Egyetemünk a mai napon ünnepélyes keretek között adta át legújabb filmes stúdióját. Az operatőr- és rendezőképzést szolgáló műtermet egykori hallgatónkról, a világhírű Kovács László operatőrről neveztük el. A beruházás újabb bizonyítéka egyetemünk elkötelezettségének az oktatás színvonalának folyamatos emelése és az intézményfejlesztés mellett.
A Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézet az épületben található, egykori úszómedence átalakításával egy 207 négyzetméteres, sokoldalú díszletezési lehetőségekkel felszerelt műteremmel gazdagodott. A Mészáros utcai campusunk ezzel együtt immár három professzionális stúdióval szolgálja az operatőr- és rendezőképzést, beleértve a közelmúltban átadott, közép-európai szinten is kiemelkedő virtuális műtermet.
Az új létesítményt a nemzetközi hírű Kovács László operatőrről, egyetemünk egykori hallgatójáról neveztük el. Kovács László (1933 Cece – 2007 Beverly Hills, Kalifornia) olyan kiemelkedő alkotásokban bizonyította tehetségét, mint a Szelíd motorosok, a New York, New York, a Szellemirtók, vagy a Beépített szépség. Művészi látásmódját több mint 70 film őrzi. Munkásságát számos díjjal ismerték el, köztük 2002-ben ASC Életmű-díjjal, 2005-ben Legenda-díjjal, valamint a Santa Fé-i Filmfesztivál Életmű-díjával.
Prof. dr. Sepsi Enikő, az SZFE rektora az átadó ünnepségen hangsúlyozta: „Ez az új műterem nem csupán egy újabb helyisége az egyetemnek, hanem szimbólum. Szimbóluma annak a törekvésünknek, hogy hallgatóinknak a lehető legjobb képzést biztosítsuk. Egyetemünk az elmúlt tanévben jelentős lépéseket tett az oktatási infrastruktúra fejlesztése terén. Az idén tavasszal átadott digitális, LED-falas műterem után a Kovács László Műterem egyértelműen mutatja az egyetem elkötelezettségét a korszerű, gyakorlatorientált képzés mellett és tovább erősíti vezető szerepét a hazai művészeti képzésben” – majd hozzátette, hogy az SZFE célja olyan szakemberek képzése, akik – Kovács László nyomdokain haladva – nemzetközi szinten is megállják a helyüket.
A beruházás számokban is impozáns: az átalakítás 6 hónapja alatt 1000 köbméter sittet szállítottak el, hogy létrehozhassuk a most átadott modern, variálható díszletekkel berendezhető teret. A műteremben jelenleg is látható egy 60 négyzetméteres, lakásbelsőt imitáló oktatódíszlet, amely kiválóan szolgálja hallgatóink gyakorlati képzését. Ezzel a fejlesztéssel újabb mérföldkövet értünk el a hazai filmes oktatásban.
„A filmipar az egyik leggyorsabban változó és fejlődő iparág, megteszünk mindent az oktatás magas színvonaláért, hiszen kulcsfontosságú a filmes szakembereink utánpótlása. Az új műterem megkönnyíti az oktatók és a hallgatók munkáját is, akik majd diplomájukkal a kezükben már a filmezés minden formájára felkészülten, műtermi forgatási tapasztalattal, piacképes tudással indulhatnak el a munkaerőpiacon, rövid távon is hozzájárulva a magyar filmipar sikereihez, értékteremtő mozgóképes alkotások létrejöttéhez.” – mondta el a rendezvényen Káel Csaba, a magyar mozgóképipar fejlesztéséért felelős kormánybiztos, a Nemzeti Filmintézet igazgatóságának elnöke.
A szakmai gyakorlat az egyik legizgalmasabb része a képzésnek! Ilyenkor próbálhatod ki magad először élesben a választott szakmádban, építhetsz értékes szakmai kapcsolatokat, és sokan már ekkor megtalálják későbbi munkahelyüket. Nézzük meg szakonként, milyen lehetőségek várnak rád!
