Madách Projekt - Athén

2023 június 5., hétfő 16:27.
Share

Madách Imre Az ember tragédiájának athéni színét az Athéni Konzervatórium Drámaiskolájának hallgatói hozzák el országunkba.

Imre Madách’s The Tragedy of Man Athens scene will be performed by the Drama School of Athens Conservatoire.

Athéni szín

Alexandra Kazazou,?a Konzervatórium rendezője, a következőképp tekintett az athéni szín feldolgozására:

?Az Athéni színre való készülésünk során egy súlyos esemény rázta meg Görögország oktatási és művészeti világát, melynek következtében decembertől márciusig minden drámatagozatos hallgató elállt a tanulmányaitól. Egy új törvényt fogadtak el Görögországban, amely a művészeti képzés értékét leminősítette az érettségi szintjére. Ennek eredményeképpen a darabon korábban végzett munkánk fókusza áthelyeződött, és a folyamat nagyon érdekes és kreatív fordulatot vett valami olyan felé, ami egzisztenciális szempontból sokkal lényegesebb a diákok számára.

Az általunk feltett kérdések a következők voltak: 

Mi az a tömeg, és mikor válik tömeggé? Mi a hit, és mi jelenti a hiányát? Mi a haza és mi a nemzet? Mi az áruló és mi a hős? Mi az emlékezet? Mi köt bennünket az athéni színtérhez? Mi a helye gyermekkori szobáinknak, álmainknak és félelmeinknek? Mi a mi imánk most? Ki a mi Ádámunk és ki a mi Évánk? Mi számunkra a sötétség és mi a fény? 

Véleményem szerint az egész kompozíció egy zenei összeállítás, amelynek főszereplője a kórus, a hallgatás aktusa, a test, mint beszéd és a beszéd, mint test. Nincsenek kiosztott szerepek, a szereplőknek figyelniük kell, hogy ki viszi tovább az elbeszélés fonalát. Az előadás egy kiáltással, egy imával zárul, amely tartalmazza a nagyon fontos kérdést: 

Mi az? A történtek után (ó Istenem), mi?”

Alexandra Kazazou

Athens scene

„During our work on the Athens scene, a major incident shook the educational and artistic world of Greece. From December to March, all drama students abstained from their studies, after a humiliating law was passed which downgraded the value of artistic education by relegating its degree to the level of baccalaureate.  

As a result, the work we had done on the play before shifted its focus and the process took a very interesting and creative turn towards something much more essential to the students from an existential standpoint.?? 

The questions we asked were: 

What is a crowd and when does it become a mob?
What is faith and what constitutes its absence?
What is a homeland and what is a nation?
What is a traitor and what is a hero?
What is memory? What connects us to the Athens scene?
What is the place of our childhood rooms and dreams and fears?
What is our prayer now? Who is our Adam and who is our Eve?
What is darkness for us and what is light??? 

In my opinion the whole composition is a musical arrangement where protagonist is chorality, the act of listening, the body as speech and the speech as body. There are no assigned roles; the actors have to be alert as to who will carry the thread of the narrative. The performance ends with a cry, a prayer that contains the very important question: 

What? After what has transpired (oh God) what??”

Alexandra Kazazou? 

Drama School of Athens Conservatoire (Athén, Görögország)

[HU]

Az 1871-ben alapított Odeion Athinon athéni Konzervatórium a modern Görögország legrégebbi előadóművészeti oktatási intézménye. 1871-es alapítása óta megszakítás nélkül szolgálja az ország kulturális fejlődését. Itt kezdték meg pályafutásukat olyan világhírű személyiségek, mint Dimitri Mitropoulos, Maria Callas és Gina Bahauer. A Konzervatórium olyan intézmények létrehozásához járult hozzá, mint a Nemzeti Zenekar és a görög Nemzeti Színház.

A Drama School of the Athens Conservatoire kiemelkedő szerepet játszott a színházi tanulmányok fejlesztésében az országban, oktatói között jelentős személyiségek találhatók, a görög színház legfontosabb alakjai az elmúlt másfél évszázadból.

A Konzervatórium ma Görögország legjobb művészeti iskoláinak egyike, a színházi tanulmányok terén felsőfokú oktatási képesítést nyújtó intézményként.

[ENG]

The Athens Conservatoire (greek: Odeion Athinon) is the oldest educational institution for the performing arts in modern Greece, founded as a non-profit organization in 1871. World-renowned personalities such as Dimitri Mitropoulos, Maria Callas and Gina Bahauer began their careers here while its activities sparked the creation of organizations such as the National Orchestra and the National Theatre of Greece.

