David Cronenberg, a testhorror műfajának világhírű kanadai rendezője, a Budapesti Klasszikus Filmmaraton díszvendégeként látogatott az Uránia Nemzeti Filmszínházba. Az NFI és az SZFE szervezésében megvalósult közönségtalálkozón a nézők nemcsak pályája kezdetéről és legendássá vált filmjeinek kulisszatitkairól hallhattak, hanem arról is, mit jelent számára a technológia és a mesterséges intelligencia.
Cronenberg – A légy, a Karambol, az eXistenZ és az Eastern Promises – Gyilkos ígéretek rendezőjét Somossy Barbara, az SZFE nemrég végzett filmrendező szakos hallgatója kérdezte a színpadon többek között arról is, hogy miért és hogyan került az emberi test a fókuszpontjába. Cronenberg hangsúlyozta: számára az emberi test a kiindulópont. „A test a valóság” – fogalmazott, hozzátéve, hogy ateistaként és egzisztencialistaként mindig ebből indult ki. Filmjei, amelyekben a test gyakran torzul, átalakul, felbomlik, nem öncélúan sokkolnak, hanem a lét alapkérdéseire keresnek választ.

David Cronenberg és Somossy Barbara
A beszélgetés során többször visszatért arra, hogy a filmkészítésben az egyik legfontosabb döntés a szereposztás. „Ha rossz színészt választasz, az tönkreteheti a filmet” – mondta. Példaként Jeff Goldblumot említette, aki A légy főszerepét vállalta el akkor is, amikor mások attól tartottak, hogy a maszk elrejti az arcjátékukat. A rendező hosszabban beszélt Viggo Mortensennel való együttműködéséről is, akivel négy filmben dolgoztak együtt, és akit „különleges kollégának, költőnek, zenésznek és igazi művésznek” nevezett.
Pályája kezdetéről szólva elárulta: eredetileg írónak készült, édesapja is író volt. Bár a biokémia iránt is érdeklődött, végül az irodalom és az európai filmművészet – Fellini, Bergman, Godard – hatására fordult a film felé. Saját alkotói módszeréről elmondta, hogy amint elkezd írni, a történet szereplői önálló életre kelnek, sőt gyakran „ellenállnak” a szerzőnek. „Akkor tudod, hogy jól dolgozol, ha a figurák elkezdenek maguk beszélni” – mondta mosolyogva. A pályakezdés praktikáiról szólva ironikusan úgy fogalmazott: „Eléggé macchiavellista voltam” – vagyis – tette hozzá – a túlélés érdekében olykor ravaszságra is szükség volt a rendszeren belül.

Balról jobbra: Csáky Attila, Koltai Lajos, David Cronenberg, Somossy Barbara, Pacskovszky József
A technológiáról kérdezve Cronenberg kijelentette: nem nosztalgiázik az analóg filmezés iránt. Sokkal inkább értékeli a digitális korszak szabadságát, amely szerinte óriási lehetőség a fiatal alkotók számára – akár egy mobiltelefonnal is készíthető professzionális film. „Technology is us” – jelentette ki, amellyel azt is aláhúzta, hogy a mesterséges intelligenciát sem ellenségnek, hanem új eszköznek tekinti az alkotói folyamatban.
Természetesen szó esett a rendező ikonikus filmjeiről, így a Karambolról is, amely Cannes-ban botrányt kavart, míg a fiatalabb velencei közönség már alig háborodott fel rajta. Cronenberg ezzel kapcsolatban hangsúlyozta: nincsenek örökérvényű határok a filmben, hiszen a társadalom normái folyamatosan változnak.

