Az SZFE Alkotóműhelyek Hetének sikerét örömmel és büszkeséggel ünnepelte az intézmény. Az eseménysorozat méltóan indította útjára az új tanévet, valamint a hallgatók számára kivételes művészeti és tudományos élményt nyújtott.
Az eseménysorozat első napján Szirtes Balázs jóga kurzusa volt az, amely kiemelte a test és lélek harmóniájának jelentőségét. Dr. Szirtes Balázs, az SZFE drámainstruktor oktatója, kiváló jógaoktatóként mutatkozott be. Jógaórája rávilágított arra, milyen fontos az egyensúly megteremtése nemcsak a testünkben, hanem a lelkünkben és az elménkben is. Az esemény során számos izgalmas előadás és foglalkozás zajlott, például Nagy Anikó Mária „1968 – Egy hibrid film utómunkája” című előadása, Timár András kortárs színházat érintő foglalkozása, és Vidnyánszky Attila vezetésével az Ódry Színpadon zajló kerekasztal-beszélgetés, amely mélyrehatóan vizsgálta a magyar színház jelenlegi helyzetét és kihívásait.
Szabó Attila „Magyar művészet legendái és a Nemzet Színészei” témakörben tartott előadása különösen érdekes volt. Az előadó hangsúlyozta, milyen fontos a nagy elődök emlékezetének megőrzése és hogy az elődöktől való tanulás nemcsak a művészetek, hanem az élet minden területén fontos.
Az eseménysorozat további része is rendkívül izgalmas és tanulságos volt, a filmfinanszírozástól a dokumentumfilm készítéséig számos témát érintett. A külföldi vendégelőadók, például Prof. Paulo Leite, Prof. Vera Carmo és Dr. Debora Hardt szakértelmükkel lenyűgözték a hallgatókat, ahogy Bódi Zoltán Kreatív írás című előadása is egészen új utakat mutatott a érdeklődőknek.
Zilahy Tamás interaktív előadásán ismét telt ház volt, ahol a filmrendezés folyamata került bemutatásra, amely keretein belül a hallgatók lehetőséget kaptak arra, hogy kipróbálják magukat ezen a területen. A hét egyik legkedveltebb programja Vidnyánszky Attila háromalkalmas Műelemzés című előadása volt, ami túlmutatott a hagyományos művészeti oktatáson, és bevezette a résztvevőket a rendezői koncepciók és gondolkodás világába, rávilágítva arra, hogy a színházban minden összefügg mindennel. A résztvevőknek lehetőségük nyílt megérteni, hogy a színészek, a díszlet, a világítás és a zene mind-mind fontos szerepet játszanak egy előadásban, és hogyan kapcsolódnak egymáshoz, s ez mind hogyan áll össze egy működő rendszerré a rendező víziójában. Mielőtt azt gondolnánk, hogy a rendezői víziók szabálytalanok, Vidnyánszky Attila előadásaiból az is kiderült, hogy milyen törvényszerűségei és szabályrendszere van a rendezői gondolkodásnak.
Az SZFE Alkotóműhelyek Hetén a hallgatók aktívan részt vettek minden meghirdetett programon. Az egyhetes programsorozat egyúttal rávilágított az SZFE közösségének szenvedélyére és elhivatottságára.
Az Alkotóműhelyek Hetének sikerét az oktatók és vendégelőadók odaadásának és szakmai felkészültségének köszönhetjük. Az eseménysorozat segített az SZFE-nek megalapozni az új tanévet, és a hallgatók is motiváltan és felkészültebben folytathatják tanulmányaikat. A hét egyértelműen mutatja, hogy az elsőéves hallgatók esetében sincs elhivatottságban és szenvedélyben hiány.
2025. december 1-jén, 55 évesen daganatos megbetegedésben hunyt el Kálloy Molnár Péter színész, énekes, zenész, rendező, drámaíró.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem december 2-án Innovációs Napot rendezett a Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézetben, ahol a színház, a film, a kultúratudomány, valamint az infokommunikáció és az IT-szektor szakértői közösen keresték a választ arra, miként állítható a technológia a művészi alkotás szolgálatába, és hogyan egészíthetik ki a mesterséges intelligencia forradalmi lehetőségei az emberi kreativitást.
Közel négyszázan látogattak el a Színház- és Filmművészeti Egyetem 2025. november 29-én megrendezett nyílt napjára, amelyet idén rendhagyó módon több kampuszon tartottunk és igazán gazdag programot kínálva mutattuk be a színművészeti, drámaelméleti és mozgóképes BA és MA képzéseket.
Jókai Mór születésének 200. évfordulója alkalmából rendezett konferenciát a Németh Antal Drámaelméleti Intézet. A konferencia szervezése és lebonyolítása egyértelműen jelezte azt a szándékot, amely a Jókai-bicentenáriumot nem egyszerű megemlékezésként, hanem kutatási és művészeti újraértelmezésként kívánta bemutatni. A rendezvénynek otthont adó Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet körterme ideális helyszínnek bizonyult: a falakon körbefutó, molinókon elhelyezett Jókai-kiállítás különleges vizuális keretet adott a programnak, hangsúlyozva a történeti és kreatív megközelítések összekapcsolódását.
2025. november 21-én Can Togay Balázs Béla-díjas magyar filmrendező, forgatókönyvíró, színész, költő, kurátor, kulturális diplomata és egyetemi tanár tartott gyakorlati előadást a mesterséges intelligencia kreatív alkalmazásáról az SZFE-n.
A művészet, a gazdaság és a jog összehangolása ma már összetett és gyakran kihívást jelentő feladat. A program célja olyan szakemberek képzése, akik vezetőként képesek átlátni, irányítani és formálni a kulturális élet folyamatait – a színházi, fesztivál-, galéria- vagy nonprofit szférában, illetve kreatív vállalkozásokban. Jelentkezési határidő: 2026. január 16.
Jókai és a nemzeti divat, Jókai és a cirkuszművészet – két nem szokványos előadás a Németh Antal Drámaelméleti Intézet által az írófejedelem születésének 200. évfordulója alkalmából rendezett konferencia programjából, amelynek célja Jókai újragondolása. A Jókai 200 programsorozat részeként megrendezendő konferencián a résztvevők egy különleges felolvasószínházi élményben is részesülhetnek: az egyetem oktatóinak előadásában hallhatják Szirtes Balázs Egy drámaíró kínszenvedései, avagy a jószívű ember fiai című művét. A programsorozatról az intézet vezetőjét, Antal Zsoltot kérdeztük.
Az előző évekhez hasonlóan idén is elkészült a Színház- és Filmművészeti Egyetem végzős színművész, bábszínész- és színházrendező szakos hallgatóinak portfóliója, amelyet november 10-én mutattunk be a Magyar Teátrumi Társaság (MTT) közgyűlésén, a Nemzeti Színházban.

