Forrás: Kiss József lett a Soproni Petőfi Színház igazgatója ? SopronMédia (sopronmedia.hu)
A soproni teátrum idei évadának egyik sikerdarabja a Miért nem marad reggelire? című előadás volt. A darab rendezője, Kiss József 2023. június 1-jétől megbízást kapott a Soproni Petőfi Színház igazgatói feladatainak ellátására. Kiss József neve jól ismert a szakmában mint színész, mint rendező; több színház művészeti vezetőjeként dolgozott, a Színház- és Filmművészeti Egyetemen tanít, Sopronban pedig egy népszerű, sikeres előadással tette le névjegyét.
Kiss József, a Soproni Petőfi Színház igazgatója interjúban beszélt az új tervekről és a következő évadról.
Milyen elképzelésesekkel, tervekkel, gondolatokkal vállalta el ezt a feladatot?
Számomra derült égből jött, de nem villámcsapásként, hanem hatalmas, boldogító meglepetésként. Olyan feladatot kaptam, ami egyszerre felemelő, boldogságos, megtisztelő, ugyanakkor nagyon nehéz. Az összetettsége adja a nehézségét, de én szeretem a kihívásokat.
A legfontosabb cél, hogy mielőbb tisztán lássunk, a színház művészeinek, minden dolgozójának biztonságot teremtsünk, és évadot hirdessünk. Ezt az évadzáróval egy időben, június 21-én fogjuk megtenni. Olyan évad lesz ez, amely hitünk szerint elnyeri a nézők tetszését, s amelyben minden művész megtalálja a maga örömét és feladatát. Eperjes Károly mint művészeti vezető már előkészített egy tervezetet, amely nagyban segíti a munkámat.
A Soproni Petőfi Színháznak kis létszámú társulata van. Ez a pici társulat önmagában nehezen képes létrehozni egy egész évadot, tehát továbbra is szükség lesz vendégművészekre. Egyrészt kiváló, országosan ismert színészekre, alkotókra, másrészt a művészi fejlődést elősegítő, fiatal tehetségekre, mivel a színház fiatalok nélkül elképzelhetetlen.
Olyan színházat szeretnék, amelyben mindenki „szerelmes” a színházba. Szeretném elérni, hogy minden kollégám akarjon a részese és művelője lenni a színház szépségének, romantikájának, színességének, titokzatosságának. Színházat létrehozni áldozatot követel az alkotás minden résztvevőjétől, ezért kell, hogy az alkotás szenvedélyes vágya vezéreljen mindannyiunkat. Az alkotás vágya, amely meghozza a nézők elismerését is, és magával ragadja őket. Az embert az öröm tartja életben, örömmel kell tehát dolgozni. Szerelemmel.
Egy nagyon sikeres darabbal debütált Sopronban. Van a tarsolyában olyan előadás, amelynek ön a rendezője, és várható az évadban?
Természetesen. Ez egy fájóan szép történet a párkapcsolataink fontosságáról, egymás iránti felelősségünkről, a lelkünk felfelé törekvéséről. Bízom benne, hogy megérinti a fiatalabb és idősebb korosztályt is, s alkalmat ad saját belső életünk átgondolására. Remélem, sikerül létrehoznunk, egyelőre most ennyit mondanék.
A Soproni Petőfi Színház nagy figyelmet fordít az ifjúság és a gyerekek színházi nevelésére. Ezzel kapcsolatban milyen tervei vannak?
Az évad az előző évekhez hasonlóan a középiskolás, felsős, alsós és óvodás korosztály számára is kínál előadásokat, én magam is kiemelten kezelem ezt a területet. Emellett, figyelemmel arra, hogy a színház drámapedagógiai munkájának sikerességét számos intézményvezetői visszajelzés igazolja, tovább folytatjuk a felsősöknek szóló színházi nevelési előadásokat. Terveink között szerepel az országosan sikeresen futó Ádámok és Évák Ünnepe című nagy hatású, a diákokat a színház közegébe vonzó közösségi program megvalósítása is. Ugyanígy fontosnak tartom, hogy a családok számára közös élményt nyújtsunk bérletszünetes előadásokkal, családi matinékkal. Vidéki színházként alapvetően fontos számunkra a bérletrendszer fenntartása, amely megadja a tervezhetőség biztonságát és a bérletesek támogató kapcsolatát a színházzal. Ez egy bizalmi helyzet. A színházat ez a bizalom tartja fenn. A következő évadunkban marad tehát a bérletrendszerünk, de a jövőben természetesen nyitottak vagyunk a megújítására.
Végezetül mit üzenne a várható évad elé?
Forrás: Kiss József lett a Soproni Petőfi Színház igazgatója ? SopronMédia (sopronmedia.hu)
Az SZFE Hevesi termében az Első hangon – Kortárs Drámafordító Kollekció című felolvasószínházi est keretében mutatták be kortárs írónők angol nyelven írott drámaszövegeinek részleteit, először magyar nyelven. Az idáig vezető útról a projektben részt vevő negyedéves dramaturg hallgatókkal beszélgettünk egy-egy interjú keretében.
A Pécsi Nemzeti Színházban megtartották a Hazám, hazám című operabeavató ősbemutatóját. Az előadást negyedéves rendezőhallgatónk, Fejes Szabolcs állította színpadra, akivel arról is beszélgettünk, hogy miért is annyira nehéz műfaj az opera.
Hevesi Fanni: „Csodálatos érzés, ahogyan a színpadon megszületik az, ami addig a fejemben élt” – Az ötödéves fizika színházrendező szakos hallgató gondolt egy merészet és itthon elsőként vitte színre a számos díjjal elismert kortárs brit drámaíró, Alice Birch Egy öngyilkosság anatómiája című alkotását. Hevesi Fanninak nemcsak a darabválasztása bátor, a megvalósítás is: koncentrálóképességünket folyamatosan teszteli, ugyanis három generáció történetét egyidőben láthatjuk a színpadon. A rendezővel a Bethlen Téri Színházban a bemutató előtt beszélgettünk.
A kecskeméti Neumann János Egyetem adott otthont a Férfi-női futsal MEFOB 1. fordulójának, ahol két nemben összesen 6 egyetemi csapat mérte össze erejét. Az SZFE most először vett részt a megmérettetésen.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem Egyetemi Doktori és Habilitációs Tanácsa nevében tisztelettel meghívjuk Vizkeleti Dániel DLA disszertációjának nyilvános védésére.
A magyar-török kulturális kapcsolatokat felidéző T’örökségünk című novelláskötetet ünnepélyes keretek között mutatták be októberben a Műcsarnokban. A kötet öt történetét harmadéves rendező hallgatónk, Kepics Mihály és elsőéves, már turkológia szakon végzett rendező hallgatónk, Miklós-Kovács Bernát állította színpadra. A darabot most bemutatták Isztambulban is, az SZFE-vel a Madách-projekt óta szorosan együttműködő Istanbul Aydin Unvesity-n.
Az Egyetem 2024. november 29-én megtartotta Tudományos Diákköri Konferenciáját. A konferencián a délelőtti filmművészeti és a délutáni színházművészeti szekcióban 11-11 pályázati munkát mutattak be a résztvevők.
Magyarország legrangosabb tudományos diákrendezvényét, az Országos Tudományos Diákköri Konferenciát (OTDK) egyetemünk két másodéves prózai színművész hallgatójának, Benyó Klárának és Balog Zsoltnak a közreműködésével készülő reklámfilm népszerűsíti, akik első alkalommal tapasztalhatták meg a professzionális filmkészítés kulisszatitkait.