POC projekt, szakmai vezető: dr. László-Gulyás Dóra, közreműködött a Fiatal Alkotók a Művészetért Egyesület

2023 augusztus 21., hétfő 02:18.
POC
Share

Interaktív pilot tananyagfejlesztés Arany János Ágnes Asszony című balladája alapján – Új lehetőségek a dráma oktatásában

A Színház- és Filmművészeti Egyetem és a Fiatal Alkotók a Művészetért Egyesület Interaktív pilot tananyagot fejlesztett Arany János Ágnes Asszony című balladája alapján. A közszféra és a magánszféra együttes közös eredményterméke, az innovatív oktatási módszer koncepcióvázlata és óravázlata a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal által támogatott 2019-1.2.1-EGYETEMI-ÖKO-2019-00024 kódszámú Egyetemi tudás- és szellemi tulajdon menedzsment központ létrehozása az SZFE-n című projekt keretében valósult meg.

A dráma oktatása és a színházi nevelés fontos szerepet játszanak a magyar oktatási rendszerben. Arany János Ágnes Asszony című balladája alapján készült interaktív pilot tananyag új lehetőségeket kínál az általános és középiskolai drámatanítás gyakorlati megvalósításához.

A pilot az első olyan tankönyvrészlet, amely a Nemzeti Alaptanterv dráma és színház tárgyának tanmenetéhez igazodva tematikusan bontott, elméleti és gyakorlati anyagokat kínál az oktatóknak. A dráma oktatásának, a színházi nevelésnek, ami a művészetpedagógiának több ágát integrálja, valamint a kortárs média eszközeit is felhasználja. A tananyag elméleti alapokat és kidolgozott óravázlatokat nyújt, amelyek segítségével az oktatók könnyen felkészülhetnek az órákra.

A dráma és színház tevékenységei kulcsfontosságúak a Nemzeti Alaptantervben meghatározott kompetenciák fejlesztésében. A tankönyv tematikája és óravázlatai szorosan illeszkednek az Alaptantervben felvázolt célokhoz és kompetenciákhoz. A tankönyv lehetőséget ad a tanároknak a fejlesztő, tanulást támogató és az összegző-minősítő eszközök közötti választásra, amely a NAT irányelveivel összhangban áll.

A tankönyv elsődleges célközönsége az általános iskola 7. és 8. osztályában, valamint a középiskolák alsó tagozataiban dráma és színház tantárgyat tanító pedagógusok. A kidolgozott órák és segédletek segítségével jelentősen csökkenthető az órákra való felkészülési idő. A tankönyv másodlagos célközönsége a dráma tanári szakképzésben résztvevő hallgatók. Az elméleti háttér kidolgozottsági szintje és kapcsolódása a tematikus óravázlatokhoz, kiváló lehetőség a szakmát elsajátítani kívánók számára, hogy a könyv adottságait kihasználva az egyetemről kilépve, magabiztosan kezdhessék el a tantárgy tanítását.

Harmadlagos célközönség maguk a diákok. A szakirányok integráltságnak köszönhetően, a diákok rendkívül komplex és átfogó tapasztalattal és tudással gazdagodnak. A frontális oktatáson Interaktív pilot tananyagfejlesztés Arany János Ágnes Asszony című balladája alapján? túlmutató, interaktív, közösségi élményekben lesz részük, nevezhetjük élménypedagógiának.

A tankönyv ambiciózus vállalása, hogy a drámapedagógia és a színházi nevelés több ágát integráltan, tematikusan alkalmazza. Ezek az ágak ámbár elkülöníthetőek egymástól, közös vonásuk, hogy a gondolatok és az ebből eredő viselkedésmintákat nem tényként, hanem alapanyagként kezeli. Nem tesz állításokat, hanem keretet ad, amiben egymáshoz képest, úgymond egy közösségi vákuumban kísérletezhet az egyén. A játékok és gyakorlatok által biztosított határokon belül akár szerepből, akár saját magunk perspektívájából, de a közösség tükrén keresztül reflektálhatunk magunkra és a környezetünkre.

