SZFE könyvek

A Színház- és Filmművészeti Egyetem gondozásában megjelenő hiánypótló kötetsorozat

Médialexikon

MEGJELENÉS ALATT:

Két évtizeddel az első kiadás után a Színház- és Filmművészeti Egyetem megújult formában, webbookként jelenteti meg a Médialexikont. A 2005-ben még elsősorban a „régi” analóg média befolyásolóképességét és működését feltáró kötet mára a digitális korszak kihívásaira is választ ad: az új médiaterek, a mesterséges intelligencia, a globális véleményformáló folyamatok világába kalauzolja az olvasót. A Médialexikon célja, hogy a tudatos médiahasználathoz és a kritikus gondolkodáshoz elengedhetetlen ismereteket és összefüggéseket bemutassa. Az új kiadás egyedülálló módon ötvözi az emberi szakértelmet a mesterséges intelligencia nyújtotta lehetőségekkel, ugyanakkor szilárdan kitart amellett, hogy a helyes médiaértés alapja a tudás, a tapasztalat és a kritikai érzék marad. A lexikon évente bővülni és frissülni fog, tartalma széles körű hazai és nemzetközi szakértői lektoráláson esik át, hogy mindig naprakész és hiteles támasza legyen hallgatóknak, oktatóknak, szülőknek, médiaszakembereknek és valamennyi tudatos médiahasználónak.

A 2025-ös kiadás szerzői: Antal Zsolt, Balázs Géza, Birher Nándor, Cserey György, Ozsváth Eszter, Tóth Loretta
A kötet az alábbi kiadások és szerzők szócikkeinek a felhasználásával készült:
2005-ös kiadás: Antal Zsolt, Gazsó Tibor, Kubínyi Tamás
2015-ös kiadás: Antal Zsolt, Gazsó Tibor, Kubínyi Tamás, Pelle Veronika

Fotók: Baska Barbara, Vecsernyés János
Szerkesztette: Antal Zsolt

Béatrice Picon-Vallin: Théâtre du Soleil – Ariane Mnouchkine napszínházának első fél évszázada

MEGJELENÉS ALATT:

Béatrice Picon-Vallin gyönyörű fotókkal illusztrált könyve az Ariane Mnouchkine által több mint öt évtizede alapított, napjainkban is működő Théâtre du Soleil (Napszínház) tevékenységét mutatja be, amelyet a társulat hosszú fennállása, világméretű hatása és alkotásainak egyedülálló művészi minősége fémjelez. Béatrice Picon-Vallin a legendás rendezőnő és alkotótársai vallomásain keresztül tekint vissza e méltán világhírű színházi műhely emblematikus történetére. A kötet 2014 novemberében jelent meg először az Actes Sud kiadó gondozásában, s 2015-ben elnyerte Franciaországban „a legjobb színházról szóló könyvnek” járó elismerést. Most a téma iránt érdeklődő magyar olvasók is a kezükbe foghatják a Színház- és Filmművészeti Egyetem gondozásában, Rideg Zsófia fordításában megjelenő album-monográfiát.

Fordította: Rideg Zsófia
Szerkesztette: Helfrich Judit

 

„Ha tudatában vagy annak, hogy amit látsz, az élet – de ugyanakkor nem felejted el, hogy a színházban való életről van szó –, az tízszeresére növeli az élvezetet. Úgy gondolom, hogy a színház azért van, hogy elmesélje a világot, hogy megvilágítsa számunkra, és erőt adjon nekünk ahhoz, hogy megértsük, és ezáltal képesek legyünk megváltoztatni is. Nem tudom elképzelni ezt a művészetet a világgal való ezen kapcsolat nélkül.”

– Ariane Mnouchkine

Patrick Nash: Rövidfilmesek kézikönyve – Forgatókönyvírás lépésről lépésre

MEGJELENÉS ALATT:

A Színház- és Filmművészeti Egyetem SZFE Könyvek sorozatának következő darabja Patrick Nash többszörös díjnyertes film- és rövidfilm-forgatókönyvíró, filmes szakember kézikönyve lesz. A szerző az észak-írországi Derry Cityben megrendezett Oscar-kvalifikációs Foyle Filmfesztivál válogatópaneljének tagjaként gyűjtött tapasztalatait foglalta bele ebbe a hiánypótló, az oktatásban is jól használható kötetbe, amelyben hasznos tanácsokkal szolgál kezdő, feltörekvő és haladó forgatókönyvíróknak is.