A közönség soraiból is érkeztek kérdések, amelyekre a rendező derűsen, gyakran humorral válaszolt. Megosztotta például, hogy már ő maga is „műtéti beavatkozások és implantátumok által átalakított testben” él, de mindezt öniróniával és mosollyal tette hozzá.
A beszélgetés végére nyilvánvalóvá vált, hogy Cronenberg nem csupán a testhorror mestere, hanem egy rendkívül gondolkodó, érzékeny és meglehetősen szerény művész, aki filmjein keresztül mindig az emberi lét alapvető kérdéseit kutatja. Jelenléte a budapesti közönség számára maradandó élményt jelentett – egyszerre volt nosztalgikus és előretekintő, s az est végén mindenkiben ott maradt a vágy, hogy újra találkozhasson vele, akár nézőként a vászon előtt, akár személyesen, ha valóban Budapestre hozza következő filmjét.
A rendezőt egy miniinterjúra is elkaptuk az Urániában, hogy mit nyilatkozott stábunknak a lenti videóra kattintva megnézhetik:
Két nap, négy ország, 24 rövidfilm – indul a CINEGE Nemzetközi Egyetemi Filmfesztivál Budapest, 2025. november 13. – A Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) november 14–15. között első alkalommal rendezi meg a CINEGE Nemzetközi Egyetemi Filmfesztivált az Uránia Nemzeti Filmszínházban. A Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézet szervezésében és a Nemzeti Filmintézet támogatásával megvalósuló eseményen, négy ország fiatal tehetségei mutatják be alkotásaikat. A vetítések mellett workshopok és kerekasztal-beszélgetések biztosítanak teret a nemzetközi párbeszédhez és a kreatív együttműködéshez.
Ünnepélyes keretek között írta alá együttműködési megállapodását a Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) és a VERITAS Történetkutató Intézet és Levéltár november 11-én, az Uránia Nemzeti Filmszínházban. A dokumentumot prof. dr. habil. Sepsi Enikő, az SZFE rektora és prof. dr. habil. Szakály Sándor, DSc, a VERITAS főigazgatója látta el kézjegyével.
Lukács Ádám rendező 2025-ben végzett az SZFE színművészhallgatójaként. Soron következő interjúnkban vele beszélgettünk a Prométheusz-projekt című előadás kapcsán a görög mitológia időtlen érvényességéről és a jelenkori szorongásokról.
A Karrieriroda ajánlásával a Soproni Petőfi Színház és a Csokonai Nemzeti Színház meghallgatást hirdet.
Az idén 160 éves Színház- és Filmművészeti Egyetem jubileumi programsorozatának részeként, első alkalommal rendezi meg november 13–15. között a CINEGE Nemzetközi Egyetemi Filmfesztivált az Uránia Nemzeti Filmszínházban. A korábban hasonlóképpen az intézmény szervezésében megvalósult Összhang Gálaest után az egyetem hagyományteremtő szándékkal indítja a filmfesztivált is, amelynek célja, hogy közelebb hozza egymáshoz a fiatal filmkészítőket, valamint inspiráló, nemzetközi közeget teremtsen a párbeszéd, illetve a közös tanulás és gondolkodás érdekében.
Luxusautók, technikai bravúrok és grandiózus költségvetés – gondolhatnánk, hogy ez a siker kulcsa a világ egyik legjelentősebb autós és motoros témájú filmes seregszemléjén, a Nemzetközi Motor Filmdíjon (International Motor Film Awards). Erre cáfolt rá Varga Sébastien Poros utakon című alkotása, amely nemrég a világ legjobb autós diákfilmje lett Londonban. Frissen végzett second unit rendező hallgatónkat díjátadós élményeiről kérdeztük.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem harmadéves prózaiszínművész-hallgatói a Zentai Magyar Kamaraszínházban mutatták be elsőéves vizsgaelőadásukat. Az itthon is nagy sikerrel játszott, Repülni hív a magas ég című produkciót október 26-án, vasárnap láthatta a közönség.
A Karrieriroda ajánlásával az UFASOW közreműködésével szeretettel hívunk, várunk az X- Faktor kamerapróbáira, hogy testközelből megtapasztalhassátok, hogyan készül egy nagyszabású televíziós produkció.

