Dr. Kocziszky Éva magyar irodalomtörténész, filozófiatörténész, egyetemi tanár, az MTA doktora, az SZFE új Egyetemi Doktori és Habilitációs Tanácsának elnöke. Terveiről s szakmai útjáról kérdeztük.
Milyen motivációi vannak a testület élén?
Eddigi pályám során még nem tanítottam művészeti egyetemen, ez nagy megtiszteltetés és komoly kihívást jelent számomra. Azonban egyszersmind pályámhoz igazán passzolónak is érzem, mert a művészetek szeretete és széles spektrumú intenzív, értő befogadása nélkül nem tudok elképzelni szabad és önnön identitását reflektáltan őrző társadalmat. Nagyon örülök a lehetőségnek, hogy ezúttal nem vagyok korlátozva a modern filológia lehetőségeire.
Kérem meséljen a kutatási területéről, életútjáról.
Eredetileg magyar-német majd később ógörög szakon végeztem az ELTE-n, s ez a kettős szakmai irányultság meghatározta a szakmai pályámat. Az antik kultúra és ez belül is az ógörög nyelv és irodalom szeretete párosult a német költészet kutatásához és értelmezéséhez. Ezért választottam kandidátusi értekezésen (PhD) témájául a görög tragédiák fordítás- és értelmezéstörténetét, elsősorban a nagy német költő, Friedrich Hölderlin munkásságában. Azután a magyar egyetemi közeg lehetőségei és igényei révén főleg Német Tanszékeken oktattam, Szegeden docensként, majd 2006-tól egyetemi tanárkén, tanszék- és intézetvezetőként Szombathelyen és a Veszprémi Pannon Egyetemen.
Milyen elképzelései vannak itt az SZFE-n?
A Pannon Egyetemen létrehoztam egy Peter Szondi Alkotó Műhelyt, amely sajnos csak rövid életű volt. A magyar származású komparatista közismerten jelentőset alkotott a drámaelmélet területén éppúgy, mint az műalkotások értelmezésének hermeneutikai vizsgálatában. Itt, az SZFE-n szeretném ezt az elméleti tudásomat az antik és az európai drámairodalom szorosan összekapcsolni. Mivel kutatásaim metodológiai fókusza korábban is mindig a recepció, az adaptáció, az értelmezés és az előadás volt, ezért nagyszerű kihívásnak tekintem a vizuális médiumok felé történő kutatói nyitást, a színháztörténeti kontextualizálást.
Kiket és milyen tárgyakban fog tanítani?
AZ SZFE-n elsősorban most az a feladatom, hogy a doktoriskola munkáját segítem, törzstagként és az EDHT elnökeként. Határozott ambícióm a tudományos munka támogatása és jó eredményeinek elismertetése.
Ebben a szemeszterben az első éves PhD hallgatókat tanítom, egy nagyszerű csoportot, művészetelméletet, kutatásmódszertant és műelemzést tanítok nekik. Ezen felül a Kutatóműhelyhez tartozó néhány hallgató munkáját is irányítom.
Berecz Péter Junior Prima- díjas újságíró 2023-ban diplomázott az SZFE-n televíziós műsorkészítő szakon. A film 50 perces televíziós riport-dokumentumfilm, és a finn oktatási rendszert vizsgálja magyar szemszögből.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem, Egyetemi Doktori és Habilitációs Tanácsa nevében tisztelettel meghívjuk Trencsényi Klára DLA disszertációjának nyilvános védésére.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem, Egyetemi Doktori és Habilitációs Tanácsa nevében tisztelettel meghívjuk Szilágyi Bálint DLA disszertációjának nyilvános védésére.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem, Egyetemi Doktori és Habilitációs Tanácsa nevében tisztelettel meghívjuk Nagy Gergely DLA disszertációjának nyilvános védésére
A Színház- és Filmművészeti Egyetem, Egyetemi Doktori és Habilitációs Tanácsa nevében tisztelettel meghívjuk Balogh Áron Zsigmond DLA disszertációjának nyilvános védésére.
Az SZFE Backstage soron következő részében az SZFE prózai színművész szak zenés színészmesterség óráján jártunk.
Az Színház- és Filmművészeti Egyetem második Nyílt Napjának megrendezése a filmes képzés iránt érdeklődő hallgatójelöltek számára ismételten bizonyította, hogy az egyetem elkötelezett a tehetségek felkutatása és a képzése iránt. Az eseményt a Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézet vezető-helyettesei, Csáky Attila és Pacskovszky József nyitották meg, üdvözölve a nagy létszámú hallgatóságot.
Koltai Lajos filmrendező és operatőr, az SZFE filmrendező MA oktatója nem csupán a filmvásznon teremt csodát, de tanítványainak is lehetőséget ad arra, hogy betekintést nyerjenek a filmes alkotások mögött rejlő munkafolyamatokba. Erről tanúskodik az a mély benyomás is, amit a Semmelweis című film forgatása hagyott hallgatójában.