Kötetlen beszélgetést szervezett a Francia Intézet a Comédie-Française és a Nemzeti Színház társulata színészeinek, dolgozóinak, illetve a fiatal színészeknek, színművész-hallgatóknak. A dunai hajózáson a vendégtársulat megismerkedett Budapest látnivalóival, de a hazaiak is sok információval gazdagodtak, főleg a francia színházi élettel kapcsolatban.
A hajókiránduláson a kötetlen beszélgetések mellett volt egy kisebb „hivatalos” beszélgetés is, amelyben először Dominique Blanc-t kérdezte A. Szabó Magda, a Nemzeti Színház korábbi stratégiai igazgatója, majd a francia és a magyar fiatalok kérdezgették egymást a két ország eltérő színészképzési struktúrájáról. A beszélgetés elején kiderült, hogy a Comédie-Française társulatában dolgozó fiatalok már végzett színészként kerültek a párizsi teátrumhoz, ráadásuk különböző frankofón országok színiakadémiáit végezték el, Svájcban, Belgiumban. Elhangzott, a francia színház akadémiája tizenöt éve működik, és egybegyűjti a különböző iskolákban végzett fiatal színészeket, évente kiválogatva a legjobbakat. Ez persze nem jelenti azt, hogy azonnal a Comédie-Française társulatának tagjaivá válnak az akadémisták, miután befejezik tanulmányaikat, hiszen a világhírű francia színháznak egy egészen speciális rendszere van. A fiatalok esetében nagyon ügyelnek arra, hogy ne jelentsenek konkurenciát a már tagként ott dolgozó, úgynevezett pensionnaire-eknek. Ez a kifejezés azt jelenti, hogy egyfajta átmeneti státuszban vannak a színészek, akikből később „rendes tag” úgynevezett sociétaire válhat. Az akadémisták éppen ezért nem válhatnak azonnal pensionnaire-ré, ki kell várniuk bizonyos idő elteltét. Érdekességként megjegyezném, hogy Dominique Blanc a kötetlen beszélgetésben elmesélte azt is, hogy a societaire-ré válásnak komoly kritériumai vannak, eleve tíz évig kell várnia arra egy színésznek, hogy taggá választhassák a már jegyzett tagok, akik egyébként a XVII. század óta sorszámot viselnek: Dominique Blanc például az 538. tagja a Comédie-Française-nek.
A Színművészeti Egyetem hallgatói a franciaországi színházi szisztémáról is kérdezték a jelenlévőket, hiszen a Tartuffe közönségtalálkozóján elhangzott, hogy a Comédie-Française az egyetlen állandó társulattal rendelkező színház Franciaországban. Dominique Blanc elmesélte, hogy ez a világon is egyedülálló, hiszen ez a színház az egyetlen, amelynek 1680 óta folyamatosan működő társulata van. Ugyanakkor – mondta a francia színésznő – egy korábbi kulturális miniszternek, Jacques Langnak köszönhetően létrehoztak egy státuszt („l’intermittent du spectacle”), amely lehetővé teszi a fiatal színészek, énekesek, zenészek foglalkoztatását, ez is egy csak specifikusan francia rendszer, sérülékeny ugyan, de nagy segítség az előadóművészeknek. A magyar rendszer működéséről is beszámoltak a magyar színinövendékek és oktatók. Dominique Blanc ezek után a női és férfi színészek arányáról, az egyenjogúsági kérdésekről is faggatta a fiatalokat. Egyikük elmondta, nem érzi, hogy hátrányos helyzetben lennének a színésznők Magyarországon, ugyanakkor igaz, a drámaírók nem kényeztették el szerepek sokaságával a nőket, bár ez inkább világjelenség. A magyar színinövendékek a pedagógiai módszerekről is kérdezősködtek, de a válasz az volt, hogy a francia területen működő tizenhárom iskola tizenhárom különböző pedagógiai módszert használ, és természetesen más-más metódusok vannak a többi francia nyelvterületen is, például Lausanne-ban, vagy a belga színiiskolákban. Az egyik, a Comédie-Française-hez Lausanne-ból érkezett fiatal színész elmesélte, hogy ők például két-három hónapig dolgoznak egy-egy rendezővel, és nincsenek előre meghatározott stúdiumok.
