Különleges vizsgafeladat vár ebben a félévben mesterszakos operatőr hallgatóinkra: 35 mm-es filmre kell forgatniuk egy jelenetet. Miért kulcsfontosságú a hagyományos filmkészítési eljárások elsajátítása? – erről beszélgettünk Babos Tamással, Balázs Béla-díjas operatőr oktatónkkal.
Miért jó, ha megtanulnak a hallgatók analóg módon is filmet készíteni?
Az elektronikus kamerák térhódítása óta ennek a technológiának az alapos ismerete és biztos kezelése kizárólag a legmagasabban képzett filmes alkotók, operatőrök sajátja. Meggyőződésem, hogy a 35 mm-es filmkészítés tudása a világ elit operatőreinek eszköztárához tartozik, amely jelentős versenyelőnyt biztosít számukra. Ennek a hagyományos technikának az elsajátítása olyan munkalehetőségeket nyithat meg hallgatóink előtt, amelyek a legtöbb pályakezdő számára elérhetetlenek. Rendkívül kevés filmes egyetemen oktatják ezt a módszert, így Európában szinte egyedülálló képzésről beszélhetünk, amely az NFI támogatásával és a Filmlaborral együttműködve jött létre nálunk.
Babos Tamás, Balázs Béla-díjas operatőr, egyetemi docens
Mi indokolta a fotólabor létrehozását?
Az, hogy megalapozzuk az operatőrképzés csúcsfeladatát, a 35 mm-es filmre történő forgatást, és hogy a hallgatók elsajátíthassák a negatív-pozitív eljárás alapjait. Ma egy filmes egyetem életében egy fotólabor létrehozása és működtetése szellemi értelemben is luxus. Úgy tekintenek rá a hallgatók – bizonyos értelemben nem is alaptalanul -, hogy ez az a boszorkánykonyha, ahol a titkokat el lehet lesni. Elmélyült, komoly műhelymunka keretében tapasztalhatják meg az alkotás szabadságát.
Ma már egy okostelefon segítségével percek alatt összeállítható egy film. Hogyan viszonyulnak a hallgatók ehhez a sokkal időigényesebb technikához?
Annak érdekében, hogy operatőr hallgatóink valóban elmélyíthessék az analóg filmkészítés alapjait, egy teljesen új fotólabort alakítottunk ki az egyetemen. Itt saját kezűleg laborálnak, negatívot hívnak elő és pozitív képeket nagyítanak. E folyamat révén nemcsak a hagyományos filmkészítési technikákat ismerik meg, hanem a fotográfiai expozíció lényegét is megértik. Tapasztalatom szerint kifejezetten élvezik ezt a manuális munkát. Az, hogy szinte a semmiből hozhatnak létre kézzelfogható alkotásokat, katartikus élményt nyújt számukra.
Operatőri gyakorlat 2025
Épp most zajlik az operatőri gyakorlat. Milyen feladatot kell teljesíteniük a hallgatóknak?
Egy szemeszter alatt a Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézetben két operatőri gyakorlatot kell teljesíteniük. Az első egy romantikus jelenet forgatása, amely operatőri-dramaturgiai szempontból igencsak összetett feladat, hiszen egy látszólag egyszerű párbeszéd mögött rejlő valódi jelentéstartalmat kell vizuálisan érzékeltetniük.
35 mm-es operatőri gyakorlat 2025
A második feladat egy 35 mm-es filmre forgatott fényváltásos jelenet megkomponálása, amelyben az egyik legnehezebb operatőri kihívást is teljesíteniük kell: egy áramszünet következtében kialakuló teljes sötétség ábrázolását operatőri eszközökkel. Az elvárás az, hogy teljesen részlettelen fekete helyett a vásznon finom árnyalatokkal dolgozzanak, megőrizve a kép sötét részleteit.
35 mm-es operatőri gyakorlat
Minden hallgató ugyanazt a feladatot kapja? Izgalmas lehet látni, hogyan ragadnak meg különböző aspektusokat ugyanabból a jelenetből. Hogyan készülnek fel a forgatásra?
A gyakorlati munka előtt komoly előkészítő folyamat zajlik: a hallgatóknak részletes koncepciót, világítási tervet, storyboardot és moodboardot kell készíteniük. Miután ezeket benyújtották, közösen átbeszéljük az egyes fázisokat, hogy a forgatás gördülékenyen haladhasson. Képzésünk egyik fő célja, hogy hallgatóink saját megfigyeléseikre építve szerezzenek tapasztalatokat, ezeket elemezzék és értelmezzék, majd a megszerzett tudás birtokában minél tudatosabb szakmai döntéseket hozzanak.
Az elkészült gyakorlatokat zártkörű vetítésen, közösen elemezzük. Ezek a gyakorlatok tanulmányi jellegűek, vagyis nem várunk el tökéletes megoldásokat – itt a kísérletezés és a tanulás a lényeg. Ezért kap mindenki azonos feladatot: hogy megtapasztalják, egy problémára számos érvényes megoldás létezik, és hogy minden alkotói döntés komoly következményekkel jár. A közös elemzés során azonnal láthatják, milyen filmnyelvi és operatőri megoldásokat alkalmaztak egymáshoz képest.
