Szeptember 3-án, a Színház- és Filmművészeti Egyetem egyhetes kulturális programsorozata, az Alkotóműhelyek Hete keretében mutatták be a Mit lát a néző? című hiánypótló színházszociológiai tankönyvet. A kötet 2025 áprilisában jelent meg a L’Harmattan Kiadó gondozásában, a Károli Könyvek sorozatban, szerkesztői Sepsi Enikő, az SZFE rektora és Szabó Attila, az egyetem oktatója. A kiadvány elméleti hátteret, gyakorlati módszereket és konkrét kérdőíveket kínál mindazoknak, akik színházi nézőkutatások megszervezésével kívánnak foglalkozni.
„A színházat nemcsak a színpadról, hanem a nézőtérről, sőt, a kettő relációjában is érdemes vizsgálni” – hangsúlyozta Sepsi Enikő a bemutatón és hozzátette: „a színházszociológia eredetileg a színház társadalmi hatását, manapság azonban sokkal inkább a színházi esemény látogatottságára jellemző demográfiai, marketing- és esztétikai trendeket helyezi középpontba. Ezen túlmenően a nézőkutatások nagymintás kérdőívezését kiegészítik a fókuszcsoportos vizsgálatok. A kötetben Lázár Imre és Kasek Roland kollégáimmal írt külön fejezet foglalkozik a legmodernebb eszközökkel, például a Noldus FaceReader szoftverrel, amely a művészeti befogadás érzelmi reakcióit méri. Magyarországon és Európában nagyon kevés ilyen empirikus kutatás folyik, ezért különösen fontos, hogy a hallgatóink és a fiatal kutatók megismerjék a nemzetközi színházszociológia legfrissebb módszereit és a Doktori Iskolában a céloknak megfelelően képesek legyünk továbbfejleszteni azokat.
Sepsi Enikő
A kötet szerzői között nemzetközileg elismert szakembereket találunk, köztük Hans van Maanent és Marco de Marinist, akik tanulmányaikban a színházszociológia elméleti alapjait és jelenkori kihívásait vázolják fel. A gyakorlati kutatásmódszertani fejezeteket Sepsi Enikő és Balkányi Magdolna, a Debreceni Egyetem Germanisztikai Intézetének nyugalmazott docense dolgozták ki. A kötet részletesen bemutatja a nemzetközi STEP – Project on European Theatre Systems kutatócsoport húszéves munkáját is, amelynek magyar tagjai Balkányi Magdolna és Szabó Attila voltak.
A könyv nemcsak a tapasztalt kutatók, hanem a fiatal színháztudósok számára is teret biztosít: Gódor Lilla a Nemzeti Színházban végzett vizsgálatait foglalja össze, míg Tölli Szófia és Szántó Száva, az SZFE doktori iskolájának hallgatói saját empirikus kutatásaik eredményeit dolgozták fel önálló fejezetekben.
A kötet szerzőI: Szabó Attila, Balkányi Magdolna, Tölli Szofia, Szántó Száva
Szabó Attila, a kötet társszerkesztője kiemelte: „A könyvben bemutatott módszerek túlmutatnak a jegyeladási statisztikákon és a demográfiai adatokon. A nézők szubjektív élményeit, érzelmi reakcióit és az előadásokhoz fűződő hosszú távú viszonyukat vizsgáljuk. A STEP kutatócsoport többszintű modelljét követve először a színházi rendszer struktúráit térképezzük fel, majd kérdőíves és fókuszcsoportos módszerekkel egészítjük ki a kvantitatív adatokat. Ezek az eredmények európai összehasonlításban is relevánsak.
Az SZFE Doktori Iskola hallgatói 2024 őszén nézőkutatással foglalkozó kutatócsoportot alapítottak Sepsi Enikő és Szabó Attila vezetésével. Az új csoport a kötetben ismertetett módszerek alapján végez vizsgálatokat több budapesti színházban és az SZFE vizsgaelőadásain, az első eredmények publikálására 2025 folyamán az Uránia folyóiratban és az SZFE Könyvek sorozatban várható.