Arról is szó esett a beszélgetésben, mennyire tudnak könnyen elhelyezkedni a fiatal színészek Franciaországban. A fiatal csapatból egy belga színésznő elmesélte, hogy nagyon sok színészt képeznek a két brüsszeli egyetemen, ott például ezért nehéz elhelyezkedni. Ugyanerről számolt be az egyik francia színésznő is, aki arról beszélt, hogy túltelített a francia szakma is, holott ott például sok film készül, tehát nemcsak a színház nyújt elhelyezkedési lehetőséget. Ugyanakkor abban a tekintetben rugalmas a rendszer, hogy nagyon könnyen hozhatnak létre önálló alkotócsapatot, saját társulatot a kreatív energiával rendelkező fiatal színészek.
Ungvári Judit
Az idén 160 éves Színház- és Filmművészeti Egyetem jubileumi programsorozatának részeként, első alkalommal rendezi meg november 13–15. között a CINEGE Nemzetközi Egyetemi Filmfesztivált az Uránia Nemzeti Filmszínházban. A korábban hasonlóképpen az intézmény szervezésében megvalósult Összhang Gálaest után az egyetem hagyományteremtő szándékkal indítja a filmfesztivált is, amelynek célja, hogy közelebb hozza egymáshoz a fiatal filmkészítőket, valamint inspiráló, nemzetközi közeget teremtsen a párbeszéd, illetve a közös tanulás és gondolkodás érdekében.
Luxusautók, technikai bravúrok és grandiózus költségvetés – gondolhatnánk, hogy ez a siker kulcsa a világ egyik legjelentősebb autós és motoros témájú filmes seregszemléjén, a Nemzetközi Motor Filmdíjon (International Motor Film Awards). Erre cáfolt rá Varga Sébastien Poros utakon című alkotása, amely nemrég a világ legjobb autós diákfilmje lett Londonban. Frissen végzett second unit rendező hallgatónkat díjátadós élményeiről kérdeztük.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem harmadéves prózaiszínművész-hallgatói a Zentai Magyar Kamaraszínházban mutatták be elsőéves vizsgaelőadásukat. Az itthon is nagy sikerrel játszott, Repülni hív a magas ég című produkciót október 26-án, vasárnap láthatta a közönség.
A Karrieriroda ajánlásával az UFASOW közreműködésével szeretettel hívunk, várunk az X- Faktor kamerapróbáira, hogy testközelből megtapasztalhassátok, hogyan készül egy nagyszabású televíziós produkció.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem Doktori és Habilitációs Tanácsa nevében tisztelettel meghívjuk Hruby Edit DLA disszertációjának nyilvános védésére.
Az SZFE Könyvek sorozat két új kötete is bemutatkozott október 15-én az Uránia Nemzeti Filmszínházban. A friss kiadványok között szerepel a Médialexikon webbook, valamint Patrick Nash Rövidfilmesek kézikönyve című tankönyvének magyar fordítása, amely gyakorlati példákon keresztül ismerteti a rövidfilmes forgatókönyvírás alapjait.
Október 12-én a Müpa Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermében közös gálaműsor keretében ünnepelte alapítása évfordulóját a Színház- és Filmművészeti, a Liszt Ferenc Zeneművészeti, a Moholy-Nagy Művészeti és a Magyar Táncművészeti Egyetem.
Október 20-án, hétfőn 17 órakor mutatják be az SZFE Vilmos Zsigmond Intézet Filmrendező és Filmoperatőr művész MA (2021-2023) szakos hallgatói diplomafilmjeiket az Urániában.