Fordította: Regős János és Ozsváth Eszter
Szakmai lektor: Vecsernyés János
Szerkesztette: Helfrich Judit
Név- és tárgymutató: Révész Rebeka
Borítóterv: Kiss Sámson Endre
Tördelés: Kállai Zsanett

Kocziszky Éva: Antifilozófusok II. – Radikális gondolkodás a művészet tükrében és Szabó Attila (szerk.): Százhúszból hét – Válogatás az Örkény István drámaírói ösztöndíj színműveiből

Telt házas érdeklődés mellett zajlott le az SZFE Könyvek első két kötetének felolvasószínházzal egybekötött bemutatója 2025. február 12-én az Alkotóműhelyek Hetének keretében. A rendezvényen prof. dr. Kocziszky Éva legújabb művét, az Antifilozófusok II. – Radikális gondolkodás a művészet tükrében című esszékötetet, valamint az Örkény István drámaírói ösztöndíj nyertes pályamunkáiból összeállított antológiát ismerhették meg a résztvevők a Bajor Gizi Színészmúzeumban.

 

 

Jan Fabre – Luk Van den Dries: A cselekvéstől a színészi cselekvésig – Jan Fabre iránymutatásai a 21. századi előadóművészek számára

A Jan Fabre színházi esztétikáját és művészi ars poeticáját feltáró kötet az SZFE Könyvek kortárs rendezőket bemutató vonulatába illeszkedik, amelynek korábbi darabjaiból Theodórosz Terzopulosz, Tadashi Suzuki és Eugenio Barba módszertanát ismerhették meg a magyar olvasók. A Fabre rendezői–koreográfusi munkája során kikristályosodott gyakorlatokon és improvizációkon túl szemléletének elméleti hátterét is megvilágító kézikönyv bemutatóját 2025. május 10-én tartották meg a Nemzeti Színházban.

„Fabre a gyakorlataiban a lehetetlent kéri a performereitől, igen, még akár azt is, hogy repüljenek. »Feladatuk abból áll, hogy megpróbáljanak repülni, más szóval tárják szét a karjaikat, mintha szárnyak volnának, és repüljenek az ég felé. Az elugrás után elkerülhetetlenül a gravitáció veszi át a hatalmat, és így az illető le fog esni, de az egész kísérlet abból áll, hogy az előadója továbbra is makacsul azt hiszi, egyszer csak képes lesz repülni, ha elég hosszan és elszántan kitart. A performer, akár egy madár, kiszabadulván a gravitációból, hatalmas fantáziájával pásztázza a légteret, kis vagy – épp ellenkezőleg – hatalmas szárnyakkal, könnyedén, mint egy ölyv, vagy nagy szárnycsapásokkal, mint egy pelikán, vagy egy kolibri sebes szárnycsapásaival, vagy sasként szárnyalva magasan a hegyek között.« Samuel Beckett értette ezt: »Kezdd újra! Bukj újra! Újra, de jobban.«”

 – Jan Fabre szavait idézi Richard Schechner

Theodórosz Terzopulosz - Dionüszosz visszatérése

Theodórosz Terzopulosz görög színházi rendező Dionüszosz visszatérése című könyve az SZFE gondozásában jelent meg magyar nyelven. A könyvbemutatóra április 16-án a Nemzeti Színházban került sor a szerző és Kozma András (fordító), valamint Antal Zsolt, az SZFE rektorhelyettese és a Németh Antal Drámaelméleti Intézet intézetvezetője részvételével.

