2024. januárjában elindította legújabb, Vitéz László nevű alprogramját a Déryné Program, amelynek célja, hogy az óvodás korosztályt (középső- és nagycsoportosok) bevezesse a bábszínház élményvilágába és megalapozza a kultúrára, nemzeti öntudatra való nevelést már kisgyermek korban. Az indulásról, tervezésről, a témanapok felépítéséről, valamint az ehhez kapcsolódó pályázatról Fabók Mariannt, az alprogram szakmai vezetőjét, az SZFE harmadéves bábszínművész osztályának vezetőjét kérdeztük.
Alkotóként az indulás óta részese vagy a Déryné Programnak. Hogyan kerültél kapcsolatba vele?
Tizenöt éve karcoljuk keresztül-kasul a Kárpát-medencét Fabók Mancsi Bábszínháza elnevezésű vándortársulatunkkal. Amikor a Déryné Program meghirdette honlapján Országjárás alprogramját, nem volt kérdés számunkra, hogy jelentkezünk, hiszen a Program célkitűzései egyeztek színházunk törekvéseivel. Nagyon fontosnak tartjuk a színház és a kultúra eljuttatását olyan területekre is, ahol kevesebb lehetőség van azok befogadására.
Mennyire fogékonyak a bábszínházi előadásokra a nézők? Gondolok itt arra, hogy felnőtteknek szóló darabot is játszol és te is túllépsz a hagyományos, paravános bábjátszáson.
Igen, nagyon szeretnénk megismertetni a mai felnőtt, színházba járó közönséggel a báb műfajának határtalan lehetőségeit és megmutatni, hogy bábelőadás miként szólhat felnőttekhez. Akik látják előadásainkat, elragadtatással nyilatkoznak a báb műfajáról és saját bevallásuk szerint nem tudták elképzelni, hogy bábelőadás ilyen hatást gyakorolhat rájuk.
A teljes interjú ITT érhető el.
Forrás: deszkavizio.hu
Babiczky László életútja szorosan összefonódik a magyar televíziózás történetével: a kezdeti asszisztensi munkától a Pécsi Körzeti Stúdió vezető rendezői feladatain át a Magyar Televízió archívumának megmentéséig. 1974-ben végzett a Színház- és Filmművészeti Főiskolán, tavaly vette át az ötvenéves diplomáját, valamint 2025. nyarán jelent meg A televízió volt az életünk című kötete, ennek kapcsán beszélgettünk vele.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem Doktori Iskolája 2025-ben kutatást indított, hogy az intézményben készülő (vizsga)előadásokkal kapcsolatos nézői véleményeket, reflexiókat vizsgálják
Szilágyi Bálint, a Színház- és Filmművészeti Egyetem harmadéves színházrendező osztályának vezetője, nemrég rendkívül inspiráló színházi projektet vezetett az isztambuli Mimar Sinan Egyetemen, amelynek középpontjában Pilinszky János művei álltak.
„Csak egyszer legyek végre sztár!” – énekelte a díjátadó gálán Fogl Noémi, a X. Danubia Talents Nemzetközi Zenei Verseny operett–musical kategóriájának abszolút első helyezettje. A miénk már biztosan az és kívánjuk, hogy azon álma, hogy egyszer primadonnaként álljon a színpadon, teljesüljön. Kiss-B. Attila és Homonnay Zsolt végzős osztályának hallgatójával a verseny után jövőbeli terveiről is beszélgettünk.
Szabó K. Istvánt, a Jászai Mari-díjas romániai magyar rendezőt, az SZFE prózai színházrendező szak osztályvezető tanárát nemrég Ion Caramitru Nagydíjjal tüntette ki az Academia Balkanica Europeana Észak-Macedóniában. A friss elismerésről és annak jelentőségéről beszélgettünk vele.
2025. december 1-jén, 55 évesen daganatos megbetegedésben hunyt el Kálloy Molnár Péter színész, énekes, zenész, rendező, drámaíró.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem december 2-án Innovációs Napot rendezett a Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézetben, ahol a színház, a film, a kultúratudomány, valamint az infokommunikáció és az IT-szektor szakértői közösen keresték a választ arra, miként állítható a technológia a művészi alkotás szolgálatába, és hogyan egészíthetik ki a mesterséges intelligencia forradalmi lehetőségei az emberi kreativitást.
Közel négyszázan látogattak el a Színház- és Filmművészeti Egyetem 2025. november 29-én megrendezett nyílt napjára, amelyet idén rendhagyó módon több kampuszon tartottunk és igazán gazdag programot kínálva mutattuk be a színművészeti, drámaelméleti és mozgóképes BA és MA képzéseket.

