Hagyományteremtő jelleggel 2023. május 19-én első alkalommal rendezett innovációs konferenciát a Színház- és Filmművészeti Egyetem. A program a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal által támogatott 2019-1.2.1-EGYETEMI-ÖKO-2019-00024 kódszámú Egyetemi tudás- és szellemi tulajdon menedzsment központ létrehozása az SZFE-n című projekt keretében valósult meg.
A rendezvény célja volt, hogy az egyetemi innovációs ökoszisztémában végzett munka alapján az Egyetemen létrejövő szellemi alkotások, KFI termékek a piac felé értékesíthetők legyenek, emellett meghonosodjon a vállalkozói szemlélet az Egyetemen, a hallgatók és a kutatók körében egyaránt.
Az SZFE Innovációs konferencián többek között ismertették az előadók az egyetemi innovációs ökoszisztémában végzett aktív munka eredményeit, továbbá az egyetemi oktatási színvonal emeléséhez kapcsolódó projekteket, például az országban egyedülálló digitális és gyakorlati oktatási infrastruktúra fejlesztését biztosító RRF projektet, valamint a szintén példátlan innovatív, nemzetközi színházi Madách Projektet. Emellett bemutatták a 2023-ban futó Proof of Concept projekteket is, melyek kellő inspirációt szolgáltatva mutatják meg a hallgatók, kutatók számára azt, hogy az innovációba, a KFI tevékenységbe érdemes munkát áldozni. Hiszen olyan sikeres termékek láthatnak napvilágot, mint pl. a Médiahatások Lexikona digitális szakkönyv pilot, mely a médiafelhasználói számára nyújtanak iránymutatást, vagy a többféle aspektusból közelítő innovatív, megújító oktatási tananyagok, pilotok, melyek a modern oktatás alapjai lehetnek a későbbiekben.
A rendezvényt Dr. Antal Zsolt, a Színház- és Filmművészeti Egyetem oktatásfejlesztési és tudományos rektorhelyettese nyitotta meg. A nyitóbeszédében kiemelte, hogy az oktatás minőségének fenntartása érdekében szemléletváltásra van szükség, igazolva azt, hogy igenis van helye művészeti egyetemek világában is az innovációnak, hiszen versenyképesnek és piaci szempontból megközelíthetővé kell válni, az előállított produktumoknak a művészeti és tudományos érték mellett piaci értékeket is kell képviselniük, melyek ezzel eladhatóvá értékesíthetővé válnak és bevételt jelentenek az Egyetem számára.
A Kulturális és Innovációs Minisztérium képviseletében eljáró felsőoktatásért felelős helyettes államtitkár, dr. Varga-Bajusz Veronika kiemelte, hogy az SZFE is elindult azon az úton, mely a versenyképes modellváltó egyetemek útja, azaz az állami támogatások mellett minél több bevételt tudjon generálni önerőből. Ehhez elengedhetetlenek azok a saját vagy a piaci szférával együttműködve elindított innovatív vagy üzleti projektek, melyeket az egyetem értékesíteni tud.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem kancellárja, Dr. Szarka Gábor elmondta: a művészeti egyetemek számára az innováció talán nagyobb kihívást jelent, mint a műszaki egyetemek számára, de ettől függetlenül meg kell felelni ezeknek a kihívásoknak, hogy lehetőség legyen mindennap megújulni, hogy a hallgatók számára korábban nem létező, újdonságot jelentő oktatást, képzést, infrastruktúrát tudjon az Egyetem biztosítani. A megújulást elsősorban az oktatáson keresztül tudjuk elérni, ennek érdekében Magyarország fejlődéséhez hozzájárulva, a megszokott keretekből kilépve kell a feladatokat ellátni.
A rendezvény résztvevői betekintést nyerhettek az innováció és tudásmenedzsmenthez kapcsolódó ismeretekbe, futó projektekbe. Bagány Márton az ökoszisztéma pályázat projektvezetője, az Egyetemi Brand és Minőségmenedzsment Igazgatóság igazgatója elmondta, hogy az előadásokat úgy szervezték, hogy az egyetemi innovációs ökoszisztéma sokak számára kevésbé érthető világa összefüggéseiben érthetővé, befogadhatóbbá váljon, egyben inspirálja a célközönséget a KFI jellegű munkában való részvételre. A programot tapasztalatcsere, kapcsolatépítés céljából kötetlen beszélgetés, kerekasztal-beszélgetés zárta.
„Nem rendezni akartam, hanem egy közös történetet megalkotni, amire mindig emlékezni fogunk” – mondja Szarvas József, a negyedéves prózai színészosztály vezetője, aki Dosztojevszkij egyik örök érvényű darabját, a Karamazov testvéreket vitte az osztállyal színpadra. Az egyik összpróbán mi is ott voltunk.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem Karrierirodája a művészeti tehetségek és szakmai lehetőségek közötti kapcsolat kiépítését szolgálja. Célja, hogy támogassa a hallgatók karrierépítését és elősegítsék az együttműködést a művészeti ökoszisztéma szereplőivel.
Egyetemünk impozáns standdal és izgalmas programkínálattal várta a látogatókat a január 9-11. között megrendezett felsőoktatási expón. A három nap során nemcsak képzéseinket és oktatóinkat ismerhették meg az ország minden részéről érkező érdeklődők, de kipróbálhatták magukat különböző szerepekben is: lehettek hírbemondók, bábművészek vagy előadók a színpadon.
A Budapest Bábszínház a Kulturális és Innovációs Minisztériummal és Budapest Főváros Önkormányzatával közös fenntartásban működik, a kinevezést a kulturális tárca jelentette be. Ellinger Edina bábművész, rendező 2020-ben vette át a színház vezetését Meczner Jánostól.
A magyar származású Adrien Brody főszereplésével készült, amerikai-brit-magyar koprodukcióban forgatott történelmi drámát, A brutalistát három díjjal is jutalmazták a vasárnap esti Golden Globe díjátadó gálán: a legjobb drámai film, a legjobb színész – dráma (Adrien Brody) és a legjobb rendező (Brady Corbet) kategóriákban.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem is részt vesz a 2025. január 9–11. között rendezendő Educatio Nemzetközi Oktatási Szakkiállításon! Idén a “D” pavilon HF34-es számú standján találkozhatnak velünk a színházi és a filmes pálya iránt érdeklődők. Mindenkit várunk szeretettel!
Az SZFE Hevesi termében az Első hangon – Kortárs Drámafordító Kollekció című felolvasószínházi est keretében először mutatták be magyarul kortárs írónők angol nyelven írott drámaszövegeinek részleteit. Az idáig vezető útról a projektben résztvevő negyedéves dramaturghallgatókkal beszélgettünk egy-egy interjú keretében.
Az SZFE Hevesi termében az Első hangon – Kortárs Drámafordító Kollekció című felolvasószínházi est keretében először mutatták be magyarul kortárs írónők angol nyelven írott drámaszövegeinek részleteit. Az idáig vezető útról a projektben résztvevő negyedéves dramaturghallgatókkal beszélgettünk egy-egy interjú keretében.