Színészlegendák nyomában: múlt és jelen találkozása a színpadon – Interjú Pápai Erikával

március 25., kedd 10:32
Share

Rendhagyó előadással tisztelegtek a magyar színjátszás ikonikus alakjai előtt az SZFE harmadéves prózaiszínművész szakos hallgatói, akik Mensáros László, Domján Edit, Tolnay Klári, Soós Imre és társaik küzdelmeit, valamint művészi örökségét jelenítették meg Színészportrék címmel. A próbafolyamatról a rendezővel, Pápai Erika színművésszel, zenés színészi gyakorlat oktatónkkal beszélgettünk.

 

„Talán egy önismereti folyamathoz hasonlíthatnám ezt a munkát, ahol különféle élethelyzetekkel szembesülsz, akaratlanul is párhuzamot vonsz saját élményeiddel és ráébredsz, hogy nem vagy egyedül, ami megkönnyítheti a feldolgozást.”

 

Tizennégy legendás színész alakja elevenedett meg nemrég a Bajor Gizi Színészmúzeumban, Funtek Frigyes osztályának előadásában. A zsúfolásig telt nézőtérre a növendékek gyertyákkal vonultak be egy Bach-korál kíséretében, különleges, spirituális hangulatot teremtve.

Milyen megfontolásból döntött úgy, hogy színészlegendák életpályáin keresztül vezeti be növendékeit a szakma mélységeibe?

Zenésmesterség-tanárként a prózaiszínész-osztályommal 2023-ban, a második félévben olyan etűdöket szerettünk volna létrehozni, amelyekben a hallgatók kreativitása, prózai színészi adottságai és zenei képességei egyaránt fejlődhetnek. Emellett lényegesnek éreztem, hogy a diákok megismerjék közelmúltunk színészlegendáit. Az olyan színészek neveinek nagy többsége, mint Mensáros László, Domján Edit, Sárdy János, Darvas Iván, Sulyok Mária, Pécsi Sándor, Váradi Hédi, Latabár Kálmán, Mezei Mária, Kiss Manyi, Kabos Gyula, Tolnay Klári, Kazal László vagy Soós Imre sajnos már homályba vesztek a mai fiatalság számára. Meggyőződésem azonban, hogy az elődök munkásságának beható ismerete nélkül nem fejlődünk elég alaposan és csupán ugyanazt a mókuskereket fogjuk hajtani az általuk mutatott példák nélkül. Ennek az elméleti előfeltevésnek a fényében idén mi is újragondoltuk az első évben kidolgozott etűdöket, majd átdolgoztuk, végül örömmel tapasztaltam, hogy az érési folyamat eredményeként milyen jelentős fejlődésen mentek keresztül a hallgatók az elmúlt időszakban.

Hogyan készültek fel a hallgatók? Ki írta a szövegeket és mi alapján válogattak dalokat a karakterekhez?

Mindenki kapott egy híres színészt, akinek életútját kutatnia kellett a Színháztudományi Intézetben – naplókban, archív sajtóanyagokban és más felvételeken. Ezt követően kiválasztották azokat a momentumokat, amelyekkel azonosulni tudtak, illetve amelyeket lényegesnek véltek. Az általuk megfogalmazott szövegeket közösen csiszoltuk, míg végül izgalmas anyagok születtek, amelyekbe saját egyéniségüket is beleszőtték. A szövegek gerincét naplórészletek adták, de számos egyéni szituáció is született a hallgatók kezdeményezésére. Példaként említhetem, amikor Mensáros László verset írt Pilinszky Jánosnak, vagy amikor a New York-i nyomorban élő Kabos Gyula levelet kap elhanyagolt fiától, illetve amikor Tolnay Klári elmeséli Zsuzsika lányának, hogy megérti, gyerekkorában miért ült fel arra a vonatra és hagyta el őt (mert fontosabb volt számára a színészi pálya, mint a gyereknevelés). A dalokat együtt válogattunk a hallgatók javaslatai alapján azokból a dalokból is, amelyeket a színészlegendák énekeltek pályájuk során. Egyes esetekben – például a zenés színészeknél – könnyebb volt a választás, viszont Sulyok Máriánál például nehezebb – míg végül rá nem bukkantunk egy Jávor Pállal közös filmjében felcsendülő, A falevél, falevél című dalra.

Megdöbbentő a hasonlóság némely hallgató és a ráosztott szerep között. Ez is szempont volt a válogatásnál?

Több szempontot mérlegeltem, hangsúlyoznom kell azonban, hogy nem a külső hasonlóság alapján választottam. Ennek ellenére valóban rendkívüli élmény volt látni, ahogy a diákok olyannyira azonosultak az adott karakterrel, hogy kísérteties egybeesés mutatkozott a háttérben vetített fénykép és az előadó között. Elsődleges szempontom a pedagógiai megközelítés volt, valamint, hogy az adott színészlegenda és a hallgató egyénisége összhangban legyen. Fontos kiemelnem, hogy nem utánzást céloztunk, hanem a lélektani folyamatok megjelenítését, az adott színészegyéniség stílusának, magatartásának, gesztusrendszerének tanulmányozását és integrálását a növendékek saját művészi eszköztárába.

A színész az ilyen azonosulás-átalakulás után milyen eszközökkel gyarapodik, mit visz „haza” az eljátszott karakterből?

