Óralátogatás a másodéves filmírók vizsga előtti kurzusán

B. Török Fruzsina
2024 május 10., péntek 12:00.
Share

Belestünk az SZFE másodéves filmíró hallgatóinak vizsga előtti órájába. A diákok Quintus Konrád vezetésével mélyedtek el a karakteralkotás és a történetírás írott és íratlan szabályaiban.

Egy jó forgatókönyv az, amely lebilincseli a nézőt, megragadja érzelmileg és bevonja a történetbe. De ki képes létrehozni egy ilyet? Ki tud valóban jó forgatókönyvet írni és mi teszi lehetővé, hogy az valóban jó legyen? Milyen ösztönös készségek és tanult ismeretek teszik lehetővé, hogy kiváló forgatókönyvíró válhasson valakiből? Ezek a kérdések kulcsfontosságúak a filmírás világában, ezért szükséges feltennünk őket, hogy mélyebb bepillantást nyerhessünk a történetmesélés művészetének rejtelmeibe a nézőkkel való kapcsolattartás szempontjából/vonatkozásában.

A filmek és a sorozatok sokakat inspirálnak, hogy elgondolkodjanak róla, vajon ők is képesek lennének-e megírni egy filmtörténetet? De mi rejlik egy író mögött, aki éppen forgatókönyvet készít? Az író munkája sokrétű és gyakran mélyen pszichológiai. A karakterek megalkotását az a képesség teszi lehetővé, hogy az író mélyen belelát az emberi lélek rejtelmeibe. De mégis milyen képességek kellenek ahhoz, hogy valaki kiváló forgatókönyvíró legyen? Valóban bárki megtanulhatja ezt a művészetet?

A vizsga előtti utolsó órán lehetőségünk nyílt belepillantani a filmírók munkájába, amikor is a teljes félévük során végzett kemény munkájuk utolsó finomításait kísérhettük figyelemmel. A feladatuk nekünk, külső szemlélők számára is kifejezetten izgalmas volt: a hallgatóknak Szinyei Merse Pár Majális című festményéről kellett forgatókönyvet írniuk. Igen, egy festményről forgatókönyvet…

Habár ez a művészeti ág természetéből fakadóan „csak” egy pillanatot tud rögzíteni, a képen látható nyolc szereplő mind valódi ember, akiknek saját titkai, bonyolult érzelmi élete és családi viszonyai voltak. Elgondolkodott-e azonban bárki is a festmény láttán, hogy mi lehet a szereplők neve, valamint, hogy milyen kapcsolatuk lehetett? Miért érkeztek a majálisra? Észrevette-e valaki, hogy a kép bal felső sarkában két hölgy áll, akik félrevonultak a társaságtól? Mi lehet ennek az oka és milyen párbeszéd zajlik éppen köztük? Ezekre és még számos más kérdésre kerestek választ a filmíró hallgatók a félév során. Mindenkinek jutott egy karakter, akinek ki kellett találni a sorsát. Ezután pedig az osztály közös erővel alkotta meg azt a történetet, amely a Majális című festmény történetét ölelte fel. Nagyon izgalmas volt hallani, hogy a fiatal alkotók milyen írói fantáziával, élettapasztalattal alkották meg a karaktereket, valamint az emberi kapcsolatokat.

Bebizonyosodott, hogy a színészi technikák alkalmazásával, beleértve a jelenetek tanulmányozását és az improvizációt, az író mélyebbre tud menni a karakter és a történet fejlődésében. A hallgató megtanulja hogyan közelítse meg a karakter létrehozását a színész szemszögéből. Mivel a karakterek minden forgatókönyv legfontosabb alkotóelemei, a színészek által a szerepük megragadásához használt eszközök használatának megtanulása megnyitja az utat az író számára, hogy a történetéhez a legjobban meghatározott karaktert hozza létre. Kulcsfontosságú kérdés, hogy hol van a karakter domináns energiaközpontja? Az osztály tagjai improvizációs gyakorlatokban vesznek részt az általuk írt monológokban, dialógokban, vázlatokban és jelenetekben. A szemeszterek végére minden hallgató több eredeti karaktert hoz létre egy epizodikus történetkoncepcióhoz, amely az osztálymunkából nőtt ki.

