Innovatív képzések és előkészítő programok indításának tervezése a Sinkovits Imre Színházművészeti Intézetben
A pályázati projekt keretében az SZFE Sinkovits Imre Színháztudományi Intézetében egy átfogó, komplex felkészítő programot hoztunk létre a színészképzésbe belépő fiatalok számára. Az oktatói felmérés eredményeinek alapján a program összeállítása során kiemelt figyelmet fordítottunk a belépő hallgatók személyes kompetenciáinak, készségeinek és előzetes ismereteinek fejlesztésére.
A projekt az előzetesen meghatározott tervek szerint haladt, a kutatási tervben megfogalmazottak szerint sikerült a munkát véghezvinni és a kitűzött célokat elérni. A tervezési szakaszban meghatározott célok és a projektmegvalósítási terv meghatározta a projekt folyamatát, és biztosította, hogy minden a legmagasabb színvonalon haladjon. A kutatási fázis során sikeresen összegyűjtöttük és elemeztük a szükséges adatokat, és a gyűjtött adatok értelmezése lehetővé tette számunkra, hogy mélyreható bepillantást nyerjünk a témába, és a legjobb módszereket dolgozzuk ki a kihívások kezelésére. Három fő területet azonosítottunk, ahol a felmérések szerint hiányosságok tapasztalhatók, ezeket figyelembe véve a technikai képzés modulja ezeknek a területeknek a fejlesztésére összpontosít. Az oktatók általános véleménye szerint a hallgatók személyes tényezői, mint az önbizalomhiány, a rossz tanulási technikák, az időkezelési képességek és a szakmai elvárásokkal kapcsolatos reális elképzelések terén van a legnagyobb szükség a fejlesztésre. Ezt figyelembe véve a személyes kompetencia fejlesztés modulja az önbizalom építését, az eredményesebb tanulási technikák elsajátítását, az időgazdálkodás fejlesztését, és a szakmai elvárásokkal kapcsolatos realitások tisztázását célozza. Az elméleti ismeretek hiánya is komoly gondot jelent pl. a színházi rendező képzésben. Az oktatók többsége megállapította, hogy a hallgatóknak nem csak az alapvető irodalomtörténeti és színháztudományi ismeretekkel, de az elméleti hátteret adó irodalmi és színházi elméletekkel is meg kell ismerkedniük. Ezt figyelembe véve az elméleti képzés modulja az irodalomtörténeti és elméleti ismeretek fejlesztésére fókuszál.
A projekt megvalósítása során a felmérésekből levont következtetések alapján azt láttuk, hogy a felkészítő leghatékonyabb formában online valósulhatna meg, mivel a fiatalok által kedvelt és jól használható digitális platformok népszerűsége és hatékonysága ezt indokolja. Elmondható, hogy a pályázati projekt során sikerült létrehoznunk egy komplex, strukturált és átfogó online felkészítő program vázlatát, amely a színházi képzésbe belépő fiatalok kompetenciahiányainak orvoslását célozza. A program nemcsak a technikai és elméleti ismeretek fejlesztésére fókuszál, hanem a személyes képességek és kompetenciák fejlesztésére is nagy hangsúlyt fektet. Meggyőződésünk, hogy a program hozzájárul a magyar színházi oktatás fejlődéséhez és a jövő színészgenerációjának magas szintű képzéséhez.
A pályázati időszakban 2023. május 19-én Innovációs projektek a Színház- és Filmművészeti Egyetemen elnevezésű konferencián a pályázati célokról és eredményekről beszámoló előadást tartottam.
Összefoglalva, a projekt minden szakasza sikeresen és hatékonyan került végrehajtásra, mind az előzetes tervek, mind a kutatási terv szerint. A projekt során elért eredmények összhangban vannak a projekt kezdetén meghatározott célkitűzésekkel.
Kiégés, fenntarthatóság és mesterséges intelligencia – ezek a 21. századi jelenségek inspirálták az Egyetemi Kutatói Ösztöndíj Program (EKÖP) idei SZFE-s pályázóit, de olyan klasszikus témák is előkerültek, mint a Shakespeare vagy Pilinszky János munkássága. A hallgatók kutatásuk eredményeit az EKÖP Konferencia 2025 elnevezésű szakmai eseményen mutatták be a Mészáros utcai kampuszon.
A közönség egyik legkedveltebb színésze, valamint az SZFE Alumni-díszokleveles művésze, Reviczky Gábor Kossuth- és Jászai Mari-díjas előadóművész lett a Halhatatlanok Társulatának új tagja.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem 160 éves jubileumához kapcsolódva rendhagyó vizsgaelőadással tisztelegtek a harmadéves prózai színművész szakos hallgatók a magyar színművészet nagyjai előtt. A Színészportrék című produkciót március 14-én mutatták be az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet kiállítóhelyén, a Bajor Gizi Színészmúzeumban.
Nemzetközi sikert aratott a Magyar Művészeti Akadémia Szegedi Regionális Munkacsoportjának támogatásával létrejött színházi produkció: az SZFE intézetvezetője, Herczeg T. Tamás által rendezett és eredetileg a Békéscsabai Jókai Színházban bemutatott Idegenek és ismerősök című előadást vastaps fogadta Európában – sőt, még a tengerentúlon is.
A Friss Hús csapata negyedik éve hívja fel a figyelmet olyan fiatal, ígéretes színészekre és színésznőkre, akik már sok mindent letettek az asztalra, de a nagy kiugrás még előttük áll. Idén a Friss Csillag elismerést két végzős prózaiszínművész-hallgatónk, Bukovszky Orsolya és Pigler Emília nyerte el.
Az SZFE Karrierirodájának szervezésében valósult meg az a szakmai látogatás, amely során a filmvágó szak végzős hallgatói átfogó képet kaphattak az MTVA televíziós posztprodukció-munkafolyamatairól és más karrierlehetőségeiről.
Korda Bonifác, az SZFE negyedéves prózaiszínház-rendező szakos hallgatója első helyet ért el az idei OTDK Művészeti és Művészettudományi szekciójában Tiszazug című drámájával. A verseny apropóján arról beszélgettünk, hogyan egészíti ki egymást tudomány és művészet, valamint, hogy milyen élmény megmérettetni magunkat egy országos versenyen.
A Cannes-i Filmfesztivál a világ legismertebb és legnagyobb presztízsértékkel bíró fesztiválja, melyet minden év májusának második felében tartanak Cannes-ban. A fődíjért, az Arany Pálmáért versenyző filmek vetítésének legfőbb helyszíne a Croisette körúton fekvő Fesztivál- és Kongresszusi Palota. Idén az SZFE 25 diákja utazott ki a programra; közülük két televíziós műsorkészítő szakos hallgatónkkal, az elsőéves Hegedüs Katával és a másodéves Simon Eszterrel beszélgettünk az élményeikről.