A Színház- és Filmművészeti Egyetem és a Nemzeti Filmintézet filmklubja különleges vetítést tartott az Uránia Filmszínházban. Ternovszky Béla 1986-os kultikus animációs filmjét, a Macskafogót mutatták be. A következő filmkub február 22-én lesz, amikor is a Kojot négy lelke (2023) című filmet nézhetik meg az érdeklődők.
Nem véletlenül viseli a mai napig a filmszínház nevet az Uránia, hiszen a színházi közeg ódon pompája találkozik a mozi varázsával. Kevés ilyen hely maradt, pláne olyan, amit ilyen szépen felújítottak – ez a nagybetűs moziélmény. Az alagsorban található Csortos teremben hamar telt ház lett. Az NFI filmklubjának vetítésén elsősorban a Színház- és Filmművészeti Egyetem diákjai vettek részt. Voltak tanárok, kísérők, moderátorok is, majd elhaltak a fények, megremegett a hangrendszer mélynyomója és elindult a szélesvásznú varázslat. A Macskafogót bemutathatnánk, de talán nem kell, hiszen 1986 óta az egyik legismertebb magyar animációs film. Egy hatalmas alkotógeneráció legnagyobbjai dolgoztak rajta, hiszen a jó filmhez dukál az ízes szinkron és a profi animátori munka. Benedek Miklós és Haumann Péter halála után keserédes hallgatni Fritz Teufel és Safranek párbeszédeit, amelyek ma is ugyanolyan ikonikusak, mint 38 évvel ezelőtt. Érdekes, hogy egy olyan generáció figyeli a mozivásznon ezeket a jeleneteket, amelynek zöme nem Vukon vagy Mézga családon nőtt fel, mégis hangos nevetésben tör ki egy-egy sor hallatán.
Csupán másfél óra a film, de a zenéi és a története magával ragadja az embert, elveszti idő- és térérzékét. Épp ezért is volt szokatlan élmény most a vetítés utáni beszélgetés, ahol nem más volt a vendég, mint a Macskafogó rendezője, Ternovszky Béla. Érződött, hogy a közönség lassan ocsúdik fel a film hatása alól, de az alkotó történetei, anekdotái hamar magával ragadták a nézőket. Ternovszky Béla kicsit olyan, mint valamelyik történetének figurája. Ritkán találkozni hozzá hasonló emberrel, akiben egyszerre megvan a könnyed, barátságos humor és a karakán, határozott, keretes világlátás. Utóbbi az ars poeticájában köszön vissza, amely egyszerűnek hangzik, de sok alkotó számára nehezen emészthető:
AZ ANIMÁCIÓS MŰVÉSZ NEM AZÉRT VAN, HOGY CSUPÁN MAGÁNAK ALKOSSON. A KÖZÖNSÉGRE IS FIGYELNIE KELL.
Ez nem könnyű feladat, de annál fontosabb, hiszen amikor az ember a saját művére tekint, meg kell próbálnia olyan szemmel vizsgálni, mintha a közönség soraiból nézné. Nem szabad hagynia, hogy a művészi „lila köd” befolyásolja a józanságát. A rendező szerint semmilyen filmfesztiválon szerzett díj sem garancia arra, hogy a közönség szeretni fogja az alkotást, elsősorban a nézői visszajelzés a fontos – amikor a Macskafogó a mozikba került, ő is vett rá jegyet és beült a nézők közé.
A rendező szerint nem elég a jó ötlet és a tehetség, szükséges a dolgok szerencsés együttállása is egy ekkora produkció kivitelezéséhez. Ők például nem kaptak állami támogatást, de nem is gátolták őket a munkában. Ekkor jelent meg egy külföldre elszármazott, olajban utazó magyar mecénás, aki éppen olyan művészeti projektet keresett, amelyet támogathat. Vérbeli üzletemberként fontos volt számára, hogy a projekt megtérülhessen és legyen benne nemzetközi potenciál.