The Drama School of the Athens Conservatoire has played a pivotal role in the advancement of theatrical studies in the country, with its teaching staff comprising some of the most important figures of Greek Theatre over the past one and a half century.

Today, the Drama School of the Athens Conservatoire is considered one of the top schools in Greece.

Egyéb hírek

David Cronenberg tart mesterkurzust az SZFE-n

A testhorror műfajának világhírű alkotója, David Cronenberg a Színház- és Filmművészeti Egyetem meghívására szeptember 19-én az Uránia Nemzeti Filmszínházban tart mesterkurzust a Budapesti Klasszikus Film Maraton programjának keretében.

Erasmus-hallgatók érkeztek az SZFE-re

Az idei őszi szemeszterben ismét színes nemzetközi közösséggel bővült a Színház- és Filmművészeti Egyetem: 15 Erasmus-hallgató kezdte meg tanulmányait intézményünkben. Az érdeklődők Litvániából, Szlovákiából, Spanyolországból, Németországból, Romániából és Hollandiából érkeztek Budapestre.

A filmklasszikusok fővárosa lesz Budapest – világsztárokkal érkezik a 8. Budapesti Klasszikus Film Maraton

Nyolcadik alkalommal rendezik meg a Budapesti Klasszikus Film Maratont, amely az elmúlt években Európa egyik legfontosabb, restaurált filmklasszikusokat bemutató fesztiváljává nőtte ki magát. A rendezvény mára nemcsak a magyar és külföldi filmrajongók, hanem a nemzetközi szakma számára is kiemelt eseménnyé vált: a világ számos Oscar-díjas és világhírű alkotója fordult már meg vendégként Budapesten.

Minden eddiginél több művész vette át az Arany-, gyémánt- és vasdíszoklevelét az SZFE-n

A 2025-ös esztendő díszoklevél-átadó ünnepsége ismét bebizonyította, hogy a Színház- és Filmművészeti Egyetem büszkén őrzi a hagyományait. A Karrieriroda és a Kommunikációs és Marketingigazgatóság szervezésében létrejött esemény volt az évkezdés legünnepélyesebb pillanata.

Megnyitotta 160. tanévét a Színház- és Filmművészeti Egyetem

A Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) 2025. szeptember 5-én tartotta jubileumi tanévnyitóját az Uránia Nemzeti Filmszínházban, ahol közel 160 elsőéves hallgatót köszöntöttek. Az esemény keretében 45 művész jubileumi arany-, gyémánt- és vasdiplomát vehetett át.

Magyarországi ősbemutató az SZFE színpadán – Beszélgetés Adam Ledger rendezővel

Mit üzen ma az Oidipusz-történet? Adam Ledger, a Birminghami Egyetem rendezője most először állít színpadra darabot az SZFE hallgatóival. Martin Crimp A többit láttad már a moziban című művének hazai premierje igazi összmunkával jön létre: dramaturgok, drámainstruktorok, színészek és egy oktató dolgoztak együtt, hogy kortárs közegben szólaltassák meg Euripidész klasszikusát.

Mit lát a néző? – új módszertani kötet jelent meg a színházi befogadás kutatásáról

Szeptember 3-án, a Színház- és Filmművészeti Egyetem egyhetes kulturális programsorozata, az Alkotóműhelyek Hete keretében mutatták be a Mit lát a néző? című hiánypótló színházszociológiai tankönyvet.  A kötet 2025 áprilisában jelent meg a L’Harmattan Kiadó gondozásában, a Károli Könyvek sorozatban, szerkesztői Sepsi Enikő, az SZFE rektora és Szabó Attila, az egyetem oktatója. A kiadvány elméleti hátteret, gyakorlati módszereket és konkrét kérdőíveket kínál mindazoknak, akik színházi nézőkutatások megszervezésével kívánnak foglalkozni.

„Egy szavam se lehet” – beszélgetés Udvarias Katalin, színművésszel

Udvarias Katalin 1974-ben diplomázott a Színház- és Filmművészeti Főiskolán, és tavaly vette át az arany díszoklevelét. Több mint fél évszázados pályafutása során számtalan főszerepet alakított, emellett 16 évig tanított, könyvet ír, és ma is aktívan dolgozik. Beszélgetésünkben a hivatás szeretetéről, a színészi lét kihívásairól, valamint a boldogság titkáról mesélt.

Több betöltése Több betöltése
Széchenyi Terv Plusz
Széchenyi 2020