Innovatív képzések és előkészítő programok indításának tervezése a Sinkovits Imre Színházművészeti Intézetben
A pályázati projekt keretében az SZFE Sinkovits Imre Színháztudományi Intézetében egy átfogó, komplex felkészítő programot hoztunk létre a színészképzésbe belépő fiatalok számára. Az oktatói felmérés eredményeinek alapján a program összeállítása során kiemelt figyelmet fordítottunk a belépő hallgatók személyes kompetenciáinak, készségeinek és előzetes ismereteinek fejlesztésére.
A projekt az előzetesen meghatározott tervek szerint haladt, a kutatási tervben megfogalmazottak szerint sikerült a munkát véghezvinni és a kitűzött célokat elérni. A tervezési szakaszban meghatározott célok és a projektmegvalósítási terv meghatározta a projekt folyamatát, és biztosította, hogy minden a legmagasabb színvonalon haladjon. A kutatási fázis során sikeresen összegyűjtöttük és elemeztük a szükséges adatokat, és a gyűjtött adatok értelmezése lehetővé tette számunkra, hogy mélyreható bepillantást nyerjünk a témába, és a legjobb módszereket dolgozzuk ki a kihívások kezelésére. Három fő területet azonosítottunk, ahol a felmérések szerint hiányosságok tapasztalhatók, ezeket figyelembe véve a technikai képzés modulja ezeknek a területeknek a fejlesztésére összpontosít. Az oktatók általános véleménye szerint a hallgatók személyes tényezői, mint az önbizalomhiány, a rossz tanulási technikák, az időkezelési képességek és a szakmai elvárásokkal kapcsolatos reális elképzelések terén van a legnagyobb szükség a fejlesztésre. Ezt figyelembe véve a személyes kompetencia fejlesztés modulja az önbizalom építését, az eredményesebb tanulási technikák elsajátítását, az időgazdálkodás fejlesztését, és a szakmai elvárásokkal kapcsolatos realitások tisztázását célozza. Az elméleti ismeretek hiánya is komoly gondot jelent pl. a színházi rendező képzésben. Az oktatók többsége megállapította, hogy a hallgatóknak nem csak az alapvető irodalomtörténeti és színháztudományi ismeretekkel, de az elméleti hátteret adó irodalmi és színházi elméletekkel is meg kell ismerkedniük. Ezt figyelembe véve az elméleti képzés modulja az irodalomtörténeti és elméleti ismeretek fejlesztésére fókuszál.
A projekt megvalósítása során a felmérésekből levont következtetések alapján azt láttuk, hogy a felkészítő leghatékonyabb formában online valósulhatna meg, mivel a fiatalok által kedvelt és jól használható digitális platformok népszerűsége és hatékonysága ezt indokolja. Elmondható, hogy a pályázati projekt során sikerült létrehoznunk egy komplex, strukturált és átfogó online felkészítő program vázlatát, amely a színházi képzésbe belépő fiatalok kompetenciahiányainak orvoslását célozza. A program nemcsak a technikai és elméleti ismeretek fejlesztésére fókuszál, hanem a személyes képességek és kompetenciák fejlesztésére is nagy hangsúlyt fektet. Meggyőződésünk, hogy a program hozzájárul a magyar színházi oktatás fejlődéséhez és a jövő színészgenerációjának magas szintű képzéséhez.
A pályázati időszakban 2023. május 19-én Innovációs projektek a Színház- és Filmművészeti Egyetemen elnevezésű konferencián a pályázati célokról és eredményekről beszámoló előadást tartottam.
Összefoglalva, a projekt minden szakasza sikeresen és hatékonyan került végrehajtásra, mind az előzetes tervek, mind a kutatási terv szerint. A projekt során elért eredmények összhangban vannak a projekt kezdetén meghatározott célkitűzésekkel.
Idén Lázár Balázs színész-költő, a Színház- és Filmművészeti Egyetem oktatója, valamint a negyedéves dramaturg hallgatók társosztályvezetője, vehette át az Országút folyóirat különdíját a balatonfüredi 33. Salvatore Quasimodo Nemzetközi Költőversenyen. Lázár Balázs két versével – Óda a mesterséges intelligenciához és Íme, hát a vers – érdemelte ki az elismerést.
Az Alkotóműhelyek Hete keretében, a Karrieriroda szervezésében tartott telt házas interaktív workshopon nyerhettek betekintést a hallgatók a Közszolgálati Médiaakadémia Alapítvány Tehetséggondozó Programjába. Az impozáns Led-stúdióban megrendezett eseményen az alapítvány ügyvezető igazgatója Apró Georgina, és az M5 csatorna vezető szerkesztője, Merkl László ismertette a program részleteit.
A testhorror műfajának világhírű alkotója, David Cronenberg a Színház- és Filmművészeti Egyetem meghívására szeptember 19-én az Uránia Nemzeti Filmszínházban tart mesterkurzust a Budapesti Klasszikus Film Maraton programjának keretében.
Az idei őszi szemeszterben ismét színes nemzetközi közösséggel bővült a Színház- és Filmművészeti Egyetem: 15 Erasmus-hallgató kezdte meg tanulmányait intézményünkben. Az érdeklődők Litvániából, Szlovákiából, Spanyolországból, Németországból, Romániából és Hollandiából érkeztek Budapestre.
Nyolcadik alkalommal rendezik meg a Budapesti Klasszikus Film Maratont, amely az elmúlt években Európa egyik legfontosabb, restaurált filmklasszikusokat bemutató fesztiváljává nőtte ki magát. A rendezvény mára nemcsak a magyar és külföldi filmrajongók, hanem a nemzetközi szakma számára is kiemelt eseménnyé vált: a világ számos Oscar-díjas és világhírű alkotója fordult már meg vendégként Budapesten.
A 2025-ös esztendő díszoklevél-átadó ünnepsége ismét bebizonyította, hogy a Színház- és Filmművészeti Egyetem büszkén őrzi a hagyományait. A Karrieriroda és a Kommunikációs és Marketingigazgatóság szervezésében létrejött esemény volt az évkezdés legünnepélyesebb pillanata.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) 2025. szeptember 5-én tartotta jubileumi tanévnyitóját az Uránia Nemzeti Filmszínházban, ahol közel 160 elsőéves hallgatót köszöntöttek. Az esemény keretében 45 művész jubileumi arany-, gyémánt- és vasdiplomát vehetett át.
Mit üzen ma az Oidipusz-történet? Adam Ledger, a Birminghami Egyetem rendezője most először állít színpadra darabot az SZFE hallgatóival. Martin Crimp A többit láttad már a moziban című művének hazai premierje igazi összmunkával jön létre: dramaturgok, drámainstruktorok, színészek és egy oktató dolgoztak együtt, hogy kortárs közegben szólaltassák meg Euripidész klasszikusát.