Zöld Kakadu - színházrendező vizsga az SZFE-n

B. Török Fruzsina
2024 február 15., csütörtök 15:00.
Share

Molnár Kristóf harmadéves színházrendező hallgatóval beszélgettünk a Zöld Kakadu című vizsgaelőadásának próbáján. Az érdeklődők áprilisban tekinthetik meg az előadást.

16x9
Zöld Kakadu videó

Arthur Schnitzler: Zöld Kakadu

Hugo von Hofmannsthal „lelkünk színjátékának” nevezte a tudat és a tudatmélységek schnitzleri ábrázolását. Sigmund Freud, a lélekelemzés prófétája úgy vélekedett, hogy amit ő a tudomány eszközeivel felderített, azt Arthur Schnitzler a művészet eszközeivel tudja az olvasók és a nézők élményévé tenni. De hát Hofmannsthal is, Freud is személyes jó barátja volt a botránykeltő gégeorvosnak. Schnitzler ugyanis tekintélyes gégegyógyász volt, és egy időben az ideggyógyászatban, illetve az ezzel kapcsolatos lélektanban is elmerült – alighanem Freud hatására. Schnitzler útja úgy vezetett a meghökkenésektől az osztrák irodalom klasszikusaiig, hogy sokáig a felháborodás és az elragadtatás kereszttüzében emelkedett sikerek és zajos bukások között egyre magasabbra az irodalmi köztudatban. Legjobb, legszebb történelmi játéka A Zöld Kakadu című hosszú egyfelvonásos. Párizsban játszódik 1789. július 14-ének éjszakáján. A Zöld Kakadu egy párizsi lokál, valahol a Tér (más nevén Bastille) környékén. Aki idejár (főképp az elit, az arisztokrácia), azért teszi, hogy sehol másutt nem tapasztalható idegborzolásban, ínycsiklandozásban részesüljön. A Zöld Kakadu színészei ugyanis a felső tízezerrel kapcsolatos (vagy annak kárára elkövetett) brutális történeteket adnak itt elő, direktben, olykor rögtönzésszerűen, vakmerően, a színpadi jólneveltségre fittyet hányva. Szexuális bűncselekményt, tolvajlást, gyilkosságot… Alig lehet tudni, hogy mi a valóság és mi a játék; hiszen a művészeket alig lehet megkülönböztetni az alvilág szereplőitől. És játszódik mindez 1789. július 14-ének estéjén.

Interjú

Mikor és hol ismerkedtél meg a művel?

A Színházi Olimpia után Vidnyánszky Attila kiadta, hogy keressek egy egyfelvonásost és vonjam be a kaposvári osztályát. A nyár vége így darabkereséssel telt. Ez úgy zajlik, hogy beszélek Géza bátyámmal (Bodolay Géza), Szilágyi Bálint barátommal és alkotótársammal valamint édesanyámmal, aki magyartanár. Elolvastam többet, saját anyagaim közül is keresve, és végül a Bálint által ajánlott Schnitzler-mű győzött; egyszerűen kiragyogott a többi közül. Én nagyon szeretem Agatha Christie-t, annak a hangulatát is idézte, mégis egy modern és végtelenül izgalmas formában. Alig kellett húzni belőle valamit, annyira tökéletesen van megírva.

Mi a darab legfontosabb üzenete?

A legtöbb ember azt hiszi, ő majd meg fogja úszni. A Bastille ostromának estéjén, amely szimbolikus este lett, bár csak egy maroknyi embert szabadítottak ki, a nemesek a Zöld Kakaduban még mindig azt hiszik, nem lesz probléma. A valóság elől való menekülés, a ki nem mondott szavak, a felelősségvállalás hiánya korokon átívelő probléma. Az emberek azt hiszik, belemenekülhetünk különböző hazugságokba, függőségekbe, és nem igazán veszik észre, hogy a rossz az ajtónkon kopogtat. Felhívnám a figyelmet Lukács Ádám (Prospère) második jelenet elején elhangzott monológjára, melyet ő maga írt. Sok igazság van benne.

Miért érzed aktuálisnak ezt az 1900-as évek elején megjelent művet?

