Herczeg Tamással a Színház- és Filmművészeti Egyetem Sinkovits Imre Színházművészeti Intézet intézetvezetőjével beszélgettünk az Ördögkatlan Fesztiválról, vizsgaelőadásokról és a következő tanévről.
Az SZFE részéről a Merlin avagy a puszta ország, a Liliom, valamint a Puszták népe című előadások kerültek be az idei Ördögkatlan Fesztivál műsorába. Hogy esett a választás erre a 3 előadásra?
Nagy boldogsággal tölt el, hogy három előadásunk is ott volt az idei fesztiválon. Hegedűs D. Géza és ifj. Vidnyánszky Attila immár negyedéves prózai színművész osztálya Hegymegi Máté rendezésében, a Merlin avagy a puszta országa, valamint a Liliom című előadást ifj. Vidnyánszky Attila rendezésében mutatták be a fesztiválon. Az Ördögkatlan Fesztiválra, az említett két produkcióval egyetemben meghívást kapott Horváth Csaba és Rába Roland negyedéves színházrendező fizikai színházi koreográfus osztály Puszták népe című előadása is, amelyet Regős Simon hallgató rendezett. Kiemelten fontos, hogy minél többet láthassák a hallgatóink munkáit tanév közben és a nyári fesztiválokon. Az Ördgökatlan Fesztivál remek alkalom, hogy a fővároson kívülre is eljussanak az előadásaink.
A Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézet kiemelt figyelmet fordít a kisfilmek fesztiváloztatására, hasonlóképp történik ez a folyamat a Sinkovits Imre Színházművészeti Intézetnél is?
Természetesen, hiszen produkcióinkkal folyamatosan jelen vagyunk a hazai színházi életben. A szorgalmi időszak alatt az egyetemi, valamint külső játszóhelyeken láthatók a vizsgaelőadásaink. Nyáron van lehetőség a fesztiválokon, valamint kulturális eseményeken vizsgaprodukciókkal és összművészeti előadásokkal megmutatkozni. Az idei nyáron volt lehetősége a hallgatóinknak a VéNégy Fesztivál és Színházi Találkozón, az EFOTT-on, a Campus Fesztiválon, valamint most az Ördögkatlan Fesztiválon fellépni. Hálásak vagyunk ezekért a lehetőségekért, az SZFE igyekszik megadni a kellő támogatást a szemeszteren kívüli fellépésekhez is.
Mik a tervek a Színház- és Filmművészeti Egyetem következő évadára?
Jelenleg arra törekszünk, hogy az évadot egy mini fesztivállal kezdjük, ahol a negyed- és ötödévesek produkcióit sűrítve, két nap alatt mutassuk be. A három osztály az előző évad vizsgaelőadásaiból mutat majd be darabokat. A célunk az, hogy segítsük a hallgatóinkat külső gyakorlati helyek megszerzésében, továbbá a szakmai elhelyezkedésben, kapcsolatépítésben. Kulcsfontosságú szerepe van egy ilyen eseménysorozatnak, hogy színházvezetők, rendezők, színházi alkotók, már az egyetemi évek alatt megismerjék hallgatóinkat. Bízom abban, hogy az esemény segíti majd a fiatalok pályán való elhelyezkedését is. Ennek érdekében tehát a színházi évad elején három nap alatt hat produkciót láthatnak a fővárosi és vidéki színházigazgatók, rendezők.
Milyen jó tanácsot tudnál adni az SZFE gólyáinak?
A Színház- és Filmművészeti Egyetem olyan felsőoktatási intézmény, ahol nélkülözhetetlenek a mély emberi kapcsolatok, az egymás iránti empátia és az intenzív kommunikáció. Gólyáink figyelmét arra hívnám fel, hogy a kapcsolataikat ne csak osztály, hanem egyetemi szinten alakítsák. A Nyári Akadémia például olyan esemény, ahol mindent elkövetnek a szervezők, hogy megfelelő helyszínnel és szakmai programokkal biztosítsák a barátságok és professzionális kapcsolatok kialakulását a gólyák számára. Fantasztikus alkalom arra is, hogy a mozgóképművészeti intézet, a színházművészeti intézet és a drámaelméleti képzést megkezdő hallgatók már ismerősként vágjanak neki az egyetemi éveknek. A különböző évfolyamok hallgatói, valamint tanáraik az egyetemi éveket követően egymás alkotótársai lesznek. Pályára kerülve a szakmai érvényesülésben óriási lehetőség, ha az egyetemi évek alatt szakmai barátságok, vagy akár alkotóközösségek jönnek létre.