Beszállt a klasszikus zene finanszírozásába, de mást is keresett. Majdnem a pécsi balettre esett a választás, de Ternovszkyék „szerencséjére” azt túl messzinek találta, így döntött az animáció mellett. El is indult a folyamat, de azért a külföldi befektető némileg beleszólt. A filmrendező szerint a két ötlet, ami hozzá köthető: Cathy, a kiscica karaktere – mert hát amerikai mintára a gyerek és a kutya mindenbe jó –, aki megmutatta, hogy nem minden macska gonosz, illetve az, hogy halál és vér direkt módon sehol sem látható. Ezután nem sokkal eltűnt a befektető, ami a kreatív folyamatok szempontjából jó volt, de idővel a pénz is elapadt és ez komoly gondot jelentett. A film már nem volt messze attól, hogy elkészüljön, a meglévő jelenetsorok alapján pedig sikerült hazai támogatást szerezni, így végül be tudták fejezni. Ternovszky Béla szerint addig, amíg csak az alkotók, a barátok meg a család látja a filmet, még nem biztos a siker – a pozitív vélemények ellenére sem. A munkafolyamat során számára az egyik legjobb visszacsatolás az volt, amikor a zenét vették fel a jelenetekhez. Nem telt sok időbe, és számos olyan ember is összegyűlt a stúdióban, akik nem az ő „brancsukból” voltak: külső, szűz szemek.
A rendező jó pár történetet elmesélt, többek között azt, hogy miként vált belőle animációs művész, mi a jelentősége az előszinkronizálásnak – amikor az animációs film előtt veszik fel a színészek közötti dialógokat –, vagy épp mit gondol
A MAGYAR ANIMÁCIÓ JELENÉRŐL, JÖVŐJÉRŐL.
Noha az eseményen nem csupán a Színház- és Filmművészeti Egyetem hallgatói vettek részt, jó néhány témakör elsősorban nekik szólt. Ezek közül is talán kettőt érdemes leginkább kiemelni. Az egyik a már korábban említett ars poetica, a közönség megszólítása, a másik pedig Ternovszky Béla munkásságának kezdeti évei. Utóbbi remek példa, hiszen nem mindig lesz mindenből szerelem első találkozásra, és így volt ez közte és az animáció között is. A rendező, aki korábban festészettel foglalkozott, távolinak érezte új feladatát. Ahhoz képest, hogy olajjal aktot festettünk, nem tűnt túl vonzónak – mesélte Ternovszky Béla, visszaemlékezve, milyen volt az első figuráit megrajzolni. Tűhegyű eszközzel, egy vonallal kellett precíz munkát végezni, ezt pedig számtalanszor megismételni. Sokszor azért is kaptak a fejükre, ha a nyári melegben ujjlenyomatot hagytak a papíron.
Noha javított a munkamorálon a jó fizetés, a csinos hölgyek, a színészek szórakoztató történetei és társasága, de igazán akkor esett szerelembe a szakmával, amikor először látta a karaktereit megmozdulni. Ahogy a halott kép megelevenedik, ahogy
AZ ANIMÁCIÓVAL AZ EMBER „LELKET LEHEL AZ ÁLLÓ RAJZBA”, AZ SZÁMÁRA MEGHATÁROZÓ ÉLMÉNY VOLT.
A rendező számos alkotásban és produkcióban vett részt az évek során, nevéhez kötődik Pumukli és Doktor Bubó karaktere, vagy a Dióbél királyfi és a Mézga család. Jelenleg a Nemzeti Filmintézet döntőbizottságának tagja, a támogatások odaítélésében vesz részt, szabadidejében pedig két hobbijának, a tenisznek és a lovaglásnak él.
