„A tanítás egy közös szellemi út” – Kozma Andrással beszélgettünk

Molnár Nikolett
július 31., csütörtök 10:30
Share

A 2025 szeptemberében induló osztályok vezetőit bemutató sorozatunkban most Kozma András Németh Antal- és Hevesi Sándor-díjjal kitüntetett műfordító, dramaturggal beszélgettünk. A dramaturg osztály vezetőjével készült interjú során többek között az is szóba került, hogy a lexikális tudáson túl mit szeretne átadni tanítványainak.

Osztályfőnökként 2025 szeptemberében indít osztályt először. Miért éppen most?

Nem idegen tőlem a tanítás, hiszen korábban a kaposvári Művészeti Kar Színházi Intézetében is tartottam órákat, illetve tréningeket színészhallgatók számára, valamint az elmúlt évek során az SZFE különböző dramaturg osztályainak hallgatóival is foglalkoztam óraadóként. Ám eddig a dramaturgi és műfordítói munkáim mellett leginkább különféle nemzetközi projektek előkészítésébe és lebonyolításába fektettem a kreatív energiáimat – többek között a Madách Nemzetközi Színházi Találkozó (MITEM) szervezésébe, vagy például Anatolij Vasziljev 2021-es budapesti mesterkurzusának, valamint az SZFE soproni Nemzetközi Színházi Műhelyének megvalósításába. Azt, hogy én legyek az újonnan induló dramaturg osztály vezetője, egy felkérésnek köszönhetem – Vidnyánszky Attila azzal keresett meg, hogy volna-e kedvem és kapacitásom azt a tudást, illetve tapasztalatot, amit az elmúlt 30 év alatt különböző színházi munkáim során felhalmoztam, megosztani a fiatal hallgatókkal.

Fotó: Rombai Péter

Rögtön igent mondott?

Gondolkodtam egy kicsit, hiszen nagy felelősség 5 éven keresztül végigkísérni a hallgatók szellemi, lelki és érzelmi fejlődését. Számomra a tanítás egy komplex folyamat, mert – meggyőződésem szerint – nem csupán lexikális tudást és strukturális ismereteket kell átadnom a diákoknak, hanem leginkább az önálló, művészi gondolkodás, illetve a folyamatos szellemi útkeresés szemléletére érdemes rávezetnem őket. Ez a magam részéről is állandó fejlődést, tanulást igényel, hiszen a világ, azon belül a színház állandóváltozásban van – mindamellett szeretném felmutatni nekik az örök, változatlan értékeket is.

Tanárként milyen elveket vall?

Az elméleti tudás megszerzése mellett leginkább élményszerű, gyakorlati tanulási folyamatba szeretném bevonni őket. Egy komplex, mondhatnám holisztikus szemléleten keresztül nem csupán a szűken vett dramaturgiai gondolkodásba és a dramaturg szakmába lehetőket bevezetni, de ezáltal a színházat olyan összetett, organikus egységként is meg tudom nekik mutatni, ahol nem csak a szövegnek van dramaturgiája, hanem a gesztusoknak, a fényeknek, a zenének, a térnek is – hogy a színházat összművészeti alkotásként, a wagneri értelemben vett Gesamtkunstwerkként tudják értelmezni. Ugyanúgy fontosnak tartom, hogy a dramaturghallgatók megismerkedjenek a színházi alkotás különböző aspektusaival, szakmáival – színészi, rendezői, látványtervezői oldalról egyaránt.

Emellett alapvetően nagyon kíváncsi vagyok a diákok véleményére. Minden osztályban és csoportban, ahol tanítottam, azon túl, hogy saját tapasztalataimat, ismereteimet, tudásomat igyekeztem átadni, legalább annyira próbáltam a diákokat is arra késztetni, hogy osszák meg a saját gondolataikat. Minden generációnak megvan ugyanis a maga attitűdje, mentalitása, világról alkotott képe, és ez általában erősen eltér az előző, illetve a következő generációétól is.

Nagyon fontosnak tartom azt is, hogy a diákok tudatosan, ne csak ösztönösen próbálják megfogalmazni azt, hogy mivel elégedetlenek és mi az, ami nem tetszik nekik – legyenek képesek konstruktív módon artikulálni a gondolataikat arról, hogy szerintük mit és hogyan kellene csinálni. Hogy az érthető módon mindig a régi formák ellen irányuló lázadás mellett adott esetben az „új formák” teremtő gesztusára is képesek legyenek. A tanítást elsősorban folyamatos párbeszédként képzelem el a diákokkal; olyan dialógusként, ami engem és – reményeim szerint – őket is képes inspirálni: egyfajta közös szellemi útként, amelynek során kölcsönösen hatunk egymásra.

Fotó: Rombai Péter

A felvételi folyamat objektíven mérhető kompetenciáin túl mik azok a szempontok, amiket fontosnak tart ahhoz, hogy valaki elinduljon ezen a pályán?

A minél szélesebb körű műveltség azért elengedhetetlen, hogy ne az alapvető lexikális tudás megszerzésével kelljen tölteni az időt az egyetemen. Emellett legalább annyira fontosnak, – ha nem még fontosabbnak – tartom a kreativitást, a kíváncsiságot és a nyitottságot. A felvételi második fordulójában például különböző esszé jellegű feladatokat adtam a jelentkezőknek, ahol egy kép alapján kellett történetet írni, vagy egy vers alapján egy dialógust. Ezek a feladatok sok mindent megmutattak a bennük rejlő kreatív lehetőségekből és potenciálból.

