POC projekt, szakmai vezető: dr. László-Gulyás Dóra, közreműködött a Fiatal Alkotók a Művészetért Egyesület

2023 augusztus 21., hétfő 02:18.
POC
Share

Interaktív pilot tananyagfejlesztés Arany János Ágnes Asszony című balladája alapján – Új lehetőségek a dráma oktatásában

A Színház- és Filmművészeti Egyetem és a Fiatal Alkotók a Művészetért Egyesület Interaktív pilot tananyagot fejlesztett Arany János Ágnes Asszony című balladája alapján. A közszféra és a magánszféra együttes közös eredményterméke, az innovatív oktatási módszer koncepcióvázlata és óravázlata a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal által támogatott 2019-1.2.1-EGYETEMI-ÖKO-2019-00024 kódszámú Egyetemi tudás- és szellemi tulajdon menedzsment központ létrehozása az SZFE-n című projekt keretében valósult meg.

A dráma oktatása és a színházi nevelés fontos szerepet játszanak a magyar oktatási rendszerben. Arany János Ágnes Asszony című balladája alapján készült interaktív pilot tananyag új lehetőségeket kínál az általános és középiskolai drámatanítás gyakorlati megvalósításához.

A pilot az első olyan tankönyvrészlet, amely a Nemzeti Alaptanterv dráma és színház tárgyának tanmenetéhez igazodva tematikusan bontott, elméleti és gyakorlati anyagokat kínál az oktatóknak. A dráma oktatásának, a színházi nevelésnek, ami a művészetpedagógiának több ágát integrálja, valamint a kortárs média eszközeit is felhasználja. A tananyag elméleti alapokat és kidolgozott óravázlatokat nyújt, amelyek segítségével az oktatók könnyen felkészülhetnek az órákra.

A dráma és színház tevékenységei kulcsfontosságúak a Nemzeti Alaptantervben meghatározott kompetenciák fejlesztésében. A tankönyv tematikája és óravázlatai szorosan illeszkednek az Alaptantervben felvázolt célokhoz és kompetenciákhoz. A tankönyv lehetőséget ad a tanároknak a fejlesztő, tanulást támogató és az összegző-minősítő eszközök közötti választásra, amely a NAT irányelveivel összhangban áll.

A tankönyv elsődleges célközönsége az általános iskola 7. és 8. osztályában, valamint a középiskolák alsó tagozataiban dráma és színház tantárgyat tanító pedagógusok. A kidolgozott órák és segédletek segítségével jelentősen csökkenthető az órákra való felkészülési idő. A tankönyv másodlagos célközönsége a dráma tanári szakképzésben résztvevő hallgatók. Az elméleti háttér kidolgozottsági szintje és kapcsolódása a tematikus óravázlatokhoz, kiváló lehetőség a szakmát elsajátítani kívánók számára, hogy a könyv adottságait kihasználva az egyetemről kilépve, magabiztosan kezdhessék el a tantárgy tanítását.

Harmadlagos célközönség maguk a diákok. A szakirányok integráltságnak köszönhetően, a diákok rendkívül komplex és átfogó tapasztalattal és tudással gazdagodnak. A frontális oktatáson Interaktív pilot tananyagfejlesztés Arany János Ágnes Asszony című balladája alapján? túlmutató, interaktív, közösségi élményekben lesz részük, nevezhetjük élménypedagógiának.

A tankönyv ambiciózus vállalása, hogy a drámapedagógia és a színházi nevelés több ágát integráltan, tematikusan alkalmazza. Ezek az ágak ámbár elkülöníthetőek egymástól, közös vonásuk, hogy a gondolatok és az ebből eredő viselkedésmintákat nem tényként, hanem alapanyagként kezeli. Nem tesz állításokat, hanem keretet ad, amiben egymáshoz képest, úgymond egy közösségi vákuumban kísérletezhet az egyén. A játékok és gyakorlatok által biztosított határokon belül akár szerepből, akár saját magunk perspektívájából, de a közösség tükrén keresztül reflektálhatunk magunkra és a környezetünkre.

