Görög tragédia ma: az emberi szabadság kérdései

november 26., kedd 11:30
Share

 

Az SZFE Doktori Iskolája nemzetközi konferenciát rendezett 2024. november 14-16. között. A neves kutatók az antik tragédia jelenkori elméleti, etikai-esztétikai lehetőségeit vizsgálták, összekapcsolva azt a színházi előadhatóságuk mai gyakorlatával. Képes konferenciabeszámolónk következik.

Az általános kérdésfelvetés mellett egy aktuális 21. századi perspektívát választottunk ki, éspedig a szabadság kérdését. Ezt összekapcsoltunk a posztstrukturalista elméletek posztszubjektivitásának az egyén és közösség szabadságának a tragédiában megjelenő filozófiai-etikai, politikai dimenziójával.

A valóban rendkívül jelentékeny, szakterületükön mestereknek számító külföldi kutatók és a magyar tudományosságot méltón képviselő magyar előadók három napra elosztott előadásai három nagy kérdés köré rendeződtek.
Elsőként a kortárs és a 20. századra visszatekintő filozófiai perspektívákat a pszichoanalitikus mítosz-interpretáció (Smid Róbert, SZFE), Martha Nussbaum etikai tragédia-elmélete (Felix Christen, Heidelberg), Giorgio Agamben komédia versus tragédia polémiájának kritikája (Kocziszky Éva), valamint az ökológiai döntések tragikus dimenziójának vázolása (Martin Revermann, Toronto) képviselte.

A második kérdéskör visszanyúlt a 20. század klasszikus gondolkodóihoz, Martin Heideggerhez (Szabó Csaba előadása), Walter Benjaminhoz (Jörn Etzold előadása), sőt az antik gondolkodókhoz (Mogyoródi Emese előadása), hogy azok mai hatását, feleleveníthetőségét vizsgálja meg.

Harmadszor elmélet és színházi gyakorlat összekapcsolása fűzte egybe azt a panelt, melyek paradigmatikus színházi előadásokat elemeztek: Simon Goldhill Euripidész Médeiáját, Sepsi Enikő a Trójai nők egy japán és egy debreceni előadását, Douglas Cairns az Antigoné meghiúsult előadását Schlöndorff és Fassbinder Deutschland im Herbst filmjében.

 

A konferencia egyedi koncepciójához tartozott az is, hogy összekapcsolta a kutatást, a tudományos perspektívákat a színházi gyakorlattal. Két SZFE előadás premierjét is megtekinthették a konferencia résztvevői.

Czene-Polgár Donát BA dramaturg hallgató rendezésében Szophoklész Aiásza került bemutatásra a konferencia egyik helyszínén, a Petőfi Irodalmi Múzeumban. Kaj Ádám PhD hallgató rendezésében pedig bemutatkozott (Pszeudo) Aiszkhülosz Leláncolt Prométheusza, melyet a Tér Színház is támogatott, és amelyet egy közös estén lehetett megtekinteni Bucz Hunor immár 29 éve játszott Antigonéjával. A két rendezés koncepciójáról egy kerekasztal-beszélgetés zárta a konferencia programját.

A nemzetközi konferencia tudományos eredményeit egy tervbe vett, feltehetőleg magyar nyelven megjelenő kötet fogja a magyar tudományosság és a színházi szakma számára hozzáférhetővé tenni.

Egyéb hírek

MEGHÍVÓ Haragonics Sára Orsolya DLA disszertációjának nyilvános védésére

A Színház- és Filmművészeti Egyetem Egyetemi Doktori és Habilitációs Tanácsa nevében tisztelettel meghívjuk Haragonics Sára Orsolya DLA disszertációjának nyilvános védésére.

Mozgókép MA félévi vizsgafilm-vetítés

 

 

Az SZFE filmrendező művész MA, filmoperatőr művész MA és látványtervező művész MA hallgatói bemutatják félévi vizsgafilmjeiket. A vetítés helyszíne az Uránia Nemzeti Filmszínház, időpontja december 15-e, 17 óra.

 

 

Elkészült a Mentálhigiénés Tanácsadó Szolgálat új logója

 

 

Az SZFE Mentálhigiénés Hallgatói Tanácsadó Szolgálata augusztusban pályázatot hirdetett a Szolgálat logójának megtervezésére.

 

 

„Ó kapitány, kapitányom!” – semmit sem öregedtek a holt költők

Harmincöt éves lett idén a Holt költők társasága című amerikai kultuszfilm, jelentőségéből, mondanivalójából azonban mit sem veszített. Ezt igazolja az SZFE harmadéves prózai színész osztályának színpadi feldolgozása. A bemutatón mi is ott voltunk.

Mozgókép MA vizsgafilm bemutató

Az SZFE  filmrendező művész MA, filmoperatőr művész MA és a látványtervező művész MA hallgatói bemutatják
2023/24-es vizsgafilmjeiket. A vetítés helyszíne az Uránia Nemzeti Filmszínház, időpontja december 15-e, 18:00 óra.

Létezik még misztériumjáték? – kortárs válaszok

Hogyan jelenhet meg az egyik legősibb színházi műfaj, a misztériumjáték a színpadon ma úgy, hogy az releváns és érdekes legyen akár több korosztály számára is? Többek között erről is szólt a Károli Gáspár Református Egyetem Művészettudományi és Szabadbölcsészeti Intézete, a Színház- és Filmművészeti Egyetem Művészettudományi doktori programja, valamint a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kara közös szervezésében megvalósuló Misztérium a kortárs színpadon című tudományos konferencia, melyet két helyszínen, a Károli Gáspár Református Egyetem Benda Kálmán Bölcsészet- és Társadalomtudományi Szakkollégiumában és a Színház- és Filmművészeti Egyetem Doktori Iskolájában rendeztek meg.

„A csoda akkor jön, amikor te nem vagy" – szakralitás a kortárs színházban

 

A rituális színház és a misztériumjátékok kortárs értelmezése kapcsán rendezők, színházi szakemberek keresték a választ arra, miként lehet a spiritualitást és a transzcendens élményt élővé és befogadhatóvá tenni a mai színpadon, miközben a színház legmélyebb küldetését kutatták.

Aranyszárny nagydíjat nyert hallgatónk vizsgafilmje, a Cukormáz a 10. Nemzetközi Speciális Filmfesztiválon

 

Ünnepélyesen kiosztották a 10. Nemzetközi Speciális Filmfesztivál díjait, amely a fogyatékossággal élő emberek témáját és alkotásait helyezi a középpontba. A rendezvény Magyarország egyetlen olyan filmes eseménye, amely kifejezetten e társadalmi csoport önkifejezésére, inklúziójára és kapcsolatteremtésére irányítja a figyelmet. A fesztivál Aranyszárny nagydíját professzionális kategóriában hallgatónk, Demeter Hunor Cukormáz című vizsgafilmje nyerte el.

 

Több betöltése Több betöltése
Széchenyi Terv Plusz
Széchenyi 2020