Az SZFE Doktori Iskolája nemzetközi konferenciát rendezett 2024. november 14-16. között. A neves kutatók az antik tragédia jelenkori elméleti, etikai-esztétikai lehetőségeit vizsgálták, összekapcsolva azt a színházi előadhatóságuk mai gyakorlatával. Képes konferenciabeszámolónk következik.
Az általános kérdésfelvetés mellett egy aktuális 21. századi perspektívát választottunk ki, éspedig a szabadság kérdését. Ezt összekapcsoltunk a posztstrukturalista elméletek posztszubjektivitásának az egyén és közösség szabadságának a tragédiában megjelenő filozófiai-etikai, politikai dimenziójával.
A valóban rendkívül jelentékeny, szakterületükön mestereknek számító külföldi kutatók és a magyar tudományosságot méltón képviselő magyar előadók három napra elosztott előadásai három nagy kérdés köré rendeződtek.
Elsőként a kortárs és a 20. századra visszatekintő filozófiai perspektívákat a pszichoanalitikus mítosz-interpretáció (Smid Róbert, SZFE), Martha Nussbaum etikai tragédia-elmélete (Felix Christen, Heidelberg), Giorgio Agamben komédia versus tragédia polémiájának kritikája (Kocziszky Éva), valamint az ökológiai döntések tragikus dimenziójának vázolása (Martin Revermann, Toronto) képviselte.
A második kérdéskör visszanyúlt a 20. század klasszikus gondolkodóihoz, Martin Heideggerhez (Szabó Csaba előadása), Walter Benjaminhoz (Jörn Etzold előadása), sőt az antik gondolkodókhoz (Mogyoródi Emese előadása), hogy azok mai hatását, feleleveníthetőségét vizsgálja meg.
Harmadszor elmélet és színházi gyakorlat összekapcsolása fűzte egybe azt a panelt, melyek paradigmatikus színházi előadásokat elemeztek: Simon Goldhill Euripidész Médeiáját, Sepsi Enikő a Trójai nők egy japán és egy debreceni előadását, Douglas Cairns az Antigoné meghiúsult előadását Schlöndorff és Fassbinder Deutschland im Herbst filmjében.
A konferencia egyedi koncepciójához tartozott az is, hogy összekapcsolta a kutatást, a tudományos perspektívákat a színházi gyakorlattal. Két SZFE előadás premierjét is megtekinthették a konferencia résztvevői.
Czene-Polgár Donát BA dramaturg hallgató rendezésében Szophoklész Aiásza került bemutatásra a konferencia egyik helyszínén, a Petőfi Irodalmi Múzeumban. Kaj Ádám PhD hallgató rendezésében pedig bemutatkozott (Pszeudo) Aiszkhülosz Leláncolt Prométheusza, melyet a Tér Színház is támogatott, és amelyet egy közös estén lehetett megtekinteni Bucz Hunor immár 29 éve játszott Antigonéjával. A két rendezés koncepciójáról egy kerekasztal-beszélgetés zárta a konferencia programját.
A nemzetközi konferencia tudományos eredményeit egy tervbe vett, feltehetőleg magyar nyelven megjelenő kötet fogja a magyar tudományosság és a színházi szakma számára hozzáférhetővé tenni.
Ünnepélyes keretek között írta alá együttműködési megállapodását a Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) és a VERITAS Történetkutató Intézet és Levéltár november 11-én, az Uránia Nemzeti Filmszínházban. A dokumentumot prof. dr. habil. Sepsi Enikő, az SZFE rektora és prof. dr. habil. Szakály Sándor, DSc, a VERITAS főigazgatója látta el kézjegyével.
Lukács Ádám rendező 2025-ben végzett az SZFE színművészhallgatójaként. Soron következő interjúnkban vele beszélgettünk a Prométheusz-projekt című előadás kapcsán a görög mitológia időtlen érvényességéről és a jelenkori szorongásokról.
A Karrieriroda ajánlásával a Soproni Petőfi Színház és a Csokonai Nemzeti Színház meghallgatást hirdet.
Az idén 160 éves Színház- és Filmművészeti Egyetem jubileumi programsorozatának részeként, első alkalommal rendezi meg november 13–15. között a CINEGE Nemzetközi Egyetemi Filmfesztivált az Uránia Nemzeti Filmszínházban. A korábban hasonlóképpen az intézmény szervezésében megvalósult Összhang Gálaest után az egyetem hagyományteremtő szándékkal indítja a filmfesztivált is, amelynek célja, hogy közelebb hozza egymáshoz a fiatal filmkészítőket, valamint inspiráló, nemzetközi közeget teremtsen a párbeszéd, illetve a közös tanulás és gondolkodás érdekében.
Luxusautók, technikai bravúrok és grandiózus költségvetés – gondolhatnánk, hogy ez a siker kulcsa a világ egyik legjelentősebb autós és motoros témájú filmes seregszemléjén, a Nemzetközi Motor Filmdíjon (International Motor Film Awards). Erre cáfolt rá Varga Sébastien Poros utakon című alkotása, amely nemrég a világ legjobb autós diákfilmje lett Londonban. Frissen végzett second unit rendező hallgatónkat díjátadós élményeiről kérdeztük.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem harmadéves prózaiszínművész-hallgatói a Zentai Magyar Kamaraszínházban mutatták be elsőéves vizsgaelőadásukat. Az itthon is nagy sikerrel játszott, Repülni hív a magas ég című produkciót október 26-án, vasárnap láthatta a közönség.
A Karrieriroda ajánlásával az UFASOW közreműködésével szeretettel hívunk, várunk az X- Faktor kamerapróbáira, hogy testközelből megtapasztalhassátok, hogyan készül egy nagyszabású televíziós produkció.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem Doktori és Habilitációs Tanácsa nevében tisztelettel meghívjuk Hruby Edit DLA disszertációjának nyilvános védésére.

