Óralátogatás a másodéves filmírók vizsga előtti kurzusán

B. Török Fruzsina
május 10., péntek 12:00
Share

Belestünk az SZFE másodéves filmíró hallgatóinak vizsga előtti órájába. A diákok Quintus Konrád vezetésével mélyedtek el a karakteralkotás és a történetírás írott és íratlan szabályaiban.

Egy jó forgatókönyv az, amely lebilincseli a nézőt, megragadja érzelmileg és bevonja a történetbe. De ki képes létrehozni egy ilyet? Ki tud valóban jó forgatókönyvet írni és mi teszi lehetővé, hogy az valóban jó legyen? Milyen ösztönös készségek és tanult ismeretek teszik lehetővé, hogy kiváló forgatókönyvíró válhasson valakiből? Ezek a kérdések kulcsfontosságúak a filmírás világában, ezért szükséges feltennünk őket, hogy mélyebb bepillantást nyerhessünk a történetmesélés művészetének rejtelmeibe a nézőkkel való kapcsolattartás szempontjából/vonatkozásában.

A filmek és a sorozatok sokakat inspirálnak, hogy elgondolkodjanak róla, vajon ők is képesek lennének-e megírni egy filmtörténetet? De mi rejlik egy író mögött, aki éppen forgatókönyvet készít? Az író munkája sokrétű és gyakran mélyen pszichológiai. A karakterek megalkotását az a képesség teszi lehetővé, hogy az író mélyen belelát az emberi lélek rejtelmeibe. De mégis milyen képességek kellenek ahhoz, hogy valaki kiváló forgatókönyvíró legyen? Valóban bárki megtanulhatja ezt a művészetet?

A vizsga előtti utolsó órán lehetőségünk nyílt belepillantani a filmírók munkájába, amikor is a teljes félévük során végzett kemény munkájuk utolsó finomításait kísérhettük figyelemmel. A feladatuk nekünk, külső szemlélők számára is kifejezetten izgalmas volt: a hallgatóknak Szinyei Merse Pár Majális című festményéről kellett forgatókönyvet írniuk. Igen, egy festményről forgatókönyvet…

Habár ez a művészeti ág természetéből fakadóan „csak” egy pillanatot tud rögzíteni, a képen látható nyolc szereplő mind valódi ember, akiknek saját titkai, bonyolult érzelmi élete és családi viszonyai voltak. Elgondolkodott-e azonban bárki is a festmény láttán, hogy mi lehet a szereplők neve, valamint, hogy milyen kapcsolatuk lehetett? Miért érkeztek a majálisra? Észrevette-e valaki, hogy a kép bal felső sarkában két hölgy áll, akik félrevonultak a társaságtól? Mi lehet ennek az oka és milyen párbeszéd zajlik éppen köztük? Ezekre és még számos más kérdésre kerestek választ a filmíró hallgatók a félév során. Mindenkinek jutott egy karakter, akinek ki kellett találni a sorsát. Ezután pedig az osztály közös erővel alkotta meg azt a történetet, amely a Majális című festmény történetét ölelte fel. Nagyon izgalmas volt hallani, hogy a fiatal alkotók milyen írói fantáziával, élettapasztalattal alkották meg a karaktereket, valamint az emberi kapcsolatokat.

Bebizonyosodott, hogy a színészi technikák alkalmazásával, beleértve a jelenetek tanulmányozását és az improvizációt, az író mélyebbre tud menni a karakter és a történet fejlődésében. A hallgató megtanulja hogyan közelítse meg a karakter létrehozását a színész szemszögéből. Mivel a karakterek minden forgatókönyv legfontosabb alkotóelemei, a színészek által a szerepük megragadásához használt eszközök használatának megtanulása megnyitja az utat az író számára, hogy a történetéhez a legjobban meghatározott karaktert hozza létre. Kulcsfontosságú kérdés, hogy hol van a karakter domináns energiaközpontja? Az osztály tagjai improvizációs gyakorlatokban vesznek részt az általuk írt monológokban, dialógokban, vázlatokban és jelenetekben. A szemeszterek végére minden hallgató több eredeti karaktert hoz létre egy epizodikus történetkoncepcióhoz, amely az osztálymunkából nőtt ki.

