SZFE VOD és filmanalízis szolgáltatás
A projekt egy VOD jellegű hozzáférés kialakításának megtervezésére összpontosított az egyetemi honlap felületén, amely az egyetem archívumából az SZFE-n végzett hallgatók anyagaira koncentrál, vizsgafilmeket is beleértve. A tervezet szerint az Egyetem minden filmet összekapcsol egy vetítést követő filmanalízissel, ami oktatási tartalmat is képez. Minden tartalom akadálymentesítésre kerül, továbbá az archív filmek és a kapcsolódó szakmai elemzések új, értékes kínálatát hozza létre egyetemi színvonalon, garantált tudásbázis alapján. Az elemzési módszertanokat az Egyetem értékmentő, kultúrateremtó adaptációból származó tartalmakkal biztosítja.
A célcsoportok között nagy hangsúlyt fektetünk a fogyatékkal élőkre. Célcsoportokba tartoznak továbbá a filmrajongók, a szakmabeliek, a leendő hallgatók, a felnőttképzésben résztvevők, de akár filmes tematikával rendelkező képző intézmények is.
A projektnek kifejezetten kultúraformáló hatása lesz, ráadásul az anyagok oktatási felhasználása a képzések színvonalát is nagy mértékben emelheti. A projekt kommunikálható célja egy jövőbeli platformfejlesztés megteremtése. A valós cél, hogy összeálljon az a csapat, amely tagjainak ez rendszer szívüggyé válik, és segítik a kifejlődését hosszú távon.
A projekt hatásaiként olyan minőségi tananyagok jönnek létre, amelyek korábbi SZFE-s hallgatók munkáiból meríthet, egyben a tiszteletet is lerójuk az Egyetem korábbi hallgatói előtt.
Továbbá az akadálymentesítés közben létrehozzuk a filmek feliratozását, audio-narrációját. A feliratok segítségével és a platform továbbfejlesztésével lehetséges a szolgáltatást nyitni külföldi érdeklődők felé is. A külföldi nyitás szolgálhat oktatási célokat is (ERSAMUS+), de jelentős piacot jelenthet a nemzetközi filmrajongók táborában.
Ellinger Edina és Ács Norbert ugyanolyan fanatikusai a bábművészetnek, annak szerepéről és oktatásáról is egyet gondolnak. Így nem meglepő, hogy huszonegy éve egymás szakmai támaszai, és hogy idén együtt indítanak osztályt az SZFE-n. Az elsős osztályok vezetőit bemutató sorozatunkban ezúttal velük beszélgettünk.
Pilátus alakja a színpadon, a homokból hogyan válik emlékezet és mit rejtenek az őserdő által benőtt maja városok. A korábbi évekhez hasonlóan számos érdekes előadással, programmal várjuk hallgatóinkat már szeptember első hetében, hogy kreatívan induljunk neki a közös munkának.
Az idei Nyári Akadémián 81 leendő elsőéves hallgató vett részt a cívis városban, hogy megismerkedjen jövendőbeli évfolyamtársaival, oktatóival, és nem utolsósorban azzal az egyedi „eszefés” életérzéssel, amely hamarosan mindennapjaik részévé válik. A HÖK és az egyetem vezetésének közös szervezésében megvalósuló egyhetes tábor gazdag kulturális, szakmai és közösségi programkínálattal várta a résztvevőket, így az oktatók és a hallgatók szeptember 5-én, a tanévnyitón már ismerősként üdvözölhetik egymást.
A 2025 szeptemberében induló osztályok vezetőit bemutató sorozatunkban ezúttal a dokumentumfilm-rendező művész MA osztályának vezetőivel, Barlay Tamással és Moys Zoltánnal beszélgettünk. A Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézet oktatóival arra is kitértünk a felvételi eljárás menetének ismertetése mellett, hogyan találja meg egy dokumentumfilmes készülő alkotásának témáját.
Különleges lehetőségben részesült egyetemünk három zenésszínművész-hallgatója, amikor részt vett az MTVA szereplőválogatásán. A Karrieriroda által szervezett castingon a hallgatók a színházi előadói készségeik kiegészítéseként betekintést nyerhettek a televíziós műsorvezetés világába is.
A Színház- és Filmművészeti Egyetemen 2024-ben indított second unit-rendező képzés egyedülálló kezdeményezés a hazai felsőfokú művészképzésben. Az interjúban Gulyás Budával, a szak osztályvezetőjével beszélgettünk az elsőként végzett évfolyammal kapcsolatban szerzett tapasztalatairól, a szakma sajátosságairól és a jövő kihívásairól.
A szeptemberben induló elsőéves osztályok vezetőit bemutató sorozatunk következő szereplője Kiss József, a Soproni Petőfi Színház igazgatója – bár őt aligha kell bemutatnunk, hiszen évek óta oktat az SZFE-n. Gyakran dolgozik együtt a hallgatókkal, hiszen a soproni teátrum előadásaiban rendező-, valamint dramaturg- és színészhallgatók is közreműködnek. Hogyan juthatnak el ilyen felkérésekig a drámainstruktor-rendező szakos hallgatók és milyen többletet ad számukra ez a képzés? A tanévkezdésre hangolódva ezekről is beszélgettünk a Jászai Mari-díjas drámaíró-rendezővel.
A 2025 szeptemberében induló osztályok vezetőit bemutató sorozatunkban most Kozma András Németh Antal- és Hevesi Sándor-díjjal kitüntetett műfordító, dramaturggal beszélgettünk. A dramaturg osztály vezetőjével készült interjú során többek között az is szóba került, hogy a lexikális tudáson túl mit szeretne átadni tanítványainak.