Domokos Éva Lili, a Színház- és Filmművészeti Egyetem negyedéves színművészhallgatója egy különleges lehetőséggel indította pályáját: szerepet kapott a nagy sikerű Pokoli rokonok című sorozatban. Az egyetemi kurzustól a castingon át a forgatás élményeiig, majd a színházi és filmes felkérésekig tartó út nemcsak szakmai áttörést hozott számára, hanem önismereti fordulóponttá is vált.
Negyedéves színművészhallgatóként különleges lehetőséghez jutottál: szerepet kaptál a Pokoli rokonok című sorozatban. Hogyan kerültél be a castingra?
A harmadik évfolyamon volt szerencsénk részt venni egy rendhagyó kurzuson, amelyet Osváth Gábor vezetett. Felismerve, hogy a pályakezdő színészek számára milyen nehéz manapság elindulni – hiszen telített a szakma és kevés a lehetőség – arra törekedett, hogy valódi kapcsolatokat, gyakorlati tapasztalatokat hozzon el számunkra. Ennek részeként meghívta azokat a casting directorokat és filmrendezőket, akik aktívan keresnek fiatal tehetségeket különböző produkciókhoz. Így találkoztunk Bartsch Katával is, aki maga is színésznő, valamint casting directorként is dolgozik. Megnézte az egyik ilyen óránkat, néhány héttel később pedig többünket is megkeresett az osztályból: elmondta, hogy készül egy új sorozat, a Pokoli rokonok, és szeretné, ha castingra mennénk.
Milyen élmény volt a színházi közegből egy csapásra egy teljesen új, filmes területen kipróbálni magad?
Érdekes módon, amikor először hívtak castingra, nem arra a szerepre jelentkeztem, amit végül rám osztottak – akkor még azt a karaktert próbáltam, akit később Sóvári Fehér Anna formált meg a sorozatban. Már az első fordulókban is érezhető volt a produkció részéről egyfajta nyitottság és őszinte kíváncsiság. A casting légköre kifejezetten barátságos és biztató volt. Később Hámori Barbara – a sorozat producere – és a rendező megemlítették, hogy szeretnének egy másik szerepben is kipróbálni. Azt mondták, már egyetlen mondatból „átszűrődött a humorom,” és ez alapján gondolták, hogy az a karakter talán még közelebb áll hozzám. Ott helyben kezdtem improvizálni az új szereppel, és már akkor, a casting pillanatában is éreztem, hogy valahogy ez a figura „hazatalál” bennem. A közeg, amibe belecsöppentem, noha új és filmes volt, mégis befogadó, figyelmes és szakmailag igényes – jó élmény volt belépni ebbe a világba.
Milyen hatással volt az életedre, hogy bekerültél a Pokoli rokonok című sorozatba?
Úgy érzem, nem túlzás azt mondani, hogy az, hogy részese lehettem ennek a sorozatnak, valódi fordulópontot jelentett a pályám alakulásában. A jelenlegi szakmai lehetőségeim döntő többsége ennek a munkának köszönhető. Emellett szeptembertől a József Attila Színházban kaptam gyakorlati lehetőséget, ami óriási szakmai lépés számomra – és ezt is ennek az együttműködésnek tulajdoníthatom, illetve Varga Évának, aki öt éve a Pesti Magyar Színiakadémián az osztályfőnököm volt.
A szinkronmunka is innen indult: a sorozat nyomán kerestek meg, és ezáltal kerültem kapcsolatba más produkciókkal is. További castingokra is meghívást kaptam, köztük két filmes projektbe, éppen azért, mert a sorozat révén felfigyeltek rám. Meglepő volt számomra, hogy milyen széles körű figyelmet kapott a Pokoli rokonok: jóval többen követik, mint azt elsőre gondoltam volna. Ez a szakmai jelenlét, láthatóság és kapcsolati háló, amit a sorozat hozott az életembe, felbecsülhetetlen.
Mi jelentette számodra a legnagyobb kihívást a forgatások során, és mi az, amiben úgy érezted, hogy ezen a területen még sok tanulnivalód van?
Őszintén szólva tudom, milyen kivételes helyzetben vagyok, mert bár minden forgatáson adódhatnak nehézségek – elakadások, félreértések, vagy akár emberi súrlódások – én valahogy ettől mindvégig megóvva éreztem magam. Minden rendezővel, akivel együtt dolgozhattam, inspiráló és bizalomteljes munkakapcsolat alakult ki. Ez az a fajta közeg, amely nemcsak szakmailag emel, hanem emberileg is megtart. Ami talán a legnagyobb kihívást jelenti – és ezzel kapcsolatban érzem is, hogy még hosszú utat kell bejárnom –, az maga a siker. Megtanulni méltósággal kezelni a figyelmet, nem elveszni benne, hanem építő módon viszonyulni hozzá – ez egy olyan belső munka, ami legalább olyan fontos, mint a mesterség technikai oldala. Az elismerés egyszerre adomány és felelősség: most tanulom, hogyan lehet úgy jelen lenni, hogy a siker ne sodorjon el, hanem irányt mutasson.