A harmadik fordulóban pedig azt igyekeztem megérteni és megérezni, hogy a jelentkezőnek mennyire van igénye, mennyire van hajlandósága felfedezni a világot, illetve önmagát. Véleményem szerint minden színházi- vagy művészképzés esetén rendkívül fontos, hogy a világ illetve az emberi lét megismerésének szándéka legyen a középpontban, hogy aztán hitelesen elmondhassuk róla a véleményünket. Ezeket a készségeket, valamint tulajdonságokat próbáltam felmérni a felvételi folyamat során, és úgy érzem, sikerült olyan diákokat felvennünk, akik tényleg szeretnének nem csupán tanulni és fejlődni, hanem elmélyülni a saját életükben, valamint az alkotás révén megpróbálni egy kicsit jobbá tenni a világot.

 

Egyéb hírek

TDK 2025/2027

Idén ismét lehet jelentkezni Egyetemünk Tudományos Diákkörének munkájába, ahová minden osztatlan és osztott BA, illetve MA képzésben tanuló, beiratkozott hallgatónk csatlakozhat. A diákköri munka lehetőséget kínál mindazoknak az egyénileg vagy csoportban dolgozó diákunknak, akik a következő két tanévben „nem tantervi feladat, nem vizsgafeladat” keretei között szeretnének egyetemi, intézeti és témavezetői támogatással művészeti és/vagy tudományos projekteket létrehozni – a számukra legizgalmasabb témában és formában. A TDK részletes felhívása az alábbiakban olvasható.

SZFE szakmai gyakorlatok – Minden infó egy helyen!

A szakmai gyakorlat az egyik legizgalmasabb része a képzésnek! Ilyenkor próbálhatod ki magad először élesben a választott szakmádban, építhetsz értékes szakmai kapcsolatokat, és sokan már ekkor megtalálják későbbi munkahelyüket. Nézzük meg szakonként, milyen lehetőségek várnak rád!

SZFE-s rendező nyert a világ legrangosabb autós filmfesztiválján

Varga Sébastien, a Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) nemrég végzett second unit rendező szakos hallgatója elnyerte a Nemzetközi Motor Filmdíj – Legjobb Diákfilm elismerését.

Lediplomázott az első second unit rendező évfolyam az SZFE-n

Jelentős mérföldkőhöz érkezett a Színház- és Filmművészeti Egyetem: október 1-én, kedden bemutatkoztak diplomafilmjeikkel az Urániában a Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézetben végzett első second unit rendező évfolyam hallgatói. A Magyarországon, sőt a régióban is egyedülálló képzést Gulyás Buda Balázs Béla-díjas operatőr, a Magyar Mozgókép Fesztivál életműdíjas alkotója vezette, mellette Pirock Gábor, a hazai és nemzetközi kaszkadőr- és akciófilm-szakma kiemelkedő alakja is osztályvezetőként tevékenykedett.

„A mesterek előtt meg kell hajolni” – Ariane Mnouchkine Napszínháza az SZFE Könyvek sorozatban

Újabb jelentős kötettel bővült az SZFE Könyvek sorozat: magyarul is megjelent Béatrice Picon-Vallin francia színháztörténész Théâtre du Soleil – Ariane Mnouchkine Napszínházának első fél évszázada című munkája, amely a legendás társulat első 50 évét mutatja be. Az SZFE Doktori Iskolája által szervezett szeptemberi tankönyvbemutatón a szerző mellett részt vett a társulat két színésze, Duccio Bellugi-Vannuccini és Jancsó Judit is.

Bemutatták filmjeiket az SZFE első second unit akciórendezői

Október 1-jén, nagy szakmai érdeklődés mellett került sor a Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) első second unit rendező szakos hallgatóinak diplomafilm-vetítésére az Uránia Nemzeti Filmszínházban. A végzősök változatos műfajokban, látványos filmtechnikai megoldásokkal és akciódús rövidfilmekkel mutatták be frissen megszerzett tudásukat.

„Nagyon inspiráló mesterszakosokat tanítani” – bemutatkozik Esztergályos Krisztina, az elsőéves forgatókönyvírók osztályvezetője

Szülei neki mutatták meg először aktuális filmjük forgatókönyvét. Ahogy egy barátnője viccelődött vele, náluk a család nem ebédet csinál együtt, hanem filmet. Esztergályos Krisztina mégis inkább angol szakra ment, majd végül őt is utolérte a családi karma: rendező lett, majd forgatókönyvíró. Az elsős osztályok vezetőit bemutató sorozatunkban ezúttal vele beszélgettünk.

SZFE-s vizsgafilmet válogattak be egy nemzetközi filmfesztivál programjába

Szvitek Attila, idén végzett dokumentumfilm-rendező hallgatónk kisfilmje, az Eszmélet bekerült a 34. St. Louis-i Nemzetközi Filmfesztivál versenyprogramjába. Az alkotás József Attila azonos című verse alapján készült.

Több betöltése Több betöltése
Széchenyi Terv Plusz
Széchenyi 2020