Arra biztatom tehát a gólyákat, hogy már a kezdetektől az egyetemi évek alatt keressék a szakmai barátságok lehetőségét, építsék kapcsolataikat hallgatótársaikkal és oktatóikkal, akik javarészt maguk is gyakorló alkotóművészek.
2025. február 16-án egész napos műhelybemutatókon hat kortárs dráma első magyar fordítását vitte színre a Színház- és Filmművészeti Egyetem Németh Antal Drámaelméleti Intézete, az ELTE Fordító- és Tolmácsképző Tanszéke, valamint a Távoli Fény Laboratórium. Az esemény három egyetem több mint ötven hallgatójának fordítói, dramaturgi, rendezői és előadói munkájával jött létre. Az idáig vezető útról a két főszervezővel, Gleason-Nagy Natáliával és Sereg Judittal beszélgettünk.
Robert Capa nevét a legtöbben ismerjük. Rengeteg kalandos történet, önellentmondásos életrajzi adatok, mendemondák övezik a 20. század egyik legjelentősebb fotósának nevét. De vajon ki volt az ember a fotók és a felépített brand mögött? Ki volt Friedmann Endre? Erre a kérdésre próbál választ adni A szerencsejátékos című monodráma. A darab premierje után annak írójával, egyetemünk negyedéves dramaturg hallgatójával, Varga-Amár Rudolffal és főszereplőjével, a Babeş-Bolyai Tudományegyetem prózai színművész hallgatójával, Pazsiczki Mátéval beszélgettünk.
Az SZFE ismét megrendezte az Alkotóműhelyek Hetét a tavaszi félév első hetében, ami a közös élmények mellett számos lehetőséget kínált hallgatóinknak arra, hogy bepillantást nyerhessenek más intézetek és szakok képzéseibe is. Szakmai előadások, gyakorlati foglalkozások, mesterkurzusok és egy könyvbemutató is gazdagították az ötnapos programot.
Az SZFE negyedéves zenésszínművész-hallgatójával készített exkluzív interjút a Metropol a Budapesti Operettszínház Hamupipőke című előadása kapcsán. A darabban Nagy Alma Virág alakítja váltott szereposztásban a címszereplőt.
Az SZFE Dokumentumfilm-rendező MA hallgatói bemutatják vizsgafilmjeiket. A vetítés helyszíne az Uránia Nemzeti Filmszínház, időpontja február 26-a, 17:30.
Teltházas érdeklődés mellett zajlott le az SZFE Könyvek első két kötetének felolvasószínházzal egybekötött bemutatója február 12-én az Alkotóműhelyek Hetének keretében. A rendezvényen prof. dr. Kocziszky Éva legújabb művét, az Antifilozófusok II. Radikális gondolkodás a művészet tükrében című esszékötetet, valamint az Örkény István drámaírói ösztöndíj nyertes pályamunkáiból összeállított antológiát ismerhették meg a részvevők a Bajor Gizi Színészmúzeumban.
Hogy mi vihet rá egy anyát, hogy otthagyja a családját, azt a drámairodalom egyik legelső feminista alkotásából már megtudhattuk. Na de mi történik ezután Nórával? Három lehetséges folytatást, a feleség, a prostituált és a dolgozó nő sorsát írta meg Elfriede Jelinek Nobel-díjas osztrák írónő a hetvenes évek végén, és ezt a sorshármast vitte most színre Zsótér Sándor a harmadéves prózai színészosztállyal.
2025. február 16-án egész napos műhelybemutatók során hat dráma első magyar fordítását viszi színre a Színház- és Filmművészeti Egyetem Németh Antal Drámaelméleti Intézete, az ELTE Fordító- és Tolmácsképző Tanszéke és a Távoli Fény Laboratórium. Helyszín: az SZFE Szentkirályi utcai épületének (Budapest, Szentkirályi u. 32, 1088) 501-es terme. Az esemény három egyetem több mint 50 hallgatójának fordítói, dramaturgi, rendezői és előadói közreműködésével jön létre.