Aki látta a Mozgókép Fesztivál díjátadóit, bizonyára feltűnt neki a látványos, ledes színpadi háttér. A pazar vizuális világ Oravecz Adrienn, az SZFE látványtervező MA szakos hallgatójának kreativitását dicséri. Vele beszélgettünk a tervezési folyamatról, a stílusválasztás indokairól és a megvalósítás kihívásairól.
Hogyan jött ez a lehetőség?
Az egész osztályunk pályázhatott az idei Mozgókép Fesztivál díszletének megtervezésére. Örültem ennek, mert végre év közben kínálkozott egy gyakorlati feladat a megszokott diplomafilm-forgatások és vizsgafeladatok mellett. Többen is neveztek a versenyre, de végül ez a koncepció nyerte el a zsűri tetszését, amely egy LED-falon jelent meg az esemény alatt. Miután megkaptuk a megbízást, azonnal el is kezdtük a munkát. A helyzet viszont egy idő után bonyolultabb lett, mert bár volt egy kidolgozott koncepciónk, ugyanígy a többi alkotónak is akadtak kreatív ötletei. Ezeket a megvalósítás során figyelembe kellett vennem, közben pedig megvédenem a saját elgondolásaimat is.
Ott voltunk mindkét díjátadón és élőben tényleg rendkívül látványos volt a díszlet. Mintha csak a Nagy Gatsbyt láttuk volna színpadra álmodva…
Nem véletlenül. Az Art Deco stílusában képzeltük el a díszletet, mert az olyan korszakot idéz fel, amikor egyszerre ötvözték a vizuális művészeteket a technológiával és a filmiparral. Ez a stílus a 20-as években alakult ki, amikor a filmek nagy klasszikusai is megszülettek és amelyek ma is lenyűgöznek – talán sok más emberhez hasonlóan. Azért választottuk ezt a stílust, mert sok új, bátor és minőségi alkotás látott napvilágot az elmúlt időszakban a filmiparban is, és ezt az előremutató dinamizmust kívántuk kifejezni.
A díszlet szerkezetét hogyan alakítottad ki?
Tudatosan is nyitott, átjárható koncepciót igyekeztünk kialakítani, miközben gondosan kerültünk minden zártságra utaló formát. Ez szimbolikus üzenetet is hordoz, mert nyitottságot sugall a jövő, a közönség és az újszerű alkotások felé. A gyakorlatban is jól működött ez a koncepció, mert a belépéseket és az átjárásokat is gördülékenyen meg tudtuk valósítani a színpadra vezető úton, miközben a díszletelemek segítettek kihangsúlyozni az esemény ünnepélyes jellegét.
Többes számban beszélsz. Kik segítették a munkádat?
A projekt megvalósításában sokat segített osztálytársam, Szabó Csenge és az animációs csapat, akik nagymértékben hozzájárultak, hogy át tudtuk ültetni LED-falra az Art Deco eredetileg térben elképzelt stílusjegyeit. Rajtuk kívül jelentős támogatást kaptunk tanárunktól, Szendrényi Évától, valamint Sándor Jánostól, Izsó Tamástól és természetesen Fazekas Gyulától, akik a díszlet kivitelezésében segítettek.
Mindig is kíváncsi voltál, mit tanulnak a többiek? Televíziós szakra jársz, de érdekel a színpad világa? Esetleg rendezőként eljátszottál a gondolattal, milyen lehet bábszínészként életet lehelni a tárgyakba, vagy talán már profin vágod a filmet, de szívesen kipróbálnád magad egyszer a kamera mögött? Az Alkotóműhelyek Hete során pont erre lesz lehetőséged. Kezdjük együtt kreatívan az új tanévet!
Ellinger Edina és Ács Norbert ugyanolyan fanatikusai a bábművészetnek, annak szerepéről és oktatásáról is egyet gondolnak. Így nem meglepő, hogy huszonegy éve egymás szakmai támaszai, és hogy idén együtt indítanak osztályt az SZFE-n. Az elsős osztályok vezetőit bemutató sorozatunkban ezúttal velük beszélgettünk.
Pilátus alakja a színpadon, a homokból hogyan válik emlékezet és mit rejtenek az őserdő által benőtt maja városok. A korábbi évekhez hasonlóan számos érdekes előadással, programmal várjuk hallgatóinkat már szeptember első hetében, hogy kreatívan induljunk neki a közös munkának.
Az idei Nyári Akadémián 81 leendő elsőéves hallgató vett részt a cívis városban, hogy megismerkedjen jövendőbeli évfolyamtársaival, oktatóival, és nem utolsósorban azzal az egyedi „eszefés” életérzéssel, amely hamarosan mindennapjaik részévé válik. A HÖK és az egyetem vezetésének közös szervezésében megvalósuló egyhetes tábor gazdag kulturális, szakmai és közösségi programkínálattal várta a résztvevőket, így az oktatók és a hallgatók szeptember 5-én, a tanévnyitón már ismerősként üdvözölhetik egymást.
A 2025 szeptemberében induló osztályok vezetőit bemutató sorozatunkban ezúttal a dokumentumfilm-rendező művész MA osztályának vezetőivel, Barlay Tamással és Moys Zoltánnal beszélgettünk. A Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézet oktatóival arra is kitértünk a felvételi eljárás menetének ismertetése mellett, hogyan találja meg egy dokumentumfilmes készülő alkotásának témáját.
Különleges lehetőségben részesült egyetemünk három zenésszínművész-hallgatója, amikor részt vett az MTVA szereplőválogatásán. A Karrieriroda által szervezett castingon a hallgatók a színházi előadói készségeik kiegészítéseként betekintést nyerhettek a televíziós műsorvezetés világába is.
A Színház- és Filmművészeti Egyetemen 2024-ben indított second unit-rendező képzés egyedülálló kezdeményezés a hazai felsőfokú művészképzésben. Az interjúban Gulyás Budával, a szak osztályvezetőjével beszélgettünk az elsőként végzett évfolyammal kapcsolatban szerzett tapasztalatairól, a szakma sajátosságairól és a jövő kihívásairól.
A szeptemberben induló elsőéves osztályok vezetőit bemutató sorozatunk következő szereplője Kiss József, a Soproni Petőfi Színház igazgatója – bár őt aligha kell bemutatnunk, hiszen évek óta oktat az SZFE-n. Gyakran dolgozik együtt a hallgatókkal, hiszen a soproni teátrum előadásaiban rendező-, valamint dramaturg- és színészhallgatók is közreműködnek. Hogyan juthatnak el ilyen felkérésekig a drámainstruktor-rendező szakos hallgatók és milyen többletet ad számukra ez a képzés? A tanévkezdésre hangolódva ezekről is beszélgettünk a Jászai Mari-díjas drámaíró-rendezővel.