35 mm-es filmtekercs kazettában
Hogyan zajlik ma az operatőrök gyakorlati képzése az SZFE-n? Októberben, a Kovács László Műterem átadásakor többen úgy nyilatkoztak, hogy a korábbi generációknak még álmodniuk sem lehetett ilyen körülményekről.
Ez valóban így van! Nyolc-tíz évvel ezelőtt az operatőrképzés még egy egykori kazánházban zajlott, amely sem méretében, sem felszereltségében nem volt alkalmas erre a célra. Rendszeresen csőtörések voltak, és előfordult, hogy bokáig gázoltunk a szennyvízben. Ehhez képest ma a hallgatóink európai színvonalú filmes műtermekben dolgozhatnak, amelyek harminc éves hiányt pótolnak. Amikor néhányan úgy vélik, a rossz körülmények közül is világhírű operatőrök kerültek ki az egyetemről, mindig azt mondom: nem azért lettek világhírűek, mert rosszak voltak a körülmények, hanem annak ellenére. Jelenleg már olyan professzionális helyszínek állnak rendelkezésünkre, mint a napfény stúdió, ahol természetes fényviszonyok között dolgozhatnak, vagy a virtuális, LED-falas stúdió, amely a modern technológia elsajátítására szolgál, vagy a nemrégiben átadott Kovács László Műterem. Emellett a most létrehozott fotólabor is kulcsszerepet játszik abban, hogy hallgatóink valódi szakmai tudást sajátíthassanak el.
Kovács László Műterem
Felvértezheti ez a tudás a hallgatókat az AI által generálódó kihívások ellen?
A mesterséges intelligencia térnyerése a filmes szakmát sem kíméli: bizonyos munkafolyamatokat jelentősen átalakít, és egyes területeket akár teljesen feleslegessé is tehet. Meggyőződésem, hogy a filmkészítésből a film nyersanyag használata nem fog eltűnni, de kevesek kiváltsága lesz. A 35 mm-es filmkészítés ismerete a világ legjobb, legképzettebb operatőreinek sajátja, és ez a tudás segítheti hallgatóinkat abban, hogy kiemelkedjenek a szakmában. Ez a képzés tehát nemcsak hagyományőrzés, hanem egy plusz képesség a jövő operatőrei számára.
Fotó: Jóri András
2025-ben a Magyar Színházak Kisvárdai Fesztiváljának programjában 19 versenyelőadást láthat majd a közönség június 20–28. között. A fesztivál szakmai zsűrijében nagy büszkeségünkre másodéves dramaturghallgatónk, Kiss Anna is helyet kapott.
Egyetemünk vendége lesz május első hetében Valère Novarina, a kortárs francia színház kiemelkedő alkotója, drámaíró, rendező, festő. Művészete Magyarországon is egyre ismertebb, számos hazai és nemzetközi bemutató, fordítás, illetve konferencia kapcsolódik életművéhez. Az SZFE Doktori Iskola meghívására érkező művésszel budapesti tartózkodása során több eseményen is találkozhat a közönség.
A 37. OTDK Művészeti és Művészettudományi Szekciójának idén az egri Eszterházy Károly Katolikus Egyetem adott otthont április 23–25. között. A rendezvény során hét helyszínen 450 pályamunkát értékelt a zsűri. A Színház- és Filmművészeti Egyetemet 24 hallgató képviselte pályamunkáival, a különböző tagozatok zsűrijének munkájában pedig 6 oktatónk vett részt.
A Szenátus választott tagjainak megbízatása 2025. júniusában lejár, így 2025. május 5. és 2025. május 27. között az SZFE szenátusi választást tart. A szenátusi tag választásra jogosult három intézet (SISZMI, ZSVMI, NADEI), valamint a nem oktatói-kutatói munkavállalói kör külön-külön tartanak jelölő értekezletet, ennek megfelelően a szenátusi tagok választását megelőzően négy jelölő értekezlet megtartására kerül sor.
A felvételire jelentkezhet a Színház- és Filmművészeti Egyetem bármely BA, MA és osztatlan képzésében résztvevő és minimum egy éves aktív hallgatói jogviszonnyal rendelkező hallgatója.
Közel 1 éve indult útjára a Pannónia Ösztöndíjprogram, amely az SZFE hallgatói, oktatói és munkatársai számára kínál nemzetközi tapasztalatszerzési lehetőségeket. Az elmúlt időszakban több mint 150 mobilitás valósult meg, a program pedig rugalmas, az egyetem művészeti képzéséhez igazított kereteket biztosít. Dr. Huszár Orsolyával, az SZFE Nemzetközi Igazgatóságának vezetőjével beszélgettünk az ösztöndíjprogram eddigi eredményeiről és a jövőbeli tervekről.
Bagó Gizella professor emerita, az SZFE művésztanára szervezésének köszönhetően immáron 43. alkalommal vehettek részt hallgatóink az egyetem dalversenyén, melyet Neményi Lili (1902–1988) operaénekesnő alapított.
Szabó Lőrinc születésének 125. évfordulója alkalmából Lázár Balázs színész, Bella István-díjas költő, a harmadéves dramaturg osztály társosztályvezetője vezényelte le a magyarországi együtt szavalás Guiness rekordjának megdöntését a költő Nyitnikék című versének részletével, a Pasaréti Szabó Lőrinc Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola és Gimnázium, valamint a Közép-Budai Tankerület szervezésében.