Czene-Polgár Donát III. évfolyamos dramaturgszakos hallgató vizsgarendezése, a Fejetlen test október 12-én este 19:00-kor lesz látható az Inga Kultúrkávézóban. Az előadással kapcsolatos pódiumbeszélgetésre szeptember 21-én, az Inga Kultúrkávézó megnyitóján kerül majd sor az előadás rendezője, Czene-Polgár Donát és a darab dramaturgja, Tóth Anna Orsolya II. évfolyamos dramaturgszakos hallgató részvételével.
A Fejetlen test című előadás ötvözi a performansz és a színház elemeit. Mivel az előadás nem klasszikus értelemben vett dramatikus szöveggel dolgozik, ezért konkrét cselekménye sincs.
Az előadás során 50 perc alatt elhangzik Kádár János beszéde, amit 1989 áprilisában mondott el a központi bizottság ülésén. A beszédet a szövegből kiinduló asszociációkon alapuló etűdök kísérik. Ezek különböző funkcióval bírnak: kapcsolatot teremtenek a nézők és az előadók között, megkísérlik valósággá alakítani az eseményeket, vagy épphogy széttörik azt. Az etűdök jelenléte és a beszéd töredezett, gyónásszerű előadásmódja is az előadás központi kérdéseit erősítik.
Mennyire voltak kiszolgáltatottak az emberek Kádár Jánosnak a szocializmusban? Mennyire az most ő maga? Mennyire az most – a saját korában – a néző? Mit érez az a néző Kádár iránt, aki átélte ezt a kort és mit érez az, aki csak az iskolában tanult róla? Meg tudunk-e bocsátani a diktátorainknak, valamint szükséges-e egyáltalán, hogy ezt megtegyük?
Szereplők:
Holló Patrik Albert, Kóczán Kincső, Markó Janka, Miklós-Kovács Bernát, Petresevics Kitti
Koreográfus: Karácsony Luca
Dramaturg: Tóth Anna Orsolya
Rendezőasszisztens: Pap Dóra
Rendező: Czene-Polgár Donát
Különleges lehetőségben részesült egyetemünk három zenésszínművész-hallgatója, amikor részt vett az MTVA szereplőválogatásán. A Karrieriroda által szervezett castingon a hallgatók a színházi előadói készségeik kiegészítéseként betekintést nyerhettek a televíziós műsorvezetés világába is.
A Színház- és Filmművészeti Egyetemen 2024-ben indított second unit-rendező képzés egyedülálló kezdeményezés a hazai felsőfokú művészképzésben. Az interjúban Gulyás Budával, a szak osztályvezetőjével beszélgettünk az elsőként végzett évfolyammal kapcsolatban szerzett tapasztalatairól, a szakma sajátosságairól és a jövő kihívásairól.
A szeptemberben induló elsőéves osztályok vezetőit bemutató sorozatunk következő szereplője Kiss József, a Soproni Petőfi Színház igazgatója – bár őt aligha kell bemutatnunk, hiszen évek óta oktat az SZFE-n. Gyakran dolgozik együtt a hallgatókkal, hiszen a soproni teátrum előadásaiban rendező-, valamint dramaturg- és színészhallgatók is közreműködnek. Hogyan juthatnak el ilyen felkérésekig a drámainstruktor-rendező szakos hallgatók és milyen többletet ad számukra ez a képzés? A tanévkezdésre hangolódva ezekről is beszélgettünk a Jászai Mari-díjas drámaíró-rendezővel.
A 2025 szeptemberében induló osztályok vezetőit bemutató sorozatunkban most Kozma András Németh Antal- és Hevesi Sándor-díjjal kitüntetett műfordító, dramaturggal beszélgettünk. A dramaturg osztály vezetőjével készült interjú során többek között az is szóba került, hogy a lexikális tudáson túl mit szeretne átadni tanítványainak.
A ma induló Ördögkatlan Fesztiválon a Színház- és Filmművészeti Egyetem öt előadással képviselteti magát. Az érdeklődők láthatják a Prométheusz-projektet, a Merülő Szaturnuszt, Az ember, akinek kőből volt a szíve című bábelőadást, A Spoon River-i holtakat és a Passiót.
Negyedéves dramaturghallgatónk, Szalánczi Ágota részt vett az SZFE szervezésében megvalósult Nemzetközi Színházi Műhely munkájában. A workshopról tartott beszámolója az alábbiakban olvasható, amely a kaposvári MATE részvételével, valamint 5 különböző ország – Románia, Peru, Spanyolország, Bulgária és Mongólia – színházi iskoláit képviselő színészmesterség-tanárok és fiatal színész-, illetve rendezőhallgatók közreműködésével zajlott.
A Színház- és Filmművészeti Egyetemen közel 160 hallgató kezdi meg tanulmányait 2025 szeptemberében. Idén összesen 95 907 jelentkező került be a magyarországi felsőoktatásba.
Az SZFE két hallgatója, Balogh Benjámin és Czene-Polgár Donát egy önálló projekt megvalósításába kezdett, amely a Z generációs alkotókat állítja a középpontba. A kezdeményezés párbeszédet teremt nemcsak a művészeti ágak, hanem generációk között is – és talán közelebb visz annak megértéséhez, hogyan gondolkodnak ma a legfiatalabb alkotók a világról. Az SZFE Szakkollégium támogatásával futó projekt ötletgazdáival a megvalósulás második fázisában beszélgettünk eddigi tapasztalataikról és a lehetséges végkifejletről.