Madách Imre Az ember tragédiájának római színét az olasz Centro Teatro Attivo Egyetem hallgatói hozzák el országunkba.
Rome scene of Imre Madách’s The Tragedy of Man will be performed by the Italian Centro Teatro Attivo.
„Madách „Az emberi tragédia” című művének hatodik színében az ókori Rómára való ikonográfiai utalást, az epikus és groteszk elemeket Fellini stílusában, a német expresszionizmusra való pillantással használtuk fel.
A jelenet hátterében két nagyméretű kulisszán egy kettéosztott embert látunk (később Szent Péter által jelezve – mint „a ti isteneitek”). Egyrészt az ádámi meztelenséget anatómiai metszetben, másrészt a maszkot, amelyet az ember az „új élet” folyamatos kereséséhez használ.
A gladiátorokat, vért, szexet, énekeket, táncokat és italáldozatokat látó élvezetek orgiájában az ember nem mulasztja el kihívni az elkerülhetetlen Hádészba való leereszkedést, amikor Hippiász dacol a halállal és kopulál a pestissel. Az emberi lény, ahogyan az már a nagy görög tragédiákban is kiderült, „rejtélyes”. Sokféle formához ragaszkodik, legyen az vallási, politikai, tudományos, disztópikus, társadalmi a túlélés optimista formája érdekében, és azért is, mert mindig a tagadhatatlan Hibrisz pártjára áll, aki arra hívja, hogy ő maga is isten lehessen.
Ha a rejtélyt Oidipusz oldja meg, aki a tudatlanságot a tudáshoz juttatja, itt a szintén a megismerés jogos vágyától lakott Ádámot Éva hívja vissza egy soha nem változó törvény, a természet törvénye felé; egy ősi hívás, amelyet egy irracionális túlélési ösztön ad. A rejtély azonban nem oldódik meg, a választás útja továbbra is jelen van, és Ádám rájön, hogy a változás választása éppen az ellenkezőjéhez vezet: a végtelen küzdelemhez.
Éva kiűzi magából Júlia (egy fontos római dinasztia) szerepét, és arra ösztönzi Ádámot, hogy tudatosítsa ezt, és tegye ugyanezt. A keresésben elvakult Ádám ehelyett azt kéri, hogy ismét kísérje el, és Sergiolo ruháit levetve, Isten előtt meztelenül megtér. Így hiába lesz tanúja más birodalmak, politikai és tudományos ideológiák, forradalmak és nagy felfedezések felbomlásának.
Éva Éva marad, és életre kelti magában a nagyobb erőt, hogy éljen, mert a természet akkor is természet marad, ha az ember megpróbál uralkodni rajta, Ádám pedig ehelyett a rejtély kétértelműségében és az új utak reményteli átalakulásában marad, amelyet a realista Lucifer jóslatai szerint figyelmen kívül hagynak.”
Mattia Sebastian Giorgetti
„Our interpretation of the sixth scene of Madach’s work „The Human Tragedy” made use of an iconographic reference to ancient Rome, epic and grotesque elements in Fellinian style with a glance at German expressionism.
In the background of the scene on two large backdrops we see a man divided in two (later indicated by Saint Peter – as „your gods”). On the one hand the Adamic nudity in an anatomical section and on the other the mask that the human being uses for his continuous search for „new life”.
In the orgy of pleasures that see gladiators, blood, sex, songs, dances and libations, the human being does not fail to challenge the inevitable descent into Hades when Hippias defies death and copulates with the plague. The human being, as already exposed in the great Greek tragedies, is „enigmatic”. He adheres to many different forms, be they religious, political, scientific, dystopian, social for an optimistic form of survival and also because he always sides with an undeniable Hibris who invites him to be able to be a god, himself.
If the enigma is solved by Oedipus bringing ignorance to knowledge, here the man Adam also inhabited by a legitimate desire to know, is recalled by Eve towards a law that never changes, that of nature; an ancestral call, given by an irrational survival instinct. But the riddle is not solved and the path to choose is still present and Adam discovers that the choice of change will lead him to the exact opposite: an endless struggle.
Eve expels the role of Julia (an important Roman dynasty) from herself and urges Adam to become aware of it and do the same. Blinded in his search for her, Adam instead asks her to be accompanied again, and taking off Sergiolo’s clothes, naked before God, he converts. He will therefore witness, in spite of him, the dissolution of other empires, political and scientific ideologies, revolutions and great discoveries.
Eve remains Eve and brings to life within herself the greater force of living in order to live, because nature remains nature even if man tries to dominate it and Adam instead remains in the ambiguity of the enigma and in the hopeful transformation of new ways that will be disregarded as predicted by the realist Lucifer.”
Mattia Sebastian Giorgetti
[HU]
A Centro Teatro Attivo 1981 óta működő színiakadémia, amelyet Nicoletta Ramorino, a Piccolo Színház színésznője alapított Giorgio Strehlerrel. Mára Milánó egyik legjelentősebb akadémiájává nőtte ki magát. Vezetői Annina Pedrini és Mattia Sebastian. Az iskola kínálata különböző igényeket fed le kor és felkészültségi szint alapján, differenciált kurzusokkal. Diákjaink minden évben értékes tapasztalatot szereznek személyes fejlődésük szempontjából a megalapozott didaktikai megközelítésnek köszönhetően, amit a tanárok szakértelme egészít ki.
