Az SZFE Backstage soron következő részében az SZFE televíziós műsorkészítő szak filmrendezés óráján jártunk. (+ videó)
Magyarországon a televíziózás hosszú és érdekes hagyományra tekint vissza, amely az ország modernizációjának, valamint médiafejlődésének fontos részét képezi. A televízió megjelenése komoly hatással volt a társadalomra, és az elmúlt évtizedekben a televíziós képzés is kulcsfontosságúvá vált a média különböző területein dolgozó szakemberek fejlődésében. A Magyar Televízió (MTV) a hivatalos műsorszórást 1957. február 1-jén kezdte meg. Az első műsor egy egyszerű riport volt, amely a Híradó címet viselte. A korai években a televíziózás lassú ütemben terjedt, és kezdetben kihívásokat jelentettek a technológiai és infrastrukturális korlátok is. Az 1960-as években azonban növekedni kezdett a televíziózás népszerűsége, ennek következtében pedig az MTV számos saját gyártású műsort indíthatott.
A televízió különleges szereppel bír a társadalomban, mint az információátadás, a szórakoztatás és az oktatás fontos eszköze. Ugyanakkor hozzájárul a kultúra terjesztéséhez, az identitás erősítéséhez és az emberek közötti kapcsolatok mélyítéséhez is. Magyarországon a televízió olyan események közvetítésében is kulcsszerepet játszik, mint például kulturális rendezvények, valamint a politikai és sportesemények.
A televíziós képzés során a hallgatók megismerik e szakterület technológiáinak az alapjait: a forgatókönyvírás, az operatőri munka, a vágás, a rendezés, illetve az újságírás művészetét. Emellett tanulmányaik során betekintést nyernek a médiaipar jogi, etikai és üzleti kérdéseibe is. Emellett a gyakorlati tapasztalatok és a modern technológiák természetesen abban is segítik a hallgatókat, hogy a televíziós ipar sikeres szakembereivé válhassanak.
Szakmai készségek fejlesztése: A televíziós képzés lehetőséget biztosít a hallgatóknak a szükséges szakmai készségek kialakítására, illetve fejlesztésére.
Innováció és kreativitás: A televíziós képzés ösztönzi az innovációt és a kreativitást, ami elengedhetetlen a médiaiparban való sikeres pályafutáshoz is.
Tájékozottság a médiaiparban: A televíziós képzés során a hallgatók megismerik a médiaipar legújabb trendjeit, technológiáit és változásait.
Együttműködési készségek: A televíziós produkciók szinte mindig csapatmunkát igényelnek, így a képzés során a hallgatók megtanulnak hatékonyan együttműködni másokkal.
Médiaértékelés c. kurzus segít a hallgatóknak kialakítani a kritikai gondolkodást és médiaértékelést, ami elengedhetetlen a médiafogyasztói szerepükben. A televíziózás és a képzés kölcsönösen támogatják egymást, teret adva a tehetséges szakemberek generációjának a média világában való kiteljesedéséhez.
Ezúttal a televíziós műsorkészítés szak filmrendezés óráján vettünk részt Zilahy Tamás Tanár úr vezetésével. A foglalkozás szárazpróbákkal vette kezdetét, amely azt jelenti, hogy a rendező még a kamerák használata nélkül állította be a jelenetet. Kéri Boglárka elsőéves hallgató rendezte meg Márai Sándor Nosztalgia című költeményét. A vers színpadra állítása különösen érdekes feladat volt, hiszen az alkotó nem kívánt változtatni az eredeti textuson, ehelyett teljes szöveghűségre törekedett. Ez a megoldás nemcsak rendezői szempontból izgalmas, hanem a színészi játék felől nézve is A szárazpróbák során tudniillik az alkotó a szereplőkkel együtt elemzi mélyrehatóan a jelenet lélektani hátterét, és ezeknek a tapasztalatoknak nyomán alakítja ki a gesztusokat és a poentírozás ritmusát is, amennyiben a szöveg erre lehetőséget ad.