Arra gondolsz, hogy a sorozatműfaj képes egyik napról a másikra ismertté tenni valakit?
Pontosan. Sok évig dolgoztam vendéglátásban az egyetemi évek legelejétől fogva, ez töltötte ki azokat az időszakokat, amikor épp nem volt színházi vagy egyetemi feladatom. A Pokoli rokonok sugárzása után ez a helyzet természetesen nem változott meg. A legváratlanabb pillanatokban is felismernek – akár munka közben, amikor mosogatok vagy felszolgálok –, és ez hol kedves, hol zavarba ejtő. Gyakran kapom meg a kérdést, némi értetlenséggel vagy sajnálkozással fűszerezve: „De te mit keresel itt?” Mintha a képernyős jelenlét egyet jelentene az azonnali anyagi biztonsággal. Ez az illúzió – hogy ha valaki feltűnik a médiában, akkor már „elindult a nagybetűs karrier” – nagyon erősen él az emberek fejében. Én magam is keresem azt az egyensúlyt, ahol szabadúszóként folyamatosan dolgozhatok színházban vagy sorozatban, mellette pedig olyan kiegészítő munkákat vállalhatok, amelyek segítik a megélhetést anélkül, hogy háttérbe szorítanák a hivatásomat.
És hogyan tovább? Mik a terveid a közeljövőre?
Június közepétől egészen novemberig forgatjuk a sorozat második évadát, illetve augusztus közepétől szeptember végéig intenzív próbafolyamat vár rám a József Attila Színházban – sűrű, de izgalmas időszak elé nézek. Mindig is saját magam egyengettem az utam, menedzseltem a lehetőségeimet, és most is ebben hiszek. Ugyanakkor fájóan látom, milyen nehéz a frissen végzett színészek helyzete: évente több tucat fiatal diplomázik, miközben a színházak jelentős része már nem tud új tagokat fogadni. Ez komoly feszültséget szül: a hivatás iránti szenvedélyünk nem csökken, de a megélhetés, a szakmai biztonság sokak számára bizonytalanná válik.
Idén is helyet kaptak az ötödik alkalommal megrendezett MOZ.GO – Magyar Mozgókép Fesztivál kínálatában az SZFE vizsgafilmjei. A Megértésüket köszönjük! című blokk filmjeit június 20-án 15 órától láthatják az érdeklődők a veszprémi Expresszóban.
Az OSZT, a magyar színházi élet egyik legfontosabb ünnepe, amely idén is sokszínű előadásokkal várja a közönséget a Szolnoki Szigligeti Színházban. A találkozón a Színház- és Filmművészeti Egyetem is képviselteti magát: Lehel Vilmos ötödéves fizikairendező-hallgatónk darabja, a Spoon River-i holtak, június 12-én látható az OSZT Off programjában.
„Mi nők ma is ugyanúgy éljük meg az első szerelmet, a testiséget, az elhagyást, a minket ért igazságtalanságokat, mint Esterházy Péter Csokonai Lilije” – vallja Nadrai Zita harmadéves prózai színész- és Kondákor Ajsa Panka ötödéves fizikaiszínházrendező-hallgatónk, a Tizenhét hattyúk alkotópárosa. A monodrámát április végén mutatták be a közönségnek. Aki még nem látta, az a nyári szünet előtti utolsó előadást még elcsípheti!
Kiégés, fenntarthatóság és mesterséges intelligencia – ezek a 21. századi jelenségek inspirálták az Egyetemi Kutatói Ösztöndíj Program (EKÖP) idei SZFE-s pályázóit, de olyan klasszikus témák is előkerültek, mint a Shakespeare vagy Pilinszky János munkássága. A hallgatók kutatásuk eredményeit az EKÖP Konferencia 2025 elnevezésű szakmai eseményen mutatták be a Mészáros utcai kampuszon.
A közönség egyik legkedveltebb színésze, valamint az SZFE Alumni-díszokleveles művésze, Reviczky Gábor Kossuth- és Jászai Mari-díjas előadóművész lett a Halhatatlanok Társulatának új tagja.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem 160 éves jubileumához kapcsolódva rendhagyó vizsgaelőadással tisztelegtek a harmadéves prózai színművész szakos hallgatók a magyar színművészet nagyjai előtt. A Színészportrék című produkciót március 14-én mutatták be az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet kiállítóhelyén, a Bajor Gizi Színészmúzeumban.
Nemzetközi sikert aratott a Magyar Művészeti Akadémia Szegedi Regionális Munkacsoportjának támogatásával létrejött színházi produkció: az SZFE intézetvezetője, Herczeg T. Tamás által rendezett és eredetileg a Békéscsabai Jókai Színházban bemutatott Idegenek és ismerősök című előadást vastaps fogadta Európában – sőt, még a tengerentúlon is.
A Friss Hús csapata negyedik éve hívja fel a figyelmet olyan fiatal, ígéretes színészekre és színésznőkre, akik már sok mindent letettek az asztalra, de a nagy kiugrás még előttük áll. Idén a Friss Csillag elismerést két végzős prózaiszínművész-hallgatónk, Bukovszky Orsolya és Pigler Emília nyerte el.