Korszerű előadás született Márai Sándor Kaland című darabjából a József Attila Színházban

B. Török Fruzsina
2022 október 26., szerda 11:39.
Share

Az előadás rendezőjével, Kiss Csabával a harmadéves drámainstruktor szak osztályvezetőjével beszélgettünk. 

Márai Sándor Kaland című darabjának ősbemutatóját 1940-ben tartották a Nemzeti Kamaraszínházban, hatalmas sikerrel. Többszáz előadást ért meg parádés szereposztással. Ez a darab egy olyan világot rögzít, ami tőlünk már igencsak messze van. Miért esett pont erre a darabra a választás? 

Váratlan felkérés volt. Nemcsák Károly, a színház igazgatója a ?Veszedelmes viszonyok? bemutatója után hívott fel, hogy volna-e kedvem megrendezni Márai Kaland című darabját a József Attila társulatával. Eddigi rendezői pályámon viszonylag ritkán fordult elő, hogy egy adott darab rendezésére hívtak volna. A Kalandot ismertem, több színházi előadásban láttam már, a belőle készült filmet is megnéztem pár évvel korábban. Nem az én világom. Színházi nyelve túlságosan irodalmi jellegű, problematikája kissé idejétmúlt, távoli. Márai életszemlélete mindig izgatott, de a darab polgári mondanivalója ? házasság, hűség, válás, árulás, önazonosság -, és azok az emberek, akikről szól egy másik kor szellemét tükrözik. Aztán többször elolvastam a szöveget, próbáltam a lényegét megérezni. A stilárisan burjánzó ?Márai-s? mondatok mögött lassan felsejlett egy döbbenetesen izgalmas, több szálon futó történet a férfi ? nő kapcsolatról , melyet a szerző a maga korának nyelvén írt meg. Ez ma a színpadon meglehetősen túlírtnak, túlfogalmazottnak tűnik, pedig a Kaland szereplői ?csupán? árnyaltan gondolkoznak és érzéseikről pontosan, világosan beszélnek. A mai emberi kommunikáció más. Sokkal egyszerűbb mondatokkal fejezzük ki magunkat, és emiatt érzelmeink, gondolataink bonyolultsága gyakran nem jut el a világhoz, bennünk ragad. 

Milyen elv mentén dolgozta át a szöveget? 

Fontos volt, hogy az eredeti Márai-féle gondolatiságot bontsuk ki, tehát ne új koncepciót keressünk, hanem a dráma színházi nyelvét tegyük maivá. Ezzel némiképp a fiatalok számára is ki akartam nyitni a darabot. Az eredeti szövegen nem változtattunk, nem írtunk hozzá, csupán belső húzásokkal éltünk, ha lehet úgy mondani: ?titokra? húztuk a darabot. Olyan lett, mint egy krimit. A szereplők között feszülő konfliktusokat, amelyeket Márai kimond, mi éles színházi helyzetté tettük, eljátszottuk. És attől izgalmas és rejtélyes lett a történet. Egy Bergman-i krimi férfiak és nők között. Minden jelenet nulláról indul, derűs polgári viselkedéssel. Hiszen viselkedni, azaz rejtőzködni nagyon tudtak abban a korban. És pillanatokon belül lángol a pokol. Majd visszaáll a ?rend? és kezdődik egy új jelenet. Nulláról. Mintha mi sem történt volna. Márai úgy adagolja a fordulatokat, mint a krimiirodalom nagyjai. Végig feszültségben és izgalomban tartja a nézőt. Bár a színpad statikus, szinte csak párbeszédek zajlanak, mégis hallatlanul mozgalmas és fordulatos a belső történet. Ezt erősítettük fel a húzással.  

 Mi a tapasztalat az ötödik előadás után? 

Nagy örömünkre a közönség érzi ezt két síkon zajló játékot, a kimondott és elhallgatott mondatok feszültségét. Néma csendben figyelnek, minden részletet észrevesznek, ahogy egy jó kriminél illik. Közben a színen annyi történik, hogy két ember beszélget egy szobában. Nincs cselekmény, nincs külvilág, és mégis bejárunk több évnyi ki nem beszélt életet.  

Márai más műveiben is sokat foglalkozott a férfi-nő bonyolult és kibogozhatatlan viszonyával. A Kalandban milyen jellegű kérdésfelvetések jelennek meg? 

Ez egy szembenézés története. Nemcsak házasságról, szerelemről, hivatásról, karrierről, tanítványokról, megalkuvásról, a fiatalkori ideálokról való lemondásról szól, hanem az önáltatás természetéről. Hogy miért nyugszik bele az ember a sorsába? Tudna-e változtatni rajta? Van-e eszköze erre? Vagy a felismerés egyben a vereség kezdete is. Megújítható-e egy házasság, egy kapcsolat? Lehet-e új erőt, új érzéseket vinni bele. Kádár professzor ezt az utat járja be fájdalmas szembesülések formájában. Egy fél délután alatt egész élete romokban, és ő megpróbál méltósággal állva maradni. Próbálkozásainak őszinteségét a közönség lenyűgözve nézi. Hasonló jellegű szembesülésekkel mindenki találkozik a saját életében is, talán ez a titka a darab személyességének.

