük el a díszletet, mert az olyan korszakot idéz fel, amikor egyszerre ötvözték a vizuális művészeteket a technológiával és a filmiparral. Ez a stílus a 20-as években alakult ki, amikor a filmek nagy klasszikusai is megszülettek és amelyek ma is lenyűgöznek – talán sok más emberhez hasonlóan. Azért választottuk ezt a stílust, mert sok új, bátor és minőségi alkotás látott napvilágot az elmúlt időszakban a filmiparban is, és ezt az előremutató dinamizmust kívántuk kifejezni.
A díszlet szerkezetét hogyan alakítottad ki?
Tudatosan is nyitott, átjárható koncepciót igyekeztünk kialakítani, miközben gondosan kerültünk minden zártságra utaló formát. Ez szimbolikus üzenetet is hordoz, mert nyitottságot sugall a jövő, a közönség és az újszerű alkotások felé. A gyakorlatban is jól működött ez a koncepció, mert a belépéseket és az átjárásokat is gördülékenyen meg tudtuk valósítani a színpadra vezető úton, miközben a díszletelemek segítettek kihangsúlyozni az esemény ünnepélyes jellegét.
Többes számban beszélsz. Kik segítették a munkádat?
A projekt megvalósításában sokat segített osztálytársam, Szabó Csenge és az animációs csapat, akik nagymértékben hozzájárultak, hogy át tudtuk ültetni LED-falra az Art Deco eredetileg térben elképzelt stílusjegyeit. Rajtuk kívül jelentős támogatást kaptunk tanárunktól, Szendrényi Évától, valamint Sándor Jánostól, Izsó Tamástól és természetesen Fazekas Gyulától, akik a díszlet kivitelezésében segítettek.
Idén ismét lehet jelentkezni Egyetemünk Tudományos Diákkörének munkájába, ahová minden osztatlan és osztott BA, illetve MA képzésben tanuló, beiratkozott hallgatónk csatlakozhat. A diákköri munka lehetőséget kínál mindazoknak az egyénileg vagy csoportban dolgozó diákunknak, akik a következő két tanévben „nem tantervi feladat, nem vizsgafeladat” keretei között szeretnének egyetemi, intézeti és témavezetői támogatással művészeti és/vagy tudományos projekteket létrehozni – a számukra legizgalmasabb témában és formában. A TDK részletes felhívása az alábbiakban olvasható.
A szakmai gyakorlat az egyik legizgalmasabb része a képzésnek! Ilyenkor próbálhatod ki magad először élesben a választott szakmádban, építhetsz értékes szakmai kapcsolatokat, és sokan már ekkor megtalálják későbbi munkahelyüket. Nézzük meg szakonként, milyen lehetőségek várnak rád!
Varga Sébastien, a Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) nemrég végzett second unit rendező szakos hallgatója elnyerte a Nemzetközi Motor Filmdíj – Legjobb Diákfilm elismerését.
Jelentős mérföldkőhöz érkezett a Színház- és Filmművészeti Egyetem: október 1-én, kedden bemutatkoztak diplomafilmjeikkel az Urániában a Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézetben végzett első second unit rendező évfolyam hallgatói. A Magyarországon, sőt a régióban is egyedülálló képzést Gulyás Buda Balázs Béla-díjas operatőr, a Magyar Mozgókép Fesztivál életműdíjas alkotója vezette, mellette Pirock Gábor, a hazai és nemzetközi kaszkadőr- és akciófilm-szakma kiemelkedő alakja is osztályvezetőként tevékenykedett.
Újabb jelentős kötettel bővült az SZFE Könyvek sorozat: magyarul is megjelent Béatrice Picon-Vallin francia színháztörténész Théâtre du Soleil – Ariane Mnouchkine Napszínházának első fél évszázada című munkája, amely a legendás társulat első 50 évét mutatja be. Az SZFE Doktori Iskolája által szervezett szeptemberi tankönyvbemutatón a szerző mellett részt vett a társulat két színésze, Duccio Bellugi-Vannuccini és Jancsó Judit is.
Október 1-jén, nagy szakmai érdeklődés mellett került sor a Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) első second unit rendező szakos hallgatóinak diplomafilm-vetítésére az Uránia Nemzeti Filmszínházban. A végzősök változatos műfajokban, látványos filmtechnikai megoldásokkal és akciódús rövidfilmekkel mutatták be frissen megszerzett tudásukat.
Szülei neki mutatták meg először aktuális filmjük forgatókönyvét. Ahogy egy barátnője viccelődött vele, náluk a család nem ebédet csinál együtt, hanem filmet. Esztergályos Krisztina mégis inkább angol szakra ment, majd végül őt is utolérte a családi karma: rendező lett, majd forgatókönyvíró. Az elsős osztályok vezetőit bemutató sorozatunkban ezúttal vele beszélgettünk.
Szvitek Attila, idén végzett dokumentumfilm-rendező hallgatónk kisfilmje, az Eszmélet bekerült a 34. St. Louis-i Nemzetközi Filmfesztivál versenyprogramjába. Az alkotás József Attila azonos című verse alapján készült.