Madách Imre Az ember tragédiájának londoni színét a brit Liverpool Institute for the Performing Arts hallgatói hozzák el országunkba.
Imre Madách’s The Tragedy of Man London scene will be performed by the Liverpool Institute for the Performing Arts.
„Társulatként közösen dolgoztunk azon, hogy feltárjuk a történetet és azt, hogy a jelenet hol helyezkedik el a teljes narratívához képest. A kapitalizmus és az „eladás” kultúrája vonzott minket, egy olyan világban, ahol mindennek ára van, beleértve az egyéni és a kollektív szabadságot is. Nemrégiben az Egyesült Királyságban szemtanúi voltunk III. Károly király koronázásának, és azt vizsgáltuk, hogy a nagyszabású nemzeti eseményekre hogyan reagálnak a brit közösségek ? ünnepelnek vagy pedig tiltakoznak. Ennek az igazodási időszaknak a szellemét szerettük volna megragadni egy pillanatképben, amely Londont mutatja be az idők folyamán. A szélsőségek városa számunkra az innováció, a radikalizmus, a konfliktusok, a politikai felfordulás és végül a közös emberség olvasztótégelye.”
„As a company, we have been working collaboratively to explore the story and where the scene sits in relation to the overall narrative. We were drawn to the themes of capitalism and the culture of ?selling?, in a world where everything has a price, including both individual and collective freedom. Recently, the UK witnessed the coronation of King Charles III and we have been exploring large, national events and how these are marked by communities throughout Britain, as sites of both celebration and protest. We wanted to capture the spirit of this period of adjustment in a snapshot of London through the ages. A city of extremes, for us, it?s a melting pot of innovation, radicalism, conflict, political upheaval and ultimately, shared humanity.”
[HU]
A LIPA (Liverpool Institute for Performing Arts) a világ egyik legjelentősebb előadó- és kreatív művészeti képzést nyújtó intézménye. Alkotók, előadóművészek, technikusok, filmesek és üzletemberek nemzetközi közösségének nyújt egyetemi szintű, projektalapú képzést, melyben a résztvevők partnergyártók hozzájárulásával teljes értékű projektek megvalósítása mentén sajátítják el szakmájukat. A korábbi Liverpool Institute for Boys épületének helyén ? Sir Paul McCartney vezető mecénás alma matere ? 1996-ban nyitotta meg kapuit az első hallgatói csoport előtt.
Az intézmény CertHE, BA és MA szintű képzést nyújt, a prózai képzés mellett otthont adva többek közt a tánc, a zenés színház, a menedzsment, valamint az alkalmazatott színházi szakoknak is.
A képzésünk középpontjában az egyén áll. Diákjaink nemcsak előadók, hanem művészek is, programjaink pedig lehetővé teszik számukra, hogy független, leleményes alkotókká váljanak megfelelő készségekkel felvértezve.
Az intézmény a FDS Szervezet (Federation of Drama Schools) tagja, valamint a CDMT (Council for Dance, Drama and Musical Theatre) által nyert akkreditációt.
[ENG]
LIPA (The Liverpool Institute for the Performing Arts) is a world leading provider of university-level performing and creative arts training. An international community of creatives, performers, technicians, filmmakers and businesspeople who learn by working together on fully realised productions and projects. Based on the site of the former Liverpool Institute for Boys ? the alma mater of lead patron Sir Paul McCartney ? LIPA opened its doors to its first intake of students in 1996.
The School of Performance is home to CertHE, BA and MA level programmes in Acting (Stage and Screen), Dance, Musical Theatre, Actor-Musicianship and Applied Theatre.
Our training focuses on the individual. Our students are not just performers, but also artists, and our programmes equip them with the necessary skills to become independent, inventive practitioners.
Our degree programmes are accredited by the Council for Dance, Drama and Musical Theatre and we are a member of the Federation of Drama Schools (FDS).
A ma induló Ördögkatlan Fesztiválon a Színház- és Filmművészeti Egyetem öt előadással képviselteti magát. Az érdeklődők láthatják a Prométheusz-projektet, a Merülő Szaturnuszt, Az ember, akinek kőből volt a szíve című bábelőadást, A Spoon River-i holtakat és a Passiót.
Negyedéves dramaturghallgatónk, Szalánczi Ágota részt vett az SZFE szervezésében megvalósult Nemzetközi Színházi Műhely munkájában. A workshopról tartott beszámolója az alábbiakban olvasható, amely a kaposvári MATE részvételével, valamint 5 különböző ország – Románia, Peru, Spanyolország, Bulgária és Mongólia – színházi iskoláit képviselő színészmesterség-tanárok és fiatal színész-, illetve rendezőhallgatók közreműködésével zajlott.
A Színház- és Filmművészeti Egyetemen közel 160 hallgató kezdi meg tanulmányait 2025 szeptemberében. Idén összesen 95 907 jelentkező került be a magyarországi felsőoktatásba.
Az SZFE két hallgatója, Balogh Benjámin és Czene-Polgár Donát egy önálló projekt megvalósításába kezdett, amely a Z generációs alkotókat állítja a középpontba. A kezdeményezés párbeszédet teremt nemcsak a művészeti ágak, hanem generációk között is – és talán közelebb visz annak megértéséhez, hogyan gondolkodnak ma a legfiatalabb alkotók a világról. Az SZFE Szakkollégium támogatásával futó projekt ötletgazdáival a megvalósulás második fázisában beszélgettünk eddigi tapasztalataikról és a lehetséges végkifejletről.
Oravecz Adrienn elsőéves látványtervező hallgatónk rendhagyó felkérésnek tett eleget: jelmezt tervezett a 33. Kék Madár Fesztivál számára, amely beteg gyermekek gyógykezelésére gyűjt adományokat. A felkérés körülményeiről és a fesztivál tapasztalatairól beszélgettünk vele.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem másodéves színészhallgatói nagy sikerrel mutatták be vizsgaelőadásukat az Avignoni Fesztivál OFF programjában. A produkció a Szegedi Pinceszínház ajánlására jutott el a nemzetközi eseményre, ahol a fiatal művészek az európai kortárs színház egyik legfontosabb fórumán szerezhettek értékes szakmai tapasztalatokat.
Egy nagyszabású külföldi turné, Az átváltozás bemutatója és egy sikeres, de egyben megterhelő felvételi időszak – Herczeg Tamásnak, a Színházművészeti Intézet vezetőjének nem kevés elfoglaltságot hozott az elmúlt pár hónap és a kihívásokból a továbbiakban sem lesz hiány. Szeptembertől az elsőéves drámajátékosok osztályvezetője lesz, majd januártól a Békéscsabai Jókai Színház igazgatója. A felvételin tapasztaltakról, a színészoktatás helyzetéről és az alkotói pályájának alakulásáról is beszélgettünk.
Negyedik alkalommal szervezte meg az Educatio+ Konferenciát a HÖOK (Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája) 2025. július 9-én, Kápolnásnyéken, ahol egyetemünket a Karrieriroda és diáktanácsadó vezetője, Wild Mónika képviselte a fiatalok és a kultúra kapcsolatát boncolgató kerekasztal-beszélgetésen.