Madách Projekt - Athén

2023 június 5., hétfő 16:27.
Share

Madách Imre Az ember tragédiájának athéni színét az Athéni Konzervatórium Drámaiskolájának hallgatói hozzák el országunkba.

Imre Madách’s The Tragedy of Man Athens scene will be performed by the Drama School of Athens Conservatoire.

Athéni szín

Alexandra Kazazou,?a Konzervatórium rendezője, a következőképp tekintett az athéni szín feldolgozására:

?Az Athéni színre való készülésünk során egy súlyos esemény rázta meg Görögország oktatási és művészeti világát, melynek következtében decembertől márciusig minden drámatagozatos hallgató elállt a tanulmányaitól. Egy új törvényt fogadtak el Görögországban, amely a művészeti képzés értékét leminősítette az érettségi szintjére. Ennek eredményeképpen a darabon korábban végzett munkánk fókusza áthelyeződött, és a folyamat nagyon érdekes és kreatív fordulatot vett valami olyan felé, ami egzisztenciális szempontból sokkal lényegesebb a diákok számára.

Az általunk feltett kérdések a következők voltak: 

Mi az a tömeg, és mikor válik tömeggé? Mi a hit, és mi jelenti a hiányát? Mi a haza és mi a nemzet? Mi az áruló és mi a hős? Mi az emlékezet? Mi köt bennünket az athéni színtérhez? Mi a helye gyermekkori szobáinknak, álmainknak és félelmeinknek? Mi a mi imánk most? Ki a mi Ádámunk és ki a mi Évánk? Mi számunkra a sötétség és mi a fény? 

Véleményem szerint az egész kompozíció egy zenei összeállítás, amelynek főszereplője a kórus, a hallgatás aktusa, a test, mint beszéd és a beszéd, mint test. Nincsenek kiosztott szerepek, a szereplőknek figyelniük kell, hogy ki viszi tovább az elbeszélés fonalát. Az előadás egy kiáltással, egy imával zárul, amely tartalmazza a nagyon fontos kérdést: 

Mi az? A történtek után (ó Istenem), mi?”

Alexandra Kazazou

Athens scene

„During our work on the Athens scene, a major incident shook the educational and artistic world of Greece. From December to March, all drama students abstained from their studies, after a humiliating law was passed which downgraded the value of artistic education by relegating its degree to the level of baccalaureate.  

As a result, the work we had done on the play before shifted its focus and the process took a very interesting and creative turn towards something much more essential to the students from an existential standpoint.?? 

The questions we asked were: 

What is a crowd and when does it become a mob?
What is faith and what constitutes its absence?
What is a homeland and what is a nation?
What is a traitor and what is a hero?
What is memory? What connects us to the Athens scene?
What is the place of our childhood rooms and dreams and fears?
What is our prayer now? Who is our Adam and who is our Eve?
What is darkness for us and what is light??? 

In my opinion the whole composition is a musical arrangement where protagonist is chorality, the act of listening, the body as speech and the speech as body. There are no assigned roles; the actors have to be alert as to who will carry the thread of the narrative. The performance ends with a cry, a prayer that contains the very important question: 

What? After what has transpired (oh God) what??”

Alexandra Kazazou? 

Drama School of Athens Conservatoire (Athén, Görögország)

[HU]

Az 1871-ben alapított Odeion Athinon athéni Konzervatórium a modern Görögország legrégebbi előadóművészeti oktatási intézménye. 1871-es alapítása óta megszakítás nélkül szolgálja az ország kulturális fejlődését. Itt kezdték meg pályafutásukat olyan világhírű személyiségek, mint Dimitri Mitropoulos, Maria Callas és Gina Bahauer. A Konzervatórium olyan intézmények létrehozásához járult hozzá, mint a Nemzeti Zenekar és a görög Nemzeti Színház.

A Drama School of the Athens Conservatoire kiemelkedő szerepet játszott a színházi tanulmányok fejlesztésében az országban, oktatói között jelentős személyiségek találhatók, a görög színház legfontosabb alakjai az elmúlt másfél évszázadból.

A Konzervatórium ma Görögország legjobb művészeti iskoláinak egyike, a színházi tanulmányok terén felsőfokú oktatási képesítést nyújtó intézményként.

[ENG]

The Athens Conservatoire (greek: Odeion Athinon) is the oldest educational institution for the performing arts in modern Greece, founded as a non-profit organization in 1871. World-renowned personalities such as Dimitri Mitropoulos, Maria Callas and Gina Bahauer began their careers here while its activities sparked the creation of organizations such as the National Orchestra and the National Theatre of Greece.

The Drama School of the Athens Conservatoire has played a pivotal role in the advancement of theatrical studies in the country, with its teaching staff comprising some of the most important figures of Greek Theatre over the past one and a half century.

