Vers a filmen, Henrik Ibsen-féle élethazugságok, új szemléletmód a forgatókönyvírás oktatásában, Pilinszky János halál-színháza – ezekben a témákban is elmélyedhettek azok, akik részt vettek az Új Nemzeti Kiválóság Program keddi Szakmai Konferenciáján.
Az Új Nemzeti Kiválóság Programot a Kulturális és Innovációs Minisztérium 2016-ban azzal a céllal indította, hogy támogassa a felsőoktatásban részt vevő hallgatók és kutatók kiválóságát. A Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal által biztosított ösztöndíjra azok a felsőoktatási képzésben résztvevő hallgatók, doktorjelöltek, valamint fiatal oktatók és kutatók pályázhattak, akik intézményükben eredményes kutatási és alkotói tevékenységet folytatnak.
A Színházi- és Filmművészeti Egyetemen a 2023/24-es tanévben 16 hallgató részesült ÚNKP ösztöndíjban. A kutatási eredményeiket a keddi szakmai zárókonferencián mutatták be. Az eseményt Prof. Dr. Sepsi Enikő rektor nyitotta meg, majd Dr. Antal Zsolt oktatási és tudományos rektorhelyettes, Dr. Timár András egyetemi adjunktus, a Tudományos Diákkör vezetője és Dr. Tóth Orsolya pályázati és innovációs irodavezető mondott beszédet.
A konferencia első szekciójában a filmes vizualitás témakörét járták körül a hallgatók. Hema Karim Ádám a színhasználat pszichológiáját vizsgálta a filmművészetben. Kutatásával azt akarta megmutatni, hogy a színek tudatos használatával hogyan tudják az alkotók befolyásolni a közönség percepcióját a karakterekkel kapcsolatban. Tóth Kristóf Megvilágító háttér című előadásában a virtuális produkció és az analóg képrögzítés kérdéskörét járta körül, míg Dr. Varga Sébastien Szabolcs a versfilmek formanyelvéről értekezett. A szekciót Mózes Gergely Archív dokumentumok és animáció hibriditása a történelmi tárgyú dokumentumfilmben című előadása zárta.
A konferencia második szekciója a forgatókönyvírás témakörét dolgozta fel. Makaró Szilárd arról tartott előadást, hogy a Csillagok háborúja filmsorozat Galaktikus Birodalmának megjelenítése és megítélése hogyan változott az első résztől napjainkig. Fejes Szabolcs az adaptáció művészetéről értekezett, választ keresve arra, hogy hogyan lehet megőrizni az eredeti mű esszenciáját. Ezt követően Nagy V. Gergely mutatta be kutatási eredményeit A figuratív komponálás a forgatókönyvírásban címmel. A szekciót Vízkeleti Dániel előadása zárta, amely során bepillantást nyerhettünk egy, a lidérc alakját középpontba állító nagyjátékfilm forgatókönyvírási folyamatába.
A konferencia harmadik része a színház és film, rendezés és reprezentáció kettőséről szólt. Fülöp Kristóf a mesterséges intelligencia színházban való alkalmazását vizsgálta, míg Sebők Liliána Hajnalka Henrik Ibsen életművét kutatta a norvég drámaíró műveiben megjelenő „élethazugság” motívumán keresztül. Gábeli Nóra előadása a női archetípusok filmbeli ábrázolására és fejlődésére fókuszát. Majd a szekció zárásaként Korda Bonifác tartotta meg prezentációját Pilinszky János Halál-színháza címmel, amelynek középpontjában a költő KZ-Oratóriuma állt.
A konferencia negyedik szekciója az előadóművészetek, különösen a színészet és a zene témakörét dolgozta fel. Pekár Éva Hanna előadásában a színházi és filmes színészvezetés különbözőségeit tárgyalta. Brezovszky Dániel György előadásában Mejerhold színésztréningjének gyakorlatait mutatta be és elemezte, míg Pányik Tamás a magyar nyelvű opera- és oratóriumprodukciók innovációs lehetőségeiről beszélt. Dobri Dániel Béla előadásában az improvizáció szerepét vizsgálta a 20. és 21. századi kóruszenében.
