Dr. Kocziszky Éva magyar irodalomtörténész, filozófiatörténész, egyetemi tanár, az MTA doktora, az SZFE új Egyetemi Doktori és Habilitációs Tanácsának elnöke. Terveiről s szakmai útjáról kérdeztük.
Milyen motivációi vannak a testület élén?
Eddigi pályám során még nem tanítottam művészeti egyetemen, ez nagy megtiszteltetés és komoly kihívást jelent számomra. Azonban egyszersmind pályámhoz igazán passzolónak is érzem, mert a művészetek szeretete és széles spektrumú intenzív, értő befogadása nélkül nem tudok elképzelni szabad és önnön identitását reflektáltan őrző társadalmat. Nagyon örülök a lehetőségnek, hogy ezúttal nem vagyok korlátozva a modern filológia lehetőségeire.
Kérem meséljen a kutatási területéről, életútjáról.
Eredetileg magyar-német majd később ógörög szakon végeztem az ELTE-n, s ez a kettős szakmai irányultság meghatározta a szakmai pályámat. Az antik kultúra és ez belül is az ógörög nyelv és irodalom szeretete párosult a német költészet kutatásához és értelmezéséhez. Ezért választottam kandidátusi értekezésen (PhD) témájául a görög tragédiák fordítás- és értelmezéstörténetét, elsősorban a nagy német költő, Friedrich Hölderlin munkásságában. Azután a magyar egyetemi közeg lehetőségei és igényei révén főleg Német Tanszékeken oktattam, Szegeden docensként, majd 2006-tól egyetemi tanárkén, tanszék- és intézetvezetőként Szombathelyen és a Veszprémi Pannon Egyetemen.
Milyen elképzelései vannak itt az SZFE-n?
A Pannon Egyetemen létrehoztam egy Peter Szondi Alkotó Műhelyt, amely sajnos csak rövid életű volt. A magyar származású komparatista közismerten jelentőset alkotott a drámaelmélet területén éppúgy, mint az műalkotások értelmezésének hermeneutikai vizsgálatában. Itt, az SZFE-n szeretném ezt az elméleti tudásomat az antik és az európai drámairodalom szorosan összekapcsolni. Mivel kutatásaim metodológiai fókusza korábban is mindig a recepció, az adaptáció, az értelmezés és az előadás volt, ezért nagyszerű kihívásnak tekintem a vizuális médiumok felé történő kutatói nyitást, a színháztörténeti kontextualizálást.
Kiket és milyen tárgyakban fog tanítani?
AZ SZFE-n elsősorban most az a feladatom, hogy a doktoriskola munkáját segítem, törzstagként és az EDHT elnökeként. Határozott ambícióm a tudományos munka támogatása és jó eredményeinek elismertetése.
Ebben a szemeszterben az első éves PhD hallgatókat tanítom, egy nagyszerű csoportot, művészetelméletet, kutatásmódszertant és műelemzést tanítok nekik. Ezen felül a Kutatóműhelyhez tartozó néhány hallgató munkáját is irányítom.
Az SZFE Hevesi termében az Első hangon – Kortárs Drámafordító Kollekció című felolvasószínházi est keretében mutatták be kortárs írónők angol nyelven írott drámaszövegeinek részleteit, először magyar nyelven. Az idáig vezető útról a projektben részt vevő negyedéves dramaturg hallgatókkal beszélgettünk egy-egy interjú keretében.
Az SZFE Hevesi termében az Első hangon – Kortárs Drámafordító Kollekció című felolvasószínházi est keretében mutatták be kortárs írónők angol nyelven írott drámaszövegeinek részleteit, először magyar nyelven. Az idáig vezető útról a projektben részt vevő negyedéves dramaturg hallgatókkal beszélgettünk egy-egy interjú keretében.
Az SZFE Hevesi termében az Első hangon – Kortárs Drámafordító Kollekció című felolvasószínházi est keretében mutatták be kortárs írónők angol nyelven írott drámaszövegeinek részleteit, először magyar nyelven. Az idáig vezető útról a projektben részt vevő negyedéves dramaturg hallgatókkal beszélgettünk egy-egy interjú keretében.
A Pécsi Nemzeti Színházban megtartották a Hazám, hazám című operabeavató ősbemutatóját. Az előadást negyedéves rendezőhallgatónk, Fejes Szabolcs állította színpadra, akivel arról is beszélgettünk, hogy miért is annyira nehéz műfaj az opera.
Hevesi Fanni: „Csodálatos érzés, ahogyan a színpadon megszületik az, ami addig a fejemben élt” – Az ötödéves fizika színházrendező szakos hallgató gondolt egy merészet és itthon elsőként vitte színre a számos díjjal elismert kortárs brit drámaíró, Alice Birch Egy öngyilkosság anatómiája című alkotását. Hevesi Fanninak nemcsak a darabválasztása bátor, a megvalósítás is: koncentrálóképességünket folyamatosan teszteli, ugyanis három generáció történetét egyidőben láthatjuk a színpadon. A rendezővel a Bethlen Téri Színházban a bemutató előtt beszélgettünk.
A kecskeméti Neumann János Egyetem adott otthont a Férfi-női futsal MEFOB 1. fordulójának, ahol két nemben összesen 6 egyetemi csapat mérte össze erejét. Az SZFE most először vett részt a megmérettetésen.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem Egyetemi Doktori és Habilitációs Tanácsa nevében tisztelettel meghívjuk Vizkeleti Dániel DLA disszertációjának nyilvános védésére.
A magyar-török kulturális kapcsolatokat felidéző T’örökségünk című novelláskötetet ünnepélyes keretek között mutatták be októberben a Műcsarnokban. A kötet öt történetét harmadéves rendező hallgatónk, Kepics Mihály és elsőéves, már turkológia szakon végzett rendező hallgatónk, Miklós-Kovács Bernát állította színpadra. A darabot most bemutatták Isztambulban is, az SZFE-vel a Madách-projekt óta szorosan együttműködő Istanbul Aydin Unvesity-n.