A Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) a 2025/2026-os tanévben zsidó színházi specializációt indít az osztatlan színművész szakos képzésén belül. Az ötéves képzés az Egységes Magyarországi Izraelita Hitközség (EMIH) kezdeményezésére, a Milton Friedman Egyetemmel együttműködésben, hazai és nemzetközi szaktekintélyek közreműködésével valósul meg.
Az új specializáció az EMIH kezdeményezésére jön létre azzal a céllal, hogy a Baross utcai Firgun Házban – a tervek szerint 2025-ben – nyíló zsidó színház számára olyan szakképzett színművészeket képezzenek, akik nemcsak a zsidó kultúrát és színházi hagyományokat ismerik behatóan, de héber és jiddis zsargon nyelvismerettel is rendelkeznek. A program különlegessége, hogy héber nyelvtudástól és vallási hovatartozástól függetlenül jelentkezhetnek rá az érdeklődők. A héber nyelv, valamint a zsidó kultúra oktatását a Milton Friedman Egyetem az alapoktól biztosítja.
„A fenntartó alapítványunk örömmel fogadta az EMIH megkeresését, hiszen a színházművészet gazdagodik akkor, amikor kisebbségi és többségi kultúrák együtt dolgoznak a színpadon. Az SZFE szívesen vesz részt ebben a kezdeményezésben és hisszük, hogy termékeny együttműködés veszi kezdetét a két hazai és a kiválasztott izraeli egyetem között a budapesti játszóhely működésének megalapozása érdekében” – nyilatkozta prof. dr. Sepsi Enikő, az SZFE rektora.
Az osztályvezetők kivételes szakmai háttérrel rendelkező szakemberek: Maia Morgenstern, a bukaresti zsidó színház igazgatója, nemzetközileg elismert román színművész (a specializáció felelőse is), valamint Réczei Tamás színházrendező, dramaturg, a Firgun Zsidó Kulturális Alapítvány elnöke. Maia Morgenstern többek között olyan jelentős nemzetközi produkciókban szerepelt, mint Mel Gibson A passiója, valamint számos magyar filmben is feltűnt, például Mészáros Márta A hetedik szoba és Szász János a Witman fiúk című alkotásaiban.
A zsidó színházi specializáció három ismeretköri elemből épül fel: az első pillér a zsidó színházművészet elméleti képzése, amely magában foglalja a színháztörténetet, az előadás- és műelemzést, valamint a zsidó drámák tanulmányozását, a második alappillér a héber nyelv oktatása, míg a harmadik elem a gyakorlati képzés, amely során a hallgatók héber nyelvű színészmesterséget tanulnak a 7-10. félévben, a magyar nyelvű színészképzést követően.
A program szerves részét képezi a nemzetközi tapasztalatszerzés: a hallgatóknak a 6-7. félévben egy izraeli egyetem színművészképzésébe lesz lehetőségük becsatlakozni, ahol eredeti nyelvi környezetben mélyíthetik el a tudásukat. Ez a mobilitási program nemcsak az egyetem többi specializációjának nemzetközi gyakorlatához illeszkedik, de felkészíti a hallgatókat a Firgun Ház által tervezett izraeli vendégszereplésekre is, biztosítva számukra, hogy megszerzett tudásukat később nemzetközi színházi közegben is kamatoztathassák.
A szakmai gyakorlat az egyik legizgalmasabb része a képzésnek! Ilyenkor próbálhatod ki magad először élesben a választott szakmádban, építhetsz értékes szakmai kapcsolatokat, és sokan már ekkor megtalálják későbbi munkahelyüket. Nézzük meg szakonként, milyen lehetőségek várnak rád!
Kamarakiállítás nyílt Tompos Kátya emlékére a Bajor Gizi Színészmúzeumban. A tárlat a tavaly 41 évesen elhunyt színésznő tragikusan rövidre szabott színházi pályafutását idézi fel ritkán látott mozgóképek, fényképek és relikviák segítségével.
A Keleti Márton rendezte Fel a fejjel! című vígjáték egyik ikonikus jelenete, amikor a Peti bohócot játszó Latabár Kálmánt Aida nevű elefántja megborotválja és vizet zúdít a fejére. Ezt az ötvenes évekbeli filmet vitte most színre a Bethlen Téri Színházban volt hallgatónk, Szécsi Bence az ötödéves fizikai színházrendező osztállyal. Elefánt nincs az előadásban, bohóctréfa, trükk és mondanivaló viszont annál több. A rendezővel a bemutató után beszélgettünk.
2025. február 26-án a Színház- és Filmművészeti Egyetem nagyszabású gálaműsorral ünnepelte fennállásának 160. évfordulóját az Uránia Nemzeti Filmszínházban. Az est méltó zárásaként az egyetem egykori hallgatói alumni díszkitűzőt vehettek át, jelképezve az intézményhez fűződő közösségi és szakmai összetartozást. A Karrieriroda szervezésében az alumni közösséghez eddig már több mint 65 öregdiák csatlakozott, és továbbra is várjuk minden volt hallgató jelentkezését.
A jubileum alkalmából rendezett gálán a magyar kulturális élet kiválóságai, az egyetem jelenlegi és egykori növendékei, neves művészek együtt tisztelegtek az intézmény gazdag öröksége és kimagasló művészeti hagyományai előtt. Az évforduló keretében az egyetem alumni tagjainak díszkitűzőt ajándékozott, Koltai Lajos operatőr, oktató részére pedig címzetes egyetemi tanári címet adományozott.
A neves olasz színháztörténész, Marco De Marinis látogatott el 2025. február 24-én a Színház- és Filmművészeti Egyetem Doktori Iskolájába, amely egy szociológiai és színházantropológiai irányú, a nézőkutatás kérdését vizsgáló projektet indított az idei tanévben. A nemzetközi hírű teatrológus abból a célból érkezett az SZFE-re, hogy előadást tartson a doktori programban résztvevő PhD- és DLA-hallgatóknak a témáról és segítse elmélyíteni a műhelyben zajló munkát a múlt század utolsó harmadától folyamatosan felélénkülő diszkurzus napjainkig tartó alakulástörténetének bemutatásával.
2025. február 16-án egész napos műhelybemutatókon hat kortárs dráma első magyar fordítását vitte színre a Színház- és Filmművészeti Egyetem Németh Antal Drámaelméleti Intézete, az ELTE Fordító- és Tolmácsképző Tanszéke, valamint a Távoli Fény Laboratórium. Az esemény három egyetem több mint ötven hallgatójának fordítói, dramaturgi, rendezői és előadói munkájával jött létre. Az idáig vezető útról a két főszervezővel, Gleason-Nagy Natáliával és Sereg Judittal beszélgettünk.
Robert Capa nevét a legtöbben ismerjük. Rengeteg kalandos történet, önellentmondásos életrajzi adatok, mendemondák övezik a 20. század egyik legjelentősebb fotósának nevét. De vajon ki volt az ember a fotók és a felépített brand mögött? Ki volt Friedmann Endre? Erre a kérdésre próbál választ adni A szerencsejátékos című monodráma. A darab premierje után annak írójával, egyetemünk negyedéves dramaturg hallgatójával, Varga-Amár Rudolffal és főszereplőjével, a Babeş-Bolyai Tudományegyetem prózai színművész hallgatójával, Pazsiczki Mátéval beszélgettünk.