A színészi pálya rendkívül embert próbáló, korszaktól és politikai környezettől függetlenül olyan kihívásokat tartogat, amelyeket feldolgozni nem egyszer emberfeletti erőfeszítést igényel. Azt reméltem, hogy ilyen, az enyémhez hasonló felismerésekre juthatnak a hallgatók is e munkafolyamat során. Pedagógiai célkitűzésem volt, hogy a diákok e híres színészlegendák életútját megismerve és feldolgozva, saját későbbi pályájuk nehézségei közepette hasznosíthassák majd az itt megszerzett tapasztalatokat. Talán egy önismereti folyamathoz hasonlíthatnám ezt a munkát, ahol különféle élethelyzetekkel szembesülsz, akaratlanul is párhuzamot vonsz saját élményeiddel és ráébredsz, hogy nem vagy egyedül, ami megkönnyítheti a feldolgozást. A színművészet – más művészi hivatásokhoz hasonlóan – gyakran a fájdalomból táplálkozik. Minél több ilyen élethelyzetet tapasztal meg egy előadóművész, annál hitelesebben képes megformálni az általa megjelenített karaktert. Ebben kívántam támogatást nyújtani a mélyreható beszélgetések, elemzések, elmélyülés által. Aki nem látta az előadásunkat, de szívesen eljönne, azt várjuk szeretettel május 21-én este 7 órakor a Bajor Gizi Színészmúzeumban.

Egyéb hírek

Kálloy Molnár Péterre emlékezünk

2025. december 1-jén, 55 évesen daganatos megbetegedésben hunyt el Kálloy Molnár Péter színész, énekes, zenész, rendező, drámaíró.

Lehet-e az AI alkotó a színpadon és a filmen? – képes beszámoló az SZFE Innovációs Napjáról

A Színház- és Filmművészeti Egyetem december 2-án Innovációs Napot rendezett a Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézetben, ahol a színház, a film, a kultúratudomány, valamint az infokommunikáció és az IT-szektor szakértői közösen keresték a választ arra, miként állítható a technológia a művészi alkotás szolgálatába, és hogyan egészíthetik ki a mesterséges intelligencia forradalmi lehetőségei az emberi kreativitást.

Több száz érdeklődőt vonzott az SZFE idei nyílt napja

Közel négyszázan látogattak el a Színház- és Filmművészeti Egyetem 2025. november 29-én megrendezett nyílt napjára, amelyet idén rendhagyó módon több kampuszon tartottunk és igazán gazdag programot kínálva mutattuk be a színművészeti, drámaelméleti és mozgóképes BA és MA képzéseket.

Beszámoló a Jókai 200 – A színházban és a filmben című tudományos konferenciáról

Jókai Mór születésének 200. évfordulója alkalmából rendezett konferenciát a Németh Antal Drámaelméleti Intézet. A konferencia szervezése és lebonyolítása egyértelműen jelezte azt a szándékot, amely a Jókai-bicentenáriumot nem egyszerű megemlékezésként, hanem kutatási és művészeti újraértelmezésként kívánta bemutatni. A rendezvénynek otthont adó Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet körterme ideális helyszínnek bizonyult: a falakon körbefutó, molinókon elhelyezett Jókai-kiállítás különleges vizuális keretet adott a programnak, hangsúlyozva a történeti és kreatív megközelítések összekapcsolódását.

Nem a válasz a lényeg, hanem a kérdés! – Can Togay előadása az SZFE-n a mesterséges intelligencia használatáról

2025. november 21-én Can Togay Balázs Béla-díjas magyar filmrendező, forgatókönyvíró, színész, költő, kurátor, kulturális diplomata és egyetemi tanár tartott gyakorlati előadást a mesterséges intelligencia kreatív alkalmazásáról az SZFE-n.

Művészeti-igazgatási menedzsereket képez az SZFE

A művészet, a gazdaság és a jog összehangolása ma már összetett és gyakran kihívást jelentő feladat. A program célja olyan szakemberek képzése, akik vezetőként képesek átlátni, irányítani és formálni a kulturális élet folyamatait – a színházi, fesztivál-, galéria- vagy nonprofit szférában, illetve kreatív vállalkozásokban. Jelentkezési határidő: 2026. január 16.

„Jókai él, csak új nyelven kell megszólaltatni” – interjú Antal Zsolttal, a Németh Antal Drámaelméleti Intézet vezetőjével

Jókai és a nemzeti divat, Jókai és a cirkuszművészet – két nem szokványos előadás a Németh Antal Drámaelméleti Intézet által az írófejedelem születésének 200. évfordulója alkalmából rendezett konferencia programjából, amelynek célja Jókai újragondolása. A Jókai 200 programsorozat részeként megrendezendő konferencián a résztvevők egy különleges felolvasószínházi élményben is részesülhetnek: az egyetem oktatóinak előadásában hallhatják Szirtes Balázs Egy drámaíró kínszenvedései, avagy a jószívű ember fiai című művét. A programsorozatról az intézet vezetőjét, Antal Zsoltot kérdeztük.

41 hallgató 1 kattintás: elkészült a végzős hallgatók portfóliója

Az előző évekhez hasonlóan idén is elkészült a Színház- és Filmművészeti Egyetem végzős színművész, bábszínész- és színházrendező szakos hallgatóinak portfóliója, amelyet november 10-én mutattunk be a Magyar Teátrumi Társaság (MTT) közgyűlésén, a Nemzeti Színházban.

Több betöltése Több betöltése
Széchenyi Terv Plusz
Széchenyi 2020