Domokos Éva Lili, a Színház- és Filmművészeti Egyetem negyedéves színművészhallgatója egy különleges lehetőséggel indította pályáját: szerepet kapott a nagy sikerű Pokoli rokonok című sorozatban. Az egyetemi kurzustól a castingon át a forgatás élményeiig, majd a színházi és filmes felkérésekig tartó út nemcsak szakmai áttörést hozott számára, hanem önismereti fordulóponttá is vált.
Negyedéves színművészhallgatóként különleges lehetőséghez jutottál: szerepet kaptál a Pokoli rokonok című sorozatban. Hogyan kerültél be a castingra?
A harmadik évfolyamon volt szerencsénk részt venni egy rendhagyó kurzuson, amelyet Osváth Gábor vezetett. Felismerve, hogy a pályakezdő színészek számára milyen nehéz manapság elindulni – hiszen telített a szakma és kevés a lehetőség – arra törekedett, hogy valódi kapcsolatokat, gyakorlati tapasztalatokat hozzon el számunkra. Ennek részeként meghívta azokat a casting directorokat és filmrendezőket, akik aktívan keresnek fiatal tehetségeket különböző produkciókhoz. Így találkoztunk Bartsch Katával is, aki maga is színésznő, valamint casting directorként is dolgozik. Megnézte az egyik ilyen óránkat, néhány héttel később pedig többünket is megkeresett az osztályból: elmondta, hogy készül egy új sorozat, a Pokoli rokonok, és szeretné, ha castingra mennénk.
Milyen élmény volt a színházi közegből egy csapásra egy teljesen új, filmes területen kipróbálni magad?
Érdekes módon, amikor először hívtak castingra, nem arra a szerepre jelentkeztem, amit végül rám osztottak – akkor még azt a karaktert próbáltam, akit később Sóvári Fehér Anna formált meg a sorozatban. Már az első fordulókban is érezhető volt a produkció részéről egyfajta nyitottság és őszinte kíváncsiság. A casting légköre kifejezetten barátságos és biztató volt. Később Hámori Barbara – a sorozat producere – és a rendező megemlítették, hogy szeretnének egy másik szerepben is kipróbálni. Azt mondták, már egyetlen mondatból „átszűrődött a humorom,” és ez alapján gondolták, hogy az a karakter talán még közelebb áll hozzám. Ott helyben kezdtem improvizálni az új szereppel, és már akkor, a casting pillanatában is éreztem, hogy valahogy ez a figura „hazatalál” bennem. A közeg, amibe belecsöppentem, noha új és filmes volt, mégis befogadó, figyelmes és szakmailag igényes – jó élmény volt belépni ebbe a világba.
Milyen hatással volt az életedre, hogy bekerültél a Pokoli rokonok című sorozatba?
Úgy érzem, nem túlzás azt mondani, hogy az, hogy részese lehettem ennek a sorozatnak, valódi fordulópontot jelentett a pályám alakulásában. A jelenlegi szakmai lehetőségeim döntő többsége ennek a munkának köszönhető. Emellett szeptembertől a József Attila Színházban kaptam gyakorlati lehetőséget, ami óriási szakmai lépés számomra – és ezt is ennek az együttműködésnek tulajdoníthatom, illetve Varga Évának, aki öt éve a Pesti Magyar Színiakadémián az osztályfőnököm volt.
A szinkronmunka is innen indult: a sorozat nyomán kerestek meg, és ezáltal kerültem kapcsolatba más produkciókkal is. További castingokra is meghívást kaptam, köztük két filmes projektbe, éppen azért, mert a sorozat révén felfigyeltek rám. Meglepő volt számomra, hogy milyen széles körű figyelmet kapott a Pokoli rokonok: jóval többen követik, mint azt elsőre gondoltam volna. Ez a szakmai jelenlét, láthatóság és kapcsolati háló, amit a sorozat hozott az életembe, felbecsülhetetlen.
Mi jelentette számodra a legnagyobb kihívást a forgatások során, és mi az, amiben úgy érezted, hogy ezen a területen még sok tanulnivalód van?
Őszintén szólva tudom, milyen kivételes helyzetben vagyok, mert bár minden forgatáson adódhatnak nehézségek – elakadások, félreértések, vagy akár emberi súrlódások – én valahogy ettől mindvégig megóvva éreztem magam. Minden rendezővel, akivel együtt dolgozhattam, inspiráló és bizalomteljes munkakapcsolat alakult ki. Ez az a fajta közeg, amely nemcsak szakmailag emel, hanem emberileg is megtart. Ami talán a legnagyobb kihívást jelenti – és ezzel kapcsolatban érzem is, hogy még hosszú utat kell bejárnom –, az maga a siker. Megtanulni méltósággal kezelni a figyelmet, nem elveszni benne, hanem építő módon viszonyulni hozzá – ez egy olyan belső munka, ami legalább olyan fontos, mint a mesterség technikai oldala. Az elismerés egyszerre adomány és felelősség: most tanulom, hogyan lehet úgy jelen lenni, hogy a siker ne sodorjon el, hanem irányt mutasson.
Arra gondolsz, hogy a sorozatműfaj képes egyik napról a másikra ismertté tenni valakit?
