Dr. Kocziszky Éva magyar irodalomtörténész, filozófiatörténész, egyetemi tanár, az MTA doktora, az SZFE új Egyetemi Doktori és Habilitációs Tanácsának elnöke. Terveiről s szakmai útjáról kérdeztük.
Milyen motivációi vannak a testület élén?
Eddigi pályám során még nem tanítottam művészeti egyetemen, ez nagy megtiszteltetés és komoly kihívást jelent számomra. Azonban egyszersmind pályámhoz igazán passzolónak is érzem, mert a művészetek szeretete és széles spektrumú intenzív, értő befogadása nélkül nem tudok elképzelni szabad és önnön identitását reflektáltan őrző társadalmat. Nagyon örülök a lehetőségnek, hogy ezúttal nem vagyok korlátozva a modern filológia lehetőségeire.
Kérem meséljen a kutatási területéről, életútjáról.
Eredetileg magyar-német majd később ógörög szakon végeztem az ELTE-n, s ez a kettős szakmai irányultság meghatározta a szakmai pályámat. Az antik kultúra és ez belül is az ógörög nyelv és irodalom szeretete párosult a német költészet kutatásához és értelmezéséhez. Ezért választottam kandidátusi értekezésen (PhD) témájául a görög tragédiák fordítás- és értelmezéstörténetét, elsősorban a nagy német költő, Friedrich Hölderlin munkásságában. Azután a magyar egyetemi közeg lehetőségei és igényei révén főleg Német Tanszékeken oktattam, Szegeden docensként, majd 2006-tól egyetemi tanárkén, tanszék- és intézetvezetőként Szombathelyen és a Veszprémi Pannon Egyetemen.
Milyen elképzelései vannak itt az SZFE-n?
A Pannon Egyetemen létrehoztam egy Peter Szondi Alkotó Műhelyt, amely sajnos csak rövid életű volt. A magyar származású komparatista közismerten jelentőset alkotott a drámaelmélet területén éppúgy, mint az műalkotások értelmezésének hermeneutikai vizsgálatában. Itt, az SZFE-n szeretném ezt az elméleti tudásomat az antik és az európai drámairodalom szorosan összekapcsolni. Mivel kutatásaim metodológiai fókusza korábban is mindig a recepció, az adaptáció, az értelmezés és az előadás volt, ezért nagyszerű kihívásnak tekintem a vizuális médiumok felé történő kutatói nyitást, a színháztörténeti kontextualizálást.
Kiket és milyen tárgyakban fog tanítani?
AZ SZFE-n elsősorban most az a feladatom, hogy a doktoriskola munkáját segítem, törzstagként és az EDHT elnökeként. Határozott ambícióm a tudományos munka támogatása és jó eredményeinek elismertetése.
Ebben a szemeszterben az első éves PhD hallgatókat tanítom, egy nagyszerű csoportot, művészetelméletet, kutatásmódszertant és műelemzést tanítok nekik. Ezen felül a Kutatóműhelyhez tartozó néhány hallgató munkáját is irányítom.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem Doktori Iskolája 2025-ben kutatást indított, hogy az intézményben készülő (vizsga)előadásokkal kapcsolatos nézői véleményeket, reflexiókat vizsgálják
Szilágyi Bálint, a Színház- és Filmművészeti Egyetem harmadéves színházrendező osztályának vezetője, nemrég rendkívül inspiráló színházi projektet vezetett az isztambuli Mimar Sinan Egyetemen, amelynek középpontjában Pilinszky János művei álltak.
„Csak egyszer legyek végre sztár!” – énekelte a díjátadó gálán Fogl Noémi, a X. Danubia Talents Nemzetközi Zenei Verseny operett–musical kategóriájának abszolút első helyezettje. A miénk már biztosan az és kívánjuk, hogy azon álma, hogy egyszer primadonnaként álljon a színpadon, teljesüljön. Kiss-B. Attila és Homonnay Zsolt végzős osztályának hallgatójával a verseny után jövőbeli terveiről is beszélgettünk.
Szabó K. Istvánt, a Jászai Mari-díjas romániai magyar rendezőt, az SZFE prózai színházrendező szak osztályvezető tanárát nemrég Ion Caramitru Nagydíjjal tüntette ki az Academia Balkanica Europeana Észak-Macedóniában. A friss elismerésről és annak jelentőségéről beszélgettünk vele.
2025. december 1-jén, 55 évesen daganatos megbetegedésben hunyt el Kálloy Molnár Péter színész, énekes, zenész, rendező, drámaíró.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem december 2-án Innovációs Napot rendezett a Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézetben, ahol a színház, a film, a kultúratudomány, valamint az infokommunikáció és az IT-szektor szakértői közösen keresték a választ arra, miként állítható a technológia a művészi alkotás szolgálatába, és hogyan egészíthetik ki a mesterséges intelligencia forradalmi lehetőségei az emberi kreativitást.
Közel négyszázan látogattak el a Színház- és Filmművészeti Egyetem 2025. november 29-én megrendezett nyílt napjára, amelyet idén rendhagyó módon több kampuszon tartottunk és igazán gazdag programot kínálva mutattuk be a színművészeti, drámaelméleti és mozgóképes BA és MA képzéseket.
Jókai Mór születésének 200. évfordulója alkalmából rendezett konferenciát a Németh Antal Drámaelméleti Intézet. A konferencia szervezése és lebonyolítása egyértelműen jelezte azt a szándékot, amely a Jókai-bicentenáriumot nem egyszerű megemlékezésként, hanem kutatási és művészeti újraértelmezésként kívánta bemutatni. A rendezvénynek otthont adó Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet körterme ideális helyszínnek bizonyult: a falakon körbefutó, molinókon elhelyezett Jókai-kiállítás különleges vizuális keretet adott a programnak, hangsúlyozva a történeti és kreatív megközelítések összekapcsolódását.