Körülvesz minket egy negatív energiákkal teli világ. A színházi szakmában is alig látok boldog alkotófolyamatot. Emellett háborúk vannak, valamint elég komoly népvándorlási hullám és társadalmi átalakulás. A Külügyi Intézetben is dolgoztam, ahol anno konkrét statisztikákat néztünk erről. A díszletben szereplő falak megmutatják, hogyan kúszik be az életünkbe sokkezű polipként a hatalom és az elnyomás, vagy annak egy szelete, szimbóluma, a Zöld Kakadu vendégei pedig szerepekbe, színjátszásba menekülnek, hogy ne kelljen mindezzel szembenézniük. A valóság játék, a játék valóság. Alvilági figurák és jakobinusok feszülnek a nemesekkel, s őket szolgálják ki jelenetekkel. A történet vége tanulságos és talán mutatnunk is kell egy kis reményt, hogy a francia forradalom és az ehhez hasonló események egy-egy lépést jelenthetnek előre, miközben a véráldozatokból tanulnunk kellene.

Hogy telt a próbaidőszak?

Azt gondolom én is és a teljes csapat is az utolsó csepp izzadságunkig dolgoztunk. 17 embert 5 különböző osztályból összeszervezni kihívás volt. Egészen lenyűgöző csapat jött össze; ha 5-en voltunk, akkor is hasznos munka zajlott. Nem véletlen: az elérhető kedvenceimet hívtam az egyetemekről, így egy elitcsapat jött létre. Olvasópróbával kezdtünk a Nemzetiben, ezt 2-3 hét elemzés követte, majd csapatépítő mozgásgyakorlatok Cserháti Gergely vezetésével. Ezután átköltöztünk az Eiffelbe, és előfordult, hogy egyszerre 3-4 termet vettünk igénybe: táncpróbák és énekórák is zajlottak. Végül elsején átköltöztünk az Ódry Padlásra és kinyitottuk a kapukat. Emellett Székely László és Tóth Kázmér újfent emberfeletti gesztusokkal segítettek, hogy le tudjam szűkíteni a különbséget egy nagyszínpadi előadáshoz képest. Azt gondolom, a díszlet szinte bárhol megállná a helyét, sőt a jelmez és a körülmények is adottak voltak a válogatottamnak.

Először rendeztél ilyen nagy apparátusú előadást. Mennyire volt nehéz feladat?

Egyelőre valahogy ezek a nagy feladatok találtak meg eddig is. A MOM Kulturális Központ nagyszínpada, az Eiffel, a nemzetis vizsgák, de akartam egy ennél is nagyobb szeletet szakítani. Ez már érezhetően a határaimat feszegette. Ebben benne volt a bukás lehetősége, de hiánypótlónak is tartottam, hogy összeverbuváljam a felsőbb éveseket és a kedvenceimet, hogy szívből dolgozzunk. Együtt dolgozott a HDG-, a Zsótér- és a Vidnyánszky-osztály, s még a külsősök és az első évfolyam is. Azt hiszem a végére egy valódi család lett őszinteséggel, bátorsággal, pozitív gondolatokkal, és a darabot is nyugodt szívvel helyezem a hallgatók kezébe – természetesen a felügyeletemmel. Ezzel együtt biztos vagyok benne, hogy az életem legnehezebb próbaidőszaka volt, ennyi ember összeszervezése miatt. Ennyi ember, ennyi helyről soha nem szerepelt rendezővizsgában és azt éreztem, ha ezt össze lehet valahogy hozni, azzal magasra lehet tenni a lécet. Sokat nem aludtunk, maradjunk annyiban.

Milyen rendezői attitűddel dolgoztál? Inkább műhelymunka volt a színészhallgatókkal, vagy volt egy egyértelmű víziód, amit következetesen megvalósítottál?

Ha olyan színészeid vannak, mint Lukács Ádám, Bukovszky Orsi, Atlasz Barnabás, Rákos Olivér, Juniki Noémi, Pigler Emi, Major Irma, Kerék Benjámin, Bognár Bence, Puskás Balázs, Winkler Jakab Tamás és sorolhatnám végig. Nem kérdés, hogy irányokat mutatok, ugyanakkor hagyom, hogy ők  is megtalálják a saját megoldásukat. Másrészről volt, akivel már másfél éve együtt akartam dolgozni és élveztem is kicsit – vagy inkább nagyon –, hogy most az én csapatomban vannak. Én mindenkivel leültem beszélni arról, hogy honnan hova tartunk, mindenkinek kielemeztük a karakterét, majd ezeket ők keltették életre a segítségünkkel. Vannak mozgások, amik katonás rendet igényelnek, de a többiben csak ajánlatokat teszek, és amennyiben a színész úgy dönt, hogy nem ért egyet a javaslattal, azt tiszteletben tartom – a lényeg csak az, hogy hozzon jobbat az előbbinél.