Az interaktív tananyagfejlesztés fontossága a Z generáció oktatásában – Új megközelítések a digitális tanulásra való felkészítésben

A digitális korban a tanulás és az oktatás új kihívások elé néz. A Z generáció tagjai, akiket gyakran „digitális bennszülötteknek” neveznek, már fiatal koruktól kezdve szinte minden területen érintkeznek a technológiával. Ezért kiemelkedően fontos, hogy az oktatási rendszer is alkalmazkodjon ehhez a változó környezethez. Az interaktív tananyagfejlesztés, mint új megközelítés, lehetőséget kínál a Z generáció oktatásában való hatékonyabb részvételre és motivációra.

Az interaktív tananyagfejlesztés olyan módszert jelent, amely a digitális technológiák és eszközök segítségével interaktív és dinamikus tanulási élményt nyújt. Ennek számos előnye van a Z generáció számára. Először is, a digitális platformok és eszközök a Z generáció tagjainak természetes környezetét tükrözik, ami hozzájárul a motiváció növeléséhez és az érdeklődés fenntartásához. Másodszor, az interaktív tananyagok lehetővé teszik az egyéni tempóban való tanulást és a differenciált oktatást, ami segít az egyéni szükségletek kielégítésében. Harmadszor, az interaktív elemek, például játékos feladatok, virtuális szimulációk és kérdőívek, aktív részvételt biztosítanak a tanulók számára, ami mélyebb megértést és megtartást eredményezhet.

A Z generáció tagjai olyan digitális környezetben nőttek fel, ahol az információhoz való hozzáférés könnyű és gyors. Ezért a hagyományos, lineáris tananyagok és passzív ismeretszerzési módszerek gyakran nem elégítik ki az igényeiket. A Z generáció tagjai aktív részvételt, vizuális elemeket és interaktív tartalmakat várnak el a tanulási folyamatban. Az interaktív tananyagfejlesztés lehetővé teszi a tananyag személyre szabását, a vizuális és auditív elemek gazdagítását, valamint az egyedi tanulási utak kialakítását, ezáltal megfelelve a Z generáció tanulási preferenciáinak.

Az oktatásban a motiváció rendkívül fontos tényező a tanulási eredményesség szempontjából. A Z generáció tagjai gyakran elterelhetők és gyorsan elveszítik érdeklődésüket a hagyományos tananyagokkal szemben. Az interaktív tananyagfejlesztés lehetővé teszi az interaktív és izgalmas tanulási élmények nyújtását, amelyek fokozzák a tanulók motivációját és elkötelezettségét. A motivált tanulók nagyobb valószínűséggel érik el a jobb eredményeket, és nagyobb valószínűséggel fejlesztik tovább azáltal szerzett tudásukat.

A Z generáció tagjai a jövő társadalmának és munkaerőpiacának lesznek a meghatározó részei. Az ő felkészítésük a digitális környezetre és a kritikai gondolkodásra létfontosságú a társadalmi és gazdasági fejlődés szempontjából. Az interaktív tananyagfejlesztés lehetővé teszi az olyan kulcsfontosságú készségek, mint a problémamegoldás, a kreativitás, a kommunikáció és a technológiahasználat fejlesztését. Ezen készségek birtokában a Z generáció tagjai jobb esélyekkel indulnak majd a munkaerőpiacon, és hozzájárulnak a gazdasági növekedéshez és innovációhoz.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem küldetése, hogy sokak számára könnyen elérhetővé tegye a színházművészeti és filmművészeti felsőoktatási képzésbe való becsatlakozás lehetőségét. Az interaktív pilot tananyagfejlesztés kezdeményezése is ennek a küldetésnek a megvalósítására törekszik, hiszen a tananyagok segítségével a diákokhoz közelebb kerülnek a művészetek.

Az interaktív pilot tananyagfejlesztés révén a Színház- és Filmművészeti Egyetem és a Fiatal Alkotók a Művészetért Egyesület közösen olyan innovatív megoldásokat kínálnak, amelyek a dráma oktatásának új lehetőségeit nyitják meg. Ez a kezdeményezés hozzájárul az oktatási módszerek és eszközök fejlődéséhez, inspirációt adhat más intézményeknek és szakembereknek is a pedagógiai innováció terén.

Egyéb hírek

Robert Capa, a szerencsejátékos

Robert Capa nevét a legtöbben ismerjük. Rengeteg kalandos történet, önellentmondásos életrajzi adatok, mendemondák övezik a 20. század egyik legjelentősebb fotósának nevét. De vajon ki volt az ember a fotók és a felépített brand mögött? Ki volt Friedmann Endre? Erre a kérdésre próbál választ adni A szerencsejátékos című monodráma. A darab premierje után annak írójával, egyetemünk negyedéves dramaturg hallgatójával, Varga-Amár Rudolffal és főszereplőjével, a Babeş-Bolyai Tudományegyetem prózai színművész hallgatójával, Pazsiczki Mátéval beszélgettünk.

