A Madách Projekt Falanszter színét az SZFE és a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem (Kaposvár) hallgatói adják elő. A próbák hetek óta folynak, ezúttal az Eiffel Műhelyházban próbáló hallgatókhoz látogattunk el, néztünk bele a próbába és beszélgettünk a rendezővel, Molnár Kristóffal.
„A Falanszter szín sok szempontból izgalmas, érdekes, és új, de ami nekem/nekünk a legfontosabb ebből a színből az az, hogy Éva itt anya. Ez kulcskérdés az emberiség, de Ádám túlélése szempontjából is. Már a Haláltánc alatt tudatosul az anyaság, de lényegében a Falanszterben bomlik ki. A humor, ami egészen különleges és jó ebben a színben, szintén fontos és meghatározó. És nem utolsó sorban erről a színről maga Madách külön nyilatkozik: minden egyes színben van emberi gyönge (én ezt inkább bűnnek fordítom), ami miatt az eszmék igen hamar elbuknak. Az aktualitását sem szabad elhallgatni: természetesen mi nem Falanszter lakók vagyunk, de az eszmék és a megélhetés közt tapintható ma is döbbenetes feszültség, ezt nehéz volna letagadni, s akkor még nem beszéltünk a Covidról, a háborúról? Nagyon nehéz volna nem észrevenni, hogy a Falanszter és mi is egyetlen lépésre vagyunk attól, hogy a panda és a rinocérosz hamarosan már csak a múzeumokban forduljanak elő ? mondta el Molnár Kristóf másodéves rendező hallgató.
Szereposztás: Árki Lili, Bayer Fruzsina, Antolovics Péter, Tóth Norbert, Fogl Noémi, Péntek Fanni, Vajda Zoltán, Richard Zsenák, Lilla Lukács, Andi Mesés, Gáspár Pál Zoltán, Winkler Tamás, Cserháti Gergely, Oláh Béla Horváth Márk, Kádár Kinga, Scal Teofil
Koreográfia: Cserháti Gergely
Dramaturg: Szilágyi Bálint
Díszlet: Széll Tímea
Zeneszerző: Koudela Olivér
Szabó K. Istvánt, a Jászai Mari-díjas romániai magyar rendezőt, az SZFE prózai színházrendező szak osztályvezető tanárát nemrég Ion Caramitru Nagydíjjal tüntette ki az Academia Balkanica Europeana Észak-Macedóniában. A friss elismerésről és annak jelentőségéről beszélgettünk vele.
2025. december 1-jén, 55 évesen daganatos megbetegedésben hunyt el Kálloy Molnár Péter színész, énekes, zenész, rendező, drámaíró.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem december 2-án Innovációs Napot rendezett a Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézetben, ahol a színház, a film, a kultúratudomány, valamint az infokommunikáció és az IT-szektor szakértői közösen keresték a választ arra, miként állítható a technológia a művészi alkotás szolgálatába, és hogyan egészíthetik ki a mesterséges intelligencia forradalmi lehetőségei az emberi kreativitást.
Közel négyszázan látogattak el a Színház- és Filmművészeti Egyetem 2025. november 29-én megrendezett nyílt napjára, amelyet idén rendhagyó módon több kampuszon tartottunk és igazán gazdag programot kínálva mutattuk be a színművészeti, drámaelméleti és mozgóképes BA és MA képzéseket.
Jókai Mór születésének 200. évfordulója alkalmából rendezett konferenciát a Németh Antal Drámaelméleti Intézet. A konferencia szervezése és lebonyolítása egyértelműen jelezte azt a szándékot, amely a Jókai-bicentenáriumot nem egyszerű megemlékezésként, hanem kutatási és művészeti újraértelmezésként kívánta bemutatni. A rendezvénynek otthont adó Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet körterme ideális helyszínnek bizonyult: a falakon körbefutó, molinókon elhelyezett Jókai-kiállítás különleges vizuális keretet adott a programnak, hangsúlyozva a történeti és kreatív megközelítések összekapcsolódását.
2025. november 21-én Can Togay Balázs Béla-díjas magyar filmrendező, forgatókönyvíró, színész, költő, kurátor, kulturális diplomata és egyetemi tanár tartott gyakorlati előadást a mesterséges intelligencia kreatív alkalmazásáról az SZFE-n.
A művészet, a gazdaság és a jog összehangolása ma már összetett és gyakran kihívást jelentő feladat. A program célja olyan szakemberek képzése, akik vezetőként képesek átlátni, irányítani és formálni a kulturális élet folyamatait – a színházi, fesztivál-, galéria- vagy nonprofit szférában, illetve kreatív vállalkozásokban. Jelentkezési határidő: 2026. január 16.
Jókai és a nemzeti divat, Jókai és a cirkuszművészet – két nem szokványos előadás a Németh Antal Drámaelméleti Intézet által az írófejedelem születésének 200. évfordulója alkalmából rendezett konferencia programjából, amelynek célja Jókai újragondolása. A Jókai 200 programsorozat részeként megrendezendő konferencián a résztvevők egy különleges felolvasószínházi élményben is részesülhetnek: az egyetem oktatóinak előadásában hallhatják Szirtes Balázs Egy drámaíró kínszenvedései, avagy a jószívű ember fiai című művét. A programsorozatról az intézet vezetőjét, Antal Zsoltot kérdeztük.