Pontosan. Sok évig dolgoztam vendéglátásban az egyetemi évek legelejétől fogva, ez töltötte ki azokat az időszakokat, amikor épp nem volt színházi vagy egyetemi feladatom. A Pokoli rokonok sugárzása után ez a helyzet természetesen nem változott meg. A legváratlanabb pillanatokban is felismernek – akár munka közben, amikor mosogatok vagy felszolgálok –, és ez hol kedves, hol zavarba ejtő. Gyakran kapom meg a kérdést, némi értetlenséggel vagy sajnálkozással fűszerezve: „De te mit keresel itt?” Mintha a képernyős jelenlét egyet jelentene az azonnali anyagi biztonsággal. Ez az illúzió – hogy ha valaki feltűnik a médiában, akkor már „elindult a nagybetűs karrier” – nagyon erősen él az emberek fejében. Én magam is keresem azt az egyensúlyt, ahol szabadúszóként folyamatosan dolgozhatok színházban vagy sorozatban, mellette pedig olyan kiegészítő munkákat vállalhatok, amelyek segítik a megélhetést anélkül, hogy háttérbe szorítanák a hivatásomat.
És hogyan tovább? Mik a terveid a közeljövőre?
Június közepétől egészen novemberig forgatjuk a sorozat második évadát, illetve augusztus közepétől szeptember végéig intenzív próbafolyamat vár rám a József Attila Színházban – sűrű, de izgalmas időszak elé nézek. Mindig is saját magam egyengettem az utam, menedzseltem a lehetőségeimet, és most is ebben hiszek. Ugyanakkor fájóan látom, milyen nehéz a frissen végzett színészek helyzete: évente több tucat fiatal diplomázik, miközben a színházak jelentős része már nem tud új tagokat fogadni. Ez komoly feszültséget szül: a hivatás iránti szenvedélyünk nem csökken, de a megélhetés, a szakmai biztonság sokak számára bizonytalanná válik.
A Színház- és Filmművészeti Egyetemen közel 160 hallgató kezdi meg tanulmányait 2025 szeptemberében. Idén összesen 95 907 jelentkező került be a magyarországi felsőoktatásba.
Az SZFE két hallgatója, Balogh Benjámin és Czene-Polgár Donát egy önálló projekt megvalósításába kezdett, amely a Z generációs alkotókat állítja a középpontba. A kezdeményezés párbeszédet teremt nemcsak a művészeti ágak, hanem generációk között is – és talán közelebb visz annak megértéséhez, hogyan gondolkodnak ma a legfiatalabb alkotók a világról. Az SZFE Szakkollégium támogatásával futó projekt ötletgazdáival a megvalósulás második fázisában beszélgettünk eddigi tapasztalataikról és a lehetséges végkifejletről.
Oravecz Adrienn elsőéves látványtervező hallgatónk rendhagyó felkérésnek tett eleget: jelmezt tervezett a 33. Kék Madár Fesztivál számára, amely beteg gyermekek gyógykezelésére gyűjt adományokat. A felkérés körülményeiről és a fesztivál tapasztalatairól beszélgettünk vele.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem másodéves színészhallgatói nagy sikerrel mutatták be vizsgaelőadásukat az Avignoni Fesztivál OFF programjában. A produkció a Szegedi Pinceszínház ajánlására jutott el a nemzetközi eseményre, ahol a fiatal művészek az európai kortárs színház egyik legfontosabb fórumán szerezhettek értékes szakmai tapasztalatokat.
Egy nagyszabású külföldi turné, Az átváltozás bemutatója és egy sikeres, de egyben megterhelő felvételi időszak – Herczeg Tamásnak, a Színházművészeti Intézet vezetőjének nem kevés elfoglaltságot hozott az elmúlt pár hónap és a kihívásokból a továbbiakban sem lesz hiány. Szeptembertől az elsőéves drámajátékosok osztályvezetője lesz, majd januártól a Békéscsabai Jókai Színház igazgatója. A felvételin tapasztaltakról, a színészoktatás helyzetéről és az alkotói pályájának alakulásáról is beszélgettünk.
Negyedik alkalommal szervezte meg az Educatio+ Konferenciát a HÖOK (Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája) 2025. július 9-én, Kápolnásnyéken, ahol egyetemünket a Karrieriroda és diáktanácsadó vezetője, Wild Mónika képviselte a fiatalok és a kultúra kapcsolatát boncolgató kerekasztal-beszélgetésen.
A fennállásának 160. évfordulóját ünneplő Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) 2025. július 15-én tartotta tanévzáróval egybekötött diplomaátadó ünnepségét az Uránia Nemzeti Filmszínházban. A kiemelkedően sikeres 2024/2025-ös tanév végén 185 hallgató fejezte be tanulmányait és szerzett diplomát, nyolc doktorandusz DLA fokozatot kapott, ketten pedig habilitációs oklevelet szereztek.
Aki látta a Mozgókép Fesztivál díjátadóit, bizonyára feltűnt neki a látványos, ledes színpadi háttér. A pazar vizuális világ Oravecz Adrienn, az SZFE látványtervező MA szakos hallgatójának kreativitását dicséri. Vele beszélgettünk a tervezési folyamatról, a stílusválasztás indokairól és a megvalósítás kihívásairól.