Madách Imre Az ember tragédiájának athéni színét az Athéni Konzervatórium Drámaiskolájának hallgatói hozzák el országunkba.
Imre Madách’s The Tragedy of Man Athens scene will be performed by the Drama School of Athens Conservatoire.
Alexandra Kazazou,?a Konzervatórium rendezője, a következőképp tekintett az athéni szín feldolgozására:
?Az Athéni színre való készülésünk során egy súlyos esemény rázta meg Görögország oktatási és művészeti világát, melynek következtében decembertől márciusig minden drámatagozatos hallgató elállt a tanulmányaitól. Egy új törvényt fogadtak el Görögországban, amely a művészeti képzés értékét leminősítette az érettségi szintjére. Ennek eredményeképpen a darabon korábban végzett munkánk fókusza áthelyeződött, és a folyamat nagyon érdekes és kreatív fordulatot vett valami olyan felé, ami egzisztenciális szempontból sokkal lényegesebb a diákok számára.
Az általunk feltett kérdések a következők voltak:
Mi az a tömeg, és mikor válik tömeggé? Mi a hit, és mi jelenti a hiányát? Mi a haza és mi a nemzet? Mi az áruló és mi a hős? Mi az emlékezet? Mi köt bennünket az athéni színtérhez? Mi a helye gyermekkori szobáinknak, álmainknak és félelmeinknek? Mi a mi imánk most? Ki a mi Ádámunk és ki a mi Évánk? Mi számunkra a sötétség és mi a fény?
Véleményem szerint az egész kompozíció egy zenei összeállítás, amelynek főszereplője a kórus, a hallgatás aktusa, a test, mint beszéd és a beszéd, mint test. Nincsenek kiosztott szerepek, a szereplőknek figyelniük kell, hogy ki viszi tovább az elbeszélés fonalát. Az előadás egy kiáltással, egy imával zárul, amely tartalmazza a nagyon fontos kérdést:
Mi az? A történtek után (ó Istenem), mi?”
Alexandra Kazazou
„During our work on the Athens scene, a major incident shook the educational and artistic world of Greece. From December to March, all drama students abstained from their studies, after a humiliating law was passed which downgraded the value of artistic education by relegating its degree to the level of baccalaureate.
As a result, the work we had done on the play before shifted its focus and the process took a very interesting and creative turn towards something much more essential to the students from an existential standpoint.??
The questions we asked were:
What is a crowd and when does it become a mob?
What is faith and what constitutes its absence?
What is a homeland and what is a nation?
What is a traitor and what is a hero?
What is memory? What connects us to the Athens scene?
What is the place of our childhood rooms and dreams and fears?
What is our prayer now? Who is our Adam and who is our Eve?
What is darkness for us and what is light???
In my opinion the whole composition is a musical arrangement where protagonist is chorality, the act of listening, the body as speech and the speech as body. There are no assigned roles; the actors have to be alert as to who will carry the thread of the narrative. The performance ends with a cry, a prayer that contains the very important question:
What? After what has transpired (oh God) what??”
Alexandra Kazazou?
[HU]
Az 1871-ben alapított Odeion Athinon athéni Konzervatórium a modern Görögország legrégebbi előadóművészeti oktatási intézménye. 1871-es alapítása óta megszakítás nélkül szolgálja az ország kulturális fejlődését. Itt kezdték meg pályafutásukat olyan világhírű személyiségek, mint Dimitri Mitropoulos, Maria Callas és Gina Bahauer. A Konzervatórium olyan intézmények létrehozásához járult hozzá, mint a Nemzeti Zenekar és a görög Nemzeti Színház.
A Drama School of the Athens Conservatoire kiemelkedő szerepet játszott a színházi tanulmányok fejlesztésében az országban, oktatói között jelentős személyiségek találhatók, a görög színház legfontosabb alakjai az elmúlt másfél évszázadból.
A Konzervatórium ma Görögország legjobb művészeti iskoláinak egyike, a színházi tanulmányok terén felsőfokú oktatási képesítést nyújtó intézményként.
[ENG]
The Athens Conservatoire (greek: Odeion Athinon) is the oldest educational institution for the performing arts in modern Greece, founded as a non-profit organization in 1871. World-renowned personalities such as Dimitri Mitropoulos, Maria Callas and Gina Bahauer began their careers here while its activities sparked the creation of organizations such as the National Orchestra and the National Theatre of Greece.
