Madách Imre Az ember tragédiájának Űr színét a kanadai York Egyetem hallgatói hozzák el országunkba.
The In Space scene of Imre Madách’s The Tragedy of Man will be performed by the Canadian York University.
[HU]
„A jelenetünk ? a 13. szín, az Űr ? a York Egyetem School of the Arts, Media, Performance and Design (Toronto, Kanada) színházi tanszékének, valamint a film- és médiaművészeti tanszékének közös munkája.
Ádám erre a színre kimerült az élet fáradalmaitól és a kétségbeeséstől. Belefáradt abba, hogy megértse, amit Jean Paul Sartre egy évszázaddal később híres közmondásában így fogalmazott meg: „A pokol a másik”. El akarja hagyni a földgolyót. A cinikus Lucifer örömmel választja el Ádámot mindattól, ami emberi, és így teljes hatalma lesz felette.
De a világűr üres és hideg. Ám Ádámnak mégis ebben a „semmi” terében van egy kinyilatkoztatása, és végre megérti, mi az ember célja a földön: kegyetlen játéka ellenére az élet varázslatos, csábító és az embernek nincs más választása, minthogy elcsábuljon tőle.”
Tereza Barta
Színpadi rendező, egyetemi docens
Mozgókép és Médiaművészet Tanszék
AMPD York Egyetem
[ENG]
„Our scene is a collaborative work between Theatre Department and Cinema and Media Arts department, from York University?s School of the Arts, Media, Performance and Design, Toronto, Canada.
The scene assigned to us is scene number 13, titled ?In Space?. Adam, drained by the weariness of life, and by the despair of understanding what Jean Paul Sartre was to express a century later in his famous proverb: „Hell is the other”, wants to leave the globe. Cynical Lucifer is happy to separate him from all that is human and thus be in full power over him. But the outer space is empty and cold. Nevertheless, in this space of ?nothingness?, Adam has a revelation, and finally understands the purpose of man on earth. In spite of its cruel game, life is enchanting, tempting and alluring and man has no choice but be seduced by it.”
Tereza Barta
Stage Director Associate Professor
Cinema and Media arts Department
AMPD York University
A York Egyetem a nemzetközi élvonalbeli oktatási és kutatási egyetemek közé tartozik, a pozitív változások motorja. A kanadai Torontóban található Yorkot egy befogadó és sokszínű közösség erősíti, egyedülállóan globális perspektívával. Diákjainkat hosszú távú karrierjük és személyes sikereik elérésére készítjük fel. Együtt teszünk jót közösségeinknek, bolygónknak és jövőnknek.
Babiczky László életútja szorosan összefonódik a magyar televíziózás történetével: a kezdeti asszisztensi munkától a Pécsi Körzeti Stúdió vezető rendezői feladatain át a Magyar Televízió archívumának megmentéséig. 1974-ben végzett a Színház- és Filmművészeti Főiskolán, tavaly vette át az ötvenéves diplomáját, valamint 2025. nyarán jelent meg A televízió volt az életünk című kötete, ennek kapcsán beszélgettünk vele.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem Doktori Iskolája 2025-ben kutatást indított, hogy az intézményben készülő (vizsga)előadásokkal kapcsolatos nézői véleményeket, reflexiókat vizsgálják
Szilágyi Bálint, a Színház- és Filmművészeti Egyetem harmadéves színházrendező osztályának vezetője, nemrég rendkívül inspiráló színházi projektet vezetett az isztambuli Mimar Sinan Egyetemen, amelynek középpontjában Pilinszky János művei álltak.
„Csak egyszer legyek végre sztár!” – énekelte a díjátadó gálán Fogl Noémi, a X. Danubia Talents Nemzetközi Zenei Verseny operett–musical kategóriájának abszolút első helyezettje. A miénk már biztosan az és kívánjuk, hogy azon álma, hogy egyszer primadonnaként álljon a színpadon, teljesüljön. Kiss-B. Attila és Homonnay Zsolt végzős osztályának hallgatójával a verseny után jövőbeli terveiről is beszélgettünk.
Szabó K. Istvánt, a Jászai Mari-díjas romániai magyar rendezőt, az SZFE prózai színházrendező szak osztályvezető tanárát nemrég Ion Caramitru Nagydíjjal tüntette ki az Academia Balkanica Europeana Észak-Macedóniában. A friss elismerésről és annak jelentőségéről beszélgettünk vele.
2025. december 1-jén, 55 évesen daganatos megbetegedésben hunyt el Kálloy Molnár Péter színész, énekes, zenész, rendező, drámaíró.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem december 2-án Innovációs Napot rendezett a Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézetben, ahol a színház, a film, a kultúratudomány, valamint az infokommunikáció és az IT-szektor szakértői közösen keresték a választ arra, miként állítható a technológia a művészi alkotás szolgálatába, és hogyan egészíthetik ki a mesterséges intelligencia forradalmi lehetőségei az emberi kreativitást.