David Mamet amerikai író, filmkészítő azt mondta: „Ha unod a jelenetet, akkor a közönséged is.” A forgatókönyv minden jelenete célt szolgál. Szó szerint mindennek jelentősége van. Az egyes jelenetek sok mozgó darabot tartalmaznak, a felépítésüktől kezdve a karakterek külső és belső konfliktusainak feltárásáig. A hallgatók megvizsgálják a jelenetek lényegét, ahonnan kezdődnek és azonosítják a céljukat, mit árul el a jelenet íve a karakterről, és hogyan viszi előre a történetet. A diákok megtanulják a jelenet alapvető összetevőit és azokat a kérdéseket, amelyeket minden jelenetnek fel kell tennie és meg kell válaszolnia ahhoz, hogy lenyűgöző történeteket meséljen.

Az emlékezetes történeteket nagyszerű karakterek alapozzák meg. A karakterek magja irányítja a történetet, akiknek cselekedniük kell, és ezeknek a cselekedeteknek hűen és igazul kell csengeniük, amikor az egyik cselekménypontról a másikra haladnak. Miért hozza meg a karakter a konkrét döntést egy adott pillanatban? A szerep magját ki kell ásni még azelőtt, hogy a jelenetek megszületnének. Felfedezni a szereplők igényeit, kívánságait és hajtóerőit. Kideríteni hogyan gondolkodnak és éreznek, hogy az író megtudja kik is ők alapvetően. Ha mindez megvan, magasabb szintre lép az elemzői munka, ugyanis azt is ki kell deríteni, hogy a karakterek központi elemei hogyan befolyásolják a cselekményt és a struktúrát, hogy mindezt a tudást cselekvéssel és párbeszéddel legyen képes a hallgató feltárni. Tisztán kell látni főszereplő érzelmi utazását illetően, és olyan eszközöket találni, amivel minden karakter színésze – függetlenül attól, hogy fő vagy mellékszereplő – értelmes szerepet tudjon játszani a történetében.

Ha a struktúra a történet váza, akkor a téma a szíve és a lelke. Ez az, ami univerzálissá teszi a történetet, és ami mindazok fölé emeli, amelyek egyszerűen csak szórakoztatnak. A hallgatók Quintus Konrád segítségével megbeszéléseken és gyakorlati írásbeli feladatokon keresztül megtanulják, miért a világosan meghatározott tematikus érv egy nagyszerű történet alapja, hogyan különbözik a téma a premisszától, és hogyan találja meg azt az író a történetéhez.

Az SZFE filmíró óráján Quintus Konrád színművész segítségével alapvető képet kapnak arról, hogyan bánik egy tapasztalt színész a szöveggel. Quintus Konrád nem csupán felolvassa a szövegeket, hanem elmagyarázza, hogy milyen szempontok alapján olvassa és érti meg azokat. A kérdésekkel teli megközelítés segít abban, hogy a hallgatók megértsék, mi járhat egy színész fejében, és ezeket a kérdéseket hogyan képesek ők írói szempontból megközelíteni. Tanárként figyelmes és szakértő módon teremt kapcsolatot a szöveg és a karakter között, segítve a hallgatókat abban, hogy a karaktereket mélyen megértsék és hitelesen ábrázolják. Ez a módszer arra ösztönzi a hallgatókat, hogy elsajátítsák azokat a mankókat, amelyekre támaszkodva segíteni tudják a színészt a szerepéhez kapcsolódás folyamatában. A folyamatos kérdésekkel teli párbeszéd nemcsak a karakterek megértéséhez, hanem az írói döntések mélyebb megértéséhez is hozzájárul. Quintus Konrád szeretetteljes, odafigyelő és profi módon közvetíti ezt a tapasztalatot, ami elengedhetetlen a jövőbeni forgatókönyvírók számára a hiteles és mély ábrázoláshoz.

