A Doktoranduszok Országos Szövetségének (DOSZ) Művészeti, Színház- és Filmtudományi Osztálya április 11-én egyetemünkön rendezte meg az I. DOSZ Arts Művészeti és Művészettudományi Napot. Intézményünk doktorandusz hallgatói nemcsak a szervezésben vállaltak szerepet, hanem előadóként is aktívan közreműködtek a programban.
Elsőként a Doktoranduszok Országos Szövetsége Művészeti, Színház- és Filmtudományi Osztályának elnöke, Lengyel Emese szólalt fel, aki köszönetet mondott egyetemünk rektorának a rendezvény szakmai támogatásáért a szorosabb értelemben vett intézményi infrastruktúra biztosítása mellett, valamint általában intézményünknek is a szervezésben nyújtott közreműködéséért. E tekintetben a DOSZ alelnökének és egyben az SZFE másodéves doktoranduszának, Tölli Sofiának a munkáját szükséges kiemelnünk, aki a két intézmény közti összekötő kapocs szerepét töltötte be. Lengyel Emese ezt követően beszámolt a DOSZ jövőbeli elképzeléseiről is: hangsúlyozta, hogy bár most először került sor erre az eseményre, terveik között a jövőben kétnapos művészeti, illetve művészettudományi témában tartott előadássorozatok is szerepelnek.
Az elnök bemutatkozása után egyetemünk rektora, prof. dr. Sepsi Enikő tartotta meg köszöntő beszédét, aki az intézmény Doktori Iskolájának PhD-programvezetőjeként is üdvözölte a konferencia létrehozásának ötletét. Ebben a minőségében kiemelte céljai között a Doktori Iskola megújításának fontosságát, amely időközben a nemzetközi színtérre is kilépett – jelezve az ilyen irányban megkezdett munka eredményeit.
Pozitívan értékelte továbbá, hogy a PhD- és a DLA-program előadásai együtt képviseltették magukat az eseményen, hiszen így a képzések jellegüknél fogva eltérő szempontrendszerei kölcsönösen megtermékenyíthették egymást. A perspektívát ráadásul tovább tágíthatja az a körülményi is, hogy erre az alkalomra sem csak a szorosabb értelemben vett művészeti egyetemekről érkeztek előadók. A DOSZ további munkájának elősegítéséhez felajánlotta publikációs lehetőség gyanánt az egyetem Uránia című folyóiratát, valamint – amennyiben majd kellő mennyiségű ismeretanyag összegyűlik – az újonnan indult SZFE Könyvek sorozatot is.
Harmadikként az 5Mű Egyesület elnöke, Balog Luca összegezte szervezetük céljait, valamint kétéves fennállásuk óta elért eredményeiket, melyeknek sorában kiemelte, hogy már Doktori Iskola keretei között is működtek. Az egyesület neve öt budapesti művészeti egyetem – a Magyar Táncművészeti Egyetem, a Magyar Képzőművészeti Egyetem, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem és az SZFE – összefogásának eredményeként jött létre, a Művészeti és Művészettudományi Napon való jelenlétük így mindennél jobban reprezentálja az esemény interdiszciplináris jellegét.
Ennek megfelelően maguk az egyes prezentációk is széles spektrumon mutatták be a színháztudomány és művészetpedagógia, a filmművészet- és történet, valamint a zeneművészet különböző témaköreit, az előadók sorában pedig nem egy SZFE-s doktori programban részt vevő hallgatót is láthattunk. A rendezvényt végül projektbemutatók, majd a Malter Filmfesztivál díjazott alkotásainak rövidfilmbemutatói zárták.
A részletes program az alábbi oldalon érhető el.
A Cannes-i Filmfesztivál a világ legismertebb és legnagyobb presztízsértékkel bíró fesztiválja, melyet minden év májusának második felében tartanak Cannes-ban. A fődíjért, az Arany Pálmáért versenyző filmek vetítésének legfőbb helyszíne a Croisette körúton fekvő Fesztivál- és Kongresszusi Palota. Idén az SZFE 25 diákja utazott ki a programra; közülük két televíziós műsorkészítő szakos hallgatónkkal, az elsőéves Hegedüs Katával és a másodéves Simon Eszterrel beszélgettünk az élményeikről.
A francia színházi rendező, költő, festő és drámaíró, Valère Novarina látogatott el május 5-én a Színház- és Filmművészeti Egyetem Doktori Iskolájába az intézmény felkérésére. A neves kortárs képzőművész ezúttal a színház és festészet viszonyáról tartott előadást a jelenlévő érdeklődőknek.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem Egyetemi Doktori és Habilitációs Tanácsa nevében tisztelettel meghívjuk Liszka Tamás DLA disszertációjának nyilvános védésére.
Franco Nero érkezett Magyarországra az SZFE osztályvezető oktatója, Oberfrank Pál által vezetett Veszprémi Petőfi Színház meghívására. Az olasz világsztár élete során eddig 250 filmben vállalt szerepet, melyeknek műfaji sokszínűsége elképesztő: az alkotások között ugyanúgy vannak művészfilmek, mint politikai krimik, spagetti-westernek és történelmi tablók. Az életmű ez utóbbi kategóriába sorolható darabjai közül ráadásul a legjelentősebbek közé tartozik a magyar Julianus barát, a Honfoglalás és a Sacra Corona is. Franco Nero volt már magyar, lengyel és orosz; több mint harminc eltérő nemzet hőseit keltette életre a filmvásznon.
Ács Vanessza, az SZFE harmadéves televíziós műsorszerkesztő hallgatója a Pannónia Ösztöndíjprogram keretén belül két hónapot töltött egy különleges szigeten, ahol mind szakmailag, mind emberileg sokat fejlődött.
Az Országos Színházi Találkozó, amely a magyar színházi élet egyik legfontosabb ünnepe, idén is sokszínű és izgalmas előadásokkal várja a közönséget. A találkozón a Színház- és Filmművészeti Egyetem is képviselteti magát. Június 12-én a Spoon River-i holtak, június 16-án pedig a Parasztopera látható majd az OSZT Off programjában.
„Egyszerűen nem vesszük észre, hogy a múlt mennyire körbelengi ezt az országot és nem tudjuk elengedni, nem tudunk továbblépni. Fel kell ismernünk, hogy vannak olyan dolgok, amikről beszélnünk kell” – ötödéves fizikai színházrendező hallgatónk, Regős Simon nem félt családja legintimebb történeteit színre vinni, egyfajta korlenyomatot is adva a második világháború utáni évtizedekről. A Hisztéria üzenőfüzete-t még júniusban is elcsíphetjük a Bethlen Téri Színházban.
Domokos Éva Lili, a Színház- és Filmművészeti Egyetem negyedéves színművészhallgatója egy különleges lehetőséggel indította pályáját: szerepet kapott a nagy sikerű Pokoli rokonok című sorozatban. Az egyetemi kurzustól a castingon át a forgatás élményeiig, majd a színházi és filmes felkérésekig tartó út nemcsak szakmai áttörést hozott számára, hanem önismereti fordulóponttá is vált.