A szárazpróbák során előbb minden részlet tisztázódik, majd csak ezután következnek a kamerapróbák. Zilahy Tamás figyelemmel kísért minden fázist, nem elsősorban azért, hogy javítson, hanem hogy inkább kérdéseivel ösztönözze a hallgatót a helyes megoldásra. A jelenetet három kamerával vették fel, a teret pedig az operatőr hallgatók világították be. Szintén a rendező határozta meg azt is, melyik pillanatot melyik kameraállásból vágja be a programképbe.
A felvétel a legizgalmasabb rész, amikor a hallgató szembesül azzal, hogyan mutat a vásznon, vagy a képernyőn a jelenete. Zilahy Tamás vezetésével a csoport előbb elemezte a filmjelenetet, majd a tanár célzott kérdéseivel rávilágított a problémásabb megoldásokra. Ez békés folyamatnak bizonyult, hiszen egy művészeti iskolában nem elvárás a hibátlan alkotás. A közös munka tapasztalatait építheti be mindenki a következő feladatba, mivel az órákhoz hasonlóan a megvalósítás élményei is egymásra épülnek.
A Pécsi Nemzeti Színházban megtartották a Hazám, hazám című operabeavató ősbemutatóját. Az előadást negyedéves rendezőhallgatónk, Fejes Szabolcs állította színpadra, akivel arról is beszélgettünk, hogy miért is annyira nehéz műfaj az opera.
Hevesi Fanni: „Csodálatos érzés, ahogyan a színpadon megszületik az, ami addig a fejemben élt” – Az ötödéves fizika színházrendező szakos hallgató gondolt egy merészet és itthon elsőként vitte színre a számos díjjal elismert kortárs brit drámaíró, Alice Birch Egy öngyilkosság anatómiája című alkotását. Hevesi Fanninak nemcsak a darabválasztása bátor, a megvalósítás is: koncentrálóképességünket folyamatosan teszteli, ugyanis három generáció történetét egyidőben láthatjuk a színpadon. A rendezővel a Bethlen Téri Színházban a bemutató előtt beszélgettünk.
A kecskeméti Neumann János Egyetem adott otthont a Férfi-női futsal MEFOB 1. fordulójának, ahol két nemben összesen 6 egyetemi csapat mérte össze erejét. Az SZFE most először vett részt a megmérettetésen.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem Egyetemi Doktori és Habilitációs Tanácsa nevében tisztelettel meghívjuk Vizkeleti Dániel DLA disszertációjának nyilvános védésére.
A magyar-török kulturális kapcsolatokat felidéző T’örökségünk című novelláskötetet ünnepélyes keretek között mutatták be októberben a Műcsarnokban. A kötet öt történetét harmadéves rendező hallgatónk, Kepics Mihály és elsőéves, már turkológia szakon végzett rendező hallgatónk, Miklós-Kovács Bernát állította színpadra. A darabot most bemutatták Isztambulban is, az SZFE-vel a Madách-projekt óta szorosan együttműködő Istanbul Aydin Unvesity-n.
Az Egyetem 2024. november 29-én megtartotta Tudományos Diákköri Konferenciáját. A konferencián a délelőtti filmművészeti és a délutáni színházművészeti szekcióban 11-11 pályázati munkát mutattak be a résztvevők.
Magyarország legrangosabb tudományos diákrendezvényét, az Országos Tudományos Diákköri Konferenciát (OTDK) egyetemünk két másodéves prózai színművész hallgatójának, Benyó Klárának és Balog Zsoltnak a közreműködésével készülő reklámfilm népszerűsíti, akik első alkalommal tapasztalhatták meg a professzionális filmkészítés kulisszatitkait.
Végzős hallgatónk, Pásztor Ádám főszereplésével látható a Magyar Színház Sinkovits Imre Stúdiószínpadán mesteroktatónk, Nagybaczoni Nagy Kati rendezésében a Jó estét nyár, jó estét szerelem című zenés színmű.