Egyéb hírek

SZFE-s hallgató a Magyar Színházak 37. Kisvárdai Fesztiváljának zsűrijében

2025-ben a Magyar Színházak Kisvárdai Fesztiváljának programjában 19 versenyelőadást láthat majd a közönség június 20–28. között. A fesztivál szakmai zsűrijében nagy büszkeségünkre másodéves dramaturghallgatónk, Kiss Anna is helyet kapott.

Valère Novarina az SZFE vendége – felolvasószínház, workshopok, beszélgetés

Egyetemünk vendége lesz május első hetében Valère Novarina, a kortárs francia színház kiemelkedő alkotója, drámaíró, rendező, festő. Művészete Magyarországon is egyre ismertebb, számos hazai és nemzetközi bemutató, fordítás, illetve konferencia kapcsolódik életművéhez. Az SZFE Doktori Iskola meghívására érkező művésszel budapesti tartózkodása során több eseményen is találkozhat a közönség.

Kimagasló SZFE-s sikerek a 37. OTDK-n

A 37. OTDK Művészeti és Művészettudományi Szekciójának idén az egri Eszterházy Károly Katolikus Egyetem adott otthont április 23–25. között. A rendezvény során hét helyszínen 450 pályamunkát értékelt a zsűri. A Színház- és Filmművészeti Egyetemet 24 hallgató képviselte pályamunkáival, a különböző tagozatok zsűrijének munkájában pedig 6 oktatónk vett részt.

Szenátusi választás az SZFE-n

A Szenátus választott tagjainak megbízatása 2025. júniusában lejár, így 2025. május 5. és 2025. május 27. között az SZFE szenátusi választást tart. A szenátusi tag választásra jogosult három intézet (SISZMI, ZSVMI, NADEI), valamint a nem oktatói-kutatói munkavállalói kör külön-külön tartanak jelölő értekezletet, ennek megfelelően a szenátusi tagok választását megelőzően négy jelölő értekezlet megtartására kerül sor.

Az SZFE Szakkollégiuma felvételt hirdet a 2025/2026-os tanévre

A felvételire jelentkezhet a Színház- és Filmművészeti Egyetem bármely BA, MA és osztatlan képzésében résztvevő és minimum egy éves aktív hallgatói jogviszonnyal rendelkező hallgatója.

Nyitottan a világra – a Pannónia Ösztöndíjprogram egy éve

Közel 1 éve indult útjára a Pannónia Ösztöndíjprogram, amely az SZFE hallgatói, oktatói és munkatársai számára kínál nemzetközi tapasztalatszerzési lehetőségeket. Az elmúlt időszakban több mint 150 mobilitás valósult meg, a program pedig rugalmas, az egyetem művészeti képzéséhez igazított kereteket biztosít. Dr. Huszár Orsolyával, az SZFE Nemzetközi Igazgatóságának vezetőjével beszélgettünk az ösztöndíjprogram eddigi eredményeiről és a jövőbeli tervekről.

Kihirdették az SZFE 43. dalversenyének győzteseit

Bagó Gizella professor emerita, az SZFE művésztanára szervezésének köszönhetően immáron 43. alkalommal vehettek részt hallgatóink az egyetem dalversenyén, melyet Neményi Lili (1902–1988) operaénekesnő alapított.

Guiness rekord született dr. Lázár Balázs, egyetemünk adjunktusának közreműködésével

Szabó Lőrinc születésének 125. évfordulója alkalmából Lázár Balázs színész, Bella István-díjas  költő, a harmadéves dramaturg osztály társosztályvezetője vezényelte le a magyarországi együtt szavalás Guiness rekordjának megdöntését a költő Nyitnikék című versének részletével, a Pasaréti Szabó Lőrinc Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola és Gimnázium, valamint a Közép-Budai Tankerület szervezésében.

Több betöltése Több betöltése
Széchenyi Terv Plusz
Széchenyi 2020