Madách Imre Az ember tragédiájának párizsi színét a francia EICAR The International Film and Television School hallgatói hozzák el országunkba.
Paris scene of Imre Madách’s The Tragedy of Man will be performed by the French EICAR The International Film and Television School.
„Amikor felfedeztem ezt a művet, azonnal megértettem, hogy nagyon fontos. A drámai költészet stílusában megírt szöveg a jó és a rossz közötti állandó kettősséget tárja fel, továbbá a zsidó-keresztény modellre épülő kettősséget. Ennek a darabnak az ereje a tragédia szóban rejlik, és ez mindig jelen van az emberiségben… Madách Imre, mint korának sok drámaírója, nagy empátiával figyelte az emberiséget, és sajnos vagy szerencsére megmutatja nekünk is az emberi gyengeséget a gonosz kísértésével szemben. A Danton-jelenetben a hatalomnak megvan a maga jogos helye, a testvérgyilkos harcok nagy erőszakkal zajlanak, a lírai szöveg ellenére, ez az elv maradt meg bennem a jelenet színpadra állításában. Évának a női tekintete, amely feltárja ezt a kettősséget, amely a miénk, valamint a világ anyjának szimbolikáját Máriát. Madách Imre Az ember tragédiája egy kiemelkedő költői mű, a magyar színház példaképe.”
Kader Boukhanef
„Upon discovering this work, I immediately understood that it was very relevant. Written in a style of dramatic poetry, this text reveals a constant duality between good and evil, a duality built on a Judeo-Christian model. The strength of this play lies in the word tragedy, and this is always present in humanity… Imre Mad?ch, like many playwrights of his time, observes humanity with great empathy and unfortunately or fortunately also shows us human weakness in the face of the temptation of evil. In the scene of Danton, power has its rightful place, fratricidal struggles are waged with great violence, despite a lyrical text, it is the principle that I have retained in the staging of this sequence. The feminine gaze of this double Eve that reveals this duality that is our own, as well as the symbolism of the mother of the world: Mary. A work of great poetry, a model for Hungarian theater. „
Kader Boukhanef
[HU]
Filmiskola Párizsban és Lyonban található, 1972 óta az EICAR, a párizsi és lyoni nemzetközi filmművészeti és audiovizuális iskola egy magán műszaki felsőoktatási intézménye, amely felkészíti a jövő szakembereit a mozi és audiovizuális, hang és zenei produkciók, valamint színpadi és show szakmai területeire. A „csinálva tanulás” pedagógiánk?a különböző képzési szakterületekhez igazodó infrastruktúrákra épül. A filmes és televíziós iskola technikai felszerelését a technológia élvonalában kell tartani a valós helyzetekben való gyakorlás ösztönzése érdekében.
[ENG]
Since 1972, EICAR, the school of cultural and creative industries, has been offering a Bachelor’s degree in Acting that trains students for careers in theater, film, dubbing, and directing. The Acting department welcomes around a hundred students and also offers preparation for the entrance exams of the French National Conservatory of Dramatic Art.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem Doktori Iskolája 2025-ben kutatást indított, hogy az intézményben készülő (vizsga)előadásokkal kapcsolatos nézői véleményeket, reflexiókat vizsgálják
Szilágyi Bálint, a Színház- és Filmművészeti Egyetem harmadéves színházrendező osztályának vezetője, nemrég rendkívül inspiráló színházi projektet vezetett az isztambuli Mimar Sinan Egyetemen, amelynek középpontjában Pilinszky János művei álltak.
„Csak egyszer legyek végre sztár!” – énekelte a díjátadó gálán Fogl Noémi, a X. Danubia Talents Nemzetközi Zenei Verseny operett–musical kategóriájának abszolút első helyezettje. A miénk már biztosan az és kívánjuk, hogy azon álma, hogy egyszer primadonnaként álljon a színpadon, teljesüljön. Kiss-B. Attila és Homonnay Zsolt végzős osztályának hallgatójával a verseny után jövőbeli terveiről is beszélgettünk.
Szabó K. Istvánt, a Jászai Mari-díjas romániai magyar rendezőt, az SZFE prózai színházrendező szak osztályvezető tanárát nemrég Ion Caramitru Nagydíjjal tüntette ki az Academia Balkanica Europeana Észak-Macedóniában. A friss elismerésről és annak jelentőségéről beszélgettünk vele.
2025. december 1-jén, 55 évesen daganatos megbetegedésben hunyt el Kálloy Molnár Péter színész, énekes, zenész, rendező, drámaíró.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem december 2-án Innovációs Napot rendezett a Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézetben, ahol a színház, a film, a kultúratudomány, valamint az infokommunikáció és az IT-szektor szakértői közösen keresték a választ arra, miként állítható a technológia a művészi alkotás szolgálatába, és hogyan egészíthetik ki a mesterséges intelligencia forradalmi lehetőségei az emberi kreativitást.
Közel négyszázan látogattak el a Színház- és Filmművészeti Egyetem 2025. november 29-én megrendezett nyílt napjára, amelyet idén rendhagyó módon több kampuszon tartottunk és igazán gazdag programot kínálva mutattuk be a színművészeti, drámaelméleti és mozgóképes BA és MA képzéseket.
Jókai Mór születésének 200. évfordulója alkalmából rendezett konferenciát a Németh Antal Drámaelméleti Intézet. A konferencia szervezése és lebonyolítása egyértelműen jelezte azt a szándékot, amely a Jókai-bicentenáriumot nem egyszerű megemlékezésként, hanem kutatási és művészeti újraértelmezésként kívánta bemutatni. A rendezvénynek otthont adó Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet körterme ideális helyszínnek bizonyult: a falakon körbefutó, molinókon elhelyezett Jókai-kiállítás különleges vizuális keretet adott a programnak, hangsúlyozva a történeti és kreatív megközelítések összekapcsolódását.

