Kiss József színművész, rendezővel, a Soproni Petőfi Színház új igazgatójával, az SZFE oktatójával beszélgettünk új pozíciójáról, a színházról és a fiatal színművészekről.
Kiss József 2023. június 1-jétől megbízást kapott a Soproni Petőfi Színház igazgatói feladatainak ellátására. Kiss József neve jól ismert a szakmában mint színész, mint rendező; több színház művészeti vezetőjeként dolgozott, a Színház- és Filmművészeti Egyetemen tanít, Sopronban pedig egy népszerű, sikeres előadással tette le névjegyét.
A Soproni Petőfi Színházban a 2023/24-es évad a Szenvedély Évada lesz, mivel készültök a nézőknek?
Csupa olyan darabbal készülünk, amelyben a szenvedély lesz a meghatározó. Ez egy sokféle fogalom, sok mindent magába zár. Az ember szenvedélyes lehet a szerelemben, a munkájában, a hitében, vagy épp az álmai megvalósításában. A felnőtt bérletben az évadot William Shakespeare Rómeó és Júliája nyitja Eperjes Károly rendezésében, szeptember 23-án. Ebben a klasszikus darabban a szenvedély a bátorságban és a szerelemben testesül meg. Ugyanez mondható el a novemberi Az angyalok nem sírnak című előadásra is, melyet én írtam és én is fogok rendezni. Azután Kéri Kitty rendez egy kamaradarabot, Jean Anouilh A pacsirtáját, mely Jeanne d’Arc történetét dolgozza fel. Január 27-én lesz Vajda Katalin Legyetek jók, ha tudtok című zenés játéka, amely Luigi Magni és Bernardino Zapponi filmje alapján készült, Nagy Viktor Jászai Mari-díjas, érdemes művész rendezésében. Szigeti József?Horváth Z. Gergely A vén bakancsos és fia, a huszár című népszínművét Eperjes Károly állítja színpadra márciusban. A szezont a bűbájos, Csókos asszony című csupa élet, csupa játék operett zárja áprilisban.
Remélem, hogy a szenvedéllyel átitatott színdarabok, amiket az idei évadban műsorra viszünk a fiataloknak is elnyeri majd a tetszését. Mindegyik történet a szenvedély, a lélek erejének szimbóluma, s az alkotókkal úgy érezzük, ez talán még soha nem volt olyan fontos a színháznak és a közönségnek, mint ma.
Ősszel mutatják be az általad rendezett Az angyalok nem sírnak című előadást, mire számíthatnak a nézők?
Az 1956-os történet szövegkönyvét én írtam és rendezni is fogom, árad belőle a fiatalok szabadság iránti szenvedélye és ragaszkodása. A forradalomban, a legveszélyesebb időkben is ott lebegett a szabadság és a szerelem elsöprő erejű géniusza. Senki nem szeretett volna mártír lenni, de a szenvedély az embereket eltereli a megalkuvások és kompromisszumok világától a tiszta út felé. A történet csodálatos végeredményt hoz. Igazi csodát.
A Kaposvári Egyetemről, Eperjes Károly színművész osztályából érkeznek színész hallgatók gyakorlatra a Soproni Petőfi Színházba, mit jelent a számodra a fiatal hallgatók bevonása?
Óriási nagy boldogság. Ennél nagyobb öröm nem létezhet, hogy Eperjes Károly végzős színművész osztályából jópár hallgató színesíti majd az évadot a színházban. Az évadban fellelhető előadásokban hangsúlyosak a fiatal karakterek, úgy a Rómeó és Júliában, Az angyalok nem sírnak darabban, vagy a Pacsirtában. Ezek a fiatalok hozzák magukkal a szenvedélyt, amellyel felfűtik nem csak a színpadot, hanem a társulat munkáját is. Fiatalok nélkül nem színház a színház, hiszen alapvetően egy fiatalos műfajról beszélünk. Rengeteg színdarab szerelemi történeteket dolgoz fel, elengedhetetlen és helyettesíthetetlen a fiatalság jelenléte. Egy társulat egészséges fennmaradásának szempontjából is fontos, hogy legyenek fiatalok.
Miként tudod az igazgatói tapasztalatait kamatoztatni az SZFE-n folytatott oktatói munkádban?
Én nagyon szeretném, hogy a jövőben a SZFE hallgatóit is be tudjuk vonni a Soproni Petőfi Színház darabjaiba. Az egyetemen a másodéves drámainstruktor évfolyamnak vagyok az osztályvezetője Szirtes Balázzsal, és másodéves dramaturg hallgatókat is oktatok. Fontos ez az első év a számomra Sopronban, hiszen a nézők és társulat bizalmát is el kell nyerni. Igyekszem összeegyeztetni a két tevékenységet úgy, hogy egyik hivatás se sérüljön, ehhez nagyon tudatosan kell tervezni a munkát és észnél kell lenni. Fontos, hogy egyensúlyba kerüljön a két dolog, nem fogok unatkozni.
„Nem rendezni akartam, hanem egy közös történetet megalkotni, amire mindig emlékezni fogunk” – mondja Szarvas József, a negyedéves prózai színészosztály vezetője, aki Dosztojevszkij egyik örök érvényű darabját, a Karamazov testvéreket vitte az osztállyal színpadra. Az egyik összpróbán mi is ott voltunk.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem Karrierirodája a művészeti tehetségek és szakmai lehetőségek közötti kapcsolat kiépítését szolgálja. Célja, hogy támogassa a hallgatók karrierépítését és elősegítsék az együttműködést a művészeti ökoszisztéma szereplőivel.
Egyetemünk impozáns standdal és izgalmas programkínálattal várta a látogatókat a január 9-11. között megrendezett felsőoktatási expón. A három nap során nemcsak képzéseinket és oktatóinkat ismerhették meg az ország minden részéről érkező érdeklődők, de kipróbálhatták magukat különböző szerepekben is: lehettek hírbemondók, bábművészek vagy előadók a színpadon.
A Budapest Bábszínház a Kulturális és Innovációs Minisztériummal és Budapest Főváros Önkormányzatával közös fenntartásban működik, a kinevezést a kulturális tárca jelentette be. Ellinger Edina bábművész, rendező 2020-ben vette át a színház vezetését Meczner Jánostól.
A magyar származású Adrien Brody főszereplésével készült, amerikai-brit-magyar koprodukcióban forgatott történelmi drámát, A brutalistát három díjjal is jutalmazták a vasárnap esti Golden Globe díjátadó gálán: a legjobb drámai film, a legjobb színész – dráma (Adrien Brody) és a legjobb rendező (Brady Corbet) kategóriákban.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem is részt vesz a 2025. január 9–11. között rendezendő Educatio Nemzetközi Oktatási Szakkiállításon! Idén a “D” pavilon HF34-es számú standján találkozhatnak velünk a színházi és a filmes pálya iránt érdeklődők. Mindenkit várunk szeretettel!
Az SZFE Hevesi termében az Első hangon – Kortárs Drámafordító Kollekció című felolvasószínházi est keretében először mutatták be magyarul kortárs írónők angol nyelven írott drámaszövegeinek részleteit. Az idáig vezető útról a projektben résztvevő negyedéves dramaturghallgatókkal beszélgettünk egy-egy interjú keretében.
Az SZFE Hevesi termében az Első hangon – Kortárs Drámafordító Kollekció című felolvasószínházi est keretében először mutatták be magyarul kortárs írónők angol nyelven írott drámaszövegeinek részleteit. Az idáig vezető útról a projektben résztvevő negyedéves dramaturghallgatókkal beszélgettünk egy-egy interjú keretében.