Megrendelés az irokboltja.hu webshopjából

Eugenio Barba - Nicola Savarese - A színház öt kontinense: tények és legendák a színész materiális kultúrájáról

Eugenio Barba 1936-ban született Olaszországban és Gallipoliban nőtt fel. 1954-ben Norvégiába emigrált, ahol hegesztőként és tengerészként dolgozott. Közben francia és norvég irodalomból és vallástörténetből szerzett diplomát az Oslói Egyetemen. 1961-ben Lengyelországban rendezést tanult a Varsói Állami Színiiskolában, majd egy év elteltével Jerzy Grotowskihoz csatlakozott, aki akkoriban a Tizenhárom soros Színház igazgatója volt Opole-ben. Barba három évet töltött Grotowski melett. 1963-ban Indiába utazott, hogy kitanulja a Kathakalit, egy, a nyugati világ számára addig még ismeretlen színházi formát. 1964-ben hozta létre az Odin Színházat, ahol az elmúlt ötven évben 76 produkciót rendezett, a kultúrák sokszínűségét hirdető Theatrum Mundi Társulattal kiegészülve. 1974 óta Eugenio Barba és az Odin Színház kifejlesztettek egy olyan egyedi módszert, amely képes különböző társadalmi rétegek és kultúrák, közösségek és intézmények között hidat teremteni egyetlen színházi előadáson keresztül.

Megrendelés az irokboltja.hu webshopjából 

Suzuki Tadashi - A testben élő kultúra

Tadashi Suzuki, aki 1976-ban a világ egyik legnagyobb nemzetközi színházi központját hozta létre japán elhagyatott vidéki településén, Togában, nem csupán a világ egyik legjelentősebb színházi rendezője, a Nemzetközi Színházi Olimpia alapítója, hanem korszakalkotó gondolkodó is. Culture is the Body – A testben élő kultúra címmel végre magyarul is megjelenő kötetének színházelméleti írásaiban korunk alapvető kérdéseinek radikális megközelítésére törekszik. Filozófiája és képzési rendszere nem korlátozódik csupán a hagyományos japán színházi műfajok, a kabuki és a nó értékeinek megőrzésére és megújítására, élénken rezonál a 20. századi nyugat-európai színházkultúra nyugtalanító kérdéseire is. E könyv írásai aktuálisabbak, mint valaha: Tadashi Suzuki hitvallása, mely Európa és Ázsia aktív szellemi dialógusának fenntartását célozza, alighanem az egyedül esélyes program a 21. századi színház művelői számára.

Tadashi Suzuki módszerét számos országban és egyetemen tanítják, hazánkban eddig mégis viszonylag keveset lehetett róla hallani. Ezt orvosolandó a Színház- és Filmművészeti Egyetem és a Nemzeti Színház közös gondozásában adta ki a szerző magyarra fordított művét.

Novák Emil - A magyar operatőr iskola története

Novák Emil, a kötet szerzője éveken keresztül kutatta és tanulmányozta a világ különböző pontjain működő operatőr iskolák oktatási anyagait. Ezen időszak alatt legfőbb céljának a magyar filmipar történetének és oktatási hagyományainak megőrzését, valamint a technikai fejlődéssel lépést tartó, minden szempontból felkészült szakemberek képzését tűzte ki. Az elmúlt ötven évben összegyűjtött anyagok alapján végül létrejött a könyv, melyben különleges figyelmet szentelt Bojkovszky Béla fővilágosító emlékiratainak. Novák már fiatal korában is vágyott arra, hogy hozzájuthasson ezekhez a kéziratokhoz, de csak Bojkovszky Béla halála után sikerült megkapnia azokat.

A magyar operatőr iskola történetének kötetével egy új dimenzió nyílik a magyar filmkészítés világában. Ez a könyv nem csupán egy összefoglaló, hanem egy kiemelkedő művészeti és oktatási hagyomány bemutatása is. Az olvasók bepillantást nyerhetnek a magyar operatőrök munkájába, az általuk alkotott filmekben rejlő szépségbe és technikai kifinomultságba. Ez az alkotás nem csupán az operatőröknek szól, hanem mindazoknak, akik érdeklődnek a filmkészítés iránt, és szeretnék felfedezni a magyar filmipar izgalmas világát.

Az SZFE gondozásában megjelentetett kötet hozzájárul a magyar filmipar múltjának megőrzéséhez és a jövő generációinak szakmai fejlődéséhez. Ez a mű egy újabb mérföldkő a magyar filmművészet történetében, és reményeink szerint inspirációt nyújt azoknak a fiatal tehetségeknek is, akik az operatőri szakma iránt érdeklődnek. A magyar operatőr iskola történetéről szóló könyv kiemelkedő jelentőséggel bír a filmkészítés szerelmesei és a szakma iránt érdeklődők számára.

Széchenyi Terv Plusz
Széchenyi 2020