Ez az alkotói folyamat számomra több színésszel is hatalmas találkozás volt, mert elképesztően kreatív és tehetséges emberek, akik Magyarország bármely színházába megállnák a helyüket. Ha valaki nem hiszi el, nézzék meg az előadást, vagy bármelyik másik előadásukat. Lukács Ádám volt az, aki szinte az elsőtől az utolsó próbáig velem volt és zárásig beszélgettünk a díszletben. Igazi csapatkapitányként állt helyt, de véleményem szerint Atlasz Barna is tud mutatni valami újat és nagyon fontosat magából. Orsi márkinéje, Rákos Olivér hercege, Puskás Balázs csavargója is eddig nagy kedvenc, de amit Noémi is mutatott a próbaidőszakban az lenyűgöző. Fontos, hogy a továbbiakban is megtartsák ezt a koncentrációt és akkor nem lehet nagy baj. Én egy dologgal tartozom nekik, ahogy az olvasópróbát is kezdtem: egy nagy köszönömmel, amiért ez létrejöhetett.

Egyéb hírek

Megjelent A televízió volt az életünk című kötet – az íróval, Babiczky Lászlóval beszélgettünk

Babiczky László életútja szorosan összefonódik a magyar televíziózás történetével: a kezdeti asszisztensi munkától a Pécsi Körzeti Stúdió vezető rendezői feladatain át a Magyar Televízió archívumának megmentéséig. 1974-ben végzett a Színház- és Filmművészeti Főiskolán, tavaly vette át az ötvenéves diplomáját, valamint 2025. nyarán jelent meg A televízió volt az életünk című kötete, ennek kapcsán beszélgettünk vele.

Nézőkutatás a Színház- és Filmművészeti Egyetemen

A Színház- és Filmművészeti Egyetem Doktori Iskolája 2025-ben kutatást indított, hogy az intézményben készülő (vizsga)előadásokkal kapcsolatos nézői véleményeket, reflexiókat vizsgálják

Pilinszky a színpadon Isztambulban – Szilágyi Bálint vezetésével

Szilágyi Bálint, a Színház- és Filmművészeti Egyetem harmadéves színházrendező osztályának vezetője, nemrég rendkívül inspiráló színházi projektet vezetett az isztambuli Mimar Sinan Egyetemen, amelynek középpontjában Pilinszky János művei álltak.

„A hangomat édesanyámtól örököltem” – interjú Fogl Noémivel, végzős zenés színművész hallgatónkkal

„Csak egyszer legyek végre sztár!” – énekelte a díjátadó gálán Fogl Noémi, a X. Danubia Talents Nemzetközi Zenei Verseny operett–musical kategóriájának abszolút első helyezettje. A miénk már biztosan az és kívánjuk, hogy azon álma, hogy egyszer primadonnaként álljon a színpadon, teljesüljön. Kiss-B. Attila és Homonnay Zsolt végzős osztályának hallgatójával a verseny után jövőbeli terveiről is beszélgettünk.

Nemzetközi díjjal ismerték el az SZFE színházrendező oktatóját – interjú Szabó K. Istvánnal

Szabó K. Istvánt, a Jászai Mari-díjas romániai magyar rendezőt, az SZFE prózai színházrendező szak osztályvezető tanárát nemrég Ion Caramitru Nagydíjjal tüntette ki az Academia Balkanica Europeana Észak-Macedóniában. A friss elismerésről és annak jelentőségéről beszélgettünk vele.

Kálloy Molnár Péterre emlékezünk

2025. december 1-jén, 55 évesen daganatos megbetegedésben hunyt el Kálloy Molnár Péter színész, énekes, zenész, rendező, drámaíró.

Lehet-e az AI alkotó a színpadon és a filmen? – képes beszámoló az SZFE Innovációs Napjáról

A Színház- és Filmművészeti Egyetem december 2-án Innovációs Napot rendezett a Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézetben, ahol a színház, a film, a kultúratudomány, valamint az infokommunikáció és az IT-szektor szakértői közösen keresték a választ arra, miként állítható a technológia a művészi alkotás szolgálatába, és hogyan egészíthetik ki a mesterséges intelligencia forradalmi lehetőségei az emberi kreativitást.

Több száz érdeklődőt vonzott az SZFE idei nyílt napja

Közel négyszázan látogattak el a Színház- és Filmművészeti Egyetem 2025. november 29-én megrendezett nyílt napjára, amelyet idén rendhagyó módon több kampuszon tartottunk és igazán gazdag programot kínálva mutattuk be a színművészeti, drámaelméleti és mozgóképes BA és MA képzéseket.

Több betöltése Több betöltése
Széchenyi Terv Plusz
Széchenyi 2020