Szakkollégiumi képzés létrehozása színház- és filmművészeti elemekre épülő összművészeti kompetenciák kialakítására, valamint a gyakorlatban alkalmazható oktatási módszertan és produkciós technológia kifejlesztése
Az SZFE INNOLAB létrehozása, a szakkollégiumi képzés eredménytermékeinek piacosítása.
Az interdiszciplináris innovatív, a piac felé nyitó szakkollégiumi képzés mintaadó lehet az egyetem bevételszerzési lehetőségeinek növelése szempontjából több aspektusból is. Elsősorban azáltal, hogy olyan képzési programot kínál, amely a piaci igényekre és elvárásokra fókuszál, és az alkotásokat a piac megrendelésére készíti. Ez lehetőséget teremt arra, hogy az egyetem olyan termékeket és szolgáltatásokat nyújtson, amelyekre valódi kereslet van a piacon.
A pilot programként működő szakkollégiumi képzés eredményei és tapasztalatai alapján az egyetem olyan üzleti modellt és bevételszerzési stratégiát alakíthat ki, amelyet más hasonló képzési programokban is alkalmazhat. Az eredmények és bevételek az egyetem számára fontos referenciaértéket jelenthetnek a potenciális partnerek és megrendelők számára, amelyek alapján további együttműködéseket és megrendeléseket köthetnek az intézménnyel.
A mintaadó jelleg nemcsak az eredményekben és a bevételszerzési lehetőségekben mutatkozik meg, hanem a szakkollégiumi képzés általános működésében és megközelítésében is. Az egyetemnek kiemelkedő szakmai és művészeti színvonalat kell biztosítania a programban résztvevő hallgatók és oktatók számára, valamint a projektek megvalósításában is szigorú kontrollt kell fenntartania. Az ilyen magas színvonal és hatékonyság inspiráló lehet más képzési programok számára, és hozzájárulhat az egyetem hírnevének növekedéséhez a művészeti és kreatív iparágakban.
A pilot programon keresztül az egyetem megmutathatja, hogy képes a művészeti képzésben új és innovatív módon gondolkodni, a piaci igényekre reagálni, és a hallgatók számára olyan kompetenciákat és készségeket biztosítani, amelyek keresettek a munkaerőpiacon. Az egyetem sikeres pilot programja inspiráló lehet más intézmények és szervezetek számára, akik hasonló bevételszerzési lehetőségeket keresnek a művészeti területeken.
Összességében a szakkollégiumi képzés pilot programként mintaadó lehet az egyetem bevételszerzési lehetőségeinek növelése szempontjából, mivel új és innovatív módon kapcsolja össze a művészeti képzést a piaci igényekkel, eredményeket és tapasztalatokat nyújt, amelyek alapján az egyetem egy hatékonyabb üzleti modellt és bevételszerzési stratégiát alakíthat ki.
Ellinger Edina és Ács Norbert ugyanolyan fanatikusai a bábművészetnek, annak szerepéről és oktatásáról is egyet gondolnak. Így nem meglepő, hogy huszonegy éve egymás szakmai támaszai, és hogy idén együtt indítanak osztályt az SZFE-n. Az elsős osztályok vezetőit bemutató sorozatunkban ezúttal velük beszélgettünk.
Pilátus alakja a színpadon, a homokból hogyan válik emlékezet és mit rejtenek az őserdő által benőtt maja városok. A korábbi évekhez hasonlóan számos érdekes előadással, programmal várjuk hallgatóinkat már szeptember első hetében, hogy kreatívan induljunk neki a közös munkának.
Az idei Nyári Akadémián 81 leendő elsőéves hallgató vett részt a cívis városban, hogy megismerkedjen jövendőbeli évfolyamtársaival, oktatóival, és nem utolsósorban azzal az egyedi „eszefés” életérzéssel, amely hamarosan mindennapjaik részévé válik. A HÖK és az egyetem vezetésének közös szervezésében megvalósuló egyhetes tábor gazdag kulturális, szakmai és közösségi programkínálattal várta a résztvevőket, így az oktatók és a hallgatók szeptember 5-én, a tanévnyitón már ismerősként üdvözölhetik egymást.
A 2025 szeptemberében induló osztályok vezetőit bemutató sorozatunkban ezúttal a dokumentumfilm-rendező művész MA osztályának vezetőivel, Barlay Tamással és Moys Zoltánnal beszélgettünk. A Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézet oktatóival arra is kitértünk a felvételi eljárás menetének ismertetése mellett, hogyan találja meg egy dokumentumfilmes készülő alkotásának témáját.
Különleges lehetőségben részesült egyetemünk három zenésszínművész-hallgatója, amikor részt vett az MTVA szereplőválogatásán. A Karrieriroda által szervezett castingon a hallgatók a színházi előadói készségeik kiegészítéseként betekintést nyerhettek a televíziós műsorvezetés világába is.
A Színház- és Filmművészeti Egyetemen 2024-ben indított second unit-rendező képzés egyedülálló kezdeményezés a hazai felsőfokú művészképzésben. Az interjúban Gulyás Budával, a szak osztályvezetőjével beszélgettünk az elsőként végzett évfolyammal kapcsolatban szerzett tapasztalatairól, a szakma sajátosságairól és a jövő kihívásairól.
A szeptemberben induló elsőéves osztályok vezetőit bemutató sorozatunk következő szereplője Kiss József, a Soproni Petőfi Színház igazgatója – bár őt aligha kell bemutatnunk, hiszen évek óta oktat az SZFE-n. Gyakran dolgozik együtt a hallgatókkal, hiszen a soproni teátrum előadásaiban rendező-, valamint dramaturg- és színészhallgatók is közreműködnek. Hogyan juthatnak el ilyen felkérésekig a drámainstruktor-rendező szakos hallgatók és milyen többletet ad számukra ez a képzés? A tanévkezdésre hangolódva ezekről is beszélgettünk a Jászai Mari-díjas drámaíró-rendezővel.
A 2025 szeptemberében induló osztályok vezetőit bemutató sorozatunkban most Kozma András Németh Antal- és Hevesi Sándor-díjjal kitüntetett műfordító, dramaturggal beszélgettünk. A dramaturg osztály vezetőjével készült interjú során többek között az is szóba került, hogy a lexikális tudáson túl mit szeretne átadni tanítványainak.