Hegedűs D. Géza és ifj. Vidnyánszky Attila negyedéves próza színművész osztályával beszélgettünk a 16. Ördögkatlan Fesztiválon. Az osztály idén két vizsgaelőadással mutatkozott be a fesztiválon.
Az idei évben több alkalommal is játszottatok az egyetemen kívül, milyen élményekkel gazdagodtatok?
Az egyetemen kívüli előadások mindig nagy megpróbáltatások voltak. Új helyzetekkel kellett szembenéznünk. Néha kisebb tér, néha nagyobb, visszhangos terem, légkondi, ami elnyomja a normál beszédet ? mindig más. Ilyenkor általában aznap szembesültünk a hely adottságaival, és emiatt a spontán megoldásoktól általában csak jobban összerázódott az osztály. A próbákon és az előadásokon is lehetett új színeket találni, így ez is fejlesztette a színészi munkánkat.
Két nap alatt háromszor játszottatok az osztállyal a fesztiválon, fel tudtatok előre készülni erre az időszakra?
A fesztivál előtt mindenki otthon elvégezte az egyéni munkáit. Ilyenkor már sokszor pár nappal előtte gondolkodunk a darabról. Aztán amikor összeáll a csapat, akkor a sok hozott inger megint összeadódik és valahogy egy energiává tölti a teret.
Szabadtéren is játszottatok. Mik voltak a legnagyobb kihívások?
Az osztály most játszott először teljesen szabadtéren. Hegymegi Máté rendezésében a Merlin avagy a puszta ország című előadást mutattuk be az Ördögkatlan Fesztiválon a nagyharsányi szoborpark amfiteátrumában. Elképesztő élmény volt ennyire természetközelben hallani azt, amit mi a fekete kis termeinkben tettünk össze. A zenéinkhez, amiket hosszú órákig gyakoroltunk, most több ezer kabóca, tücsök és madár társult. A kabócák abban a ritmusban zenéltek ahogy mi. Nagyon nagy élmény. Természetesen nehézségei is voltak a külső helyszínnek. A próbán több szünetre is szükség volt mert a nap égetően meleg volt, és végül estére az előadás végére meg teljesen átfagytunk. Még a meleg nyárban is nagyon jól esett a forró zuhany. Jó volt a természettel együtt játszani az előadásunk.
Milyen élményekkel távoztok az Ördögkatlan Fesztiválról?
Azt hiszem, hogy az előző válaszokból is átjön, hogy sok új élmény várt minket. Ilyen is, olyan is, amikből mind fejlődni tudtunk. Jó volt a részese lenni egy fesztiválnak előadói oldalról is, és nyáron ennyi boldog embernek játszani.
Mindig is kíváncsi voltál, mit tanulnak a többiek? Televíziós szakra jársz, de érdekel a színpad világa? Esetleg rendezőként eljátszottál a gondolattal, milyen lehet bábszínészként életet lehelni a tárgyakba, vagy talán már profin vágod a filmet, de szívesen kipróbálnád magad egyszer a kamera mögött? Az Alkotóműhelyek Hete során pont erre lesz lehetőséged. Kezdjük együtt kreatívan az új tanévet!
Ellinger Edina és Ács Norbert ugyanolyan fanatikusai a bábművészetnek, annak szerepéről és oktatásáról is egyet gondolnak. Így nem meglepő, hogy huszonegy éve egymás szakmai támaszai, és hogy idén együtt indítanak osztályt az SZFE-n. Az elsős osztályok vezetőit bemutató sorozatunkban ezúttal velük beszélgettünk.
Pilátus alakja a színpadon, a homokból hogyan válik emlékezet és mit rejtenek az őserdő által benőtt maja városok. A korábbi évekhez hasonlóan számos érdekes előadással, programmal várjuk hallgatóinkat már szeptember első hetében, hogy kreatívan induljunk neki a közös munkának.
Az idei Nyári Akadémián 81 leendő elsőéves hallgató vett részt a cívis városban, hogy megismerkedjen jövendőbeli évfolyamtársaival, oktatóival, és nem utolsósorban azzal az egyedi „eszefés” életérzéssel, amely hamarosan mindennapjaik részévé válik. A HÖK és az egyetem vezetésének közös szervezésében megvalósuló egyhetes tábor gazdag kulturális, szakmai és közösségi programkínálattal várta a résztvevőket, így az oktatók és a hallgatók szeptember 5-én, a tanévnyitón már ismerősként üdvözölhetik egymást.
A 2025 szeptemberében induló osztályok vezetőit bemutató sorozatunkban ezúttal a dokumentumfilm-rendező művész MA osztályának vezetőivel, Barlay Tamással és Moys Zoltánnal beszélgettünk. A Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézet oktatóival arra is kitértünk a felvételi eljárás menetének ismertetése mellett, hogyan találja meg egy dokumentumfilmes készülő alkotásának témáját.
Különleges lehetőségben részesült egyetemünk három zenésszínművész-hallgatója, amikor részt vett az MTVA szereplőválogatásán. A Karrieriroda által szervezett castingon a hallgatók a színházi előadói készségeik kiegészítéseként betekintést nyerhettek a televíziós műsorvezetés világába is.
A Színház- és Filmművészeti Egyetemen 2024-ben indított second unit-rendező képzés egyedülálló kezdeményezés a hazai felsőfokú művészképzésben. Az interjúban Gulyás Budával, a szak osztályvezetőjével beszélgettünk az elsőként végzett évfolyammal kapcsolatban szerzett tapasztalatairól, a szakma sajátosságairól és a jövő kihívásairól.
A szeptemberben induló elsőéves osztályok vezetőit bemutató sorozatunk következő szereplője Kiss József, a Soproni Petőfi Színház igazgatója – bár őt aligha kell bemutatnunk, hiszen évek óta oktat az SZFE-n. Gyakran dolgozik együtt a hallgatókkal, hiszen a soproni teátrum előadásaiban rendező-, valamint dramaturg- és színészhallgatók is közreműködnek. Hogyan juthatnak el ilyen felkérésekig a drámainstruktor-rendező szakos hallgatók és milyen többletet ad számukra ez a képzés? A tanévkezdésre hangolódva ezekről is beszélgettünk a Jászai Mari-díjas drámaíró-rendezővel.