A konferencia zárásaként Dr. Stőhr Lóránt, az ÚNKP szakmai felelőse, valamint Rénes Balázs, az ÚNKP koordinátora szólt a résztvevőkhöz: „Per aspare, ad astra” – emelte ki, azaz göröngyös úton a csillagokig. Mindez az ÚNKP esetében azt jelenti, hogy az akadémiai pálya felé vezető út is küzdelmekkel jár. Ez az ösztöndíj nagyon jó volt arra, hogy a hallgatók még a szakdolgozat, illetve diplomamunka elkészítése előtt tapasztalatot szerezzenek egy tudományos írásmű elkészítésében és egy szakmai konferenciaelőadás megtartásában. Mindemellett a pályázat a doktoranduszok és az intézményi kutatók számára is lehetőséget biztosított kutatási témájuk részeredményeinek bemutatásához.
Egyetemi kiválósági pályázatokat a jövőben is érdemes benyújtani. Bár az ÚNKP átalakul, a helyébe a 2024/2025. tanévtől egy módosított kiválósági ösztöndíj, az Egyetemi Kutatói Ösztöndíj Program (EKÖP) lép, amelyre mind az SZFE-re sikeresen felvételizők, mind az ősztől tanulmányiakat folytató hallgatók 2024. július 20. napjáig jelentkezhetnek. A pályázati felhívás itt érhető el.

Jókai és a nemzeti divat, Jókai és a cirkuszművészet – két nem szokványos előadás a Németh Antal Drámaelméleti Intézet által az írófejedelem születésének 200. évfordulója alkalmából rendezett konferencia programjából, amelynek célja Jókai újragondolása. A Jókai 200 programsorozat részeként megrendezendő konferencián a résztvevők egy különleges felolvasószínházi élményben is részesülhetnek: az egyetem oktatóinak előadásában hallhatják Szirtes Balázs Egy drámaíró kínszenvedései, avagy a jószívű ember fiai című művét. A programsorozatról az intézet vezetőjét, Antal Zsoltot kérdeztük.
Az előző évekhez hasonlóan idén is elkészült a Színház- és Filmművészeti Egyetem végzős színművész, bábszínész- és színházrendező szakos hallgatóinak portfóliója, amelyet november 10-én mutattunk be a Magyar Teátrumi Társaság (MTT) közgyűlésén, a Nemzeti Színházban.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) első alkalommal rendezte meg a CINEGE Nemzetközi Egyetemi Filmfesztivált 2025. november 14–15. között az Uránia Nemzeti Filmszínházban. A fesztivál az idén 160 éves SZFE jubileumi programsorozatának részeként négy országból 24 fiatal filmes alkotásait mutatta meg, emellett szakmai programok és közönségtalálkozók színesítették a kétnapos programot.
Két nap, négy ország, 24 rövidfilm – indul a CINEGE Nemzetközi Egyetemi Filmfesztivál Budapest, 2025. november 13. – A Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) november 14–15. között első alkalommal rendezi meg a CINEGE Nemzetközi Egyetemi Filmfesztivált az Uránia Nemzeti Filmszínházban. A Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézet szervezésében és a Nemzeti Filmintézet támogatásával megvalósuló eseményen, négy ország fiatal tehetségei mutatják be alkotásaikat. A vetítések mellett workshopok és kerekasztal-beszélgetések biztosítanak teret a nemzetközi párbeszédhez és a kreatív együttműködéshez.
Ünnepélyes keretek között írta alá együttműködési megállapodását a Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) és a VERITAS Történetkutató Intézet és Levéltár november 11-én, az Uránia Nemzeti Filmszínházban. A dokumentumot prof. dr. habil. Sepsi Enikő, az SZFE rektora és prof. dr. habil. Szakály Sándor, DSc, a VERITAS főigazgatója látta el kézjegyével.
Lukács Ádám rendező 2025-ben végzett az SZFE színművészhallgatójaként. Soron következő interjúnkban vele beszélgettünk a Prométheusz-projekt című előadás kapcsán a görög mitológia időtlen érvényességéről és a jelenkori szorongásokról.
A Karrieriroda ajánlásával a Soproni Petőfi Színház és a Csokonai Nemzeti Színház meghallgatást hirdet.
Az idén 160 éves Színház- és Filmművészeti Egyetem jubileumi programsorozatának részeként, első alkalommal rendezi meg november 13–15. között a CINEGE Nemzetközi Egyetemi Filmfesztivált az Uránia Nemzeti Filmszínházban. A korábban hasonlóképpen az intézmény szervezésében megvalósult Összhang Gálaest után az egyetem hagyományteremtő szándékkal indítja a filmfesztivált is, amelynek célja, hogy közelebb hozza egymáshoz a fiatal filmkészítőket, valamint inspiráló, nemzetközi közeget teremtsen a párbeszéd, illetve a közös tanulás és gondolkodás érdekében.