Az interaktív tananyagfejlesztés fontossága a Z generáció oktatásában – Új megközelítések a digitális tanulásra való felkészítésben

A digitális korban a tanulás és az oktatás új kihívások elé néz. A Z generáció tagjai, akiket gyakran „digitális bennszülötteknek” neveznek, már fiatal koruktól kezdve szinte minden területen érintkeznek a technológiával. Ezért kiemelkedően fontos, hogy az oktatási rendszer is alkalmazkodjon ehhez a változó környezethez. Az interaktív tananyagfejlesztés, mint új megközelítés, lehetőséget kínál a Z generáció oktatásában való hatékonyabb részvételre és motivációra.

Az interaktív tananyagfejlesztés olyan módszert jelent, amely a digitális technológiák és eszközök segítségével interaktív és dinamikus tanulási élményt nyújt. Ennek számos előnye van a Z generáció számára. Először is, a digitális platformok és eszközök a Z generáció tagjainak természetes környezetét tükrözik, ami hozzájárul a motiváció növeléséhez és az érdeklődés fenntartásához. Másodszor, az interaktív tananyagok lehetővé teszik az egyéni tempóban való tanulást és a differenciált oktatást, ami segít az egyéni szükségletek kielégítésében. Harmadszor, az interaktív elemek, például játékos feladatok, virtuális szimulációk és kérdőívek, aktív részvételt biztosítanak a tanulók számára, ami mélyebb megértést és megtartást eredményezhet.

A Z generáció tagjai olyan digitális környezetben nőttek fel, ahol az információhoz való hozzáférés könnyű és gyors. Ezért a hagyományos, lineáris tananyagok és passzív ismeretszerzési módszerek gyakran nem elégítik ki az igényeiket. A Z generáció tagjai aktív részvételt, vizuális elemeket és interaktív tartalmakat várnak el a tanulási folyamatban. Az interaktív tananyagfejlesztés lehetővé teszi a tananyag személyre szabását, a vizuális és auditív elemek gazdagítását, valamint az egyedi tanulási utak kialakítását, ezáltal megfelelve a Z generáció tanulási preferenciáinak.

Az oktatásban a motiváció rendkívül fontos tényező a tanulási eredményesség szempontjából. A Z generáció tagjai gyakran elterelhetők és gyorsan elveszítik érdeklődésüket a hagyományos tananyagokkal szemben. Az interaktív tananyagfejlesztés lehetővé teszi az interaktív és izgalmas tanulási élmények nyújtását, amelyek fokozzák a tanulók motivációját és elkötelezettségét. A motivált tanulók nagyobb valószínűséggel érik el a jobb eredményeket, és nagyobb valószínűséggel fejlesztik tovább azáltal szerzett tudásukat.

A Z generáció tagjai a jövő társadalmának és munkaerőpiacának lesznek a meghatározó részei. Az ő felkészítésük a digitális környezetre és a kritikai gondolkodásra létfontosságú a társadalmi és gazdasági fejlődés szempontjából. Az interaktív tananyagfejlesztés lehetővé teszi az olyan kulcsfontosságú készségek, mint a problémamegoldás, a kreativitás, a kommunikáció és a technológiahasználat fejlesztését. Ezen készségek birtokában a Z generáció tagjai jobb esélyekkel indulnak majd a munkaerőpiacon, és hozzájárulnak a gazdasági növekedéshez és innovációhoz.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem küldetése, hogy sokak számára könnyen elérhetővé tegye a színházművészeti és filmművészeti felsőoktatási képzésbe való becsatlakozás lehetőségét. Az interaktív pilot tananyagfejlesztés kezdeményezése is ennek a küldetésnek a megvalósítására törekszik, hiszen a tananyagok segítségével a diákokhoz közelebb kerülnek a művészetek.

Az interaktív pilot tananyagfejlesztés révén a Színház- és Filmművészeti Egyetem és a Fiatal Alkotók a Művészetért Egyesület közösen olyan innovatív megoldásokat kínálnak, amelyek a dráma oktatásának új lehetőségeit nyitják meg. Ez a kezdeményezés hozzájárul az oktatási módszerek és eszközök fejlődéséhez, inspirációt adhat más intézményeknek és szakembereknek is a pedagógiai innováció terén.