Úgy véli, az animáció technikai oldalon sokat fejlődött, s noha évekkel ezelőtt úgy vélte, hogy a magyar animáció halott, mára már bizakodó. Lát olyan művészeket, akiknek az ötleteiben vannak lehetőségek. A közönség kérdésére elmondta, „egymilliós kérdés”, hogy a jövőben születnek-e még olyan kultikus, időtálló alkotások a magyar animáció világában, mint a Vuk vagy a Macskafogó, de a lehetőség adott.
Forrás: index.hu
A tehetséggondozás része, hogy a hallgatókat be tudjuk kapcsolni a nemzetközi vérkeringésbe – mondta a Színház- és Filmművészeti Egyetem rektora, Prof. dr. Sepsi Enikő a nemrég megrendezett Kulturális Diplomácia Értekezleten. A magyar művészeti felsőoktatási intézmények vezetőinek panelbeszélgetésén nagyszerű példák hangzottak el arra, hogy a kulturális diplomaták hogyan tudják segíteni a tehetséges, fiatal magyar művészek külföldi bemutatkozását. Emellett szó volt a művészeti felsőoktatási intézmények kiemelt szerepéről az országimázs építésében is.
Második évfolyamos dramaturgszakos hallgatónk, Boda Ábel készített interjút Kern Andrással a Ma este gyilkolunk című krimi kapcsán az ezúttal Keszthelyen megrendezett Bujtor István Filmfesztiválon.
Idén augusztus 28-án rendhagyó díszoklevél-átadót tartottak az Uránia Nemzeti Filmszínházban a Színház- és Filmművészeti Egyetem karrierirodájának szervezésében. Négy kiváló művész számára előrehozott ünnepséget rendeztek, mivel szakmai elfoglaltságaik miatt nem tudnak részt venni a szeptemberi hivatalos átadón. Az eseményen az egyetem rektora, Prof. dr. Sepsi Enikő köszöntötte a művészeket.
Mindannyian rendelkezünk valamilyen különleges tehetséggel, ami megkülönböztet minket másoktól. De mi lenne, ha ezt a tehetséget mesterséges intelligenciával (MI) felfedezhetnéd és kibontakoztathatnád? A MI nemcsak a technológia szerelmeseinek kínál karrierlehetőségeket, hanem a kreatív és művészeti területek számára is forradalmi újításokat hoz.
Az SZFE a filmvásznon sorozat az egyetem Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézete végzős hallgatóinak diplomamunkáiba enged betekintést a mesterrel és a tanítvánnyal készült páros interjún keresztül.
Kulturális sokk, felszabadító, halhatatlan – ezekkel a jelzőkkel illették tavaly a Nyári Akadémiát a friss gólyák. Idén sem kisebb a tét.
A szervezők célja, hogy a leendő elsősök életre szóló élménnyel gazdagodjanak és ez az egyhetes együttlét megalapozza számukra a sikeres évkezdést.
Élénk figyelem övezi a Színház- és Filmművészeti Egyetem idei, 2024-es gólyatáborát.
Ahhoz, hogy valaki jó színésszé váljon, nem elég a tehetség, fejlett önismeret is kell hozzá – vallja Grezsa Ferenc pszichiáter, az SZFE Mentálhigiénés Tanácsadó Szolgálatának szakmai vezetője. Az áprilisban indult szolgálat munkatársai ez utóbbi megszerzésében is segítséget tudnak nyújtani a hallgatóknak. Új podcast-epizódunkban többek között arról beszélgettünk Grezsa Ferenccel, hogy általában milyen kérdésekkel keresik meg a fiatalok a tanácsadókat. A szakember szerint a művészhallgatók olyan fiatalok, akik az átlagnál érzékenyebbek és lelkileg talán érettebbek is. Ez egy nagy ajándék, de jár bizonyos terhekkel is, amelyeket nem lehet megúszni. A hallgatóknak tudniuk kell, hogy nincsenek egyedül és bizalommal fordulhatnak a mentáligiénés tanácsadókhoz. Vezető pszichiáterük ebből a célból is tart előadást a debreceni Nyári Akadémián, augusztus 12-én 9:00 órakor.