A Színház- és Filmművészeti Egyetem, valamint a L’Harmattan Kiadó közös kiadásában megjelenő SZFE Könyvek sorozat új kötete Kocziszky Éva Antifilozófusok II. Radikális gondolkodás a művészet tükrében című műve. A nemrég megjelent monográfia tudatosan is törekszik a közérthetőségre, így az SZFE másod- és harmadéves dramaturgjai a könyvben szereplő gondolatokra reflektálva kísérletet tettek arra, hogy élménypedagógiával színre vigyék a könyvben szereplő filozófusok gondolatait.
Kocziszky Éva az Antifilozófusok II. Radikális gondolkodás a művészet tükrében című esszékötete korábbi könyvének folytatása, melyben immár nem a filozófiát szembesíti belső ellenzékével, hanem előre tekint a posztmodernen túli gondolkodásra, mely a művészi alkotás forrása is lehet. A kötet többszörös egybefonódásokat mutat be: filozófia és ellenzéke, a történeti és a kortárs gondolkodás, nem csak bibliai ellenszövegével, de a vele dialógusba lépő képzőművészeti alkotásokkal együtt képez értelmezési folyamatot.

A szerző elsősorban azoknak ajánlja a könyvét, akik vissza szeretnének térni a lassú, a teljes embert involváló olvasásra, vagy akik történeti mélyfúrással szeretnének kilépni korunk intellektuális börtönéből, s másfél évezredes történetek nyomán aktuálisan gondolkodni családról, barátságról, pénzről. A könyv arra invitál, hogy másként olvassunk ismertnek vélt igazságokról, másként nézzünk jól ismert műalkotásokat, s ezzel magunk is kilépjünk a kreativitás nietzschei értelemben vett „korszerűtlenségébe”.

A mostani kísérleti jellegű esemény célja az volt, hogy lehetővé tegye a könyv megértését és befogadását az előadók és a vendégek számára is. A hallgatók maguk választottak filozófusokat a kötetből, az előadások sora a következőképp alakult: Miguel de Unamuno – Zsigmond Soma; Augustinus – Czene-Polgár Donát és Kiss Anna; Alain Badiou – Füsi Borbála, Kovács Zsófia és Tóth Anna; Johann Caspar Lavater – Divéki Marcell és Szabó Csenge; Assisi Ferenc – F. Tóth Gergely, René Girard – Boda Ábel és Sebők Liliána; Slavoj Zizek – Liszák Lili és Szőke Dénes.

A program ötletgazdája Gleason-Nagy Natália volt, aki azt a feladatot adta hallgatóinak, hogy egy drámapedagógiai foglalkozás keretében próbálják meg közérthetően tanítani az Antifilozófusok II.-t. A diákok egyfajta posztmodern iskoladráma lehetőségét körvonalazták, amely megőrizte a műfaj tanító jellegének retorikáját. Emellett azonban a feladat felszabadította az alkotókat a kész dramaturgia, vagy a teljes értékű színházi előadás létrehozásának elvárása alól. A program célja a közös gondolkodás, beszélgetés és alkotás volt. Az eseményen részt vett a szerző, Kocziszky Éva is, aki reflektált a hallgatók gondolataira és értelmezési kísérleteire, a nap végén pedig a következőképp összegezte meglátásait:
„Örülök, hogy bizonyos gondolatok, amiket próbáltam megfogalmazni, visszhangra találtak, és tovább gondolhatók. Egy-egy ilyen esemény jobb visszajelzés, mint egy szakkritika.”
2025. december 1-jén, 55 évesen daganatos megbetegedésben hunyt el Kálloy Molnár Péter színész, énekes, zenész, rendező, drámaíró.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem december 2-án Innovációs Napot rendezett a Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézetben, ahol a színház, a film, a kultúratudomány, valamint az infokommunikáció és az IT-szektor szakértői közösen keresték a választ arra, miként állítható a technológia a művészi alkotás szolgálatába, és hogyan egészíthetik ki a mesterséges intelligencia forradalmi lehetőségei az emberi kreativitást.
Közel négyszázan látogattak el a Színház- és Filmművészeti Egyetem 2025. november 29-én megrendezett nyílt napjára, amelyet idén rendhagyó módon több kampuszon tartottunk és igazán gazdag programot kínálva mutattuk be a színművészeti, drámaelméleti és mozgóképes BA és MA képzéseket.
Jókai Mór születésének 200. évfordulója alkalmából rendezett konferenciát a Németh Antal Drámaelméleti Intézet. A konferencia szervezése és lebonyolítása egyértelműen jelezte azt a szándékot, amely a Jókai-bicentenáriumot nem egyszerű megemlékezésként, hanem kutatási és művészeti újraértelmezésként kívánta bemutatni. A rendezvénynek otthont adó Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet körterme ideális helyszínnek bizonyult: a falakon körbefutó, molinókon elhelyezett Jókai-kiállítás különleges vizuális keretet adott a programnak, hangsúlyozva a történeti és kreatív megközelítések összekapcsolódását.
2025. november 21-én Can Togay Balázs Béla-díjas magyar filmrendező, forgatókönyvíró, színész, költő, kurátor, kulturális diplomata és egyetemi tanár tartott gyakorlati előadást a mesterséges intelligencia kreatív alkalmazásáról az SZFE-n.
A művészet, a gazdaság és a jog összehangolása ma már összetett és gyakran kihívást jelentő feladat. A program célja olyan szakemberek képzése, akik vezetőként képesek átlátni, irányítani és formálni a kulturális élet folyamatait – a színházi, fesztivál-, galéria- vagy nonprofit szférában, illetve kreatív vállalkozásokban. Jelentkezési határidő: 2026. január 16.
Jókai és a nemzeti divat, Jókai és a cirkuszművészet – két nem szokványos előadás a Németh Antal Drámaelméleti Intézet által az írófejedelem születésének 200. évfordulója alkalmából rendezett konferencia programjából, amelynek célja Jókai újragondolása. A Jókai 200 programsorozat részeként megrendezendő konferencián a résztvevők egy különleges felolvasószínházi élményben is részesülhetnek: az egyetem oktatóinak előadásában hallhatják Szirtes Balázs Egy drámaíró kínszenvedései, avagy a jószívű ember fiai című művét. A programsorozatról az intézet vezetőjét, Antal Zsoltot kérdeztük.
Az előző évekhez hasonlóan idén is elkészült a Színház- és Filmművészeti Egyetem végzős színművész, bábszínész- és színházrendező szakos hallgatóinak portfóliója, amelyet november 10-én mutattunk be a Magyar Teátrumi Társaság (MTT) közgyűlésén, a Nemzeti Színházban.