Today, the Drama School of the Athens Conservatoire is considered one of the top schools in Greece.

Egyéb hírek

Megjelent az SZFE Könyvek sorozat első két kötete - bemutató az Alkotóműhelyek Hetén

Az SZFE Alkotóműhelyek Hetének kiemelt eseménye lesz az a felolvasószínházzal egybekötött  páros könyvbemutató, amelyen a Színház- és Filmművészeti Egyetem, valamint a L’Harmattan Kiadó közös kiadásában megjelenő SZFE Könyvek sorozat két, közelmúltban megjelent kötetét ismerhetik meg az érdeklődők. A szóban forgó két mű Kocziszky Éva Antifilozófusok II. Radikális gondolkodás a művészet tükrében című esszékötete, valamint az OSZMI-val együttműködésben megszületett Százhúszból hét – Válogatás az Örkény István drámaírói ösztöndíj színműveiből című antológia. Az eseménynek a Bajor Gizi Színészmúzeum ad otthont február 12-én, 15 órától.

Újra vár az Alkotóműhelyek Hete!

Hogyan írjunk vígjátékot? Gyors beszéd és hadarás javítása, Othello megfojtásjelenete, Interaktív filmkészítés – csak néhány cím az SZFE tavaszi szemeszterét indító Alkotóműhelyek Hete programsorozatából. Február 10. és 14. között az SZFE hallgatói egyedülálló szakmai előadásokon, gyakorlati foglalkozásokon, mesterkurzusokon és az SZFE-könyvek újabb köteteinek bemutatóján is részt vehetnek. Az ötnapos esemény nem csupán az egyes intézetek képzéseinek megismerésére kínál lehetőséget, hanem teret ad a különböző szakokon tanuló hallgatók közös gondolkodására, valamint a művészeti folyamatok mélyebb megértésére és felfedezésére is.

Rockosított Hamlet tavaly végzett hallgatónkkal a főszerepben

A békéscsabai Jókai Színházban Seregi Zoltán rendezésében mutatják be február 1-jén Shakespeare – Zalán Tibor – Szűts István Hamletrock című drámáját, amely rockos változatban idézi fel az ismert történetet. Az előadás főszerepével mutatkozik be a békéscsabai közönségnek tavaly végzett hallgatónk, Juhász Bence.

Célegyenesben A cirkuszhercegnő az Operettszínházban

Bemutatták a Kálmán Imre nagyoperettjéből készülő varázslatos előadás alkotói csapatát, rendezői koncepcióját és díszletterveit, valamint a produkcióban színpadra lépő művészeket. A darabban szerepet kaptak a Színház- és Filmművészeti Egyetem hallgatói is.

 

Vár a színpad! – új mesterkurzusok az SZFE-n

A Színház- és Filmművészeti Egyetem 2025 februárjában három 12 hetes mesterkurzust indít: mozgás-, hangképzés- és egy kombinált mozgás–hangképzés tematika mentén. A mozgásmesterkurzus képzési felelőse Vidáné Szent-Ivány Kinga Harangozó Gyula-díjas egyetemi docens, míg a hangképzésé Keszei Borbála Liszt Ferenc-díjas egyetemi adjunktus.

 

Oscar-díjra jelölték Jancsó Dávidot, A brutalista magyar vágóját

A 42 éves Jancsó Dávid legendás filmes dinasztia tagja, Jancsó Miklós filmrendező és Csákány Zsuzsa vágó gyermeke. Nemzetközi filmes pályafutását 2012-ben kezdte és az elmúlt években olyan hollywoodi produkciókban dolgozott, mint a Pieces of a Woman, A zsúfolt szoba vagy A Majomember.

 

Elhunyt Mádi Szabó Katalin

Fájdalommal értesültünk a Színház- és Filmművészeti Egyetem egykori oktatója, Mádi Szabó Katalin haláláról, aki 95 éves korában hunyt el. Mádi Szabó Katalin húsz évig dolgozott énektanárként az akkor még főiskolán, mely tevékenységet egészen nyolcvan éves koráig folytatta, csupán a 2010-es évek elején vonult vissza.

 

 

„Színházba járni nem hasznos, hanem elengedhetetlen” – interjú Győrei Zsolttal a magyar kultúra napján

Mi a kultúra haszna, és hogyan lehet az irodalmi műveltség értékeit átadni a mai hallgatóknak? Mi jelenti korunkban a nagyobb kihívást: az eredetiség vagy az arra való igény eltűnése? – többek között erről is beszélgettünk Győrei Zsolt drámaíró, műfordító és dramaturg oktatónkkal a magyar kultúra napja alkalmából.

 

Több betöltése Több betöltése
Széchenyi Terv Plusz
Széchenyi 2020