Innovatív képzések és előkészítő programok indításának tervezése a Sinkovits Imre Színházművészeti Intézetben
A pályázati projekt keretében az SZFE Sinkovits Imre Színháztudományi Intézetében egy átfogó, komplex felkészítő programot hoztunk létre a színészképzésbe belépő fiatalok számára. Az oktatói felmérés eredményeinek alapján a program összeállítása során kiemelt figyelmet fordítottunk a belépő hallgatók személyes kompetenciáinak, készségeinek és előzetes ismereteinek fejlesztésére.
A projekt az előzetesen meghatározott tervek szerint haladt, a kutatási tervben megfogalmazottak szerint sikerült a munkát véghezvinni és a kitűzött célokat elérni. A tervezési szakaszban meghatározott célok és a projektmegvalósítási terv meghatározta a projekt folyamatát, és biztosította, hogy minden a legmagasabb színvonalon haladjon. A kutatási fázis során sikeresen összegyűjtöttük és elemeztük a szükséges adatokat, és a gyűjtött adatok értelmezése lehetővé tette számunkra, hogy mélyreható bepillantást nyerjünk a témába, és a legjobb módszereket dolgozzuk ki a kihívások kezelésére. Három fő területet azonosítottunk, ahol a felmérések szerint hiányosságok tapasztalhatók, ezeket figyelembe véve a technikai képzés modulja ezeknek a területeknek a fejlesztésére összpontosít. Az oktatók általános véleménye szerint a hallgatók személyes tényezői, mint az önbizalomhiány, a rossz tanulási technikák, az időkezelési képességek és a szakmai elvárásokkal kapcsolatos reális elképzelések terén van a legnagyobb szükség a fejlesztésre. Ezt figyelembe véve a személyes kompetencia fejlesztés modulja az önbizalom építését, az eredményesebb tanulási technikák elsajátítását, az időgazdálkodás fejlesztését, és a szakmai elvárásokkal kapcsolatos realitások tisztázását célozza. Az elméleti ismeretek hiánya is komoly gondot jelent pl. a színházi rendező képzésben. Az oktatók többsége megállapította, hogy a hallgatóknak nem csak az alapvető irodalomtörténeti és színháztudományi ismeretekkel, de az elméleti hátteret adó irodalmi és színházi elméletekkel is meg kell ismerkedniük. Ezt figyelembe véve az elméleti képzés modulja az irodalomtörténeti és elméleti ismeretek fejlesztésére fókuszál.
A projekt megvalósítása során a felmérésekből levont következtetések alapján azt láttuk, hogy a felkészítő leghatékonyabb formában online valósulhatna meg, mivel a fiatalok által kedvelt és jól használható digitális platformok népszerűsége és hatékonysága ezt indokolja. Elmondható, hogy a pályázati projekt során sikerült létrehoznunk egy komplex, strukturált és átfogó online felkészítő program vázlatát, amely a színházi képzésbe belépő fiatalok kompetenciahiányainak orvoslását célozza. A program nemcsak a technikai és elméleti ismeretek fejlesztésére fókuszál, hanem a személyes képességek és kompetenciák fejlesztésére is nagy hangsúlyt fektet. Meggyőződésünk, hogy a program hozzájárul a magyar színházi oktatás fejlődéséhez és a jövő színészgenerációjának magas szintű képzéséhez.
A pályázati időszakban 2023. május 19-én Innovációs projektek a Színház- és Filmművészeti Egyetemen elnevezésű konferencián a pályázati célokról és eredményekről beszámoló előadást tartottam.
Összefoglalva, a projekt minden szakasza sikeresen és hatékonyan került végrehajtásra, mind az előzetes tervek, mind a kutatási terv szerint. A projekt során elért eredmények összhangban vannak a projekt kezdetén meghatározott célkitűzésekkel.
A ma induló Ördögkatlan Fesztiválon a Színház- és Filmművészeti Egyetem öt előadással képviselteti magát. Az érdeklődők láthatják a Prométheusz-projektet, a Merülő Szaturnuszt, Az ember, akinek kőből volt a szíve című bábelőadást, A Spoon River-i holtakat és a Passiót.
Negyedéves dramaturghallgatónk, Szalánczi Ágota részt vett az SZFE szervezésében megvalósult Nemzetközi Színházi Műhely munkájában. A workshopról tartott beszámolója az alábbiakban olvasható, amely a kaposvári MATE részvételével, valamint 5 különböző ország – Románia, Peru, Spanyolország, Bulgária és Mongólia – színházi iskoláit képviselő színészmesterség-tanárok és fiatal színész-, illetve rendezőhallgatók közreműködésével zajlott.
A Színház- és Filmművészeti Egyetemen közel 160 hallgató kezdi meg tanulmányait 2025 szeptemberében. Idén összesen 95 907 jelentkező került be a magyarországi felsőoktatásba.
Az SZFE két hallgatója, Balogh Benjámin és Czene-Polgár Donát egy önálló projekt megvalósításába kezdett, amely a Z generációs alkotókat állítja a középpontba. A kezdeményezés párbeszédet teremt nemcsak a művészeti ágak, hanem generációk között is – és talán közelebb visz annak megértéséhez, hogyan gondolkodnak ma a legfiatalabb alkotók a világról. Az SZFE Szakkollégium támogatásával futó projekt ötletgazdáival a megvalósulás második fázisában beszélgettünk eddigi tapasztalataikról és a lehetséges végkifejletről.
Oravecz Adrienn elsőéves látványtervező hallgatónk rendhagyó felkérésnek tett eleget: jelmezt tervezett a 33. Kék Madár Fesztivál számára, amely beteg gyermekek gyógykezelésére gyűjt adományokat. A felkérés körülményeiről és a fesztivál tapasztalatairól beszélgettünk vele.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem másodéves színészhallgatói nagy sikerrel mutatták be vizsgaelőadásukat az Avignoni Fesztivál OFF programjában. A produkció a Szegedi Pinceszínház ajánlására jutott el a nemzetközi eseményre, ahol a fiatal művészek az európai kortárs színház egyik legfontosabb fórumán szerezhettek értékes szakmai tapasztalatokat.
Egy nagyszabású külföldi turné, Az átváltozás bemutatója és egy sikeres, de egyben megterhelő felvételi időszak – Herczeg Tamásnak, a Színházművészeti Intézet vezetőjének nem kevés elfoglaltságot hozott az elmúlt pár hónap és a kihívásokból a továbbiakban sem lesz hiány. Szeptembertől az elsőéves drámajátékosok osztályvezetője lesz, majd januártól a Békéscsabai Jókai Színház igazgatója. A felvételin tapasztaltakról, a színészoktatás helyzetéről és az alkotói pályájának alakulásáról is beszélgettünk.
Negyedik alkalommal szervezte meg az Educatio+ Konferenciát a HÖOK (Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája) 2025. július 9-én, Kápolnásnyéken, ahol egyetemünket a Karrieriroda és diáktanácsadó vezetője, Wild Mónika képviselte a fiatalok és a kultúra kapcsolatát boncolgató kerekasztal-beszélgetésen.