A kötet tudományos igényessége mellett didaktikus célt is szolgál: az SZFE oktató kutatói arra ösztönzik az egyetem minden hallgatóját, hogy a kötetben felhalmozott ismereteket hasznosítsák akár tudományos diákköri munkában, akár szakdolgozatban vagy doktori értekezésben, és minél többen kapcsolódjanak be a közös kutatásba.
Udvarias Katalin 1974-ben diplomázott a Színház- és Filmművészeti Főiskolán, és tavaly vette át az arany díszoklevelét. Több mint fél évszázados pályafutása során számtalan főszerepet alakított, emellett 16 évig tanított, könyvet ír, és ma is aktívan dolgozik. Beszélgetésünkben a hivatás szeretetéről, a színészi lét kihívásairól, valamint a boldogság titkáról mesélt.
Mindig is kíváncsi voltál, mit tanulnak a többiek? Televíziós szakra jársz, de érdekel a színpad világa? Esetleg rendezőként eljátszottál a gondolattal, milyen lehet bábszínészként életet lehelni a tárgyakba, vagy talán már profin vágod a filmet, de szívesen kipróbálnád magad egyszer a kamera mögött? Az Alkotóműhelyek Hete során pont erre lesz lehetőséged. Kezdjük együtt kreatívan az új tanévet!
Ellinger Edina és Ács Norbert ugyanolyan fanatikusai a bábművészetnek, annak szerepéről és oktatásáról is egyet gondolnak. Így nem meglepő, hogy huszonegy éve egymás szakmai támaszai, és hogy idén együtt indítanak osztályt az SZFE-n. Az elsős osztályok vezetőit bemutató sorozatunkban ezúttal velük beszélgettünk.
Pilátus alakja a színpadon, a homokból hogyan válik emlékezet és mit rejtenek az őserdő által benőtt maja városok. A korábbi évekhez hasonlóan számos érdekes előadással, programmal várjuk hallgatóinkat már szeptember első hetében, hogy kreatívan induljunk neki a közös munkának.
Az idei Nyári Akadémián 81 leendő elsőéves hallgató vett részt a cívis városban, hogy megismerkedjen jövendőbeli évfolyamtársaival, oktatóival, és nem utolsósorban azzal az egyedi „eszefés” életérzéssel, amely hamarosan mindennapjaik részévé válik. A HÖK és az egyetem vezetésének közös szervezésében megvalósuló egyhetes tábor gazdag kulturális, szakmai és közösségi programkínálattal várta a résztvevőket, így az oktatók és a hallgatók szeptember 5-én, a tanévnyitón már ismerősként üdvözölhetik egymást.
A 2025 szeptemberében induló osztályok vezetőit bemutató sorozatunkban ezúttal a dokumentumfilm-rendező művész MA osztályának vezetőivel, Barlay Tamással és Moys Zoltánnal beszélgettünk. A Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézet oktatóival arra is kitértünk a felvételi eljárás menetének ismertetése mellett, hogyan találja meg egy dokumentumfilmes készülő alkotásának témáját.
Különleges lehetőségben részesült egyetemünk három zenésszínművész-hallgatója, amikor részt vett az MTVA szereplőválogatásán. A Karrieriroda által szervezett castingon a hallgatók a színházi előadói készségeik kiegészítéseként betekintést nyerhettek a televíziós műsorvezetés világába is.
A Színház- és Filmművészeti Egyetemen 2024-ben indított second unit-rendező képzés egyedülálló kezdeményezés a hazai felsőfokú művészképzésben. Az interjúban Gulyás Budával, a szak osztályvezetőjével beszélgettünk az elsőként végzett évfolyammal kapcsolatban szerzett tapasztalatairól, a szakma sajátosságairól és a jövő kihívásairól.