Innovatív képzések és előkészítő programok indításának tervezése a Sinkovits Imre Színházművészeti Intézetben
A pályázati projekt keretében az SZFE Sinkovits Imre Színháztudományi Intézetében egy átfogó, komplex felkészítő programot hoztunk létre a színészképzésbe belépő fiatalok számára. Az oktatói felmérés eredményeinek alapján a program összeállítása során kiemelt figyelmet fordítottunk a belépő hallgatók személyes kompetenciáinak, készségeinek és előzetes ismereteinek fejlesztésére.
A projekt az előzetesen meghatározott tervek szerint haladt, a kutatási tervben megfogalmazottak szerint sikerült a munkát véghezvinni és a kitűzött célokat elérni. A tervezési szakaszban meghatározott célok és a projektmegvalósítási terv meghatározta a projekt folyamatát, és biztosította, hogy minden a legmagasabb színvonalon haladjon. A kutatási fázis során sikeresen összegyűjtöttük és elemeztük a szükséges adatokat, és a gyűjtött adatok értelmezése lehetővé tette számunkra, hogy mélyreható bepillantást nyerjünk a témába, és a legjobb módszereket dolgozzuk ki a kihívások kezelésére. Három fő területet azonosítottunk, ahol a felmérések szerint hiányosságok tapasztalhatók, ezeket figyelembe véve a technikai képzés modulja ezeknek a területeknek a fejlesztésére összpontosít. Az oktatók általános véleménye szerint a hallgatók személyes tényezői, mint az önbizalomhiány, a rossz tanulási technikák, az időkezelési képességek és a szakmai elvárásokkal kapcsolatos reális elképzelések terén van a legnagyobb szükség a fejlesztésre. Ezt figyelembe véve a személyes kompetencia fejlesztés modulja az önbizalom építését, az eredményesebb tanulási technikák elsajátítását, az időgazdálkodás fejlesztését, és a szakmai elvárásokkal kapcsolatos realitások tisztázását célozza. Az elméleti ismeretek hiánya is komoly gondot jelent pl. a színházi rendező képzésben. Az oktatók többsége megállapította, hogy a hallgatóknak nem csak az alapvető irodalomtörténeti és színháztudományi ismeretekkel, de az elméleti hátteret adó irodalmi és színházi elméletekkel is meg kell ismerkedniük. Ezt figyelembe véve az elméleti képzés modulja az irodalomtörténeti és elméleti ismeretek fejlesztésére fókuszál.
A projekt megvalósítása során a felmérésekből levont következtetések alapján azt láttuk, hogy a felkészítő leghatékonyabb formában online valósulhatna meg, mivel a fiatalok által kedvelt és jól használható digitális platformok népszerűsége és hatékonysága ezt indokolja. Elmondható, hogy a pályázati projekt során sikerült létrehoznunk egy komplex, strukturált és átfogó online felkészítő program vázlatát, amely a színházi képzésbe belépő fiatalok kompetenciahiányainak orvoslását célozza. A program nemcsak a technikai és elméleti ismeretek fejlesztésére fókuszál, hanem a személyes képességek és kompetenciák fejlesztésére is nagy hangsúlyt fektet. Meggyőződésünk, hogy a program hozzájárul a magyar színházi oktatás fejlődéséhez és a jövő színészgenerációjának magas szintű képzéséhez.
A pályázati időszakban 2023. május 19-én Innovációs projektek a Színház- és Filmművészeti Egyetemen elnevezésű konferencián a pályázati célokról és eredményekről beszámoló előadást tartottam.
Összefoglalva, a projekt minden szakasza sikeresen és hatékonyan került végrehajtásra, mind az előzetes tervek, mind a kutatási terv szerint. A projekt során elért eredmények összhangban vannak a projekt kezdetén meghatározott célkitűzésekkel.
Pilátus alakja a színpadon, a homokból hogyan válik emlékezet és mit rejtenek az őserdő által benőtt maja városok. A korábbi évekhez hasonlóan számos érdekes előadással, programmal várjuk hallgatóinkat már szeptember első hetében, hogy kreatívan induljunk neki a közös munkának.
Az idei Nyári Akadémián 81 leendő elsőéves hallgató vett részt a cívis városban, hogy megismerkedjen jövendőbeli évfolyamtársaival, oktatóival, és nem utolsósorban azzal az egyedi „eszefés” életérzéssel, amely hamarosan mindennapjaik részévé válik. A HÖK és az egyetem vezetésének közös szervezésében megvalósuló egyhetes tábor gazdag kulturális, szakmai és közösségi programkínálattal várta a résztvevőket, így az oktatók és a hallgatók szeptember 5-én, a tanévnyitón már ismerősként üdvözölhetik egymást.
A 2025 szeptemberében induló osztályok vezetőit bemutató sorozatunkban ezúttal a dokumentumfilm-rendező művész MA osztályának vezetőivel, Barlay Tamással és Moys Zoltánnal beszélgettünk. A Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézet oktatóival arra is kitértünk a felvételi eljárás menetének ismertetése mellett, hogyan találja meg egy dokumentumfilmes készülő alkotásának témáját.
Különleges lehetőségben részesült egyetemünk három zenésszínművész-hallgatója, amikor részt vett az MTVA szereplőválogatásán. A Karrieriroda által szervezett castingon a hallgatók a színházi előadói készségeik kiegészítéseként betekintést nyerhettek a televíziós műsorvezetés világába is.
A Színház- és Filmművészeti Egyetemen 2024-ben indított second unit-rendező képzés egyedülálló kezdeményezés a hazai felsőfokú művészképzésben. Az interjúban Gulyás Budával, a szak osztályvezetőjével beszélgettünk az elsőként végzett évfolyammal kapcsolatban szerzett tapasztalatairól, a szakma sajátosságairól és a jövő kihívásairól.
A szeptemberben induló elsőéves osztályok vezetőit bemutató sorozatunk következő szereplője Kiss József, a Soproni Petőfi Színház igazgatója – bár őt aligha kell bemutatnunk, hiszen évek óta oktat az SZFE-n. Gyakran dolgozik együtt a hallgatókkal, hiszen a soproni teátrum előadásaiban rendező-, valamint dramaturg- és színészhallgatók is közreműködnek. Hogyan juthatnak el ilyen felkérésekig a drámainstruktor-rendező szakos hallgatók és milyen többletet ad számukra ez a képzés? A tanévkezdésre hangolódva ezekről is beszélgettünk a Jászai Mari-díjas drámaíró-rendezővel.
A 2025 szeptemberében induló osztályok vezetőit bemutató sorozatunkban most Kozma András Németh Antal- és Hevesi Sándor-díjjal kitüntetett műfordító, dramaturggal beszélgettünk. A dramaturg osztály vezetőjével készült interjú során többek között az is szóba került, hogy a lexikális tudáson túl mit szeretne átadni tanítványainak.
A ma induló Ördögkatlan Fesztiválon a Színház- és Filmművészeti Egyetem öt előadással képviselteti magát. Az érdeklődők láthatják a Prométheusz-projektet, a Merülő Szaturnuszt, Az ember, akinek kőből volt a szíve című bábelőadást, A Spoon River-i holtakat és a Passiót.