The Drama School of the Athens Conservatoire has played a pivotal role in the advancement of theatrical studies in the country, with its teaching staff comprising some of the most important figures of Greek Theatre over the past one and a half century.
Today, the Drama School of the Athens Conservatoire is considered one of the top schools in Greece.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem másodéves színészhallgatói nagy sikerrel mutatták be vizsgaelőadásukat az Avignoni Fesztivál OFF programjában. A produkció a Szegedi Pinceszínház ajánlására jutott el a nemzetközi eseményre, ahol a fiatal művészek az európai kortárs színház egyik legfontosabb fórumán szerezhettek értékes szakmai tapasztalatokat.
Egy nagyszabású külföldi turné, Az átváltozás bemutatója és egy sikeres, de egyben megterhelő felvételi időszak – Herczeg Tamásnak, a Színházművészeti Intézet vezetőjének nem kevés elfoglaltságot hozott az elmúlt pár hónap és a kihívásokból a továbbiakban sem lesz hiány. Szeptembertől az elsőéves drámajátékosok osztályvezetője lesz, majd januártól a Békéscsabai Jókai Színház igazgatója. A felvételin tapasztaltakról, a színészoktatás helyzetéről és az alkotói pályájának alakulásáról is beszélgettünk.
Negyedik alkalommal szervezte meg az Educatio+ Konferenciát a HÖOK (Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája) 2025. július 9-én, Kápolnásnyéken, ahol egyetemünket a Karrieriroda és diáktanácsadó vezetője, Wild Mónika képviselte a fiatalok és a kultúra kapcsolatát boncolgató kerekasztal-beszélgetésen.
A fennállásának 160. évfordulóját ünneplő Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) 2025. július 15-én tartotta tanévzáróval egybekötött diplomaátadó ünnepségét az Uránia Nemzeti Filmszínházban. A kiemelkedően sikeres 2024/2025-ös tanév végén 185 hallgató fejezte be tanulmányait és szerzett diplomát, nyolc doktorandusz DLA fokozatot kapott, ketten pedig habilitációs oklevelet szereztek.
Aki látta a Mozgókép Fesztivál díjátadóit, bizonyára feltűnt neki a látványos, ledes színpadi háttér. A pazar vizuális világ Oravecz Adrienn, az SZFE látványtervező MA szakos hallgatójának kreativitását dicséri. Vele beszélgettünk a tervezési folyamatról, a stílusválasztás indokairól és a megvalósítás kihívásairól.
2025-ben ismét a Soproni Egyetem adott otthont a Nemzetközi Színházi Műhelynek. A zárónapon, július 8-án az egyetem botanikus kertjének hat különböző pontján mutatták be a hallgatók azokat a Shakespeare Rómeó és Júliája által inspirált rövid színpadi performanszokat, melyeken a hét során dolgoztak.
Ismét meghirdeti nagy sikerű tehetséggondozó programját a Közszolgálati Médiaakadémia Alapítvány. A kiválasztott fiatalok Magyarország legnagyobb médiavállalatánál építhetik karrierjüket, legendák nyomdokaiba léphetnek és nemzetközi, valamint világesemények részesévé válhatnak. Televíziós és rádiós műsorkészítésben, sportújságírásban, valamint az online területen is kipróbálhatják magukat, de választhatják a műszaki területet is. Fejlődésüket elismert médiaszakemberek mentorként segítik. A közmédia augusztus 8-ig várja a jelentkezéseket.
Újabb jelentős mérföldkőhöz ért a Színház-és Filmművészeti Egyetem. Lezárult az első hallgatók képzése a second unit rendező szakon a Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézetben. Az egy éves, intenzív mesterkurzus a Balázs Béla-díjas operatőr, Gulyás Buda, illetve az idén Magyar Mozgókép Életműdíjjal kitüntetett kaszkadőrszakértő, Piroch Gábor szakmai irányításával tavaly indult el. A Magyarországon, de a régióban is egyedülállónak minősülő képzésre sokszoros túljelentkezés mellett kilenc fiatalt vettek fel, akik idén szeptemberben mutatják be vizsga- és diplomafilmjeiket.