Egyéb hírek

Színészlegendák nyomában: múlt és jelen találkozása a színpadon – Interjú Pápai Erikával

Rendhagyó előadással tisztelegtek a magyar színjátszás ikonikus alakjai előtt az SZFE harmadéves prózaiszínművész szakos hallgatói, akik Mensáros László, Domján Edit, Tolnay Klári, Soós Imre és társaik küzdelmeit, valamint művészi örökségét jelenítették meg Színészportrék címmel. A próbafolyamatról a rendezővel, Pápai Erika színművésszel, zenés színészi gyakorlat oktatónkkal beszélgettünk.

Nagy siker a Fejes Szabolcs rendezésében bemutatott Liliom

Molnár Ferenc klasszikusát a Színház- és Filmművészeti Egyetem negyedéves rendező szakos hallgatója, Fejes Szabolcs állította színpadra a Nemzeti Színház Gobbi Hilda Színpadán. A fiatal rendező, aki a hallgatói évek során már több produkcióval is bemutatkozott, ezúttal a Liliomot tette sajátos látásmóddal és különleges rendezői koncepcióval személyessé és aktuálissá.

Antifilozófusok az SZFE-n

A Színház- és Filmművészeti Egyetem, valamint a L’Harmattan Kiadó közös kiadásában megjelenő SZFE Könyvek sorozat új kötete Kocziszky Éva Antifilozófusok II. Radikális gondolkodás a művészet tükrében című műve. A nemrég megjelent monográfia tudatosan is törekszik a közérthetőségre, így az SZFE másod- és harmadéves dramaturgjai a könyvben szereplő gondolatokra reflektálva kísérletet tettek arra, hogy élménypedagógiával színre vigyék a könyvben szereplő filozófusok gondolatait.

„A színház komplexitása fogott meg” – Interjú Ferenczy-Nagy Boglárkával, az SZFE végzős hallgatójával

Az ókori görög drámák inspirálják, saját darabjaiban pedig a mai társadalmi kérdéseket boncolgatja. Végzős hallgatóinkat bemutató sorozatunkban most fizikai színházi rendező és koreográfus szakos hallgatónk, Ferenczy-Nagy Boglárka mesél művészi útjáról, egyetemi éveiről és jövőbeli elképzeléseiről.

 

Nemzetközi turnéra indul Herczeg T. Tamás rendezése

Hét határon túli helyszínen mutatják be a közeljövőben a Békéscsabai Jókai Színház Idegenek és ismerősök című darabját, amelyet Zalán Tibor írt Munkácsy Mihály és Jókai Mór fiktív találkozásáról. A darabnak a rendező és egyben az SZFE intézetvezetője, Herczeg T. Tamás személyén túl is számos közös vonatkozása van az egyetemmel.

Derzsi Mátyás rövidfilmje a Budapest Ritmo Filmnapokon

Április 4. és 5. között beszélgetések és lemezvásár kísérik a film és zene kapcsolatát megjelenítő Budapest Ritmo Filmnapokat a Toldi moziban. A szombati nap programjának részeként bemutatkozik majd tavaly végzett hallgatónk, Derzsi Mátyás Csókot kaptam az ördögtől című filmje is, a vetítést pedig szakmai kerekasztal-beszélgetés követi majd.

Állami kitüntetésben részesült mesteroktatónk és nemrég végzett hallgatónk is

Március 15-e alkalmából átadták a legmagasabb állami kitüntetéseket a Vigadóban. Egyetemünk mesteroktatója, Berzsenyi Krisztina és filmoperatőr-művész MA szakon nemrég végzett hallgatónk, Krulik Marcell is elismerésben részesült.

Koncz Gábor kapta az idei Kossuth-nagydíjat

Március 15-e alkalmából átadták a Vigadóban a legmagasabb állami kitüntetéseket, a Kossuth-díjakat. A nagydíjat idén a 86 éves Koncz Gábor színművésznek ítélték oda, Lajos Tamás, a Színház- és Filmművészeti Egyetemért Alapítvány kuratóriumának tagja pedig Kossuth-díjban részesült.

Több betöltése Több betöltése
Széchenyi Terv Plusz
Széchenyi 2020