David Mamet amerikai író, filmkészítő azt mondta: „Ha unod a jelenetet, akkor a közönséged is.” A forgatókönyv minden jelenete célt szolgál. Szó szerint mindennek jelentősége van. Az egyes jelenetek sok mozgó darabot tartalmaznak, a felépítésüktől kezdve a karakterek külső és belső konfliktusainak feltárásáig. A hallgatók megvizsgálják a jelenetek lényegét, ahonnan kezdődnek és azonosítják a céljukat, mit árul el a jelenet íve a karakterről, és hogyan viszi előre a történetet. A diákok megtanulják a jelenet alapvető összetevőit és azokat a kérdéseket, amelyeket minden jelenetnek fel kell tennie és meg kell válaszolnia ahhoz, hogy lenyűgöző történeteket meséljen.

Az emlékezetes történeteket nagyszerű karakterek alapozzák meg. A karakterek magja irányítja a történetet, akiknek cselekedniük kell, és ezeknek a cselekedeteknek hűen és igazul kell csengeniük, amikor az egyik cselekménypontról a másikra haladnak. Miért hozza meg a karakter a konkrét döntést egy adott pillanatban? A szerep magját ki kell ásni még azelőtt, hogy a jelenetek megszületnének. Felfedezni a szereplők igényeit, kívánságait és hajtóerőit. Kideríteni hogyan gondolkodnak és éreznek, hogy az író megtudja kik is ők alapvetően. Ha mindez megvan, magasabb szintre lép az elemzői munka, ugyanis azt is ki kell deríteni, hogy a karakterek központi elemei hogyan befolyásolják a cselekményt és a struktúrát, hogy mindezt a tudást cselekvéssel és párbeszéddel legyen képes a hallgató feltárni. Tisztán kell látni főszereplő érzelmi utazását illetően, és olyan eszközöket találni, amivel minden karakter színésze – függetlenül attól, hogy fő vagy mellékszereplő – értelmes szerepet tudjon játszani a történetében.

Ha a struktúra a történet váza, akkor a téma a szíve és a lelke. Ez az, ami univerzálissá teszi a történetet, és ami mindazok fölé emeli, amelyek egyszerűen csak szórakoztatnak. A hallgatók Quintus Konrád segítségével megbeszéléseken és gyakorlati írásbeli feladatokon keresztül megtanulják, miért a világosan meghatározott tematikus érv egy nagyszerű történet alapja, hogyan különbözik a téma a premisszától, és hogyan találja meg azt az író a történetéhez.

Az SZFE filmíró óráján Quintus Konrád színművész segítségével alapvető képet kapnak arról, hogyan bánik egy tapasztalt színész a szöveggel. Quintus Konrád nem csupán felolvassa a szövegeket, hanem elmagyarázza, hogy milyen szempontok alapján olvassa és érti meg azokat. A kérdésekkel teli megközelítés segít abban, hogy a hallgatók megértsék, mi járhat egy színész fejében, és ezeket a kérdéseket hogyan képesek ők írói szempontból megközelíteni. Tanárként figyelmes és szakértő módon teremt kapcsolatot a szöveg és a karakter között, segítve a hallgatókat abban, hogy a karaktereket mélyen megértsék és hitelesen ábrázolják. Ez a módszer arra ösztönzi a hallgatókat, hogy elsajátítsák azokat a mankókat, amelyekre támaszkodva segíteni tudják a színészt a szerepéhez kapcsolódás folyamatában. A folyamatos kérdésekkel teli párbeszéd nemcsak a karakterek megértéséhez, hanem az írói döntések mélyebb megértéséhez is hozzájárul. Quintus Konrád szeretetteljes, odafigyelő és profi módon közvetíti ezt a tapasztalatot, ami elengedhetetlen a jövőbeni forgatókönyvírók számára a hiteles és mély ábrázoláshoz.

