Az SZFE Backstage legújabb részében az elsőéves zenés színművész osztály prózai színészmesterség óráján jártunk Méhes László vezetésével.
Méhes László prózai színészmesterség órája az SZFE-n kivételes esemény, ahol a Vígszínház kiváló művésze olyan tudást és tapasztalatot oszt meg a hallgatókkal, amely felkészíti őket a magyar zenés színház gazdag örökségére. A magyar zenés színház hagyományai szerteágazóak és szorosan összefonódnak a nemzeti kultúránkkal. Méhes László irányításával a hallgatók a technikai tudás mellett betekintést nyernek a színészi érzékenység és zenei kifejezőerő összefonódásába is. Az Operettszínház évtizedek óta a műfaj fellegvára, ahol a legnagyobb magyar színházi legendák alkottak. Méhes László most az SZFE-n keresztül örökíti tovább a tudást, amely segíti a fiatal tehetségeket nemcsak színpadi felkészülésükben, hanem a magyar zenés színház hagyományainak ápolásában és továbbvitelében is. Méhes László a jelenetek pszichológiai aspektusai mellett a színháztechnikát is oktatja párhuzamosan. A szakmai tudás mellett az életre való felkészülés is hangsúlyt kap. Szavai nemcsak a színpadra, hanem az élet számos területére is érvényesek és a hallgatók számára iránymutatást nyújtanak, hogy szembenézzenek az életük különböző kihívásaival. Életbölcsességgel, érzelmekkel és humorral tereli osztályát.
Az élet legmélyebb bugyrairól is beszél, miközben a hallgatókat a drámai dimenziókra ösztönzi. Minden pillanatban arra buzdítja őket, hogy mélyebbre ássanak lelkileg és életkori korlátaikat meghaladva érzelmekből, tehetségből és az életre való figyelemből merítsenek. Szigorú, őszinte, de sosem kegyetlen. Az olyan szituációkat, amelyeket kevesen élték át személyesen, hitelesen és érzékletesen mutatja be. A ritmus-rendezése/oktatása olyan precizitást követel, melyet metronómmal tart szigorú mederben. Nincs kibúvó, nincs pontatlanság, a metronóm rendíthetetlen kattogása segít a hallgatóknak abban, hogy tartsák a jelenet helyes lüktetését. Később metronóm nélkül is meglesz a belső ritmusérzék és molnári pontossággal fognak majd feloldódni a drámában, vagy éppen a komédiában. Óráján minden hallgató teljes hitet és elkötelezettséget mutat az ÜGY iránt, ami most az egyetemi évek alatt közös ügyük, majd kilépve a szakmába az ügy nem, csak a partnerek fognak változni.
Hogyan írjunk vígjátékot? Gyors beszéd és hadarás javítása, Othello megfojtásjelenete, Interaktív filmkészítés – csak néhány cím az SZFE tavaszi szemeszterét indító Alkotóműhelyek Hete programsorozatából. Február 10. és 14. között az SZFE hallgatói egyedülálló szakmai előadásokon, gyakorlati foglalkozásokon, mesterkurzusokon és az SZFE-könyvek újabb köteteinek bemutatóján is részt vehetnek. Az ötnapos esemény nem csupán az egyes intézetek képzéseinek megismerésére kínál lehetőséget, hanem teret ad a különböző szakokon tanuló hallgatók közös gondolkodására, valamint a művészeti folyamatok mélyebb megértésére és felfedezésére is.
A békéscsabai Jókai Színházban Seregi Zoltán rendezésében mutatják be február 1-jén Shakespeare – Zalán Tibor – Szűts István Hamletrock című drámáját, amely rockos változatban idézi fel az ismert történetet. Az előadás főszerepével mutatkozik be a békéscsabai közönségnek tavaly végzett hallgatónk, Juhász Bence.
Bemutatták a Kálmán Imre nagyoperettjéből készülő varázslatos előadás alkotói csapatát, rendezői koncepcióját és díszletterveit, valamint a produkcióban színpadra lépő művészeket. A darabban szerepet kaptak a Színház- és Filmművészeti Egyetem hallgatói is.
A Színház- és Filmművészeti egyetem 2025 februárjában három 12 hetes mesterkurzust indít: mozgás, hangképzés és egy kombinált mozgás-hangképzés tematika mentén. A mozgás mesterkurzus képzési felelőse Vidáné Szent-Ivány Kinga Harangozó Gyula-díjas egyetemi docens, míg a hangképzésé Keszei Borbála Liszt Ferenc-díjas egyetemi adjunktus.
A 42 éves Jancsó Dávid legendás filmes dinasztia tagja, Jancsó Miklós filmrendező és Csákány Zsuzsa vágó gyermeke. Nemzetközi filmes pályafutását 2012-ben kezdte és az elmúlt években olyan hollywoodi produkciókban dolgozott, mint a Pieces of a Woman, A zsúfolt szoba vagy A Majomember.
Fájdalommal értesültünk a Színház- és Filmművészeti Egyetem egykori oktatója, Mádi Szabó Katalin haláláról, aki 95 éves korában hunyt el. Mádi Szabó Katalin húsz évig dolgozott énektanárként az akkor még főiskolán, mely tevékenységet egészen nyolcvan éves koráig folytatta, csupán a 2010-es évek elején vonult vissza.
Mi a kultúra haszna, és hogyan lehet az irodalmi műveltség értékeit átadni a mai hallgatóknak? Mi jelenti korunkban a nagyobb kihívást: az eredetiség vagy az arra való igény eltűnése? – többek között erről is beszélgettünk Győrei Zsolt drámaíró, műfordító és dramaturg oktatónkkal a magyar kultúra napja alkalmából.
„Nem rendezni akartam, hanem egy közös történetet megalkotni, amire mindig emlékezni fogunk” – mondja Szarvas József, a negyedéves prózai színészosztály vezetője, aki Dosztojevszkij egyik örök érvényű darabját, a Karamazov testvéreket vitte színpadra az osztállyal. Az egyik összpróbán mi is ott voltunk.