Kamarakiállítás nyílt Tompos Kátya emlékére a Bajor Gizi Színészmúzeumban. A tárlat a tavaly 41 évesen elhunyt színésznő tragikusan rövidre szabott színházi pályafutását idézi fel ritkán látott mozgóképek, fényképek és relikviák segítségével.
A Keleti Márton rendezte Fel a fejjel! című vígjáték egyik ikonikus jelenete, amikor a Peti bohócot játszó Latabár Kálmánt Aida nevű elefántja megborotválja és vizet zúdít a fejére. Ezt az ötvenes évekbeli filmet vitte most színre a Bethlen Téri Színházban volt hallgatónk, Szécsi Bence az ötödéves fizikai színházrendező osztállyal. Elefánt nincs az előadásban, bohóctréfa, trükk és mondanivaló viszont annál több. A rendezővel a bemutató után beszélgettünk.
2025. február 26-án a Színház- és Filmművészeti Egyetem nagyszabású gálaműsorral ünnepelte fennállásának 160. évfordulóját az Uránia Nemzeti Filmszínházban. Az est méltó zárásaként az egyetem egykori hallgatói alumni díszkitűzőt vehettek át, jelképezve az intézményhez fűződő közösségi és szakmai összetartozást. A Karrieriroda szervezésében az alumni közösséghez eddig már több mint 65 öregdiák csatlakozott, és továbbra is várjuk minden volt hallgató jelentkezését.
A jubileum alkalmából rendezett gálán a magyar kulturális élet kiválóságai, az egyetem jelenlegi és egykori növendékei, neves művészek együtt tisztelegtek az intézmény gazdag öröksége és kimagasló művészeti hagyományai előtt. Az évforduló keretében az egyetem alumni tagjainak díszkitűzőt ajándékozott, Koltai Lajos operatőr, oktató részére pedig címzetes egyetemi tanári címet adományozott.
A neves olasz színháztörténész, Marco De Marinis látogatott el 2025. február 24-én a Színház- és Filmművészeti Egyetem Doktori Iskolájába, amely egy szociológiai és színházantropológiai irányú, a nézőkutatás kérdését vizsgáló projektet indított az idei tanévben. A nemzetközi hírű teatrológus abból a célból érkezett az SZFE-re, hogy előadást tartson a doktori programban résztvevő PhD- és DLA-hallgatóknak a témáról és segítse elmélyíteni a műhelyben zajló munkát a múlt század utolsó harmadától folyamatosan felélénkülő diszkurzus napjainkig tartó alakulástörténetének bemutatásával.
2025. február 16-án egész napos műhelybemutatókon hat kortárs dráma első magyar fordítását vitte színre a Színház- és Filmművészeti Egyetem Németh Antal Drámaelméleti Intézete, az ELTE Fordító- és Tolmácsképző Tanszéke, valamint a Távoli Fény Laboratórium. Az esemény három egyetem több mint ötven hallgatójának fordítói, dramaturgi, rendezői és előadói munkájával jött létre. Az idáig vezető útról a két főszervezővel, Gleason-Nagy Natáliával és Sereg Judittal beszélgettünk.
Robert Capa nevét a legtöbben ismerjük. Rengeteg kalandos történet, önellentmondásos életrajzi adatok, mendemondák övezik a 20. század egyik legjelentősebb fotósának nevét. De vajon ki volt az ember a fotók és a felépített brand mögött? Ki volt Friedmann Endre? Erre a kérdésre próbál választ adni A szerencsejátékos című monodráma. A darab premierje után annak írójával, egyetemünk negyedéves dramaturg hallgatójával, Varga-Amár Rudolffal és főszereplőjével, a Babeş-Bolyai Tudományegyetem prózai színművész hallgatójával, Pazsiczki Mátéval beszélgettünk.