Egyéb hírek

SZFE-s előadás Nagyváradon

Az ötödéves zenés színművész osztály Cseh Tamás és Bereményi Géza Frontátvonulás című előadásával kezdődik a 12. HolnapUtán Fesztivál, a nagyváradi Szigligeti Színház összművészeti seregszemléje. A június 10-16. közötti eseményen három kőszínházi és három főiskolai társulat előadását láthatja a közönség.

Megnézhető a Társművészeteink első adása

Solymosi Tamás balettművész volt Szirtes Balázs színművész, az SZFE oktatója Társművészeteink címmel indított beszélgetéssorozatának első vendége. A Színház- Filmművészeti Egyetem oktatója által kezdeményezett, és az elsőéves televíziós műsorkészítő szakos hallgatók, valamint a szintén elsőéves vágó osztály közreműködésével megvalósuló széria célja, hogy bemutassa a klasszikus értelemben vett színházhoz szorosan kapcsolódó művészeti ágakat. A beszélgetés első epizódját a Mészáros utcai Virtuális Produkciós Stúdióban rögzítették.

2024-ben Kaposvár ad otthont az Országos Színházi Találkozónak

A hazai színházi élet egyik kiemelkedő eseményét, az Országos Színházi Találkozót 2024. június 10. és június 16. között rendezik meg Kaposváron. A rendezvény házigazdája a kaposvári Csiky Gergely Színház lesz, amely izgalmas programokkal, friss lendülettel és meghitt atmoszférával várja a színházművészet iránt érdeklődőket.

A televízió művészete: tanulságok az SZFE televíziós műsorkészítő osztályának rendezés-gyakorlatáról

Az SZFE elsőéves televíziós műsorkészítő osztályának rendezés-gyakorlat vizsga előtti órájának látogatása lehetőséget nyújtott betekinteni a fikciós mozgókép televíziós kulisszái mögé. Zilahy Tamás tanár úr vezetésével a televíziós képzésben résztvevő, elsőéves hallgatóknak a tavaszi szemeszter végén két vizsgafeladatot kellett teljesíteniük.

Reflektor doktori műhelykonferencia

A doktori hallgatók időről időre műhelykonferencián mutatják be tudományos és művészeti munkájukat. A doktori hallgatói önkormányzat (DÖK) javaslatára 2024. május 22-én Reflektor néven és szélesebb tematikával újult meg a rendezvény.

Varga Anna alkotása a Friss Hús nemzetközi rövidfilmfesztiválon

Varga Anna másodéves film- és televíziórendező hallgató Miután kihánytad a vattacukrot című kisfilmjét több alkalommal is műsorra tűzi a 12. Friss Hús Nemzetközi Rövidfilmfesztivál. A Friss Hús elsődleges célja a legújabb magyar és külföldi rövidfilmek bemutatása, valamint egy olyan szakmai fórum felépítése, ahol a visszajelzésre és párbeszédre vágyó alkotók egy nagyobb közönség előtt mutathatják meg filmjeiket. A vetítések rendre teleházasok, jelentős szakmai és sajtóvisszhangot keltenek. A fesztivál évről évre növekvő látogatottsága bizonyítja, hogy a rövidfilmek széles körű érdeklődésre tartanak számot.

 

AZ SZFE DOKTORI ISKOLÁJA 2024. MÁJUS 22-ÉN ’REFLEKTOR’ CÍMMEL TARTJA MEG ÉVES MŰHELYKONFERENCIÁJÁT

A konferencia két tematikus szekcióban kerül lebonyolításra. Az eseményt Prof. Dr. Balázs Géza, a Doktori Iskola vezetője nyitja meg.

A Kosheentől a Misztrálig – VéNégy fesztivál a Dunakanyarban

A kiemelkedő színházi- és utcaszínházi produkciók, valamint családi programok mellett pezsgő zenei élet várja a kultúra szerelmeseit június 20. és 23. között Nagymaroson. Ikonikus nemzetközi és hazai sztárfellépők, cseh, szlovák és lengyel zenei csemegék, táncház, Techno Yoga, elektronikus zenei utazások – négy napon át öt színpadon hatvan zenei programot vonultat fel a VéNégy Fesztivál és Színházi Találkozó.

Több betöltése Több betöltése