A Centro Teatro Attivo különböző intézményekkel és nemzetközi partnerekkel áll együttműködésben, melynek eredményeként létrejött az akadémia által kezdeményezett egyik legjelentősebb színházi projekt a Creating a Bridge nemzetközi képzési program. A projekt keretében a diákok a világszínház legkiemelkedőbb rendezőivel működhetnek együtt (Tadashi Suzuki, Theodoros Terzopulos, Jurij Alschitz, Eugenio Barba, Ellen Lauren stb.), külföldi szakmai gyakorlatokon és műhelymunkákon vehetnek részt.
Az intézmény küldetése, hogy a fiatalok számára a világ bármely pontján lehetőséget biztosítson a különböző művészeti ágakat integráló színházi projektekben való részvételre.
[ENG]
Centro Teatro Attivo was founded in 1981 by Mrs Nicoletta Ramorino, actress at the Piccolo Teatro di Milano with Giorgio Strehler. Today Centro Teatro Attivo is one of the most significant Theatre Academy in Milan (Italy), directed by Mrs Annina Pedrini and Mr Mattia Sebastian. The school’s offer covers the most various needs with courses differentiated by age and individual preparation level. Every year all our students live an experience of value for personal development thanks to the consolidated didactic approach, united to the expertise of the teachers.
Centro Teatro Attivo develops initiatives with several city institutions and international interlocutors.
The Creating a Bridge Project is an international training program (started in 2007-2008); it offers students of the Academy the possibility of meetings, internships and workshops abroad with the most important directors on the world theater scene as Tadashi Suzuki, Theodoros Terzopoulos, Jurij Alschitz, Eugenio Barba, Ellen Lauren (?).
The mission is to offer young people the opportunity to participate in theatrical projects that integrate different knowledge and artistic disciplines.
Három generáció, három női sors, egy mélyreható családi örökség. Hevesi Fanni, az SZFE fizikai színházi rendező és koreográfus osztályának végzős hallgatója, Alice Birch Egy öngyilkosság anatómiája című formailag rendhagyó, mégis megrázó erejű darabját állította színpadra. Az előadás fókuszában a több generáción átívelő traumák és a női identitás állnak – egy olyan színházi világban, ahol a női történetek gyakran háttérbe szorulnak. A rendezővel a koncepció születéséről, a színészi munkáról és a hallgatás örökségéről beszélgettünk.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem – együttműködésben a Nemzeti Színházzal és a Soproni Egyetemmel – 2025 nyarán ismét megrendezi nagysikerű nemzetközi alkotótáborát, amely idén Nemzetközi Színházi Műhely – Sopron, 2025 címmel várja a résztvevőket.
A Múzeumok Éjszakáján különleges múzeumszínházi előadást mutatottak be a Babits Mihály Színház társulatának tagjai és a Színház- és Filmművészeti Egyetem hallgatói Esztergom öt pontján is. Az esemény ötletgazdája és főszervezője Kaj Ádám, a Babits Mihály Színház igazgatója, az SZFE doktorandusza volt.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem Doktori és Habilitációs Tanácsa nevében tisztelettel meghívjuk Rainer-Micsinyei Nóra DLA disszertációjának nyilvános védésére.
A legjobb kisjátékfilm, a legjobb forgatókönyv, a legjobb tévéfilm, valamint a legjobb elsőfilmes rendező különdíját is a Színház- és Filmművészeti Egyetem alkotói kapták az 5. MOZ.GO Magyar Mozgókép Fesztiválon.
Június 20-án ünnepélyes keretek között átadták a MOZ.GO Magyar Mozgókép Fesztivál életműdíjait a Balatonfüred Kongresszusi Központban. Legnagyobb büszkeségünkre két oktatónk, Koltai Lajos operatőr-rendező és Piroch Gábor kaszkadőrszakértő is átvehette az elismerést.
Tegnap este a veszprémi Óváros téren a Hogyan tudnék élni nélküled? vetítésével elindult a hazai filmipar legfrissebb alkotásait felvonultató seregszemle. Az 5. Magyar Mozgókép Fesztivál idén a száz éve született Makk Károly és Darvas Iván életműve előtt tiszteleg. A Magyar Filmakadémia védnökségével, a Nemzeti Filmintézet támogatásával és a Veszprém-Balaton 2023 szervezésében megvalósuló MOZ.GO – Magyar Mozgókép Fesztiválon 22 kategóriában osztják ki a Magyar Mozgókép Díjakat, melynek jelöltjei között számos SZFE-s kötődésű alkotást találhatunk.
Kotsis Gergely vizsgafilmje, a Ha átkelsz majd a nagy hegyen bekerült az idei MOZ.GO – Magyar Mozgókép Fesztivál versenyprogramjába, és három kategóriában is jelölést kapott a Magyar Mozgókép Díjakra: a legjobb kisjátékfilm, a legjobb férfi főszereplő és a legjobb férfi mellékszereplő kategóriájában. A rendezővel többek között arról beszélgettünk, mit jelentett számára filmre vinni saját forgatókönyvét, valamint, hogy milyen érzés olyan mesterek tanítványának lenni, mint Koltai Lajos és Novák Emil.