Madách Imre Az ember tragédiájának párizsi színét a francia EICAR The International Film and Television School hallgatói hozzák el országunkba.
Paris scene of Imre Madách’s The Tragedy of Man will be performed by the French EICAR The International Film and Television School.
„Amikor felfedeztem ezt a művet, azonnal megértettem, hogy nagyon fontos. A drámai költészet stílusában megírt szöveg a jó és a rossz közötti állandó kettősséget tárja fel, továbbá a zsidó-keresztény modellre épülő kettősséget. Ennek a darabnak az ereje a tragédia szóban rejlik, és ez mindig jelen van az emberiségben… Madách Imre, mint korának sok drámaírója, nagy empátiával figyelte az emberiséget, és sajnos vagy szerencsére megmutatja nekünk is az emberi gyengeséget a gonosz kísértésével szemben. A Danton-jelenetben a hatalomnak megvan a maga jogos helye, a testvérgyilkos harcok nagy erőszakkal zajlanak, a lírai szöveg ellenére, ez az elv maradt meg bennem a jelenet színpadra állításában. Évának a női tekintete, amely feltárja ezt a kettősséget, amely a miénk, valamint a világ anyjának szimbolikáját Máriát. Madách Imre Az ember tragédiája egy kiemelkedő költői mű, a magyar színház példaképe.”
Kader Boukhanef
„Upon discovering this work, I immediately understood that it was very relevant. Written in a style of dramatic poetry, this text reveals a constant duality between good and evil, a duality built on a Judeo-Christian model. The strength of this play lies in the word tragedy, and this is always present in humanity… Imre Mad?ch, like many playwrights of his time, observes humanity with great empathy and unfortunately or fortunately also shows us human weakness in the face of the temptation of evil. In the scene of Danton, power has its rightful place, fratricidal struggles are waged with great violence, despite a lyrical text, it is the principle that I have retained in the staging of this sequence. The feminine gaze of this double Eve that reveals this duality that is our own, as well as the symbolism of the mother of the world: Mary. A work of great poetry, a model for Hungarian theater. „
Kader Boukhanef
[HU]
Filmiskola Párizsban és Lyonban található, 1972 óta az EICAR, a párizsi és lyoni nemzetközi filmművészeti és audiovizuális iskola egy magán műszaki felsőoktatási intézménye, amely felkészíti a jövő szakembereit a mozi és audiovizuális, hang és zenei produkciók, valamint színpadi és show szakmai területeire. A „csinálva tanulás” pedagógiánk?a különböző képzési szakterületekhez igazodó infrastruktúrákra épül. A filmes és televíziós iskola technikai felszerelését a technológia élvonalában kell tartani a valós helyzetekben való gyakorlás ösztönzése érdekében.
[ENG]
Since 1972, EICAR, the school of cultural and creative industries, has been offering a Bachelor’s degree in Acting that trains students for careers in theater, film, dubbing, and directing. The Acting department welcomes around a hundred students and also offers preparation for the entrance exams of the French National Conservatory of Dramatic Art.
Az SZFE Alkotóműhelyek Hetének kiemelt eseménye lesz az a felolvasószínházzal egybekötött páros könyvbemutató, amelyen a Színház- és Filmművészeti Egyetem, valamint a L’Harmattan Kiadó közös kiadásában megjelenő SZFE Könyvek sorozat két, közelmúltban megjelent kötetét ismerhetik meg az érdeklődők. A szóban forgó két mű Kocziszky Éva Antifilozófusok II. Radikális gondolkodás a művészet tükrében című esszékötete, valamint az OSZMI-val együttműködésben megszületett Százhúszból hét – Válogatás az Örkény István drámaírói ösztöndíj színműveiből című antológia. Az eseménynek a Bajor Gizi Színészmúzeum ad otthont február 12-én, 15 órától.
Hogyan írjunk vígjátékot? Gyors beszéd és hadarás javítása, Othello megfojtásjelenete, Interaktív filmkészítés – csak néhány cím az SZFE tavaszi szemeszterét indító Alkotóműhelyek Hete programsorozatából. Február 10. és 14. között az SZFE hallgatói egyedülálló szakmai előadásokon, gyakorlati foglalkozásokon, mesterkurzusokon és az SZFE-könyvek újabb köteteinek bemutatóján is részt vehetnek. Az ötnapos esemény nem csupán az egyes intézetek képzéseinek megismerésére kínál lehetőséget, hanem teret ad a különböző szakokon tanuló hallgatók közös gondolkodására, valamint a művészeti folyamatok mélyebb megértésére és felfedezésére is.
A békéscsabai Jókai Színházban Seregi Zoltán rendezésében mutatják be február 1-jén Shakespeare – Zalán Tibor – Szűts István Hamletrock című drámáját, amely rockos változatban idézi fel az ismert történetet. Az előadás főszerepével mutatkozik be a békéscsabai közönségnek tavaly végzett hallgatónk, Juhász Bence.
Bemutatták a Kálmán Imre nagyoperettjéből készülő varázslatos előadás alkotói csapatát, rendezői koncepcióját és díszletterveit, valamint a produkcióban színpadra lépő művészeket. A darabban szerepet kaptak a Színház- és Filmművészeti Egyetem hallgatói is.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem 2025 februárjában három 12 hetes mesterkurzust indít: mozgás-, hangképzés- és egy kombinált mozgás–hangképzés tematika mentén. A mozgásmesterkurzus képzési felelőse Vidáné Szent-Ivány Kinga Harangozó Gyula-díjas egyetemi docens, míg a hangképzésé Keszei Borbála Liszt Ferenc-díjas egyetemi adjunktus.
A 42 éves Jancsó Dávid legendás filmes dinasztia tagja, Jancsó Miklós filmrendező és Csákány Zsuzsa vágó gyermeke. Nemzetközi filmes pályafutását 2012-ben kezdte és az elmúlt években olyan hollywoodi produkciókban dolgozott, mint a Pieces of a Woman, A zsúfolt szoba vagy A Majomember.
Fájdalommal értesültünk a Színház- és Filmművészeti Egyetem egykori oktatója, Mádi Szabó Katalin haláláról, aki 95 éves korában hunyt el. Mádi Szabó Katalin húsz évig dolgozott énektanárként az akkor még főiskolán, mely tevékenységet egészen nyolcvan éves koráig folytatta, csupán a 2010-es évek elején vonult vissza.
Mi a kultúra haszna, és hogyan lehet az irodalmi műveltség értékeit átadni a mai hallgatóknak? Mi jelenti korunkban a nagyobb kihívást: az eredetiség vagy az arra való igény eltűnése? – többek között erről is beszélgettünk Győrei Zsolt drámaíró, műfordító és dramaturg oktatónkkal a magyar kultúra napja alkalmából.