 

Othello megfojtásjelenetétől az interaktív filmkészítésig – ilyen volt az Alkotóműhelyek Hete

Az SZFE ismét megrendezte az Alkotóműhelyek Hetét a tavaszi félév első hetében, ami a közös élmények mellett számos lehetőséget kínált hallgatóinknak arra, hogy bepillantást nyerhessenek más intézetek és szakok képzéseibe is. Szakmai előadások, gyakorlati foglalkozások, mesterkurzusok és egy könyvbemutató is gazdagították az ötnapos programot.

„Mint egy valóra vált álom” – interjú Nagy Alma Virággal

Az SZFE negyedéves zenésszínművész-hallgatójával készített exkluzív interjút a Metropol a Budapesti Operettszínház Hamupipőke című előadása kapcsán. A darabban Nagy Alma Virág alakítja váltott szereposztásban a címszereplőt.

Dokumentumfilm-rendező MA vizsgafilm vetítés

 

 

Az SZFE Dokumentumfilm-rendező MA hallgatói bemutatják vizsgafilmjeiket. A vetítés helyszíne az Uránia Nemzeti Filmszínház, időpontja február 26-a, 17:30.

 

 

SZFE Könyvek: két kötet bemutató az Alkotóműhelyek Hetén

 

Teltházas érdeklődés mellett zajlott le az SZFE Könyvek első két kötetének felolvasószínházzal egybekötött bemutatója február 12-én az Alkotóműhelyek Hetének keretében. A rendezvényen prof. dr. Kocziszky Éva legújabb művét, az Antifilozófusok II. Radikális gondolkodás a művészet tükrében című esszékötetet, valamint az Örkény István drámaírói ösztöndíj nyertes pályamunkáiból összeállított antológiát ismerhették meg a részvevők a Bajor Gizi Színészmúzeumban.

 

Mi történt Nórával, miután elhagyta a férjét? – kiderül

Hogy mi vihet rá egy anyát, hogy otthagyja a családját, azt a drámairodalom egyik legelső feminista alkotásából már megtudhattuk. Na de mi történik ezután Nórával? Három lehetséges folytatást, a feleség, a prostituált és a dolgozó nő sorsát írta meg Elfriede Jelinek Nobel-díjas osztrák írónő a hetvenes évek végén, és ezt a sorshármast vitte most színre Zsótér Sándor a harmadéves prózai színészosztállyal.

Kortárs drámafordító kollekció az SZFE-n

2025. február 16-án egész napos műhelybemutatók során hat dráma első magyar fordítását viszi színre a Színház- és Filmművészeti Egyetem Németh Antal Drámaelméleti Intézete, az ELTE Fordító- és Tolmácsképző Tanszéke és a Távoli Fény Laboratórium. Helyszín: az SZFE Szentkirályi utcai épületének (Budapest, Szentkirályi u. 32, 1088) 501-es terme. Az esemény három egyetem több mint 50 hallgatójának fordítói, dramaturgi, rendezői és előadói közreműködésével jön létre.

Megjelent az SZFE Könyvek sorozat első két kötete - bemutató az Alkotóműhelyek Hetén

Az SZFE Alkotóműhelyek Hetének kiemelt eseménye lesz az a felolvasószínházzal egybekötött  páros könyvbemutató, amelyen a Színház- és Filmművészeti Egyetem, valamint a L’Harmattan Kiadó közös kiadásában megjelenő SZFE Könyvek sorozat két, közelmúltban megjelent kötetét ismerhetik meg az érdeklődők. A szóban forgó két mű Kocziszky Éva Antifilozófusok II. Radikális gondolkodás a művészet tükrében című esszékötete, valamint az OSZMI-val együttműködésben megszületett Százhúszból hét – Válogatás az Örkény István drámaírói ösztöndíj színműveiből című antológia. Az eseménynek a Bajor Gizi Színészmúzeum ad otthont február 12-én, 15 órától.

Több betöltése Több betöltése
Széchenyi Terv Plusz
Széchenyi 2020