Azt csicseregték a madarak, hogy maga a próbafolyamat nem hagyományosan zajlott. Mesélne erről? 

Nagyon izgatott az a kérdés, hogy lehet-e Márait korszerűen játszani, van-e modern, 21 századi olvasata a drámáinak. Ezért amikor a szövegkönyv elkészült, nyár elején megkértem a színészeket, pár próbára jöjjünk össze, olvassuk el és beszéljük át a példányt. Jó érzés volt látni, hogy a ?titokra húzott? Kaland milyen erősen hatott rájuk. Arra kértem őket, hogy nyáron tanulják meg majdnem tökéletesre a szöveget, hogy ősszel példány nélkül próbálhassunk. Mivel ez a darab az eltitkolt érzésekről, a ki nem mondott gondolatokról szól ? nagyon nehéz lett volna olvasgatva, lapozgatva próbálni. Minden tiszteletem a társulaté, mert őszre nyolcvan százalékos biztonsággal tudták Márai bonyolult, szépen formázott mondatait. Istenien lehetett dolgozni, valóban a belső tartalmakra, élethelyzetekre figyeltünk. Erre maximálisan szükség volt, annyira összetett a darab. Szinte filmes technikát kíván, erős belső érzések, szikár, már-már rezzenéstelen arc. Kevés teátrális eszköz. Például Quintus Konrád (Kádár professzor) és Kovalik Ágnes (Anna, a felesége) nagy szakító jelenete egy majdnem harminc perces páros szcéna, amelyben az elválás valamennyi érzésén végigmennek a szerelemtől a halálig. A néző a játék alapján érzékelheti, hogy milyen volt az a házasság, amelynek most a végső akkordját látja. Tehát a színészeknek a múltat is el kellett játszaniuk, amire valójában sem szövegük, sem színpadi helyzetük nincs. Ugyanez vonatkozik az Orvosnő (Pikali Gerda) és a Tanársegéd (Lábodi Ádám) vergődő, roncsolt szerelmére ?a lelkiismeretként felbukkanó fiatalkori barát, dr. Szekeres (Újvári Zoltán) figurájára. Rengeteg beszéltünk ezekről az emberekről, próbáltuk elképzelni a meg nem írt életüket, a bonyolult viszonyaikat, hiszen meg kellett értenünk őket. És közben sokat beszéltünk magunkról, hiszen az ember mégiscsak a saját élményeiből, tapasztataiból építkezik. Életem egyik leggazdagabb és legizgalmasabb próbafolyamata volt.  

Korszerű Márai előadás született, amire rá lehet csodálkozni.  Ez a díszletben is megjelenik? 

Zeke Edit díszlettervezőnek valódi kihívás volt a kétméter húszcenti magas fekete pincében megjeleníteni Kádár professzor reprezentatív, műtárgyaktól ékes, budai villáját és magánrendelőjét. A megoldásban a nagyvonalú térkezelés mellett Maruscsák Dávid videótervező is segített, aki egy folyamatosan mozgó színes kristályokból, mikroorganizmusokból, mélytengeri alakzatokból álló vetítést készített a háttérbe, amely a képzeletünket mindenféle asszociációkra készteti. Ezt a látványt egészítik ki Bozóki Mara eleganciát és ízlést sugalló jelmezei. 

Az az életkor, amiben a darab szereplői vannak, s az életkorral járó kérdések, problémák hogyan tudja a fiatalokat is megszólítani? 

A főpróbára elhívtam az egyetem másodéves prózai színész hallgatóit, pont azért, amit kérdezett. Nagyon foglalkoztatott, hogyan hat a darab és Márai világa a fiatalokra. Ami a színpadon történik, az ötvenes-hatvanasok életközépi válsága nem az ő problémájuk. Inkább a szüleiké, rokonaiké, tanáraiké, szomszédaiké. Az előttük járó nemzedéké. Érdekes volt látni, milyen hatással volt ez a hallgatókra, akinek épp a visszafogott, eszköztelen színészi játék tetszett a legjobban. Fontos, hogy ez a korosztály is úgy találkozzon Máraival, mint átélhető, izgalmas szerzővel. 

Végzős Drámainstruktor-színjátékos osztályt vezet az egyetemen. Mivel dolgoznak most? 

Év végén lesznek a záróvizsgák, amelyeknek egyik része a monodráma. Mindenki saját maga választotta ki az anyagot, amivel foglalkozni szeretne, maga írta meg vagy dramatizálta a szöveget. Novemberen kezdjük a színpadi munkát. Fontos, hogy olyan előadások szülessenek, amiket az egyetemen után is repertoárjukon tudnak majd tartani. A témák sokfélék, mindenkinél van egy erős személyes kötődés. Egyik hallgató Sinka István költő életét dolgozza fel, a másik egy fiatal srác fejlődéstörténetét, a Terrorista fia című amerikai regény alapján. De akad, aki személyes témát, saját súlyos betegségének a személyiségre gyakorolt hatását írja meg. Vagy az anyaság utáni vágyat, az anyává válásért folytatott küzdelmet. Különösen szép anyagok születnek, őszinték, személyesek. Jó lesz velük dolgozni. 

B. Török Fruzsina

Széchenyi Terv Plusz
Széchenyi 2020